پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رحیم آبفروش

حوزه/ دبیر جامعه ایمانی مشعر گفت: ما نباید تنها به اشک ریختن و سینه زنی اکتفا کنیم و اشک ریختن ما نشانه حماسه ما است؛ زیارت عاشورا بیانیه حیات و ممات و هستی ما است و ما بعد از هیئت روحیه و نشاط می گیریم و فرح بعد از هیئت را بسیاری از افراد تجربه کرده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رحیم آبفروش در پانزدهمین همایش هیئت های محوری و برگزیده کشور که در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد، اظهار داشت: ده سال از این حرکت می گذرد و بررسی قوت ها و ضعف ها و فرصت ها و تهدیدها ضروری است.

وی افزود: ده سال گذشته که در این همایش شیعه انگلیسی مطرح شد، این نام برای بسیاری از افراد غریب بود؛ در طول این ده سال ادبیات جدید در حوزه هیأت ایجاد شد و شکل دهی و سامان هیأت تراز مطلوب اهلبیت(ع) در قاموس انقلاب اسلامی از دستاوردهای این سال ها است.

دبیر جامعه ایمانی مشعر گفت: ما عهد بستیم که در ساختار هیات سه واحد را ثبت کنیم و از زلزله کرمانشاه به بعد تلاش کردیم که خیریه و واحد جهادی هیأت، جزو بخش های ضروری باشد.

آبفروش تاکید کرد: صندوق اقتصاد و جریان هیات باید با حریت و فارغ از اینکه چه دولتی روی کار است، با اقتدا به فدک برای رسیدن خودکفایی دنبال شود و امروز نمایشگاه های اقتصادی هیات برپا هست و هیئت ها به مسئله اشتغال زایی ورود کرده اند و این قاعده هیات است.

دبیر جامعه ایمانی مشعر خاطرنشان کرد: ما قرار نیست جریان اصیل هیات را در بازی های سیاسی برخی از افراد نالایق از دست بدهیم؛ دشمنان هیات را به جای صحنه اجتماع در دخمه ها و زیرزمین ها می پسندیدند و بحمدالله به همت عزیزان هیات ها وسط میدان آمدند..

وی اضافه کرد: در بین این خون دل ها تغییرات بزرگی رخ داد، در دوره فعلی نفسی به سازمان تبلیغات دمیده شده؛ در این سال ها در همایش های مختلف حجت الاسلام والمسلمین قمی حضور پیدا کرده و حرف ها را می شنوند؛ این فتح نیست؟ یک روزی در صداوسیما ما نزدیک جام جم هم نمی توانستیم بشویم، امروز اما برنامه اختصاصی هیات روی آنتن می رود.

دبیر جامعه ایمانی مشعر یادآور شد: ورود هیأت ما به عرصه های تخصصی مانند مسئله محیط زیست بسیار عالی بود و این در حالی بود که برخی ها می خواستند هیات صرفا در دخمه ها باشد و امروز معادلات آن ها به هم ریخته است؛

وی ادامه داد: امروز هیأت های ملی تخصصی در حوزه کارآفرینی شکل گرفته است؛ به طور مثال ما در صنعت پوشاک، پارچه و نساجی هیأتی داریم که ورود کرده اند و امر حضرت آقا را از روی زمین برداشته اند.

آبفروش اضافه کرد: برای نخستین بار برند تیجان نخستین عمامه ساخت پارچه ایرانی را تولید کرده اند و ما باید این کارها را در کدام خبرگزاری دنبال کنیم؛ متاسفانه برخی خبرگزاری ها اغلب به پمپاژ ناامیدی می پردازند و این در حالی است که اتفاقات امیدوارکننده بسیاری در حال رقم خوردن است.

وی ابراز کرد: امروز تعریف هیأت مشخص است که بر مبنای روایات تنظیم شده است؛ درهمین چند سال گذشته در دانشگاه قبول نمی کردند که عنوان هیات در پایان نامه باشد؛ چرا که بیان می کردند علمی نیست، یکی از دوستان ما ناچار شد عنوان آن را تغییر دهد؛ اما امروز ما برای هیات تعریف دقیق داریم؛ هیأت اجتماعی است مومنانه که بر مبنای احیای امر اهلبیت(ع) شکل گرفته است و این برای خود ما و فرهنگ شیعی است.

دبیر جامعه ایمانی مشعر با بیان اینکه هیات اجتماعی مومنانه بوده و رقیب ندارد، بیان کرد: "ان جی او" و این قبیل اجتماعات از غرب به کشور ما آمده اما هیات نهادی بومی است.

آبفروش تاکید کرد: ما نباید تنها به اشک ریختن و سینه زنی اکتفا کنیم و اشک ریختن ما حماسه و قیام است؛ ما از گریه و سینه زنی انرژی می گیریم تا بتوانیم در جامعه به مردم خدمت کنیم؛ زیارت عاشورا بیانیه حیات و ممات و هستی ما است و ما بعد از هیات روحیه و نشاط می گیریم و برخی از افراد تجربه فرح بعد از هیات را ندارند.

آبفروش با اشاره به معجزه تشکیلاتی هیأت عنوان کرد: ما ۳۶ دبیر و حدود ۳۲۰ رابط و خادم در سطح کشور داریم و این افراد بدون دریافت حقوق و مزایاو تجهیزات در حال فعالیت هستند و این تفاوت تشکیلات نهضتی با سازمانی است؛ این فرق مدیریت دولتی و جهادی است.

وی خاطرنشان کرد: خود هیات ها باید نسبت به قدرت لایزالی که دارند واقف شوند و دولت با شنیدن برگزاری این همایش، باید دنبال مطالبات هیات ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید کارهای خود را در هیأت ها تبیین کند و ما برای تحقق و انجام جهاد تبیین، باید بدانیم که دولت چه کار می کند و اگر ندانیم، چه چیزی را برای مردم باید تبیین کنیم؟

دبیر جامعه ایمانی مشعر با تاکید بر اینکه امروز ضرورت دارد که در جبهه حق دور هم جمع شویم و باید به این باور برسیم، مطرح کرد: احیای امر اهلبیت(ع) تنها شعائر نیست و باری که روی دوش نماینده های استان ها است سنگین است؛ هر کسی مرد مدیریت هیأت نیست و ما باید به خاطر این نوکری از خداوند شاکر باشیم، چرا که بالاترین کسوت عالم روی دوش ما است.

دبیر جامعه ایمانی مشعر خاطرنشان کرد: مسئولان هیأتی به نیابت از حضرت ولیعصر(عج) وظیفه دستگیری از جوانان را دارد و اگر هیات را به نقطه مطلوب برسانیم، برای تمام ایام هفته جوانان خود دغدغه مند خواهیم بود.

آبفروش گفت: ما باید به نیازهای غیردینی مردم هم توجه کنیم؛ کوتاهی های ما باعث شده جامعه در عمل به سمت سکولار شدن برود؛ از رستوران ها تا صداوسیما را باید هیاتی ها ورود کنند تا جوانان ما در جامعه بتوانند زیر لوای دین نفس بکشند.

دبیر جامعه ایمانی مشعر بیان کرد: کل صداوسیمای ما دانشگاه عمومی است، نه فقط شبکه معارف؛ نمی شود در یک شبکه قرآن پخش شود و در شبکه های دیگر برنامه های خارج از دستورات دین روی آنتن برود.

وی یادآور شد: هیات اصیل محل تخلیه انرژی نیست؛ بلکه محل گرفتن انرژِی است؛ هیات اگر اینگونه شد، بی موضع و بی تفاوت نمی شود و رگ غیرت آن می جوشد و در مسائل کشور دغدغه مند می‌شود.

آبفروش ادامه داد: ما باید برای محرم های هرسال اقتضائات همان سال را در نظر بگیریم؛ به طور مثال اگر سخنران دعوت می کنیم، نمی توانیم بر اساس نیازهای جوانان مان به او موضوع ندهیم؛ هیات باید به تربیت درست جوانان ونوجوانان بیندیشد.

دبیر جامعه ایمانی مشعر تصریح کرد: هیاتی که با تربیت افراد کار دارد، مداح آن باید در جایگاه یک مربی باشد؛ اگر در این جایگاه قرار گرفت دیگر پوشش و ظاهر و کارهای آن مداح روی حساب و کتاب است؛ اگر این اصول مربی بودن رعایت نشود، مداح مانند یک خواننده می شود.

آبفروش اضافه کرد: سوپراستار بودن قواعدی دارد و مربی بودن هم قواعد خود را دارد؛ ما باید ساحت هیات را مشخص کنیم؛ آیا هیات استیج اجرای برنامه هنری است؟ یا یک مرکز و اجتماع تربیت ساز است؟.

هیات صرفا مراسمات نیست؛ بلکه ساختار هیات باید به گونه ای باشد که تشکیلاتی بسازیم که ثقلین روح این تشکلات باشند؛ اینگونه می شود که هیأت بیمه می شود؛ هیات ظرفیت های بزرگی دارد و از باشگاه ورزشی، تعاونی ها گرفته تا صندوقهای قرض الحسنه و واحدهای مشاوره و خانواده را می تواند در برگیرد؛ همه این کارها زیر خیمه ثقلین قابل راه اندازی است.

وی ادامه داد: امروز هیأت های ما نباید با بحران مخاطب مواجه باشد؛ امروز رقبای بسیاری در مقابل هیأت قرار دارند؛ اما خود به تنهایی رسانه است و این ظرفیت را دارد که سایر رسانه ها را به خدمت رسانه اصیل بگیرد، طوری که در این رقابت مخاطب خود را از دست ندهد.

آبفروش تصریح کرد: اگر امروز مخاطب هیأت، این شیرینی و حلاوت را نچشد، بحران مخاطب ایجاد می شود و در این صورت است که هیات برای جبران این کاستی ها متوسل به دعوت کردن از مداحان و منبری های چهره و مشهور می شود؛ در این صورت آن مداح و منبری شبیه قاب عکسی است که ما جلوی کمبود و کاستی کار گذاشته ایم تا آنها را بپوشاند.

وی تاکید کرد: وقتی به قیمت حضور مداح و سخنران مشهور یک جلسه بزرگ و پرمخاطب شکل بگیرد، دیگر مسئولان آن هیأت از برگزاری جلسات هفتگی که جمعیت کمتری دارد خجالت می کشند؛ سپس توجیه می آورند که مراسم کوچک هفتگی در شان اهلبیت(ع) نیست و به این نتیجه می رسند که فقط در مناسبت ها مراسم بگیرند و جلسات هفتگی تعطیل شود جلسات هفتگی هیأت نباید تعطیل شود؛ هر چه هست در این جلسات هفتگی است.

وی ادامه داد: هیئتی که روی اصول صحیح بنا شده باشد، به دلیل نظام فکری ای که دارد، اجازه نمی دهد هر چهره ای از منبری ها و مداحان در آن وارد شود و نگاه و خط فکری مداح و منبری برای هیات مهم می شود.

دبیر جامعه ایمانی مشعر بیان کرد: اگر هیات جامعیت داشته باشد، پاسخگوی نیازهای متنوع جوانان خواهد بود؛ ما اصلا به این فکر کردیم که چند نفر از اهالی محله در هیات شرکت نمی کنند؟ آن خیل کثیری که هیات نمی آیند کجا هستند و ما برای آن ها چه کار کرده ایم؟

آبفروش افزود: مخاطب هیات خانواده است و هیات ویژه برادران قابل درک نیست؛ مخاطب هیات ما صرفا جوانان، نوجوانان و کودکان نیستند؛ بلکه آن کودکانی که در رحم مادران شان هستند باید از همین مقطع حیات خود درهیات باشد؛ ما برای پاسخگویی به این چرخه ارزشمند باید خانواده را در هیات داشته باشیم.

دبیر جامعه ایمانی مشعر یادآور شد: برای محرم سال جاری نیز شعار اعلام خواهد شد و این شعار نخ تسبیح و محور حرکت ما است و این نشان دهنده این است که تمامی هیئات کشور در کنار هم هستند؛ در کنار این شعار، هر هیئت نیز با توجه به اقتضای شرایط خود باید شعاری داشته باشد تا با این شعار اتفاقات رسانه ای خود را سامان دهد.

وی ابراز کرد: یازدهمین سوگواره عکس و پوستر، سومین سه سالانه نشان هیات، فراخوان گرافیک محیطی هیات، تصویرسازی، حروف نگاری، آثار صوتی و ویدیویی، نخستین فراخوان تعزیه و سرود در قالب ۱۱ فراخوان رسانه ای ظرفیتی است که در سال جاری برای ارائه کارها در آوردگاه مشخص پیش بینی شده است.

آبفروش ادامه داد: در کنار این ها مجموعه دوره های آموزشی هم پیش بینی شده است؛ دوره آموزشی روایتگری در هیات با تکیه بر مستندسازی در حال ثبت نام بوده و استان ها سهمیه خاص خود را برای دریافت تخفیف دارند.

دبیر جامعه ایمانی مشعر اضافه کرد: رویدادی برای شکل دهی و رشد هسته های هنری رسانه ای شکل می گیرد که از هر هیاتی پنج نفر حضور خواهند یافت و این تیم پنج نفره هسته هنری رسانه ای هیأت خواهد بود.

آبفروش مطرح کرد: دوره های مختلف آموزشی از جمله صوت، گرافیک، تصویر، خوش نویسی و غیره وجود دارد و مسئولین هیأت می توانند نیروهای خود را مجاب کنند تا در دوره ها شرکت کنند.

دبیر جامعه ایمانی مشعر خاطرنشان کرد: اگر هیاتی دوره های آموزشی مفصل دارد که به یک مدرسه تخصصی نیاز دارد، ما زیرساخت ها را در اختیار آن ها قرار می دهیم که مدرسه خود را ایجاد کنند.

وی افزود: در مجموعه هنر هیأت با آدرس اینترنتی honareheyat.com هم می توان به فراخوان های گذشته و آثار و تولیدات سال های قبل دسترسی پیدا کرد؛ یک گنج کمیاب از آثار و طرح ها در سایت هنر هیات وجود دارد و بیش از ۴۰ هزار قطعه عکس و پوستر تایید شده توسط داوران در این سایت قابل دسترسی است. این سایت متعلق به هیئات است و هنرمندان هیئتی در این سایت صفحه مخصوص خود را دارند که آثارشان را منتشر می کنند.

آبفروش تاکید کرد: وبگاه شعر هیئت با آدرس اینترنتی shereheyat.ir هم برای مداحان و منبری ها بسیار کاربردی است و یک کانال هم در ایتا دارد؛ تمامی اشعار این سایت و کانال تایید شده و برای هر مناسبتی اشعار موجود است و قابلیت جست و جو در آن وجود دارد.

وی اضافه کرد: ما در هر سال نوحه هایی تولید می کنیم که تازه هستند و در کانال و سایت قرار نمی دهیم؛ چرا که اگر زیاد باشد، مداحان رغبتی برای استفاده نخواهند داشت؛ هر هیاتی که مداحی دارد، می تواند به ما اعلام کند که تا همزمان با ارسال این نوحه های تازه به مداحان مشهور، به این عزیزان هم ارسال کنیم تا این اشعار و نوحه ها به شکل همزمان در اختیار مداحان مشهور تا گمنام قرار گیرد.

آبفروش گفت: سرود «سلام فرمانده» یک پیام داشت و آن اینکه ما باید دهه هشتادی ها و نودی ها را موردتوجه قرار دهیم؛ در همین راستا مسئولین هیأت باید این نوجوانان را با خود همراه کنند تا آرام آرام با آموختن کارها آن ها را یا همراه و یا جانشین خود کنند.

وی ادامه داد: در هیأت ما باید به روی دهه هشتادی ها و نودی ها باز باشد و این بچه ها باید در هیأت ها جایگاه داشته باشند؛ در سال جاری اتاق مادر و کودک هیأت راه اندازی شود تا اگر مادر کودک خود را می خواهد شیر بدهد، به آنجا برود و همزمان صدای روضه به گوش مادر برسد.

دبیر جامعه ایمانی مشعر تصریح کرد: مهدکودک حسینی باید راه اندازی شود و این مهدکودک ها باید با محورها و اقتضائات لازم راه اندازی شود.

وی عنوان کرد: نباید به بهانه تمام شدن کرونا روضه های خانگی سست شود؛ روضه خانگی حرکت مویرگی هیئات در خانه هایی است که ممکن است اعضای آن به این راحتی به این سمت ها کشیده نشوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha