شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماز

حوزه/ انجمن جراحان ارتوپدی ایران در واکنش به اظهارات جنجالی یک پزشک در تلویزیون نوشت: در دین مبین اسلام بر خلاف بعضی دیگر ادیان عباداتی چون نماز و حج و حتی روزه علاوه بر ابعاد روحی دارای ابعاد جسمانی نیز هستند و روح و جسم در این عبادات به عنوان مکمل یکدیگر در نظر گرفته شده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، انجمن جراحان ارتوپدی ایران در واکنش به اظهارات جنجالی یک پزشک در تلویزیون نوشت: در دین مبین اسلام بر خلاف بعضی دیگر ادیان عباداتی چون نماز و حج و حتی روزه علاوه بر ابعاد روحی دارای ابعاد جسمانی نیز هستند و روح و جسم در این عبادات به عنوان مکمل یکدیگر در نظر گرفته شده اند.

بیشتر بخوانید:

کلیپ جنجالی یک پزشک در تلویزیون و توضیحات پزشک + فیلم

متن کامل این پیام به شرح ذیل است:

در رابطه با پخش تلویزیونی دیروز برنامه طبیب شبکه سه سیما و بحث در مورد آرتروز زانو ها و ارتباط آن با اقامه نماز، مطالب زیر قابل ذکر است.

_ در دین مبین اسلام بر خلاف بعضی دیگر ادیان عباداتی چون نماز و حج و حتی روزه علاوه بر ابعاد روحی دارای ابعاد جسمانی نیز هستند و روح و جسم در این عبادات به عنوان مکمل یکدیگر در نظر گرفته شده اند.

_ از آنجائیکه اغلب برنامه های صدا و سیما غیر کارشناسی بوده و از نظر طرح موضوع و سطح علمی دارای ابعاد حرفه ای لازم نیستند شکی نیست.

_ در رابطه با ویدئو پخش شده از برنامه فوق به نظر می رسد تداوم و ارتباط بین سکانسها گسیخته شده و بطور عمد طوری وانمود شده که همکار عزیز ما بخاطر پیشگیری یا درمان آرتروز با نماز خواندن مخالف است!

_ ضمن تایید گفته های ایشان در رابطه با نشستن طولانی بصورت دو زانو و چهار زانو به مدت طولانی و ارتباط آن با آرتروز زانو و تشدید علائم آن برای اینجانب کاملا واضح است که همکار عزیز ما توسط مجری برنامه به سمت و سوی دیگری کشیده میشده است.

_ لازم به ذکر است که اقامه نماز بصورت رسمی و کامل دارای مزیت هایی است که برای سلامت جسمانی بخصوص زانو ها بسیار مفید است. و اینجانب سالهاست به بیماران دچار آرتروز زانو توصیه می کنم که در حد توان سعی کنید نمازتان را بطور کامل اقامه کنید.

_ از جمله در هنگام رکوع کشش عضلات پشتی و کمری و کشش عضلات همسترینگ در پشت ران و تکرار آن چند بار در روز در رکعتهای مکرر نه تنها برای سلامت جسمانی و زانو ها لازم است بلکه موجب شادی و سر خوشی بعد از نماز می شود، خم شدن کامل زانو ها در طول نشستن و سجده و برخورداری مفاصل هیپ و زانو و مچ پا و حتی انگشتان پا از دامنه حرکتی کامل در نماز برای سلامتی جسمانی مفید است. البته موارد ذکر شده به شرط قابلیت انجام آن توسط فرد است.

_ در مسائل علمی و بخصوص علوم تجربی نظرات دانشمندان ممکن است بسیار متفاوت و ضد و نقیض باشد ولی قابل احترام است، و استفاده از تریبون های عمومی و به قول معروف بُل گرفتن از گفته های پزشک جوان که خود فرزند شهید است کار شایسته ای نیست و علاوه بر بی اخلاقی موجب آشفتگی اذهان عمومی می شود.

با تشکر

دکتر محمد رازی

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha