پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
معاون فرهنگی قوه قضائیه

حوزه/ معاون فرهنگی قوه قضائیه، تصریح کرد: قوه قضائیه مادر دستگاه اداری و وضعیت عمومی کشور است و در حوزه های مختلف جامعه نقش ایفا می کند و باید دانست که مسئله های واقعی قوه قضائیه نه مسئله های ذهنی است، بلکه یک مسئله فقهی است که نیازمند کار فقهی و میدانی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی معاون فرهنگی قوه قضائیه در رویداد نخبگانی حل مسایل حکمرانی با رویکرد دینی که در مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام قم برگزار شد، در بیان این که برگزاری این چنین جلساتی باید هدفمند دقیق و موضوع محور باشد، خاطرنشان ساخت: استفاده از ظرفیت نخبگانی حوزه های علمیه و برگزاری چنین رویداد های علمی در سطح کلان جامعه آرزوی علما و بزرگان حوزه علمیه بوده، لذا نباید به برگزاری همایش ها اکتفا کنیم، بلکه تشکل های علمی این چنینی را هم افزا و با تولید محتوا برای سطح کلان جامعه در جهت حل چالش های پیش روی حکومت دینی همراه کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: نهاد های علمی کشور قبلا پژوهشکده محور شامل گروه علمی بوده اند، اما متاسفانه با مشاهده تاریخچه خروجی مجامع علمی و پژوهشکده و پژوهشگاه های علمی آنچنانی که انتظار می‌رود به سیستم های عملیاتی کشور نزدیک نشده اند و با تشکیل کارگروه هایی از نهادهای اجرایی و حوزه های دانشی چالش های حکومت دینی حل نمی‌شود، بلکه موجب بروز سوء تفاهم خواهد شد،لذا نمی‌توان با سیستم های رایج مسئله های حکمرانی دینی را حل کرد، بلکه باید امروز با یک نگاه و فکر و استراتژی دقیق به سراغ حل مسایل حکمرانی دینی حرکت کرد که این نگاه با برگزاری چنین رویدادهایی محقق می شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه ادامه داد:‌ در حوزه جهاد تبلیغی در دو دهه گذشته با یک جریان و رویش نوینی در حوزه مواجه هستیم که طلاب بصورت تشکیلاتی و خود جوش بصورت گروه های تبلیغی به حسب نیاز در جامعه آمادگی پیدا کرده و در حوزه های تبلیغی حل مشکل می کنند.

وی ادامه داد: گروه های تبلیغی بدون وابستگی به جریان های حکومتی بصورت جهادی کار تبلیغی می‌کنند و این جریان مبارکی است که بارها مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفته است که ما در مسیر جهاد علمی به شدت در فعالیت های جهادی کم داریم و نتوانستیم تجربه جهاد تبلیغی را در حوزه نظری و علمی فعال کنیم و به جای آن که بنشینیم تا مسئله بر ما عرضه شود تا مورد استنباط دینی قرار دهیم و پاسخ را آماده کنیم باید این مسئله تغییر پیدا کند و شخصا به دنبال چالش های حکمرانی برویم و درصدد جواب آن باشیم و در مسیر اجرای آن مراقبت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی ابراز داشت: ماموریت قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم و طراحی نظام های باز دارنده ای از وقوع جرم است و در بعضی موارد ما می گوییم قانون متناسب با بازدارندگی جرم نداریم.

وی عنوان داشت:حوزه های علمیه و نخبگان در این عرصه باید بصورت جدی وارد شوند، لذا در این راستا نهادهای علمی باید با تمرکز بر روی یک مسئله و حرکت فعالانه در شناسایی ریشه ها و طراحی راهکارهای حقوقی حرکت کنند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه، تصریح کرد: قوه قضاییه مادر دستگاه اداری و وضعیت عمومی کشور است و در حوزه های مختلف جامعه نقش ایفا می کند و باید دانست که مسئله های واقعی قوه قضائیه نه مسئله های ذهنی است، بلکه یک مسئله فقهی است که نیازمند کار فقهی و میدانی است. و لازمه کار در این امر شناخت موضوع و دستگاه است و نمی‌توان چالش های پیش روی قوه قضائیه را صرفا در یک همایش و یک طرفه حل و فصل کرد، بلکه نیازمند وجود کارگروه های علمی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha