پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شهیدان سلیمانی و المهندس

حوزه/ علی التمیمی بر ضرورت بین المللی کردن مسئله شهادت فرماندهان پیروزی سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس تأکید کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، علی التمیمی کارشناس حقوقی عراق بر ضرورت بین المللی کردن مسئله شهادت فرماندهان پیروزی سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و شهید ابو مهدی المهندس نایب رئیس سازمان حشد الشعبی تأکید کرد.

وی افزود: جنایت ترور فرماندهان پیروزی که ایالات متحده آمریکا در سرزمین عراق مرتکب شد، نقض حاکمیت کشور ها و قانون بین المللی است.

التمیمی به ابعاد قانونی پرونده ترور فرماندهان پیروزی و چگونگی پیگیری آن در سطح بین المللی اشاره کرد و گفت: این حق عراق و ایران است که در این خصوص به دادگاه های بین المللی شکایت کنند و این مسئله با مواد ۱ و ۲ و ۳ پیمان نامه سازمان ملل متحد که بر حاکمیت و حفظ حریم کشور ها تأکید دارد، مخالف است.

این کارشناس عراقی افزود: دو طرف می توانند به موجب ماده ۱۰۲ این پیمان نامه که بر رعایت پیمان نامه های بین المللی تأکید دارد، در شورای امنیت شکایت کنند.

وی ادامه داد: عراق می توانند به موجب ماده توافقنامه ۲۰۰۸ که بین دو کشور به امضا رسید، از ایالات متحده آمریکا شکایت کند.

التمیمی تصریح کرد: تلاش مشترک بین ایران و عراق در این موضوع بهتر است، به ویژه که این جنایت ها با گذشت زمان، قابل چشم پوشی و فراموشی نیست.

این کارشناس حقوقی، تحقیقات داخلی در عراق و نتایج و شناسایی کسانی که در این قضیه شریک بودند، کلیدی برای شناخت کشور هایی است که در حادثه ترور دست داشتند.

وی در پایان گفت: این دو کشور می توانند از شورای امنیتی بخواهند که یک دادگاه بین المللی ویژه مشابه آنچه در لبنان جریان یافت، تشکیل دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha