سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ کارگاه آموزشی سواد تقریب در ارومیه

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی المصطفی گفت: در گذشته علمای شیعه و سنی با هم ارتباط بیشتری داشتند و در گذر تاریخ به خاطر دست درازی ایادی و دشمنان این ارتباط متاسفانه کاهش پیدا کرده و این جای گلایه دارد و لازم است که روحانیت پیشگاه این وحدت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین حسن ضیاء توحیدی، امروز در کارگاه سواد تقریبی که در سالن کمیته امدا آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس روایات شیعه و سنی هر کسی شهادتین را بر زبان جاری کند، مسلمان است و جان، مال و ناموسش در امان خواهد بود.

وی با اشاره به نقشه‌های دشمن و اشتباهات و ناآگاهی برخی دوستان اسلام، خاطر نشان کرد: در طول تاریخ افراد آگاه در بین علمای شیعه و سنی وجود داشتند که فریب دشمن را نخورده‌اند و لذا راه‌اندازی دارالتقریب در مصر در جهت تقریب مذاهب بود، تا همه مذاهب دور هم جمع شوند و پس از آن مجله‌ای منتشر شد که تفکرات اسلامی سخن خود را در آن نشریه منتشر می‌کردند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی المصطفی با تاکید بر لزوم شناخت مذاهب اسلامی از زبان خود علمای آن مذهب، گفت: عده‌ای مراد از تقریب و وحدت را نمی‌دانند و به همین علت به مخالفت با وحدت بر می‌خیزند و لذا می‌بینیم عده‌ای در داخل و خارج مغرضانه و یا جاهلانه با وحدت مسلمین مخالفت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه منظور صحیح از وحدت به صورت دقیق تبیین شود، یادآور شد: تقریب به معنای دست برداشتن شیعه و سنی از مذهب خود و پذیرفتن مذهب دیگری نیست، چرا که امت اسلامی با وجود داشتن برخی اختلافات فقهی و کلامی، شهادتین را قبول دارند و مسلمان هستند و لذا مراد از تقریب مذاهب، نزدیکی اتباع و علمای مذاهب اسلامی به همدیگر می‌باشد.

وی افزود: این نزدیک بودن و ایجاد ارتباطات، موجب می‌شود بسیاری از سوء تفاهمات نیز از بین برود.

حجت الاسلام و المسلمین توحیدی با بیان اینکه عدم ارتباط علمای مذاهب با یکدیگر و شنیدن سخنان مذاهب از دشمنان، موجب کینه و دشمنی می‌شود، عنوان کرد: قبل از اسلام، ملاک برادری از یک قبیله بودن افراد بود اما پیامبر گرامی اسلام(ص) ملاک اخوت را ایمان بیان کردند و قرآن نیز بر آن صحه گذاشته است و لذا در اسلام تعصبات قومی و قبیله‌ای جایگاهی ندارد.

وی با تاکید بر لزوم ارتباط علمای مذاهب و حوزه‌های علمیه شیعه و سنی با هم، ادامه داد: مسلمانان تا زمانی که نسبت به مبنای همدیگر آشنایی نداشته باشند، به دشمنی با یکدیگر بر می‌خیزند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی المصطفی تصریح کرد: هیچ مسلمانی به دنبال این نیست که خلاف قرآن و سنت پیامبر عمل کند و اگر اختلافی وجود دارد، اختلاف در برداشت‌ها و مصادیق است.

وی در پایان گفت: در گذشته علمای شیعه و سنی با هم ارتباط بیشتری داشتند و در گذر تاریخ به خاطر دست درازی ایادی و دشمنان این ارتباط متاسفانه کاهش پیدا کرده و حتی گاهی مردم عادی ارتباطشان با یکدیگر بیشتر از علمای مذاهب می‌باشد و این جای گلایه دارد و لازم است که روحانیت پیشگاه این وحدت باشد.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha