جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جواد

حوزه/ استاد جامعه الزهرا (س) گفت: امام جواد (ع) آنقدر برای مسلمانان و مردم جهان برکت دارد که با توسل به این امام همام مشکلات اقتصادی و دنیوی برطرف می‌شود.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسب میلاد یگانه دردانه ثامن الحجج (ع) اظهار داشت: چهارشنبه، روز زیارتی مخصوص امام جواد (ع) است؛ از این رو به خواندن نماز امام جواد (ع) در این روز برای رفع حاجات دنیوی و برطرف شدن گرفتاری‌ها توصیه شده است.

وی افزود: نماز امام جواد (ع) دو رکعت است که در هر رکعت سوره حمد یک مرتبه و سوره توحید هفتاد مرتبه خوانده می‌شود و بعد از پایان نماز، دعای آن در مفاتیح الجنان آمده است.

این استاد حوزه خواهران، با بیان اینکه امام نهم شیعیان دارای جود و بخشش است گفت: امام رضا (ع) پدر بزرگوارش فرمود: «این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکت تر از او زاده نشده است» از بین ۱۲ امام این سخن تنها در خصوص امام جواد (ع) بیان شده است.

وی ادامه داد: با بررسی شواهد تاریخی می‌بینیم که تولد امام جواد (ع) در شرایطی صورت گرفت که خیر و برکت زیادی برای شیعیان به ارمغان آورد چراکه عصر امام رضا (ع) ویژه بود و ایشان با مشکلاتی در معرفی امام بعد خود مواجه بود.

درویشی با اشاره به فشارهای گروه واقفیه در سلسله امامت و طهارت گفت: بعد از شهادت امام کاظم (ع) واقفیه بر اساس انگیزه مادی امامت امام رضا (ع) را انکار کردند و توقف این گروه در امامت موسی بن جعفر (ع)، فریفته شدن به اموال و ثروت‌های فراوانی بود که نزد آنان جمع شده بود.

وی بیان داشت: از طرفی امام رضا (ع) تا حدود ۴۷ سالگی دارای فرزندی نبود و این فقدان فرزند برای این امام همام، تداوم نسل امامت را زیر سوال برده بود.

استاد جامعه الزهرا (س) خاطر نشان کرد: زمانی که امام کاظم (ع) در زندان به سر می‌برد علی بن ابی‌حمزه بَطائِنی و امام رضا (ع) مسئولیت را عهده دار بودند از آنجایی که بودن حضرت در زندان‌های هارون طولانی شد امورات مادی، خمس و وجوهات شرعی از سوی شیعیان هم زیاد شده بود این امر باعث شده بود تا عده‌ای از دادن این‌همه وجوهات خودداری کرده و در امامت هفتم توقف کنند.

وی تاکید کرد: این افراد برای ثابت کردن ایده‌های خود فعالیت‌های فرهنگی زیادی را انجام دادند از این رو زمانی که امام جواد (ع) در سن ۴۷ سالگی پدرش متولد شد به امام رضا (ع) تهمت زدند و گستاخی کردند که این فرزند این امام نیست اما قیافه شناسان وقتی امام جواد (ع) را دیدند گفتند که ایشان شبیه به پدرش امام هشتم شیعیان است.

استاد حوزه با اشاره به اینکه میلاد امام جواد (ع) سلسله امامت را استمرار بخشید گفت: این تهمت از پدر گرانقدرشان رفع شد و اکنون شیعه بیان می‌کنند که پیرو و معتقد به ۱۲ امام هستند.

وی ابراز داشت: همه انسان‌ها به طور فطری دوستار کمال و خصلت‌های خوب هستند از این رو رمز توفیق ائمه اطهار در دل‌های پاک و مستعد بود ائمه در زمان‌های مختلف در بین دل‌های پاک جای دارند و این توفیق از وجود رسول خدا (ص) است که خداوند در مقام ایشان در سوره مبارکه القلم آیه ۴ می‌فرماید: و إِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ: و تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری!

درویشی با بیان اینکه یکی از صفات برجسته امام جوادلائمه (ع) صبر و بردباری است گفت: باید با صبر و بردباری با دیگران برخورد کنیم همانگونه که حضرت با همسر ناشایست خود کنار آمد.

وی گفت: یکی دیگر از خصوصیات این امام همام شجاعت در گفتار بود، شبلنجی در کتاب «نورالابصار» می‌نویسد: «چون مأمون روزی به قصد شکار سوار شد. در اثنای راه به جمعی از کودکان رسید که در میان راه ایستاده بودند. چون کودکان ابهت مأمون را مشاهده کردند، پراکنده شدند، مگر آن حضرت که از جای خود حرکت نفرمود و با نهایت وقار در مکان خود ایستاد تا آنکه مأمون به نزدیک او رسید و از مشاهده آثار متانت و وقار او متعجّب شد و پرسید: ای کودک! چرا مانند کودکان دیگر از سر راه دور نشدی؟ حضرت فرمود: ای خلیفه! راه بر تو تنگ نبود که آن را گشاد کنم و جرم و خطایی نداشتم که از تو بگریزم و گمان ندارم که تو کسی را بدون جرم در معرض عقوبت قراردهی. مأمون از شنیدن این سخنان سخت متعجّب شد و از مشاهده حسن و جمال او، دل از دست داد. پس پرسید: ای کودک! چه نام داری؟ فرمود: پسر علی بن موسی الرضا (ع) هستم. مأمون چون نسبش را شنید، بر پدرش صلوات و رحمت فرستاد و روانه شد.

استاد حوزه خواهران، به خصلت‌های انسانی در کلام امام جواد (ع) اشاره کرد و گفت: این امام «زیاد طلب آمرزش کردن، نرم خویی و مدارا با مردم، زیاد صدقه دادن» را سه خصلت پسندیده دانستند که انسان با آن‌ها می‌تواند به مقام رضوان و خشنودی الهی برسد.

وی، گفت: در کلامی دیگر می‌فرماید: نعمت خدا بر کسی وارد می‌شود که نیاز مردم را برطرف می‌کند و در جای دیگری می‌فرماید: صداقت داشته باشید تا کلام و رفتارتان بوی صدق و صداقت داشته باشد در ظاهر نکند که مانند ولی خدا هستیم ولی در خلوت دشمن خدا باشیم از این رو افرادی هستند که ظاهراً خود را در بین مردم موجه و معتقد نشان می‌دهند ولی در خلوت از هیچ گناهی ابایی ندارند.

وی ابراز امیدواری کرد: به وجود امام جواد (ع) همه عاشقان در اعتقادات ثابت قدم باشند.

۳۱۳/‏۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha