سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی

امام جمعه کرج تصریح کرد: آن صاحب خانه ها و معاملات ملکی‌هایی که در تنور گران شدن مسکن و خانه برای سود بیشتر می‌دمند بدانند در تنور جهنم خود می‌دمند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه دهم تیر در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) کرج بابیان اینکه حلول ماه ذی‌حجه با برکات عظیمی که دارد بر همه شما مبارک باشد به‌خصوص بر کسانی که امسال توفیق زیارت خانه خدا نصیبشان شده است، بیان کرد: فرصت این فریضه الهی و منافعی که برای جهان اسلام و وحدت مسلمانان دارد بی‌بدیل است.

وی بابیان اینکه برائت از مشرکان و استکبارستیزی در حج هشدار جدی برای اشغالگران سرزمین‌های مقدس است، اظهار کرد: اجتماع عظیم حج اگر با دستورات اسلامی احیا شود دیگر یمن و فلسطین و لبنان و بلاد اسلامی تحت سلطه و اشغال طاغوتیان نخواهد بود و هرروز شاهد جراحتی بر پیکر اسلام و مسلمین نخواهیم بود.

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه حج باید بتواند منافع عمومی مسلمین را تأمین کند، اذعان داشت: راجع به حج و آثاری که بر فرد و جامعه مسلمین دارد مطالب فراوانی مطرح است که فرصت بیان نیست، فقط به این نکته اشاره می‌کنم که امروز یکی از مهم‌ترین جلوه‌های وحدت امت اسلامی مراسم حج است.

حج یک شکل واحد دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی بابیان اینکه اعمال و احکام حج بسیار زیاد و فروع فقهی فراوانی دارد بااین‌حال مسلمین در انجام همه اعمال اساسی حج متفق هستند، عنوان کرد: حج یک شکل واحد دارد ولو مسلمین در امور عبادی خود باهم اختلاف‌نظر دارند.

وی در ادامه بابیان اینکه بااین‌همه اختلافاتی که در جهان اسلام بین فرق مسلمین وجود دارد اما اینجا آن اختلاف‌ها نیست، تصریح کرد: در مسائل تاریخی و حتی در مسائل فقهی اختلاف داریم و در همین بحث حج در بعضی از دستوراتش که اختلاف اجتماعی را به وجود نمی‌آورد باز اختلافات هست ولی در مسائل اساسی اختلاف نیست.

مسلمانان حج را با تمام جزئیات از امام باقر علیه‌السلام یاد گرفته‌اند

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه بابیان اینکه این وحدت به برکت امام باقر علیه‌السلام است، یادآور شد: علت وحدت این است که در صحاح اهل سنت روایتی از امام باقر علیه‌السلام نقل‌شده است که حضرت شیوه حج رسول خدا را از جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کنند و درنتیجه تمام مسلمانان حج را با تمام جزئیات از امام باقر علیه‌السلام یاد گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه افزود: البته شیعیان احکام حج را طبق نظر اهل‌بیت علیهم‌السلام انجام می‌دهند اما مسلمانان غیر امامی حج را به‌عنوان کسی که روایتی را با سند درست از پیامبر نقل کرده است از امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کنند لذا حضرت با بصیرت تمام و نگاه به عمق تاریخ و شرایط مسلمین این روایت را از طریق جابر از رسول خدا نقل کردند تا در این عبادت مهم و گروهی وحدت و انسجام ایجاد شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه حج عبادتی است که جنبه گروهی دارد و امام باقر علیه‌السلام مهم‌ترین نقش را برای وحدت‌آفرین بودن این عبادت انجام دادند، گفت: این روایت مستند است که شیعه و سنی بر اساس آن اعمال حج را انجام می‌دهند لذا عامل این وحدت امام باقر علیه‌السلام بودند.

دستور خداوند به ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و فاطمه زهرا سلام‌الله علیها

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش دیگری بیان کرد: اولین روز ماه مبارک ذی‌الحجه سال گشت ماناترین پیوند آسمانی بین امیرالمؤمنین علیه‌السلام و صدیقه طاهره سلام‌الله علیها و تشکیل خانواده‌ای است نورانی که شجره طیبه امامت و ولایت که اصلها ثابت و فرعها فی السماء است تا ابد از آن رشد و نمو یافت؛ پیوند مبارکی که به دست خاتم‌الانبیا و در اوج ساده‌زیستی و درنهایت محبت و صمیمیت و عشق برقرار شد و الگوی زیبا برای همه به‌ویژه دوستداران خاندان عصمت گردید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: رسول خدا درباره ازدواج حضرت زهرا منتظر وحی الهی بود تا اینکه جبرئیل نازل شد و گفت ای محمد، خدا بر تو سلام می‌رساند و می‌فرماید فاطمه را به عقد علی درآور، خداوند علی را برای فاطمه و فاطمه را برای علی پسندیده است. دستور خداوند متعال به پیامبر خود گویای الگو بودن این خانواده است.

تأکید امام‌جمعه کرج بر فراهم کردن لوازم ازدواج آسان برای جوانان

وی بابیان اینکه سالروز ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه سلام‌الله علیها را روز ازدواج نام‌گذاری کرده‌اند، گفت: همه باید تلاش کنند و کوتاهی در این امر جایز نیست و آن فراهم کردن لوازم ازدواج آسان برای جوانان است.

صدمات اخلاقی و اجتماعی ریشه در دیر ازدواج کردن افراد دارد

خطیب نماز جمعه کرج در ادامه با تأکید بر اینکه خانواده‌ها نقش مهمی دارند، گفت: افراد نباید خود را اسیر تشریفات زائد در این زمینه قرار دهند که هیچ‌کدام از این تجملات و زرق‌وبرق‌ها در اسلام وارد نشده و قسمت اعظم آن من‌درآوردی و رسوم باطل است و فقط کار را سخت کرده است که به تأخیر بیافتد و این‌همه صدمات اخلاقی و اجتماعی ریشه در دیر ازدواج کردن افراد در سن ازدواج دارد.

بهره‌برداری دشمنان از تأخیر در ازدواج

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: تأخیر در امر ازدواج برای بیگانگان هم فرصت فراهم کرده تا می‌توانند استفاده کنند و هم اجازه ندهند خانواده تشکیل شود و هم بحث جمعیت و تکثیر نسل را دچار اختلال کنند و هم جامعه را به سمت بی‌بندوباری و انحرافات اخلاقی و تزلزل خانواده بکشانند.

وی بابیان اینکه ریشه این امر سختگیری در مسئله ازدواج است، گفت: در همین وضعیت موجود هم باز خانواده‌هایی هستند که ساده می‌گیرند و توجه به دستورات دینی دارند و بچه‌هایشان را به خانه بخت می‌فرستند.

برخی دستگاه‌ها به وظایف خود در اجرای سیاست‌های ابلاغی ازدواج عمل نمی‌کنند

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه تعیین سیاست‏های کلی نظام اسلامی از وظایف و اختیارات رهبر معظم انقلاب است که در راستای عمل به این مهم، متن سیاست‏های کلی خانواده را به رؤسای قوای سه‏ گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ فرمودند، گفت: این سیاست‏ها در ۱۶ بند با محتوایی عالی، وظایف هر بخش‏ را تعیین کرده که اگر در یک هماهنگی و با همکاری جدی این سه قوه به وظایف خود عمل کنند، قطعاً مشکلات در این بخش به لطف خدای تعالی برطرف خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی ادامه داد: متأسفانه دستگاه‌ها به وظایفی که برایشان مقررشده عمل نمی‌کنند و اگر عمل کنند خیلی از این مشکلات حل می‌شود.

وی بابیان اینکه اگر به بندهای این سیاست نگاه کنید می‌بینید که چگونه خانواده در جایگاه مطلوب خودش قرار می‌گیرد، اذعان داشت: نقش خانواده بر کسی پوشیده نیست؛ خانواده تقویت‏ کننده و مستحکم کننده بنای جامعه اسلامی است و در خانواده سالم است که بسیاری از معضلات اجتماعی جلوگیری می‌شود و حتی زمینه اعتلاء مردان، زنان و فرزندان این کشور به وجود می‌آید و آینده سالم را برای نسل‏های آتی تضمین می‏کند.

موانع ازدواج جوانان برداشته شود / شغل و مسکن را باید جدی گرفت

امام جمعه کرج بابیان اینکه باید برای موانع بر سر راه ازدواج جوانان راه‌حل‌های فوری و اقدامات عاجل داشت، گفت: شغل و مسکن را باید جدی گرفت و البته همه تلاش‌ها در همین مسیر است که مسائل حل شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با تأکید بر اینکه بحث مسکن و اشتغال الآن از مسائل مهم است، گفت: تلاش همه دولتمردان و کسانی که می‌توانند که یک‌بخشی دست دولت و دستگاه‌هاست و یک‌بخشی دست خود مردم است که الآن در همین بحث مسکن ببینید چه مشکلاتی را درست کردند.

واکنش امام‌جمعه کرج به طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی

وی افزود: الآن مصوبه‌ای که درباره مسکن در مجلس شورا مطرح شد را دوستان دقت کنید؛ از چند منظر می‌توان به آن نگاه کرد و انتقاد و ایراد گرفت که این چه قانونی است که وضع کردید و یا با دقت در وضعیت کلی کشور از نظر مسکن و خانه‌های خالی و اجحافی که بعض صاحب‌خانه‌ها دارند، نظر داد.

امام‌جمعه کرج در ادامه گفت: بعضی‌ها واقعاً هیچ رحمی ندارند. البته زندگی‌هایشان هم رنگی ندارد. درآمدهایشان که بی‌برکت و ارتباطاتشان هم با اطرافیانشان و خانواده بی‌روح و بی‌محبت است. در سختی‌هاست که شخصیت افراد و روح بلند انسان‌ها شناخته می‌شود. خوب برادری که حالا با هر سختی که بوده برای خودت منزلی تهیه‌کرده‌ای و اتفاقاً قصد اجاره دادن داری! شیطان همین‌جا می‌آید خیمه می زند؛ خب همین را وسیله رشد معنوی خودت قرار بده؛ همین منزل را عرصه جهاد نفس خودت قرار بده و به وسوسه شیطان توجه نکن. به‌اندازه نیازت این کار را انجام بده و بعد ببین چطور برکت می‌کند.

کسانی که در تنور گرانی مسکن می‌دمند در آتش جهنم خود می‌دمند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی بابیان اینکه آن صاحب خانه ها و معاملات ملکی‌هایی که در تنور گران شدن مسکن و خانه برای سود بیشتر می‌دمند بدانند در تنور جهنم خود می‌دمند، گفت: الآن قسمت زیادی از گران شدن خانه‌ها به خاطر یک عده از همین افراد بی‌وجدان و خدانشناس است. بعضی املاکی‌ها را دیده‌اید؟ می‌نویسند ما معاملات گران کننده خانه انجام نمی‌دهیم. این دین دارد. ولی کسی که به خاطر سود خودش فروشنده را راضی می‌کند که گران بفروشد و تخلف کند، این‌ها جهنم خودشان را دارند آباد می‌کنند. امروز در پرده دنیا قرار دارند و چون پرده برافتد می‌فهمند که چه آتشی برای خود مهیا کرده‌اند. از خدا بترسید.

عده‌ای فکر می‌کنند اگر دیگری را تحت‌فشار قرار دهند زندگی خودشان آباد می‌شود

وی بابیان اینکه رازق خداست، عنوان کرد: عده‌ای فکر می‌کنند اگر دیگری را تحت‌فشار قرار دهند زندگی خودشان آباد می‌شود. نه خیر قطعاً این‌طور نیست. ما افراد زیادی داریم که خانه‌هایشان را اجاره دادند و به خانواده‌ها و چه منافع معنوی و مادی فراوانی از طرق دیگر به آن‌ها رسیده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه سران سه قوه برای تنظیم بازار مسکن مصوب کرده‌اند که اجاره‌بها در کلان‌شهرها، ۲۵ درصد بیشتر نباید افزایش پیدا کند و در غیر این صورت حکم تخلیه خانه به صاحب‌خانه داده نمی‌شود، گفت: حالا عده‌ای از این‌طرف شروع کرده‌اند ایراد گرفتن که کذا و کذا. مالکیت خصوصی چه می‌شود، مگر ملک شخصی نیست؟ مال خودمه هر جور خواستم قیمت می‌گذارم، نماز در محل غصبی باطل است و امثال این‌ها.

استفتا از رهبر انقلاب در مورد تمدید اجاره‌بها با نرخ مصوب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با اشاره به استفتاء از رهبری در مورد تمدید اجاره‌بها با نرخ مصوب ۲۵ درصدی سران قوا، بیان کرد: در پاسخ به این استفتاء، حضرت آقا بحث را بردند به یک مطلبی که همه باید با این مبانی آشنا باشند تا بیگانگان گول نزنند و سوءاستفاده نکنند و آن مقررات و حکمی است که حکومت اسلامی برای مصالح عمومی جامعه می‌دهد و همه موظف به اجرا هستند که فرمودند: «به‌طورکلی اگر حکومت اسلامی باملاحظه مصالح عمومی کشور، مقرراتی را اعلام کردند، همه باید عمل کنند و مستأجر اگر می‌تواند با موجر مصالحه نماید و درصورتی‌که چاره‌ای ندارد، سکونت او در آن با پرداخت اجاره بر اساس قانون، اشکال ندارد و نماز و روزه صحیح است».

وی در ادامه به بحث ولایت‌فقیه و حکومت پرداخت و گفت: یک‌وقت حاکم حکمی می‌کند و اتفاقاً در همان مسئله حکم دیگری هم هست که با این حرفی که حاکم گفته تعارض پیدا می‌کند یا تزاحم پیدا می‌کند. در این موارد قطعاً بنا بر آنچه عقل و شرع می‌گوید این است که آنچه اهمیت بیشتر دارد مقدم است و حکم اهم بر مهم مقدم است.

حاکم مصلحت عمومی را در نظر می‌گیرد پس حکم او مقدم است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه بابیان اینکه حکمی که مصلحت بیشتر دارد باید مقدم باشد و معمولاً چون حاکم مصلحت عمومی را در نظر می‌گیرد پس حکم او مقدم است، گفت: مثلاً کسی که زیاده‌خواه است و به دنبال ثروت‌اندوزی است فرصت را مناسب دید و از اموال موردنیاز جامعه مثل گندم را احتکار کرد تا بعداً به چند برابر قیمت بفروشد. اصل نگهداری گندم برای افزایش قیمت و فروش در آینده ازنظر اسلام و حکم اولی مشکلی ندارد. مال خودش است هر جور خواست عمل کند. «الناس مسلَّطون علی اموالهم». حالا اگر اینجا حاکم دستور داد احتکار ممنوع است و اموال این شخص را در بازار به قیمت عادلانه بفروشید و قیمتش را به او بدهید. این حکم مقدم بر آن است که «مالم هست هر جور بخواهم می‌فروشم»، چون مصلحت عامه را دربر دارد؛ حالا هی او داد بزند من راضی نیستم.

حکومت شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول‌الله است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه به نامه حضرت امام(ره) به رهبری اشاره کرد و گفت: امام در این نامه نوشته‌اند: «حکومت که شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول‌الله است، یکی از احکام اولیه اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می‌تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند»؛ حکم میرزای شیرازی در حرمت تنباکو از همین قسم بود.

وی بابیان اینکه در این موارد همه باید تبعیت کنند حتی فقهای دیگر اگر حکم حاکم باشد، گفت: موارد فراوان است. برای اینکه دل کسانی که به اضطراب افتاده آسوده شود به دستورات رسول خدا و امیرالمؤمنین که از باب حکم حکومتی بوده توجه کنید خوب است. روایات فراوان است که حتی قسمتی از آن‌ها را اهل سنت گفته‌اند.

خطیب نماز جمعه کرج در ادامه به برخی روایت از رسول خدا در رابطه با احکام ایشان اشاره کرد و گفت: روشن است که هر انسانی در انتخاب شغل آزاد است ولیکن نظام و دولت حاکم برای تنظیم امور اجتماعی و اقتصادی، حق دارد برخی از شغل‌ها و کارها را در کنترل خود داشته باشد، ازاین‌رو نقل‌شده که رسول خدا برای بعضی نسبت به برخی از شغل‌ها شروطی وضع کرده بودند. ازجمله اینکه که رسول خدا به حکیم بن حزام اجازه تجارت ندادند تا این‌که (شرط‌هایی را بپذیرد): اقاله (رجوع از معاملۀ) پشیمان را به عهده بگیرد، به افراد تنگ‌دست مهلت دهد و حق را بدون کم‌وزیاد دریافت کند.

پاسخ رهبری به استفتا در مورد تمدید اجاره‌بها با نرخ مصوب کاملاً با مبانی اسلامی و روایات مطابقت دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی بابیان اینکه قسمت‌هایی از این‌ها بحث حکم حکومتی است و بعضی هم دستور پیغمبر است، گفت: عرضم این است که در این‌گونه موارد نظام اسلامی برای مصالح عامه وقتی طرف رعایت شئون را نمی‌کند، اجحاف می‌کند و مردم را به مضیقه می‌اندازد و بازار را خراب می‌کند وزندگی را بر دیگران تنگ می‌کند به اسم اینکه مال خودم است هر جور دلم خواست عمل می‌کنم، ورود می‌کند؛ لذا حرف‌هایی که بعضاً زده می‌شود که نماز چگونه می‌شود، این فتوای حضرت آقا در جای خودش صحیح و دقیق و کاملاً با مبانی اسلامی و روایات و احکامی که داریم مناسبت و مطابقت دارد و مطالب هم در این زمینه فراوان است.

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه نکات مهم و ارزنده‌ای داشت

وی در خاتمه با اشاره به دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه با رهبر معظم انقلاب، گفت: بیانات حضرت آقا با عزیزان قوه قضائیه را دنبال کنید نکات مهم و ارزنده‌ای داشت خصوصاً کسانی که در فضای مجازی لجن پراکنی می‌کنند به این بیانات دقت بیشتری کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha