سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 1030724
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
کتاب

حوزه/ کتاب «درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی» بر اساس آرای امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به سفارش و نظارت معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در شمارگان ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی» بر اساس آرای امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به سفارش و نظارت معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در شمارگان ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.

این کتاب در ۴۵۳ صفحه و ۴ فصل بوده که در فصل اول آن به «چیستی اندیشه سیاسی اسلام» پرداخته و در دو فصل بعدی نیز به نظام اندیشه سیاسی از منظر امام و رهبری پرداخته است.

فصل آخر کتاب نیز عنوان «درآمدی بر طراحی دوره نظام جامع اندیشه اسلامی طلاب» دارد و به مباحث عملیاتی این دوره می‌پردازد.

در پشت جلد کتاب نیز عباراتی از سخنرانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال ۹۹ آمده است:

«در برابر این دشمنی و این جبهه، این ملّت عزیز و پایدارِ ما نیاز دارند به اینکه هویّت خود را مستحکم کنند؛ شخصیّت و هویّت و عناصر هویّتیِ خودشان را مستحکم کنند و قدرت درونی خودشان را ازدیاد ببخشند؛ این نیاز قطعی است. آنچه به یک ملّت و یک نهضت هویّت میدهد و قدرت میدهد چیست؟ اوّلاً دارا بودن یک زیربنای فکری مستحکم است. علّت اینکه خیلی از کشورهایی که انقلاب کردند و حرکاتی را ضدّ سلطه و ضدّ استکبار و ضدّ ظلم و استبداد به وجود آوردند، بعد از مدّت کوتاهی -بعضی‌ها بعد از پنج سال، بعضی‌ها بعد از ده سال- بکلّی از آن راه برگشتند و رفتند در همان راه اَسلاف (۶) خودشان و مثل آن‌ها شدند، این بود که یک زیربنای فکری محکمی در اختیارشان نبود. اینکه می‌بینید گاهی در بعضی از کلمات بیگانه‌ها -که بعضی داخلی‌ها هم متأسّفانه از آن‌ها تقلید میکنند- ایدئولوژی‌زدایی مطرح میشود معنایش این است. دشمن اصلی برای سلطه‌گران، همین زیربنای فکریِ اصلی است که زیربنای اسلامی است؛ این زیربنا از اسلام گرفته شده؛ در بیانات امام به طور مبسوط این زیربنا توضیح داده شده. اگرمجلّدات متعدّد فرمایشات امام را ملاحظه کنید، این زیربنای فکری اسلامی و زیربنای عقیدتی کاملاً در آنجاها متجلّی است و بیانات گسترده‌ی امام راحل، یک ذخیره‌ی غنی در این زمینه است؛ بعد هم درس‌های ارزشمندی از متفکّران انقلابی ما در اختیار ما است، از شهید مطهّری و شهید بهشتی و دیگران تا زمان حاضر که این‌ها از قرآن و متون اسلامی این زیربنا را گرفته‌اند و تأمین میکنند. البتّه بنده اعتقاد راسخ دارم که نیروهای فکریِ نظام اسلامی بایستی این راه را طی کنند و باز هم ادامه بدهند؛ روزبه‌روز و نوبه‌نو بایستی این فکر را جلوه ببخشند و رونق بدهند؛ مسائل جدیدی که پیش می‌آید، پاسخ‌های جدیدی لازم دارد، این پاسخ‌ها را در اختیار جویندگان و پویندگان و جوانان بگذارند.»

کتاب «درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی» توسط سیدمهدی موسوی به رشته تحریر درآمده و با حمایت دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی توسط انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم به چاپ رسیده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha