جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهادت امام جواد

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: یکی از دغدغه های امام جواد(ع) در بحث مهدویت بود، ایشان به کرات مردم را نسبت به غیبت امام زمان(عج) هشدار می دادند.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز جانسوز شهادت امام جواد الائمه(ع) اظهار داشت: این امام همام روایت های مختلفی در بحث مهدویت و وظایف منتظران واقعی دارند چرا که امکان دارد عده ای که منتظر امام هستند، منتظر واقعی نیستند و اخلاص حقیقی نداشته باشند.

وی افزود: در عصر غیبت، برخی ها به سبب طولانی شدن ایام غیبت، دچار تردید می شوند که اهل بیت ما را انذار داده و از آن بر حذر داشته اند. امام جواد (ع) می فرمایند: وای به حال شخصی که در ایام غیبت نسبت به وجود امام عصر (عج) دچار شک بشود! از این رو اگر شخصی دل و فکرش خالص از هرگونه شک دور باشد منتظر دلدار خواهد بود.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به تعجیل و وقت تعیین کردن برای ظهور گفت: این امر از آسیب هایی که احتمال دارد منتظران را گرفتار کند، روایت های زیادی از معصومان و امام جواد(ع) وجود دارد که می فرمایند از تعیین وقت پرهیز کنید و کسانی که این مباحث را مطرح می کنند را تکذیب کنید.

وی ادامه داد: امام جواد (ع) می فرماید: «افرادی که برای ظهور امام مهدی (عج) وقت مشخص می کنند، دروغ گو هستند» همچنان این امام می فرماید: «عجله کنندگان در عصر غیبت هلاک می شوند.» از این رو منتظر حقیقی نباید گرفتار شتاب زدگی شود چراکه شتاب زدگی منجر به شک و تردید نسبت به ظهور می شود.

وی با بیان اینکه وظیفه منتظران واقعی فراهم سازی مقدمات ظهور است گفت: باید انتظار منفی را کنار گذاشته و در برابر قضا و قدر الهی تسلیم باشیم. اگر شیعیان وظیفه صبر و تسلیم را فراموش کنند ممکن است گرفتار افراد فرصت طلب و مهدویان دروغین شوند.

استاد حوزه بیان داشت: موظف برای تعجیل در ظهور با دعا کردن و تلاش در مسیر اعمال درست هستیم.

وی با اشاره به اینکه مهمترین رمز محبوبیت امام جواد(ع) صبر و بردباری در زندگی بود گفت: حضرت می فرماید صبر بر مصیبت و شکیبایی بر مشکلات باعث محبت در نزد خداوند می شود.

درویشی ابراز داشت: مردی از حضرت جواد(ع) تقاضا کرد که وی را سفارشی کند. امام فرمود: آیا اگر موعظه کنم، آن را پذیرفته و عمل می کنی؟ گفت: بلی. امام فرمود: صبر را تکیه گاه و پشتوانه خود قرار داده، در رویارویی با فقر و ناکامی آن را در آغوش گیرد.

وی شجاعت در کلام و گفتار را از دیگر ویژگی های امام جواد(ع) عنوان کرد و گفت: در تاریخ نقل شده است که روزی مامون از مکانی عبور کرد که کودکان در آنجا بودند همه فرار کردند به جز امام جواد(ع)، مأمون گفت: چرا تو با دیگر کودکان نگریختی؟ حضرت فرمود: اولا گناهی نداشتم که لازم باشد بگریزم؛ ثانیا راه تنگ نبود که با فرار خود بر تو فراخ سازم، از هر کجا بخواهی می روی؛ مأمون پرسید: تو کی هستی؟ حضرت فرمود: من محمد پسر علی، پسر موسی، پسر جعفر، پسر محمد، پسر علی، پسر حسین، پسر علی، پسر ابو طالب هستم.

استاد جامعه الزهرا(س) افزود: مأمون پرسید: از علم و دانش، چه می دانی؟ حضرت فرمود: اخبار آسمانها را از من سوال کن.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha