جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سبحانی نیا

 حوزه / معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین گفت: برترین ویژگی امام باقر(ع)، دانایی و علم سرشار ایشان بود که وصف باقرالعلوم حاکی از آن است و ایشان با احاطه علمی کامل بر ظاهر و باطن قرآن و سنت نبوی، بدعت‌ها و تحریف‌هایی که پس از پیامبر(ص) در آموزه‌های دینی ایجاد شده بود را کنار زدند و با آن مبارزه کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام محمدرضا سبحانی‌نیا ظهر امروز در جمع کارکنان مرکز مدیریت حوزه علمیه قزوین ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر(ع) اظهار داشت: هفتم ذی‌الحجه یادآور شهادت غمبار پنجمین پیشوای معصوم، امام محمد باقر(ع)، بهانه‌ای است تا بار دیگر به زندگی پر توفیق ایشان نظری نماییم.

حجت الاسلام سبحانی‌نیا افزود: امام محمد باقر(ع) در سال ۵۷ هجری متولد و در سال ۱۱۴ به شهادت رسید و ۲۰ سال از عمر ۵۷ ساله خود را به عنوان امام جامعه، با مجموعه فضائل اخلاقی، رفتاری و اجتماعی خویش، توفیقات فراوانی در راه جذب مردم به آموزه‌های نبوی و احیای مجدد اسلام ناب داشتند.

معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: زهد و وارستگی، مردم دوستی، انفاق مال به نیازمندان، اخلاق نیکو، بصیرت و زمان شناسی، علم و دانایی از مجموعه صفات حضرت بود.

استاد حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: برترین ویژگی امام باقر(ع)، دانایی و علم سرشار ایشان بود که وصف باقرالعلوم حاکی از آن است و ایشان با احاطه علمی کامل بر ظاهر و باطن قرآن و سنت نبوی، بدعت‌ها و تحریف‌هایی که پس از پیامبر(ص) در آموزه‌های دینی ایجاد شده بود را کنار زدند و با آن مبارزه کردند.

وی یادآور شد: امام محمد باقر(ع) با فرقه‌های نوپدید خوارج، غالیان، مرجئه، کیسانیه و تفکر غالب مکتب خلفاء، مقابله کردند و با تربیت شاگردان بزرگی در این مسیر، باعث شدند تا در دوره امامت امام صادق(ع)، فرزند بزرگوار حضرت(ع)، پرچم اصلی محافظت از دین اسلام را بر دوش بگیرند.

وی یادآور شد: افراد زیادی از عالمان اهل سنت، از راه دور برای خوشه چینی از علم حضرت(ع) به مدینه می‌آمدند و این در شرایطی بود که هیچ رسانه‌ای برای تبلیغ ایشان وجود نداشت و حتی تلاش بنی امیه بر آن بود که حضرت مورد سانسور خبری قرار گیرد و شهرت و مقبولیت پیدا نکنند.

حجت الاسلام سبحانی‌نیا بیان کرد: عبدالله بن عطاء مکی، از علمای اهل سنت می‌گوید: "من عالمان بزرگ را آنچنان که نزد محمد بن علی بن الحسین(ع) می‌نشینند، نزد هیچکس کوچک و متواضع ندیده‌ام و حکم بن عتیبه را دیده‌ام که با تمام قدر و جلالتش نزد ابوجعفر همانند بسان کودکی نزد معلمش می‌نشست".

وی ادامه داد: قتاده، مفتی و عالم مشهور نیز این طور می‌نویسد که "من نزد بسیاری از فقیهان و مفسران از جمله ابن عباس شاگردی نموده‌ام ولی آنگونه که نزد محمد بن علی بن الحسین(ع) حیران و مضطرب می‌شوم، نزد هیچکدام از آنان چنین حالی نداشته‌ام".

حجت الاسلام سبحانی‌نیا یادآور شد: محمد بن مسلم از شاگردان خاص حضرت باقر(ع) نیز این طور نقل می‌کند که هیچ سوالی برایم پیش نیامد مگر آنکه از امام پرسیدم و جواب آن را دریافت کردم و در مجموع ۳۰ هزار حدیث از امام باقر(ع) و ۱۶ هزار حدیث از امام صادق(ع) سوال کرده و دریافت نمودم.

وی ادامه داد: با این حال، امام باقر می‌فرمودند: ما امامان، مطالبمان را از خودمان نمی‌گوییم که اگر چنین باشد، هلاک شده‌ایم و این مطالب، معارف و آموزه‌های قرآنی و نبوی است که از پدرانمان به ارث برده‌ایم و لذا امام باقر(ع) با نفی تبلیغ استقلالی خویش، خود را معلم آموزه‌های پیامبر می‌خواند و پیوسته می‌فرمودند، هر چه از من می‌شنوید ریشه قرآنی آن را بپرسید و گاهی در مواردی در پاسخ سوال پرسشگری ریشه قرآنی معارف خود را بیان می‌فرمودند، بنابراین نتیجه طبیعی چنین اقدامی آن می‌شد که حتی افرادی که به امامت ایشان اعتقادی نداشتند نیز از علم حضرت بهره می‌بردند و این باعث توفیق بیشتر حضرت می‌شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: از مجموعه اقدامات و رویکردهای امام باقر(ع) چنین برداشت می‌شود که توفیقات فراوان حضرت، مدیون سه ویژگی ایشان است که عبارتند از، جذابیت‌های شخصیتی به ویژه اخلاق نیکو و تاثیر گذار در میان مردم. دوم، بصیرت و زمان شناسی و انتخاب بهترین راه احقاق حق و سوم، علم، دانایی سرشار و اتصال به آموزه‌های ناب دینی.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha