جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 1032835
۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
حرم امام رضا علیه السلام

حوزه/ آشفتگی های ظاهری و کلامی در خیابان ها و بازارهای اطراف حرم موج می زند و زائری که با فضای معنوی مناسب از حرم خارج می شود را دچار بُهت می کند که اولا: چرا باید شاهد چنین صحنه هایی در اطراف حرم امام رضا علیه السلام باشیم و ثانیا مگر این افراد نمی دانند که کجا هستند و در جوار چه بارگاهی قرار گرفته اند؟ و ثالثا دستگاه های فرهنگی چه می کنند؟

خبرگزاری حوزه | آخرین حضورم در حرم ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا علیه السلام به سال ۱۳۹۸، قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا بر می گشت؛ خدا قسمت کرد و بعد از سه سال توانستم به پابوسی حرم امام هشتم شیعیان برسم؛ بشاش رفتم؛ اما ناراحت برگشتم؛ ناراحت از وضعیتی که هر روز بدتر از دیروز بود.

شهرهای مذهبی ما از دیرباز تاکنون دارای تقدس بوده و معمولا زائران و مجاوران، خود را با شرایط مذهبی آن شهر تطبیق می دادند؛ اما امروز خواسته و ناخواسته شاهد تقدس زدایی از شهرهای مذهبی ایران اسلامی هستیم.

آشفتگی های ظاهری و کلامی در خیابان ها و بازارهای اطراف حرم موج می زند و زائری که با فضای معنوی مناسب از حرم خارج می شود را دچار بُهت می کند که اولا: چرا باید شاهد چنین صحنه هایی در اطراف حرم امام رضا علیه السلام باشیم و ثانیا مگر این افراد نمی دانند که کجا هستند و در جوار چه بارگاهی قرار گرفته اند؟ و ثالثا دستگاه های فرهنگی چه می کنند؟

از گزینه اول و دوم که بگذریم، گزینه سوم همچنان می تواند روی میز باشد که دستگاه های فرهنگی مشهد مقدس چه برنامه هایی داشته اند؟ البته به دنبال نادیده گرفتن زحمات و سیاه نمایی نیستیم و قدردان زحماتیم؛ اما وضعیت فعلی اطراف حرم با آنچه که باید باشد، شباهتی نداشته و شاهد آشفته بازاری در این خصوص هستیم و می طلبد دستگاه های فرهنگی ورود جدی تری به این مقوله داشته باشند.

متأسفانه چند سالی است که شهر مقدس مشهد از شهر زیارتی به شهر زیارتی_سیاحتی تبدیل شده و با حضور در مکان های سیاحتی، شاهد ناهنجاری های بسیاری هستیم که مع الاسف گزینه سیاحتی آن به اطراف حرم نیز کشیده شده و شاهد وضعیت نابسامانی در موضوعاتی همچون عفاف، حجاب، نوع برخوردها، نوع گفتارهای کلامی و ... هستیم که برنامه ریزی دقیق تر مسئولان فرهنگ را خواهان است.

این نکته را نیز نباید از قلم بیندازیم که همان زائری که شاید با وضع نامناسب در اطراف حرم مشغول تردد است، با ظاهری بسیار مناسب تر وارد حرم شده و گاهی شاهد حال و هوای معنوی مناسبی نیز از سوی او هستیم؛ اما اینکه همان شخص بعد از خروج از حرم از آن فضا دور شده و امام رضا علیه السلام را فقط در داخل همان حرم می پندارد، نگران کننده است.

البته این معضل با ورود یک دستگاه به میدان حل نخواهد شد؛ اما اینکه صحنه را خالی کرده و شاهد جولان مباحث ضداخلاقی و ضد فرهنگی در اطراف حرمی که صاحب آن امام معصوم است، باشیم نیز قابل پذیرش نیست.

همانطوری که در عرصه های گوناگون شاهد راهکارهای جدید و نو هستیم، می توانیم در این خصوص نیز ایده ها و راهکارهای جذاب و جدید را دریافت نموده و حضور میدانی در این عرصه داشته باشیم.

مسئولان محترم؛ وضعیت اطراف حرم امام رضا علیه السلام، زیبنده این امام همام نیست؛ لطفا مشهد را دریابید.

صفری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • قم IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    سلام علیکم بنده عمل جراحی کردم و لذا با دو عصا راه می روم توان ایستاده نماز خوندن ندارم و راه طولانی هم برام مشکل هفته پیش با قطار رفتم مشهد واقعا امکانات صفر بود 1 سرویس بهداشتی قطار قم به مشهد جوری بود که علنا نجس شدیم مجبور به تعویض لباس شدیم ویلچر هم برای سوار شدن قطار اسفبار 2 در چند روزی که مشهد بودیم هیچ یک از نمازها را نتوانستم به جماعت بخونم چون اصلا صندلی پیدا نمی شد 3 کمبود ویلچر هم در حرم مشکل دیگری بود خلاصه عزیزانی که معلول یا جانباز هستند در این سفر هزاران مشکل دارند