جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خراسانی

حوزه/ خراسانی گفت: بیش از ۴۰۰ نفر از اعضا از اساتید علوم عقلی که حداقل در سطح ۴ یا دکتری قرار دارند در چهار شعبه در سطح کشور، عضو پیوسته مجمع می باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محمدباقر خراسانی، ظهر امروز همزمان با انتخابات سومین دوره شورای برنامه‌ریزی و نظارت مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه اصفهان در مدرسه صدر خواجو با اشاره به برگزاری کنگره عالی حکمت اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی اظهار کرد: از حدود چندین سال گذشته تصمیم براین شد به مناسبت چهلمین سالگرد علامه طباطبایی همایش بین المللی علامه طباطبایی برگزار شود، لذا به طور رسمی از ۲۴آبان ۱۴۰۰ برنامه های علمی این کنگره آغاز و بر همین اساس تاکنون ۳۵۰چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شده است.

وی افزود: حدود ۴۰شخصیت علمی حوزوی و دانشگاهی در کمیته های شش گانه علمی این کنگره حضور دارند و تا به امروز بیش از ۲۰۰چکیده مقاله پذیرفته شده و هم چنین شش محور فقه، اصول، قرآن، اخلاق، حدیث، عرفان، حکمت نظری و حکمت عملی و برخی از مباحث عمومی برای این همایش انتخاب شده است.

خراسانی تاکید کرد: موضوعاتی مانند جایگاه خانواده، جایگاه زن از نگاه علامه طباطبایی، مسائل سیاسی و اجتماعی از دیدگاه علامه و مباحث روز نیز با هدف فرهنگ عمومی مورد توجه واقع شده است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که پیش نشست های علمی در نقاط مختلف کشور نیز برگزار شده است، گفت: تا به امروز ۱۵پیش نشست در کشور با تکیه برظرفیت های دستگاه ها برگزار شده و سیاست این است که در این کنگره از ظرفیت دستگاه ها و ارگان ها بهره ببریم و بارمالی بر دوش جامعه قرار ندهیم.

وی اضافه کرد: تاکید بر این است در برنامه های کنگره علامه طباطبایی، موضوعات به طور کامل تخصصی نبوده و برای عموم مردم قابل استفاده باشد.

خراسانی به ضرورت جمع آوری خاطرات شفاهی شاگردان علامه طباطبایی نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این مسیر مصاحبه ها و خاطرات شفاهی ابعاد نهفته زندگی علامه طباطبایی آشکار و شبهاتی که درباره این شخصیت مطرح شده است پاسخ داده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: پیرامون ۱۰سال زندگی علامه در نجف اشرف ویژه برنامه هایی تدوین شده است تا نسبت به این مقطع زندگی علامه طباطبایی نیز غفلت نشود.

خراسانی به برنامه های تابستانی مجمع عالی حکمت اسلامی در شعبات مجمع در سطح کشور نیز اشاره کرد و گفت: برای شعبه اصفهان یک مدرسه تابستانه برنامه ریزی و هم چنین یک برنامه تابستانی نیز برای شعبه خراسان و یک مدرسه تابستان برای شعبه آذربایجان تدارک دیده شده است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی از افتتاح اولین دفتر مجمع عالی حکمت اسلامی در ملایر نیز خبر داد و افزود: برای کنگره علامه طباطبایی پیش نشست هایی را در تابستان داریم که از هفته آینده با همکاری مرکز مدیریت حوزه خواهران قم برگزار می شود و بخشی از اجلاسیه بین المللی علامه طباطبایی نیز در آبان ۱۴۰۱ و در ایام ارتحال علامه برگزار خواهد شد.

وی با بیان تعداد اعضای مجمع عالی در سطح کشور، گفت: تعداد اعضا در دفتر مرکزی حدود ۲۴۰ و در شعبه اصفهان اعضای فعال ۳۴ نفر می باشند و در شعبه خراسان حدود ۶۵ نفر و در شعبه فارس و تبریز نیز حدود ۵۰ نفر می باشد.

خراسانی اضافه کرد: پیش بینی ما این است که بیش از ۴۰۰ نفر از اعضا از اساتید علوم عقلی که حداقل در سطح ۴ یا دکتری قرار دارند، عضو پیوسته مجمع می باشند، هم چنان که بر اساس اساسنامه ۳ نوع عضو پیوسته، وابسته و افتخاری داریم و اعضای پیوسته که ارکان اصلی مجمع را شامل می شوند افرادی می باشند که حداقل باید سطح ۴ یا دکتری یا اشتغال به تدریس یا تالیف در یکی از رشته های علوم عقلی داشته باشند.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی به فلسفه ایجاد مجمع اشاره کرد و گفت: در مجمع بنا بر این است که آن جایگاه حکمت که در ایران و اسلام بوده مورد توجه قرار گیرد و حکمت اسلامی به عنوان یک جریان با ظرفیت در عرصه بین الملل نسبت به جریان های فلسفی که در دنیا وجود دارد معرفی شود.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha