شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
توصيات المؤتمر القانوني الدولي الاول حول جريمة المطار/العراق + صور

حوزه/ اولین همایش بین المللی بررسی ابعاد جنایت فرودگاه بغداد تحت عنوان "نقض حاکمیت و مجازات جنایتکاران" در عراق برگزار شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، اولین همایش بین المللی بررسی ابعاد جنایت فرودگاه بغداد تحت عنوان "نقض حاکمیت و مجازات جنایتکاران" در عراق برگزار شد.

این همایش به مناسبت سالگرد شهادت فرماندهان مقاومت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و با همکاری تعدادی از دانشگاه ها و نهاد های حقوقی و مراکز پژوهشی عراق و همچنین مشارکت کارشناسان حقوقی برگزار شد.

این همایش حقوقی بر اقدامات قانونی برای مجازات عاملان جنایت فرودگاه در دادگاه های بین المللی و ملّی تمرکز داشت و مقالات پژوهشی در این رابطه از سوی پژوهشگران و کارشناسان حقوقی در این همایش ارائه شد.

مقالات ارائه شده در رابطه با جنایت فرودگاه بغداد

از جمله این مقالات موارد زیر است:

۱- مقاله حقوقی با عنوان "مسئولیت بین المللی در قبال جنایت فرودگاه، بین تروریسم دولتی و تجاوز.... بررسی تحلیلی". نوشته دکتر مالک منسی الحسینی، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه المستنصریه

۲- "جنایت فرودگاه و تصمیم مجلس نمایندگان"، نوشته یوسف الکلابی نماینده حقوقی.

۳- "نقض حاکمیت عراق در سایه عدم التزام ایالات متحده آمریکا به وظیفه خود"، نوشته دکتر محمود خلیل، استاد دانشکده حقوق دانشگاه بغداد.

۴- "تحریم خیانت در حقوق بشر بین المللی، جنایت فرودگاه به عنوان نمونه"، دکتر احمد کاظم الساعدی، دانشگاه امام کاظم (ع).

۵- "نقض حاکمیت کشور، جنایت فرودگاه به عنوان نمونه". دکتر خالد عبدالله، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه.

۶- "ابعاد واکنش نظامی ایران به جنایت ترور فرماندهان شهید"، دکتر علی دریول – دانشگاه بغداد/ دانشکده علوم سیاسی.

آمریکا به جنایت عادت دارد و عمر خود را صرف نقض حقوق ملت ها کرده است

در بخش دیگر همایش، حمید فاضل رئیس دانشگاه المستنصریه و رئیس کمیته علمی این همایش در خصوص جنایت فرودگاه و نقض حاکمیت عراق و مجازات جنایتکاران گفت: آمریکا به جنایت عادت دارد و بیشتر عمر خود را در مسیر مبارزه با ملت ها و گرسنه نگه داشتن آنها سپری کرده است.

ابعاد اصلی همایش بین المللی جنایت بغداد

وی اشاره کرد: این همایش بر سه بُعد اصلی تمرکز دارد؛ اول اینکه ایالات متحده آمریکا مجرم است و ۹۰ درصد عمر خود را صرف محاربه و گرسنه نگه داشتن و نقض حقوق ملت ها کرده و اولین کسی است که از سلاح شیمیایی و اتمی و کشتار جمعی استفاده کرده و به جنایت عادت دارد.

حمید فاضل بُعد دوم این همایش را شهدا دانست و افزود: این مسئله جدیدی نیست که شهادت نصیب این مردان می شود؛ آنها متعلق به مکتبی هستند که همیشه می گوید، شهادت عادت و افتخار ماست.

رئیس دانشگاه المستنصریه ادامه داد: بُعد سوم این همایش، محل جنایت و سرزمین عراق و حاکمیت این کشور است که براساس پیمان نامه سازمان ملل از حاکمیت کامل برخوردار بوده و توسط خودش اداره می شود.

توصیه های همایش بین المللی جنایت فرودگاه بغداد

در این همایش توصیه هایی برای مقامات اجرایی و قانونی عراق بیان شد.

این همایش بر لزوم تشکیل یک تیم عراقی برای ارائه شکایتنامه علیه ایالت متحده آمریکا تأکید کرد و از کمیساریای عالی حقوق بشر خواست گزارشی از نقض حقوق بشر در رابطه با جنایت ترور فرماندهان مقاومت به سازمان ملل متحد ارائه دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha