سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست شهادت امام جواد مدیریت حوزه علمیه خواهران یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: امام جواد(ع) در جامعه اسلامی از موقعیت علمی بالایی برخوردار بودند و اعلمیت در خردسالی دلیل ولایت ایشان بود.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی، امروز در مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت جوادالائمه(ع) که در مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد برگزار شد، گفت: نام حضرت محمد، کنیه مشهور ایشان ابوجعفر ثانی و ابن الرضا و القاب معروف ایشان جواد و تقی است.

وی ادامه داد: امام جواد(ع) در سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند و در سال ۲۲۰ به شهادت رسیدند، مأمون عباسی با انگیزه و اهداف سیاسی دختر خود، «ام فضل» را به عقد امام جواد(ع) در آورد و شهادت این امام بزرگوار با همراهی ام فضل همسر امام انجام شد.  

این مقام مسئول به حدیثی از کتاب «الکافی»  اشاره کرد که امام رضا(ع) فرمودند: «این مولودی است که پربرکت تر از او زاده نشده است».

وی در ادامه تصریح کرد: حضرت امام جواد(ع) به عنوان شخصیت ممتاز، در سنین کودکی به امامت رسیدند و مراجعات شیعیان برای دریافت پاسخ سؤالات به ایشان زیاد بود، به طوری که پس از شهادت امام رضا(ع) عده‌ای از بزرگان و علما به مدینه آمدند و سی هزار مسأله در چند روز از حضرت جواد(ع) سؤال نمودند و حضرت بدون درنگ جواب دادند.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد با اشاره به اینکه حضرت جوادالائمه(ع) با رفتار، علم، تقوا و مدیریت بالا توانستند امامت خود را  به اثبات برسانند، اظهار کرد: امام جواد(ع) در جامعه اسلامی از موقعیت  علمی بالایی برخوردار بودند و در امور علمی و مناظرات فعالیت گسترده ای داشتند.

وی در بیان مقام علمی امام جواد(ع)، اضافه کرد: کلینی(ره) در کتاب کافی نقل می کند پس از شهادت حضرت رضا(ع)، حضرت جوادالائمه(ع) در مسجد رسوال الله بر منبر رفت و چنین فرمود: «انَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ اَلرِّضَا أَنَا اَلْجَوَادُ أَنَا اَلْعَالِمُ بِأَنْسَابِ اَلنَّاسِ فِی اَلْأَصْلاَبِ أَنَا أَعْلَمُ بِسَرَائِرِکُمْ وَ ظَوَاهِرِکُمْ وَ مَا أَنْتُمْ صَائِرُونَ إِلَیْهِ عِلْمٌ مَنَحَنَا بِهِ مِنْ قَبْلِ خَلْقِ اَلْخَلْقِ أَجْمَعِینَ وَ بَعْدَ فَنَاءِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرَضِینَ وَ .... »؛ من محمد بن علی من جواد هستم!‌ من عالم به نسبهای همۀ مردم هستم، مردمی که به دنیا آمده‌اند یا نیامده‌اند. من اعلم از خود شما به ظواهر شما و باطنهای شما هستم. این علم را قبل از خلقت عالم هستی داشته‌ایم و بعد از فنای عالم هستی نیز داریم. اگر نبود تظاهرات اهل باطل و دولتهای باطل علیه ما،‌ و اگر نبود مردم عوام و شکهای آنان،‌ چیزهایی می‌گفتم که همه تعجب کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی در بیان ادامه روایت گفت: در این موقع امام جواد(ع) دست روی دهان خویش گذاشت و فرمود: محمد ساکت باش همان طور که آباء کرامت سکوت کردند.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد با بیان این که حضرت جواد(ع) باب الوائج محسوب می شوند و توسلات و ارتباط با حضرت بسیار سفارش شده است، خاطرنشان کرد: آیت الله مظاهری در این باره فرمودند: توسل به امام جواد(ع) برای امور دنیویه، گرفتاری ها، غم ها و غصه‌های بزرگ، دردهای بی‌درمان معنوی و ظاهری بسیار مؤثر است و اهل تسنن نیز بسیار به قبر مطهر ایشان متوسل می شوند.

وی در بیان نمونه توسل به امام جواد(ع) گفت: اباصلت هروی بعد از شهادت و به خاک‌سپاری امام‌رضا(ع) به امر مأمون زندانی شد و مدت یک سال در حبس به سر برد تا اینکه شبی به ذکر و عبادت پرداخته و  محمد و آل محمد(ص) را شفیع خویش قرار داد و خداوند را به حرمت آنان سوگند داد که وی را از آن وضع نجات بخشد.

حجت الاسلام کارگر شورکی بیان کرد: در ادامه روایات آمده است که هنوز دعای اباصلت پایان نیافته بود که امام جواد(ع) بر وی وارد شدند و فرمودند: «ای اباصلت! سینه‌ات تنگ شده است، و صبر و تحملت تمام گشته؟ عرض کردم آری، به خدا سوگند. فرمود: برخیز و با من بیرون بیا، آن‌گاه دست مبارک خود را بر غل و زنجیرهای من زد و همه را گشود و دست مرا گرفت و از زندان بیرون آورد، در حالی که نگهبانان مرا دیدند، اما به کرامت آن حضرت نتوانستند هیچ اقدامی انجام دهند و وقتی که از درب زندان خارج شدیم، امام جواد(ع) فرمود: برو به امان خدا، تو را به خدا سپردم، و بدان که بعد از این هرگز با مأمون روبرو نخواهی شد، و او هم تو را نمی‌یابد، اباصلت گفت: و همچنان شد که امام فرمود.

توسل و ذکر مصیبت امام جواد(ع)، توسط حجت الاسلام محمدحسن قوسیان پایان بخش این نشست بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha