دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم تدوین فقه نظام متناسب با نیازها و ادبیات روز، از طلاب خواست با فهم درست دروس و تبیین آن ها، غرب را در برابر فرهنگ و فقه اسلام به زانو درآورند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، آیت الله اراکی، امروز و در جمع طلاب طرح نظام جامع اندیشه اسلامی با بیان برخی اصول اندیشه ای بزرگانی مانند حضرت امام خمینی(ره)، شهید آیت الله صدر و شهید آیت الله مطهری اظهار کرد: این بزرگان بر اصل جامعیت و شمولیت دین اسلام تاکید داشتند، به بیان دیگر بر این باور بودند که در اسلام، آنچه برای سعادت دنیا و آخرت بشر نیاز است؛ فروگذار نشده است.

وی با اشاره به توجه همزمان دین و آیات الهی به نظام فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در زندگی فردی و اجتماعی انسان گفت: در اصل جامعیت دین اسلام، ضمن آن که احکام اسلام برای همه انسان ها و در همه زمان هاست، این نکته هم مورد توجه قرار می گیرد که این احکام، مخصوص جامعه خاصی نیست و همه جوامع را در بر می گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح بر این که دین جامع اسلام مجموعه به هم پیوسته ای از معارف با محوریت جهان بینی و دارای ساختار اجتماعی و قوانین خرد و کلان است عنوان کرد: اصلی ترین اصل در جهان بینی اسلامی، مفهوم خدا یا همان کلمه لا اله الا الله است.

وی افزود: یکی از نکات مطرح در این جهان بینی آن است که خداوند بر اساس آیه "الا له الخلق و الامر"، علاوه بر آفرینش، فرمانروایی نیز می کند؛ به بیان دیگر همانطور که توحید در خلق مطرح است، توحید در فرمانروایی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

وی با ابراز این که بخش قابل توجهی از متون دینی تبیین همین فرمانروایی و حکمرانی خدا و حاکمان منصوب از سوی اوست خاطر نشان کرد: یکی از افکار انحرافی چنین است که هر حکمرانی چه از سوی خدا و چه از سوی غیر خدا، درست و صائب است و باید از آن تبعیت شود؛ در حالیکه تعبیر "الا له الخلق و الامر" مخالف این فکر انحرافی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، همه طلاب را به خوب درس خواندن، فهم دروس و تبیین آنها فرا خواند و گفت: اگر این امور محقق شود؛ غرب در برابر فرهنگ و فقه اسلامی به زانو در خواهد آمد.

استاد عالی دروس حوزه های علمیه ادامه داد: جهان امروز تشنه معارف اهل بیت (ع) است و از این رو این معارف باید به دنیا عرضه شود.

آیت الله اراکی در پاسخ به پرسش های برخی حاضران در این نشست نیز گفت: بسیاری از نیازهای بشر امروز توسط فقها تشریح شده؛ البته این مباحث تحت عنوان فرهنگ یا اقتصاد مطرح نشده که وظیفه ماست تا این احکام فقهی را بر اساس نیاز و ادبیات روز عرضه کنیم.

وی با تاکید بر این که فقه نظام سیاسی و اقتصادی اسلامی در بستر فقه فرهنگ مورد بحث قرار می گیرد گفت: نباید فراموش کرد که قانون اساسی انقلاب اسلامی یکی از دستاوردهای عظیم حوزه های علمیه است که باید نظیر این اقدام هم برای تدوین فقه نظام اقتصادی و مانند آن متناسب با وضع فعلی و با حضور فقهای باتجربه و آشنا به مسائل شکل بگیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ابراز امیدواری نسبت به آینده نظام اسلامی خاطر نشان کرد: مردم ما بر اساس تقوا انقلاب کردند و شهدای گرانقدر ما هم شاهدی بر همین تقوا و اخلاص ملت هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • قلی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 0
    این لینکو که گذاشتین رو سایت خرابه عامو عدداش فارسیه واس خاطر همی باز نیمیشد