سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
سلام فرمانده

حوزه / کارشناس فرهنگی و رسانه ای استان قزوین گفت: رسانه‌های ضد انقلاب، همواره از یک شکاف بین نسلی در انقلاب اسلامی حرف می‌زدند و به دنبال القای این موضوع هستند، اما سرود سلام فرمانده خلاف ادعای دشمن را ثابت و نقشه‌های آنها را نقش بر آب کرد.

خانم رقیه صوفی نیارکی از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین با اشاره به استقبال اقشار مختلف جامعه از سرود سلام فرمانده، اظهار داشت: این سرود برای اولین بار در اسفند سال ۱۴۰۰ پخش شد و تا امروز شهر به شهر در ایران اسلامی و حتی فراتر از مرزها گشته و خود را در دل مردم جا کرده است.

نیارکی با بیان اینکه نماهنگ این سرود که در صحن و سرای مسجد مقدس جمکران اجرا شد، در رسانه ملی پخش و مورد استقبال مردم قرار گرفت، گفت: اگر چه مخاطب سنی این اثر دهه نودی‌ها هستند، اما فرم موسیقی این سرود باعث شد که بزرگترها نیز با کودکان خود همنوا شوند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: سرود سلام فرمانده به قدری دیده و شنیده شد که شاید کمتر کسی را در این سرزمین پهناور می‌توان دید که این سرود را نشنیده باشد و حتی افراد بسیاری در حال و هوای خود آن را زمزمه می‌کنند.

وی با اشاره به هجمه دشمنان و ضد انقلاب علیه سرود سلام فرمانده، اظهار کرد: رسانه‌های ضد انقلاب، همواره از یک شکاف بین نسلی در انقلاب اسلامی حرف می‌زدند و به دنبال القاء این موضوع هستند که انقلاب اسلامی در میان افرادی که دارای سن بالایی هستند مقبولیت دارد و در میان نسل‌های جدید جایگاه خود را از دست داده، اما سرود سلام فرمانده خلاف ادعای دشمن را ثابت و نقشه‌های آنها را نقش بر آب کرد.

نیارکی عنوان کرد: با وجود همه نقدهای مطرح شده بر موسیقی شعر و اجرای سلام فرمانده، انصاف نیست شور و شوق و هیجان انگیزی این سرود را در میان کودکان و نوجوانان کشور منکر شویم.

وی، آمیختگی لحن حماسی سرود با حرکات فیزیکی و مشارکت فعالانه در اجرای متن هویت بخش شعر به شخصیت دهه نودی‌ها و محتوای برآمده از فرهنگ مهدویت را از نکات جذاب این سرود دانست و گفت: به نظر بنده این سرود در جلب نظر کودکان و نوجوانان که انصافا قرابت بیشتری با فطرت سالم و پاک خود دارند، موثر بوده است.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه امروز دختر چهارساله با ورود پدر به خانه احترام نظامی می‌ گذارد و سرود سلام فرمانده را می خواند، یادآور شد: اصل مهدویت و انتظار یک اعتقاد شیعی است و در طول قرن‌ها و پس از انقلاب اسلامی به عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگی جامعه ایران نفوذ کرده است.

وی تصریح کرد: در کنار محتوای فرهنگی سرود، استفاده از برخی واژگان و عبارات از جمله، "پای کار نظام بودن" و "سربازان گمنام" و حتی نحوه اجرای سرود شامل شخصیت تک خوان، تاکید بر نمایش اطاعت نظامی و چادر پوشیدن همه دختران، جنبه‌هایی از سیاست نیز به محتوای سرود بخشیده است.

نیارکی ادامه داد: نقدها و انتقادات دیگری نیز ممکن است به این سرود وارد باشد، اما سرود سلام فرمانده را سرودی تراز ملی و حتی فرامنطقه‌ای می‌دانیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha