جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
موساد

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

زلزله هرمزگان را تعطیل کرد

ستاد مدیریت بحران استاندار هرمزگان اعلام کرد: تمامی ادارات و دستگاه‌ها همچنین بانک‌ها به جز دستگاه‌های امدادرسان و خدمت رسان روز شنبه ۱۱ تیرماه تعطیل است. کنکور امروز اما در زمان مقرر برگزار می‌شود. این تصمیم به دنبال وقوع چند زلزله مهیب در هرمزگان اتخاذ شده است. بسیاری از مردم اکنون در خارج از منازل بسر می‌برند.تا کنون سه زمین لرزه به بزرگای ۶.۳، ۶.۱ و ۶.۱ ریشتری بندرخمیر، بندرلنگه و قشم را لرزاند. همچنین ۱۱ پس لرزه در استان هرمزگان ثبت شده است.

منبع: مهر

اینترسپت از نقض حقوق بشر آمریکایی ها پرده برداشت

نشریه افشاگر اینترسپت در گزارشی با اشاره به اینکه مقام های مسئول در کنگره و دولت آمریکا از بسیاری از عملیات‌های مخفی پنتاگون بی‌اطلاع هستند و بر آن نظارتی ندارند، نوشت: استفاده از نیروهای نیابتی برای انجام این عملیات‌، احتمال نقض حقوق بشر و آسیب به غیرنظامیان را بالا برده است.نشریه افشاگر اینترسپت در گزارشی درباره برنامه های مخفی پنتاگون برای ایجاد جنگ نیابتی در منطقه خاورمیانه و اقیانوسیه نوشت: براساس مصاحبه های انجام شده با مقام های فعلی و پیشین آمریکا و اسناد موجود، اقدامات نیروهای عملیات ویژه پنتاگون بسیار گسترده تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد. برخلاف گزارش‌های قبلی که نشانگر استفاده از جنگ‌های نیابتی در کشورهای آفریقایی بود اسناد جدید موید این موضوع هستند که برنامه سری پنتاگون در حداقل ۱۴ کشور دیگر در منطقه خاورمیانه و آسیا-اقیانوسیه تا سال ۲۰۲۰ اجرا شده است. در مجموع، بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، کماندوهای آمریکایی حداقل ۲۳ برنامه مجزای مخفی را در سراسر جهان اجرایی کرده اند که ۳۱۰ میلیون دلار هزینه داشته است و با اینکه معلوم نیست چه تعداد افراد غیرنظامی کشته شده‌اند، گزارش‌ها حاکی از کشته شدن تعدادی از نظامیان آمریکایی در این عملیات‌ است. لبنان، مصر، سوریه، عراق، تونس و یمن از جمله کشورهایی بوده‌اند که بر اساس این گزارش، عملیات مخفی پنتاگون در آنها اجرایی شده است. اینترسپت، مقام های مرتبط در کنگره آمریکا و حتی دولت این کشور را از عملیات نیروهای ویژه بی‌اطلاع ارزیابی کرد و نوشت: جنگ نیابتی نیروهای ویژه با کمک نیروهای خارجی و محلی از طریق تسلیح، آموزش و هدایت این نیروها پیگیری می‌شود. این رسانه افشاگر به نقل از کارشناسان، ماموریت های ویژه پنتاگون را فاقد نظارت دانست و نوشت: نبود نظارت بر این عملیات‌، قانونی بودن آنها را زیرسئوال می‌برد و می‌تواند نقض حقوق بشر و مداخله آمریکا در نزاع‌های خارجی را در پی داشته باشد. این رسانه انگلیسی زبان، اقدام نظامی بدون اطلاع کنگره آمریکا در سراسر جهان توسط واحد عملیات ویژه پنتاگون حتی توسط نیروهای نیابتی را خلاف اصول قانون اساسی این کشور ارزیابی کرد. اینترسپت به گزارش‌های متعدد عفو بین‌الملل از نقض حقوق بشر توسط نظامیان مصری در صحرای سینا اشاره کرد و نوشت:همین نیروها، احتمالا نیروهای همکار پنتاگون در عملیات‌ ویژه در این منطقه هستند و نقض حقوق بشر توسط نیروهای نیابتی همچنان یک موضوع کلیدی در عملیات‌های سری پنتاگون است. این رسانه به نقل از تحلیلگران نظامی آمریکا نوشت: واحد ماموریت های ویژه پنتاگون مثل حکومت‌های خودمختار عمل می کند و قائل به رعایت سلسله مراتب اداری، کسب مجوز و یا نظارت نیست.

منبع: ایرنا

تور ویژه جاسوسی «موساد» در آنکارا لو رفت

شبکه خبری الجزیره از تلاش سازمان «موساد» برای تشکیل تیم‌های جاسوسی در ترکیه پرده برداشت.برنامه «ما خفی اعظم» که از شبکه الجزیره پخش می‌شود، تلاش سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی «موساد» برای تشکیل تیم‌های جاسوسی در ترکیه را برملا کرد. در این برنامه شبکه الجزیره آمده که موساد سعی داشت دانشجویان عرب و به خصوص دانشجویان فلسطینی را که در زمینه‌های امنیتی و عملی مهم در ترکیه به تحصیل مشغول بودند، جذب خود کند. در برنامه «ما خفی اعظم» اعلام شده که هدف موساد از تشکیل تیم‌هایی جاسوسی در ترکیه، به دست آوردن هرگونه اطلاعات درباره رهبران مقاومت فلسطین بوده که در استانبول زندگی می‌کردند. مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین گزارش داد که برنامه «ما خفی اعظم» اسناد و مدارک حواله‌های بانکی ارسال شده توسط افسران موساد برای جاسوسان در استانبول را در اختیار دارد.

منبع: تسنیم

اطلاعات اسرائیلی ها لو رفت

رسانه صهیونیستی جورزالیم پست در گزارشی مدعی شد که هکرهای ایرانی اطلاعات بیش از ۳۰۰ هزار اسرائیلی را از سایت‌های گردشگری هک کرده و بدست آورده اند. در این گزارش ادعا شده است که گروه هکر ایرانی Sharp Boys این اطلاعات شخصی را از بیش از ۲۰ سایت گردشگری به دست آورده است. این گروه هکری، ماه گذشته نیز ادعا کرده بود که داده‌هایی از جمله شماره شناسایی، آدرس، اطلاعات کارت اعتباری و غیره را به دست آورده است و همزمان بیش از ۲۰ سایت آژانس مسافرتی، هتل‌ها و استراحتگاه‌ها هک شدند. بر اساس گزارش‌ها، اطلاعات فاش شده شامل درخواست‌های شخصی مشتریان صهیونیستی برای لغو تعطیلات برنامه ریزی شده به دلیل مسائل مختلف بوده است. هکرهای شارپ بویز در عکسی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است، می‌گوید: «هرجا بروید، حتی در سفرها، تحت کنترل ما هستید، نام ما را به خاطر بسپارید.» از سوی دیگر سازمان حفاظت از حریم خصوصی رژیم صهیونیستی خواستار ارتقا امنیت سایبری این رژیم شده است. بر اساس این گزارش، شارپ بویز در ابتدا ادعا کرد که کنترل مدیریت اصلی وب سایت‌ها را به دست آورده و صفحات زیادی را منتشر کرد که می‌گفت حاوی اطلاعات شخصی ۱۲۰ هزار نفر است. شارپ بویز بعداً صفحه‌گسترده‌ای منتشر کرد که مدعی شد حاوی اطلاعات کارت اعتباری و اطلاعات شخصی ۱۰۰ هزار نفر دیگر است. در این گزارش همچنین گفته شده هکرها در تمام حملات خود هیچ درخواستی برای باج نداده اند، هرچند منابع صهیونیستی گفته اند که مشخص نیست که این حملات با چه انگیزه‌ای انجام شده است.

منبع: مهر

«امیرعبداللهیان» عازم سوریه شد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (شنبه) به منظور دیدار و تبادل نظر با مقامات عالی سوریه در خصوص گسترش هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و موضوعات بین المللی عازم دمشق پایتخت آن کشور شد.ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه شب گذشته از سفر حسین امیرعبداللهیان به سوریه خبر داد و هدف از این سفر را بررسی مناسبات دوجانبه و تبادل نظر در خصوص مباحث منطقه‌ای و بین المللی ذکر کرد.

منبع: مهر

ماسوله در فهرست شهرهای تاریخی جهان قرار گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: با پیگیری های انجام شده ماسوله به عنوان هشتمین شهر از ایران در فهرست شهرهای تاریخی جهان قرار گرفت.ولی جهانی اظهار کرد: شهر تاریخی ماسوله با پیگیری‌های شهرداری و شورای اسلامی به عنوان هشتمین شهر از ایران پس از شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، یزد، کاشان، نیشابور و سمنان در فهرست شهرهای تاریخی جهان قرار گرفت. جهانی افزود: خوشبختانه با حمایت‌های انجام شده شاهد برداشته‌شدن گام‌های مؤثری در مسیر ثبت جهانی پرونده منظر فرهنگی- تاریخی شهر ماسوله در فهرست میراث جهانی یونسکو هستیم. وی اضافه کرد: امیدواریم در ماه‌های آتی و پس از حضور ارزیابان یونسکو در استان سرسبز گیلان شاهد رقم خوردن این اتفاق خوب که پیامدها و نتایج ارزنده‌ای برای استان گیلان و همچنین کشور دارد، باشیم.

منبع: مهر

حماس خواستار نبرد فراگیر با صهیونیسم شد

«فوزی برهوم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس سخنانی را در خصوص درگیری های مسلحانه میان مبارزان مقاومت با رژیم صهیونیستی در شهر رام‌الله مطرح کرد. بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: روحیه مبارزه و انقلابی در صفوف جوانان کرانه باختری موج می زند. اهالی کرانه باختری مصمم هستند که در برابر عمل انجام شده تسلیم نشوند. سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس در ادامه یادآور شد: جوانان کرانه باختری نمی خواهند زیر یوغ سیاست های اشغالگران قرار گیرند. مسیر مقاومت امروز از غزه به جنین و نابلس و رام الله امتداد یافته است. فوزی برهوم همچنین عنوان کرد: جوانان کرانه باختری امروز وظیفه و مسئولیت مقدس خود را در مواجهه با تجاوزگری های نظامیان و شهرک نشینان رژیم صهیونیستی انجام می دهند. آنها در این مسیر حاضر به هرگونه فداکاری هستند. وی در پایان نیز تصریح کرد: کرانه باختری ذخیره استراتژیک و راهبردی مقاومت محسوب می شود. برای نبرد فراگیر با دشمن صهیونیستی می توان روی کرانه باختری حساب باز کرد.

منبع: مهر

فعالان مدنی علیه کشتار مهاجران تظاهرات کردند

شامگاه جمعه چندین تظاهرات در شهرهای مختلف اسپانیا و مراکش در اعتراض به فاجعه ملیلیه برگزار شد که در جریان آن دست‌کم ۲۳ مهاجر آفریقایی کشته شدند.در بارسلونا (شمال غربی)، مالاگا (جنوب)، ویگو، سن سباستین و لاکرونیا (شمال شرقی)، و همچنین در شهر ملیلیه، جایی که فاجعه رخ داد، هزاران نفر به دعوت تعدادی از گروه‌های حقوق بشری گرد هم آمدند تا سیاست‌های مهاجرتی و همینطور خشونت پلیس و نظامی‌سازی مرزها را محکوم کنند. فعالان انجمن‌های مهاجران آفریقایی در مراکش نیز درخواست خود را برای انجام تحقیقات برای تعیین مسئولیت قتل غم انگیز ۲۳ مهاجر در تلاش برای عبور از حصار جداکننده منطقه اسپانیایی ملیلیه و مراکش تجدید کردند و در تظاهراتی در رباط، پایتخت مراکش بر آزادی دسترسی و حرکت، تاکید کردند. به گفته محمدو دیالو، یکی از مقامات این انجمن که خواستار برگزاری تظاهرات با حمایت سازمان‌های حقوق بشر مراکش شده، ائتلاف جوامع صحرای جنوبی در مراکش بر ضرورت انجام تحقیقات مستقل برای تعیین مسئولیت‌ها تاکید دارند. در این تظاهرات که با حضور فعالان حقوق بشر در مقابل پارلمان مراکش برگزار شد، بنرهایی نیز برافراشته شد که خواستار شناسایی هویت قربانیان و اطلاع رسانی به خانواده‌های آنها بودند و از دیپلمات‌های کشورهایشان در مراکش خواستند در این امر مشارکت کنند. در حالی که مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی یک موضوع اساسی در همکاری بین مراکش و اسپانیا است، سازمان‌های حقوق بشر مراکشی آنچه را که آنها "نقش ژاندارمری" مراکش به نفع اتحادیه اروپا می‌دانند، مورد انتقاد قرار می‌دهند. این سازمان‌ها از حقوق مهاجران به عنوان پناهجویانی که به دنبال زندگی بهتر برای فرار از شرایط جنگ، قحطی یا فقر هستند، دفاع می‌کنند. این سازمان‌ها همچنین از دیپلمات‌های کشورهای مربوطه خواستند به ۶۵ مهاجری که در "الناظور" دستگیر شدند، در جریان محاکمه‌شان به اتهاماتی از جمله ورود غیرقانونی به خاک مراکش، خشونت علیه مقامات دولتی، تجمع مسلحانه و نافرمانی کمک‌های لازم را ارائه کنند. سازمان ملل پیشتر، مقامات مراکش و اسپانیا را به استفاده از "زور بیش از حد" در تعامل با حدود ۲ هزار مهاجر غیرنظامی متهم کرد که تلاش داشتند به دیوار مرزی بین مراکش و شهر ملیلیه تحت کنترل دولت اسپانیا یورش ببرند. در ۲۴ ژوئن، این مهاجران که بیشتر آنها از کشورهای آفریقایی، صحرای جنوبی و سودان بودند، به امید رفتن به اسپانیا تلاش کردند به دیوار مرزی هجوم ببرند، اما مقامات مراکشی و اسپانیایی آنها را نپذیرفتند و ۲۳ تن در این جریان جان خود را از دست دادند. در همین راستا، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در جریان کنفرانسی مطبوعاتی خاطرنشان کرد: ما عمیقا از تصاویر خشونت‌باری که در مرزهای بین مراکش و اسپانیا و کشته شدن ده‌ها تن دیده‌ایم، شوکه هستیم. دوجاریک در ادامه افزود: همچنین شاهد استفاده از زور مفرط مقامات هستیم و این امر نیاز به تحقیق و بررسی دارد چرا که آنچه رخ داده است، قابل قبول نیست.

منبع: ایسنا

مادر ژاپنی شهید بابایی به فرزند شهیدش پیوست

پیکر «کونیکو یامامورا» مادر ژاپنی شهید «محمد بابایی» فردا یکشنبه از مقابل مسجد انصار خیابان پنجم نیروهوایی تهران تشییع خواهد شد.آئین وداع با پیکر سبا بابایی (کونیکو یامامورا) مادر ژاپنی شهید «محمد بابایی» امروز شنبه -۱۱ تیرماه- از ساعت ۱۸ در معراج الشهدای تهران، و همچنین مراسم تشییع پیکر این مادر شهید روز یکشنبه -۱۲ تیرماه- از ساعت ۱۰ صبح از مقابل مسجد انصار الحسین (ع) در خیابان پنجم نیرو هوایی برگزار خواهد شد. سپس پیکر این مادر شهید پس از تشییع، در قطعه ۴۵ بهشت زهرا (ص) به خاک سپرده خواهد شد. سبا بابایی که از چندی قبل به علت ضایعه تنفسی در بیمارستان خاتم الانبیا بستری بود، روز جمعه به فرزند شهیدش پیوست. «کونیکو یامامورا» پس از ازدواج نام خود را به (سبا بابایی) تغییر داد.کتاب مهاجر سرزمین آفتاب روایت زندگی سبا بابایی بارها و بارها تجدید چاپ شده است. این کتاب علاوه بر زندگی او، به مسلمان شدن و شهادت فرزنش محمد بابایی نیز می‌پردازد. «کونیکو یامامورا» (سبا بابایی) به عنوان سرپرست نمادین کاروان ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ راهی مسابقات شده بود. او تنها مادر شهید دفاع مقدس با اصالت ژاپنی است. فرزند شهیدش جوان ۱۹ ساله‌ای بود که هم در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های زیادی داشت و هم در زمان جنگ تحمیلی با وجود سن کم، راهی جبهه‌ها شد تا از اسلام و ایران دفاع کند که در عملیات والفجر ۱، در منطقه فکه به شهادت رسید.

منبع: ایسنا

کنکور ۱۴۰۱ به ایستگاه پایانی رسید

هم اکنون کنکور سراسری زبان‌های خارجه با شرکت ۱۹۴ هزار و ۹۵۱ داوطلب در حال برگزاری است. یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب در کنکور سراسری ۱۴۰۱ شرکت خواهند کرد که از تاریخ هشتم تا یازدهم تیر کنکور برگزار می‌شود و نسبت به سال گذشته ۱۲۱ هزار و ۱۶۶ نفر افزایش داوطلب داشته ایم. امروز شنبه یازدهم تیر همزمان با آخرین روز از برگزاری کنکور داوطلبان رشته زبان خارجه به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت که تعداد آن‌ها ۱۹۴ هزار ۹۵۱ نفر است. این آزمون در ۴۱۷ شهرستان کشور برگزار خواهد شد و ۱۷ حوزه در ۱۵ کشور خارجی برگزار می‌شوند و جمعا حوزه‌های امتحانی کنکور در ۴۱۷ شهر ۵۹۸ حوزه خواهند شد و نهایتا در ۶۱۵ حوزه امتحانی کنکور سراسری را برگزار خواهیم کرد. ۲۹۱۱ حوزه‌های فرعی کنکور سراسری برای سال ۱۴۰۱ داریم و کارت ورود به جلسه کنکور از روز پنج شنبه ۵ تیر در سایت سازمان سنجش توزیع می‌شود و برخی داوطلبان که ۲ تا ۳ رشته را انتخاب کرده اند باید به همان میزان هم کارت دریافت کنند. در کنکور سراسری صبح چهارشنبه ۸ تیر آزمون هنر، ۹ تیر آزمون ریاضی و انسانی، ۱۰ تیر آزمون تجربی برگزار شد و امروز شنبه ۱۱ تیر آزمون زبان خارجه برگزار می‌شود. در گروه ریاضی و فنی ۱۴۵ هزار و ۶۱۵ داوطلب، گروه تجربی ۵۷۴ هزار و ۷، ۵۱ داوطلب، گروه انسانی ۴۱۲ هزار و ۵۲۵ داوطلب داریم که تعداد متقاضیان آن افزایش یافته است و به تعداد داوطلبان علوم تجربی در حال نزدیک شدن است. در گروه هنر ۱۶۱ هزار ۳۷۸ شرکت کننده و در زبان‌های خارجی ۱۹۴ هزار ۹۵۱ نفر داوطلب داریم؛ ۹۱۵ هزار و ۴۱ داوطلب خانم و ۵۷۴ هزار و ۱۷۹ داوطلب آقا در کنکور سراسری داریم. ۶۱ درصد داوطلبان کنکور امسال خانم و ۳۹ درصد آقا هستند. فرایند آزمون از ۸ صبح آغاز می‌شود و درب تمام حوزه‌ها از ساعت ۷ و نیم بسته خواهند شد؛ بنابراین داوطلبان حتما سر ساعت در حوزه امتحانی مخصوصا در شهرهای بزرگ حاضر شوند. آمار داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۱ در رشته ریاضی ۲۸ درصد، در رشته علوم تجربی ۳۸ درصد، زبان خارجه ۱۳ درصد، هنر ۱۱ درصد و علوم انسانی ۲۸ درصد است. کمترین سهم متقاضیان کنکور امسال در رشته هنر با ۱۶۱ هزار و ۳۴۳ داوطلب و بیشترین در رشته تجربی با ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ شرکت کننده است.

منبع: خبرنگاران جوان

آمریکا به قدرت سایبری ایران اعتراف کرد

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا به افزایش توانمندی‌های ایران و دیگر کشورهای منطقه در زمینه سایبری اذعان کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی مکان، آن نویبرگر، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا و مشاور جو بایدن رئیس جمهور این کشور در امور سایبری گفت: «ایران و دیگر کشورهای منطقه توانمندی‌های خود را در زمینه جنگ سایبری افزایش داده اند.» وی مدعی شد «آمریکا شاهد افزایش تهدیدات ایران در این زمینه از جمله حملات سایبری با هدف باج خواهی، سرقت اموال و تهدید زیرساخت‌های دیگر کشورهاست».نویبرگر که برای حضور در همایش سایبری دانشگاه تل آویو وارد سرزمین‌های اشغالی فلسطین شده است، گفت: «همکاری آمریکا و اسرائیل در این زمینه عمیق است و با گذشت زمان توسعه می‌یابد».بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی این هفته از اقدام این رژیم در کمک رسانی به آمریکا در خنثی کردن حمله سایبری به نیروگاه‌های تولید انرژی آمریکا خبر داد. پیشتر «گابی پورتنوی» رئیس سازمان سایبری رژیم صهیونیستی با اشاره به حملات سایبری انجام شده علیه نهادهای این رژیم تاکید کرد «ایران امروز در کنار حماس و حزب‌الله به یکی از بازیگران اصلی عرصه سایبری مبدل شده است.»

منبع: خبرنگاران جوان

مجموعه «سلمان فارسی» کلید خورد

همزمان با آغاز تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» در شهرک دفاع مقدس، از تصویر بازیگر نقش «سلمان فارسی» رونمایی شد پروژه «سلمان فارسی» که نگارش اولیه آن در ۱۳۷۸ به پایان رسیده بود، پس از وقفه ۲۰ ساله در دی‌ماه ۱۳۹۸ در کرمان کلید خورد. قشم، شاهرود، جلفا و رود اَرَس؛ شهرک غزالی، سواحل مازندران و شهرک سینمایی نور از مکان‌هایی بودند که ظرف دو سال گذشته فیلمبرداری در آن صورت گرفت. سلمان فارسی با تمرکز بر زندگی و زمانه این صحابه روایتی است از ایران ِعهد ساسانی، جست‌وجو در عالم مسیحیت (بیزانس) و درک محضر حضرت رسول. سری دوم این پروژه، وقایع ِپس از رحلت حضرت خاتم تا درگذشت سلمان فارسی را در برمی‌گیرد. نقش سلمان فارسی را در این پروژه سه بایگر در سه مقطع «کودکی و نوجوانی»، «جوانی» و «میان‌سالی و پیری» ایفا می‌کنند که شجاع‌نوری در این سریال نقش دوران میان‌سالی و پیری سلمان فارسی را بازی می‌کند. اگر فرآیند تولید این فیلم مطابق با برنامه‌ریزی پیش برود، بیزانس (که فصل میانی سریال است) پس از ۳۶ ماه، در اواخر پاییز ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد و گروه تولید از زمستان، فصل ایران را آغاز خواهند کرد. فرهاد اصلانی، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی، احترام برومند، رامونا شاه، علی دهکردی، مرحوم چنگیز جلیلوند، مهدی فقیه، محمدجواد جعفرپور، علیرضا مهران و چند بازیگر خارجی (از کشورهای تونس، ارمنستان، مراکش و یونان ) و حدود ۱۵۰۰ بازیگر تئاتری و بومی جلوی دوربین این سریال رفته‌اند. چند روز پیش هم یکی از بازیگران خارجی این پروژه، هشام رستم، درگذشت. و سکانس‌های سلمان فارسی، واپسین یادگارهای تصویری این هنرمند اهل تونس بود. تا کنون بیش از ۱۹ قسمت از این مجموعه تلویزیونی تصویربرداری و تدوین شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

رژیم صهیونیستی به طرطوس حمله موشکی کرد

رژیم صهیونیستی با چند فروند موشک جنوب استان طرطوس سوریه را هدف قرار داد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد: حدود ساعت ۶:۳۰ صبح امروز، رژیم صهیونیستی با چند فروند موشک از فراز دریای مدیترانه در غرب طرابلس تحریم هوایی سوریه را نقض و چندین مرغداری در حومه شهرک حمیدیه در جنوب طرطوس را هدف قرار داد. بر این اساس، در این حمله ۲ غیرنظامی از جمله یک زن زخمی شدند و خسارت‌های مادی ایجاد شده است. جمعه هفته گذشته نیز رژیم صهیونیستی به برخی نقاط جنوب شهر دمشق حمله موشکی کرد که با مقابله پدافند هوایی این کشور با موشک‌های شلیک شده مواجه شد. معاون نماینده روسیه در سازمان ملل نیز روز پنجشنبه با بیان اینکه کشورهای غربی مانع انتشار بیانیه این کشور در محکومیت حملات صهیونیست‌ها به سوریه در شورای امنیت شدند، گفت غرب هنوز حامی تروریست‌ها در سوریه است. این تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی در حالی است که دولت سوریه بارها با ارسال نامه به سازمان ملل متحد این حملات را محکوم و خواستار توقف آن شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

شاهراه گرسنگی در بدن کشف شد

محققان با کشف مسیر اصلی گرسنگی برای ساخت داروهای جلوگیری از پرخوری ایده‌های جدید می‌یابنددانشمندانی که در حال بررسی عملکرد نورون‌هایی هستند که نقش اصلی را در احساس گرسنگی بازی می‌کنند، یک مسیر سیگنالینگ جدید را کشف کرده اند که از طریق آن بر تمایل به پرخوری تأثیر می‌گذارد. این پیشرفت چشم انداز استفاده از داروها را برای سرکوب این عملکرد و کاهش میل به غذا افزایش می‌دهد و موش‌های چاق که به این روش درمان می‌شوند وزن خود را کاهش می‌دهند. نورون‌های اصلی مورد بررسی در این مطالعه، نورون‌های پپتیدی مرتبط با آگوتی (AgRP) نامیده می‌شوند که در هیپوتالاموس مغز قرار دارند و هنگامی که فعال می‌شوند احساس گرسنگی را افزایش می‌دهند. این امر باعث شده است که AgRP در برخی از پیشرفت‌های امیدوارکننده در زمینه تحقیقات چاقی نقش داشته باشد، با مطالعاتی که نشان می‌دهد چگونه می‌توان هورمون‌ها را برای تنظیم احساس سیری به کار برد و اینکه چگونه AgRP را می‌توان به طور مفیدی از طریق ورزش تغییر داد، و مکانیسم نورون‌ها که نقش اصلی را ایفا کنند بررسی شده است. آخرین یافته‌ها در این زمینه توسط یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به رهبری یوهانس فوگت در دانشگاه کلن به دست آمده است و با مشاهدات موش‌هایی که در دوره‌های رژیم غذایی قرار گرفته‌اند، آغاز شد. این موش‌ها مقادیر بیشتری از یک مولکول زیستی به نام لیزوفسفاتیدیل کولین (LPC) را در خون نشان دادند که دانشمندان دریافتند سطوح آن توسط AgRP کنترل می‌شود. این مولکول‌های لیپیدی سپس به مغز می‌روند و از طریق آنزیمی به نام اتوتاکسین (ATX) به اسید لیزوفسفاتیدیک (LPA) تبدیل می‌شوند. این فرآیند نورون‌های قشر مغز مغز را تحریک می‌کند و در نتیجه موش‌ها رفتارهای معمولی در جستجوی غذا از خود نشان می‌دهند. دانشمندان دریافتند با درمان موش‌ها با مهارکننده آنزیم ATX، می‌توانند این رفتارها را عادی کنند. در نتیجه موش‌های چاق که این درمان‌ها را به طور مداوم انجام می‌دادند، وزن خود را کاهش دادند. محققان گفتند:ما شاهد کاهش قابل توجهی در مصرف بیش از حد غذا و چاقی از طریق جهش ژنی و مهار دارویی ATX بودیم که نقش محوری بر رفتار خوردن داشت. اگرچه این اثرات در موش‌ها مشاهده شد، اما دانشمندان شواهدی از مکانیسم‌های مشابه در انسان‌ها پیدا کردند. در افرادی که عملکرد سیگنالینگ LPA را مختل کرده اند، تیم تحقیقاتی نرخ‌های بالاتر چاقی و دیابت نوع ۲ را گزارش کرده و می‌گویند که کار روی داروهایی در حال انجام است که این مسیر خاص را هدف قرار می‌دهند. پروفسور رابرت نیتش، نویسنده این مطالعه، گفت: داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که مسیر سیگنال‌دهی LPA سیناپسی مختل دارند، بیشتر احتمال دارد اضافه وزن داشته باشند و از دیابت نوع ۲ رنج ببرند. این یک نشانه قوی از موفقیت درمانی احتمالی مهارکننده‌های ATX است که در حال حاضر به همراه موسسه Hans Knöll در برای استفاده انسانی در حال توسعه آن هستیم.

منبع: خبرنگاران جوان

اوکراین «امیرعبداللهیان» را به کیف دعوت کرد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان و «دمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین، در مورد برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک تلفنی گفت‌وگو کردند. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تأکید مجدد بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ، با توجه به دیدار اخیر رئیس جمهور کشورمان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ترکمنستان و مذاکرات وزرای خارجه ایران و روسیه و ضمن یادآوری موضع ایران‌ در مورد ضرورت تمرکز بر راه حل سیاسی و دوری از جنگ در اوکراین، بر آمادگی کشورمان برای پیگیری راه حل دیپلماتیک و مساعی جمیله جهت توقف بحران در اوکراین تأکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما از ابتدا اعلام کردیم که ضمن توجه به ریشه بحران، با توسل به جنگ مخالف هستیم و جنگ را راه حل مناسبی برای حل و فصل مسائل نمی‌دانیم. امیرعبداللهیان اظهار داشت: رابطه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین طی سه دهه گذشته همواره مبتنی بر دوستی، احترام و منافع متقابل و همکاری بوده است و ما آمادگی داریم در چارچوب توافقی که برای گشایش کریدور حمل غلات در دریای سیاه ایجاد می‌شود، مشارکت کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از همتای اوکراینی خود برای سفر به تهران دعوت کرد. دمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین نیز ضمن تشکر از مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ تأکید کرد: دولت اوکراین آمادگی دریافت هرگونه کمک و حمایت سیاسی برای خاتمه بحران در این کشور را دارد. وزیر امور خارجه اوکراین با اعلام آمادگی برای گسترش همه‌جانبه روابط فیمابین از جمله در حوزه کشاورزی و غلات میان دو کشور، ادامه گفت‌وگوهای تهران و کیف را برای گسترش مناسبات، سازنده ارزیابی کرد. وی آخرین وضعیت جنگ در کشورش را تبیین کرد و از مساعی جمیله تهران برای کمک به پایان جنگ تشکر و اضافه کرد که به دلیل حاکمیت وضعیت جنگی، شرایط دشواری برای مذاکره با روسیه وجود دارد. در پایان، وزیر خارجه اوکراین نیز از امیرعبداللهیان جهت سفر به این کشور دعوت کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

بایدن رکورد افت مقبولیت را شکست

«دان دبار» تحلیلگر سیاسی آمریکا در مصاجبه با اسپوتنیک درمورد نتایج نظرسنجی‌های اخیر در مورد عملکرد «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا و تاثیر بحران شدید اقتصادی بر یکی از بدترین رتبه‌بندی‌های ریاست‌جمهوری ایالات متحده در تاریخ این کشور گفت‌وگو کرد. به گفته دبار، دولت بایدن گرفتار بحران‌های بی‌وقفه در عرصه سیاست خارجی و اقتصاد شده که می‌تواند خطر سقوط اقتصاد آمریکا را در رکود به دنبال داشته باشد. براساس نتایج یک پژوهش که به تازگی توسط شبکه خبری "فاکس نیوز" تنها چند روز پیش از جشن استقلال این کشور در تاریخ ۴ ژوئیه (۱۳ تیر) منتشر شده است، با تداوم تورم در آمریکا غرور ملی فروکش کرده است. این تحلیلگر سیاسی بر اساس نظرسنجی انجام شده است که از تاریخ ۱۰ تا ۱۳ ژوئن (۲۰ تا۲۳ خرداد) انجام شده، درمورد چرایی وضعیت کنونی در آمریکا توضیح می‌دهد که از زمان روی کار آمدن بایدن، امنیت اقتصادی آمریکایی‌ها کاهش قابل توجهی داشته و این در واقع پدیده‌ای پرشتاب بود که در ۳ یا ۴ دهه گذشته با هر معیار عینی از جمله درآمد، ثروت، بدهی و امنیت شغلی تجلی یافته است. به عقیده دبار، واکنش به این پدیده با انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ که دو چهره جدیدی یعنی «دونالد ترامپ» و «برنی سندرز» را به صدر جدول رساند و در نهایت ترامپ را به ریاست جمهوری رساند، جبهه جلو و محور نظام سیاسی آمریکا را نشان داد. پس از چهار سال پر فراز و نشیب ریاست جمهوری ترامپ، بایدن در نهایت آمد و وعده اتحاد دوباره را در آمریکا داد. اما اکنون در حالیکه نزدیک به دوسال از ریاست جمهوری بایدن می گذرد، آمریکا بیش از همیشه بر سر موضوعاتی از جمله کنترل اسلحه، سقط جنین و غیره دچار دودستگی شده و وضعیت اقتصادی آن وخیم ارزیابی شده است. دبار با اشاره به نتایج این نظرسنجی گفت باتوجه به نگرانی اصلی شرکت کنندگان از وضعیت اقتصادی از یک سو (تورم و قیمت‌های بالاتر از ۴۱ درصد) و انحراف بایدن از موضوع تورم از سوی دیگر، جای تعجب نیست که اکثریت شرکت کنندگان در نظرسنجی، دولت او را شکست خورده می دانند. در نتایج نظرسنجی، عملکرد ریاست جمهوری بایدن بدترین نوع از زمان «ریچارد نیکسون» (سی و هفتمین رئیس جمهوری آمریکا که از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ در کاخ سفید حضور داشت) است که یک روز پیش از کناره گیری از سمتش اعلام شد. دبار در پاسخ به سوال اسپوتنیک که این امر چه پیامدهایی برای آمریکا و نفوذ جهانی آن دارد، تشریح کرد: به طور کلی، وضعیت ژئوپلیتیک عینی آمریکا از زمان تاسیس ساختار مالی بین‌المللی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در سال ۱۹۴۴ و ۱۹۴۵، در بدترین شرایط قرار دارد. به گفته این تحلیلگر سیاسی موقعیت دلار آمریکا، که ستون فقرات سیستم اقتصادی این کشور است، برای نیمی از مردم کره زمین دیگر به حساب نمی آید. وی همچنین اقدامات اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده را دلیل بروز تنش شدید میان ناتو و روسیه و شاید چین ارزیابی کرد و آن را تهدیدی برای بقای بشریت دانست. دبار در پایان و در پاسخ به این پرسش که چرا دولت کنونی حتی به نگرانی حامیان حزب خود نیز واکنشی نشان نمی دهد، تصریح کرد: در حال حاضر رسانه ها تحت کنترل شدید هستند و با پول های هنگفت مهار می شوند، ضمن آنکه رسانه های اجتماعی نیز به شدت سانسور می شوند. براساس آخرین نتایج نظرسنجی انجام گرفته توسط روزنامه "یواس‌ای‌تودی"، محبوبیت بایدن به کمترین میزان سقوط کرده و به ۳۹ درصد رسیده است.

منبع: ایرنا

پادگان ارتش رژیم صهیونیستی طعمه حریق شد

منابع خبری فلسطینی از آتش سوزی در یک پادگان ارتش رژیم صهیونیستی در شهر اشغالی قدس خبر دادند.

منابع محلی گفتند که آتش سوزی در داخل یک پادگان ارتش اشغالگر در نزدیک شهرک "الرام" در شمال شهر اشغالی قدس روی داده است. این شبکه به جزئیات بیشتری در این باره اشاره ای نکرده است. مناطق مختلف فلسطین اشغالی در ماههای اخیر شاهد آتش سوزی های متعددی در پالایشگاهها، مراکز نظامی و پتروشیمی و پایانه های اتوبوسرانی رژیم صهیونیستی و حملات سایبری به زیرساخت های این رژیم بوده است.

منبع: ایرنا

ایران از سد قطر گذشت

تیم ملی اسکواش ایران در چهارمین دوره مسابقات قهرمانی غرب آسیا برابر قطر به برتری دست یافت.تیم ایران با ترکیب علیرضا شاملی، سپهر اعتمادپور و ضیا کاشانی موفق شد دو بر یک از سد حریف قدرتمند خود عبور کند. مسابقات اسکواش قهرمانی غرب آسیا با حضور تیم‌های ایران، عراق، قطر و کویت از چهارشنبه (۸ تیر) در دو بخش انفرادی و تیمی برگزار شد و در بخش انفرادی عبدالله التمیمی از قطر به مقام نخست رسید. علیرضا شاملی هم به مقام نایب قهرمانی این رقابت‌ها اکتفا کرد. این مسابقات امروز (۱۱ تیر) با دیدار ایران با کویت و قطر با عراق پیگیری می‌شود.

منبع: شبکه خبر

بحرینی ها علیه رژیم آل خلیفه به خیابان ها ریختند

ساکنان منطقه ابو صیبع بحرین در محکومیت ظلم طائفه‌ای علیه شهروندان شیعه و اعلام مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.حساب توئیتری جمعیت اسلامی الوفاق ملی بحرین با انتشار تصاویری نوشت: ساکنان منطقه ابو صیبع در محکومیت ظلم طائفه‌ای علیه شهروندان شیعه و اعلام مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha