سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ آیین گرامیداشت هفته ازدواج با حضور رئیس جمهور

حوزه/ رئیس جمهور برای تسهیل پرداخت وام ازدواج به جوانان، در اختیار قرار دادن امکانات و مراکز فرهنگی دولتی برای ازدواج جوانان و تحویل زمین و پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن در راستای تسهیل ازدواج دستورات ویژه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، امروز جمعه در جشن وصال (آیین گرامیداشت هفته ازدواج) در تالار وحدت با تبریک حلول ماه ذی‌الحجه و سالروز ازدواج امیرالمومنین حضرت علی (ع) و حضرت صدیقه طاهره (س) ازدواج و تشکیل خانواده را امری الهی و ضامن بقای انسان دانست.

رئیس جمهور گفت: تناسب شخصیتی زوجین و هم‌کُفو بودن از مسائل و عناصر اصلی در همدلی و پیوند زوجین است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با قدردانی از خیرین حوزه ازدواج گفت: از مهم‌ترین معروفات، تلاش برای ازدواج جوانان است و کسی که واسطه این کار خیر شود از برکات آن در زندگی بهره می‌برد.

رئیس جمهور همچنین از کسانی که برای حل اختلاف زوجین در جهت تحکیم خانواده‌ها تلاش می‌کنند نیز قدردانی کرد و گفت: اختلاف در زندگی بعضاً پیش می‌آید اما راه حل آن مراجعه به مراکز مشاوره و حکم قضایی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: هیچ‌کس برای حل اختلافات خانوادگی توانمندتر از خودِ زوجین نیست که می‌توانند با سخن گفتن و مفاهمه مشکل را حل کنند، اما اگر خودشان نتوانستند مصالحه کنند بهترین راهکار حکمیت و ریش سفیدی بزرگان است.

رئیس جمهور با تاکید بر ازدواج آسان به مسأله مهریه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ازدواج معامله نیست و مهریه نمی‌تواند ضامن خوشبختی زوجین باشد، بلکه آنچه سبب استحکام خانواده می‌شود مودت و همدلی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی مودت را عشق‌ ورزیدن و پیوند دل‌ها تعبیر کرد و گفت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید ما شما را از نفس خودتان زوج قرار دادیم و مودّت را در دل‌های انسان نهادیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به تبیین وظایف و اقدامات دولت برای تسهیل امر ازدواج پرداخت و گفت: دولت به عنوان کارگزار نظام اسلامی خود را موظف به حمایت از امر ازدواج می‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی یکی از مهم‌ترین مسائل در ازدواج آسان را پرهیز از تشریفات زاید عنوان کرد و گفت: علاوه بر مهریه‌های گزاف، تشریفات زاید هم مانع از ازدواج آسان می‌شود.

دستورات ویژه رئیس جمهور

رئیس جمهور در همین راستا به دبیر شورای عالی جوانان ماموریت داد ظرف ۱۵ روز آیین‌نامه‌ای را برای برگزاری مراسم‌ ازدواج در مراکز فرهنگی و تفریحی دولتی در سراسر کشور تهیه و ابلاغ کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی برای ازدواج را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: تسهیلات اگر به موقع در اختیار دختر و پسری که می‌خواهند ازدواج کنند قرار نگیرد یا به سختی به آنها پرداخت شود موجب تضییق است؛ قبلا هم گفته‌ام تسهیلات باید تسهیلات باشد، نه تضییقات. بانک‌ها نباید در این زمینه خلاف مصوبات عمل کنند.

رئیس جمهور بر همین اساس بانک مرکزی را ملزم کرد که ظرف ۱۵ روز آیین‌نامه‌ای را برای تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» تهیه کند که بر اساس آن زوجین بدانند ظرف چه مدتی وامشان پرداخت می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را نیز مامور نظارت بر روند پرداخت تسهیلات ازدواج کرد و متذکر شد اگر بانکی در پرداخت تسهیلات مرتکب تخلف شد حتما با آن برخورد قاطع شود.

رئیس جمهور به مشکل زوجین جوان برای تامین مسکن اشاره کرد و از وزارت راه و شهرسازی خواست که زوجین جوان را در اولویت واگذاری مسکن قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال به عنوان نیاز کشور تصریح کرد: دولت برای ساخت مسکن، زمین تهیه می‌کند و وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در این کار می‌تواند در قالب تعاونی با در اختیار قرار دادن زمین و پرداخت تسهیلات و امکانات، از خودِ جوانان هم در ساخت مسکن کمک بگیرد.

رئیس جمهور اشتغال را هم از موضوعات مهم در تسهیل در امر ازدواج برشمرد و گفت: آمار اشتغال بهتر از گذشته شده و با فروکش کردن کرونا وضعیت کسب و کار و تولید رو به پیشرفت است که می‌تواند دغدغه جوانان به ویژه قشر تحصیلکرده را تا حدود زیادی برطرف کند.

در این مراسم که معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و وزیر ورزش و جوانان نیز حضور داشتند، وحید یامین‌پور دبیر شورای عالی جوانان به ارائه گزارشی درباره اقدامات این شورا و معاونت جوانان وزارت ورزش برای تسهیل امر ازدواج پرداخت و از افزایش ۲۵ هزار موردی میزان ازدواج در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد.

جشن وصال با شعار «ازدواج آسان و آسمانی» از امروز دهم تیر تا شانزدهم تیر ماه همزمان با هفته ازدواج در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha