پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شهادت امام جواد(ع)

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) گفت: امام جواد(ع) با آماده سازی شیعیان برای زمان غیبت امام عصر(عج) با روایت و احادیث مختلف به وظایف عملی منتظران واقعی تاکید کرده اند.

رقیه درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز جانسوز پیشوای نهم شیعیان اظهار داشت: امام جواد(ع) در روایت های مختلف به موضوع غیبت امام زمان(عج) پرداخته است زیرا یکی از مسائلی که باید بر روی آن فکر و برنامه ریزی شود بحث غیبت و در امان ماندن از فتنه ها و شبهه هاست.
وی ادامه داد: برخی فکر می کنند بحث غیبت یک مساله جدیدی است که دراسلام وائمه اطهار(ع) و در لسان امام جواد(ع) به آن اشاره شده است این در حالی است که پیامبران گذشته نیز این موضوع را مطرح میکردند و برای نجات مستضعفین از سردرگمی در زمان انتظار وظایفی را تشریح کرده بودند.
استاد جامعه الزهرا(س)  با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) در خصوص زمان غیبت صاحب الزمان(عج) بیان داشت: ایشان می فرماید: «له غیبه یکثر ایامها و یطول امدها.» یعنی نسبت به «کثرت ایام» و «طولانی بودن زمان» برای غیبت امام زمان (عج)، هشدار می دهند.
وی اضافه کرد: کسب آمادگی های لازم، مهیا شدن برای مدت طولانی، از دست ندادن روحیه امید و نیفتادن در دایره تردید از جمله مطالبی است که امام به آن تاکید دارند زیرا شک پیدا کردن به امام از آسیب های عصر غیبت است که باعث ولنگاری و ناامیدی در جامعه می شود.
درویشی تاکید کرد: مردم در عصر غیبت به ۶ گروه تقسیم می شوند دو گروه اهل نجات که مخلصان و تسلیم شدگان هستند و چهار گروه دیگر که اهل هلاکتند از جمله شکاکان، منکران، تعیین کنندگان و عجله کنندکان هستند.
وی با بیان اینکه ۲ نوع شک وجود دارد گفت: شک مقدس که باعث حرکت و رسیدن به سمت حقیقت میشود و شک نامقدس که باعث انکار و ایستایی و در نهایت منجر به هلاکت می شود از این رو این امام همام شک در ظهور حضرت مهدی(عج) را باعث هلاکت، و فرار از فتنه وتردید را باعث حفظ دین می دانستند.
استاد جامعه الزهرا(س)  ادامه داد: همچنین در این زمینه اسلام بر مسأله هجرت برای حفظ عقیده تأکید کرده است یعنی در زمان هایی که انسان احساس می کند در تردید قرار گرفته و امکان دارد دینش به خطر بیفتد باید هجرت کند.
وی با اشاره به وظایف علما در زمان غیبت در کلام امام جواد(ع) گفت: از  حضرت در مورد این که امام بعد از شما کیست سوال کردند و ایشان فرمودند: فرزندم علی و دو فرزند علی و  سپس فرمودند: در آینده ای نزدیک حیرتی فرا می رسد و سردرگمی برای جامعه شیعه در عصر غیبت بوجود می آید.
درویشی گفت: در این زمان رسالت علمای شیعه سنگین تر خواهد بود و علمای راستین بایستی شیعیان دورافتاده از امام را سرپرستی کنند.
وی با اشاره به اینکه شیعیان در عصر غیبت یتیم می شوند گفت: در این باره امام جواد(ع) می فرمایند: "هر کس سرپرستی یتیمان آل محمد (ص) همان هایی که از امامشان دور افتاده و در حیرت جهل غوطه ور در دستان دشمنان ناصبی ما اسیرند را بر عهده گیرد و ایشان را نجات دهدو از سرگردانی برهاند و شیاطین را با دفع وسوسه هایشان مغلوب سازد و بر دشمنان اهل بیت (ع) توسط حجت های پروردگار و دلایل امامانشان چیره شود، مقام و منزلتش نزد خداوند به بهترین وجهی بر شخص عابد برتری یابد؛ فضیلتی به مراتب بالاتر از فضل آسمان بر زمین و عرش و کرسی و پرده های آسمان، و برتری این جماعت بر گروه عابدان، مانند فضیلتی است که ماه شب بدر بر کم سوترین ستاره آسمان دارد."
استاد جامعه الزهرا(س) افزود: همچنین بر اساس روایات امام محمدتقی(ع) عجله کنندگان و تعیین کنندگان در عصر غیبت هلاک می شوند از این رو  راه  نجات از توقیت و تعجیل، مسأله تسلیم است که اگر تسلیم نباشیم درگیر مهدی های دروغین می شویم که مردم را به خاطر اعتقاداتشان به مسخره می گیرند و شیعه را از وظیفه اصلی دور می کنند.
وی با تاکید بر اینکه دعا برای فرج مخالف با تسلیم شدن نیست گفت: شکایت برای غیبت حضرت مهدی(عج) اشکال ندارد و در دعای افتتاح نیز به آن پرداخته شده است. 
درویشی با بیان اینکه عمل در انتظار و تلاش برای مقابله با جهل و شبهه باید مورد توجه قرار گیرد گفت: از امام جواد (ع) سوال شده است که در عصر غیبت به کجا پناه ببریم؟ حضرت مدتی سکوت کردند و سه بار فرمودند: «جایی نیست» و بعد فرمودند: «به مدینه. همین مدینه که ما در آن هستیم، مگر غیر از این جا، مدینه ای دیگر هم هست؟»
وی ابراز امیدواری کرد: با نابودی آل سعود شیعیان بتوانند از فضایل شهر مدینه بهره مند شوند.
استاد جامعه الزهرا(س)  با بیان اینکه امام جواد(ع) از جوانترین امامان است گفت: ایشان در سن کم به درجه امامت و در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند و دوران زندگی ایشان فراز و نشیب های فراوان داشته است.
وی بیان داشت: خداوند امام جواد(ع) را در سن ۴۷ سالگی به پدرش اعطا کردند که بسیاری از مخالفان برای اینکه امامت امام رضا (ع)  را زیرسوال ببرند تهمت های ناروایی رادربین مردم نشرداده بودند و با به دنیاآمدن حضرت این تهمتها ازساحت حضرت دورشد لذا امام رضاعلیه السلام درباره فرزندگرانقدرشان فرمودند  وجود این فرزند پراز خیر و برکت بوده است.
وی با اشاره به بعد علمی حضرت محمد تقی(ع) گفت: در زمان ایشان مناظره های علمی و کلامی بین ادیان مختلف گسترش پیدا کرده بود از این رو ایشان در این مناظره ها شرکت می کردند و به همه شبهات پاسخ می دادند.
درویشی گفت: مامون نیز برای اینکه امام را تحت نظر بگیرد ایشان را از مدینه به بغداد بردند و بعد از آن دخترش را به عقد ایشان درآورد تا از این طریق به ایشان تسلط پیدا کند این در حالی است که  امام جوادعلیه السلام نمونه واقعی مقابله در برابر ریاکاری های خلفای عباسی بودند و با هوشیاری و ذکاوت چهره های آنان را بر ملا می کردند.
وی با تاکید بر اینکه  امام  از ویژگی های اخلاقی برجسته ای برخوردار بودند گفت: ایشان اخلاق حسنه را از پیامبرش به ارث برده و با تسلط با علم لدنی و الهی در خصوصیاتی از جمله پارسایی، سجده های طولانی، حریت و آزادی در برابر فتنه های دشمنان ایستادگی می کردند.
استاد جامعه الزهرا(س)  ابراز داشت: ایشان الگوی کامل برای همه مردم است تا در برابر حمله دشمنان به مقدسات مقاومت و دین و باورهای اسلامی را حفظ کنند.
وی به سیره اقتصادی امام جواد(ع) پرداخت و گفت: ایشان فعالیت های زیادی در این عرصه می کردند و با وکلایی که در مکان های مختلف داشتند نیازهای جامعه اسلامی و نیازمندان علوی را برطرف می کردند و سخاوتمندانه و مانند سایر امامان و به گونه ای که در قرآن مطرح شده است ضمن تلاش و کوشش در کار، در تقسیم بیت المال و درآمدهای کسب و کار عدالت می ورزیدند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha