یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه مرکز تخصصی فاطمة الزهرا(س) خمینی شهر، از پایان نامه خود با عنوان:«نقش نگرش های الهی در سلامت طلاق از منظر قرآن کریم»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مرضیه عسگری فر، طلبه مرکز تخصصی فاطمة الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «نقش نگرش های الهی در سلامت طلاق از منظر قرآن کریم» با راهنمایی حجت الاسلام اسماعیل ملکوتی خواه و داوری حجت الاسلام حسن سراج زاده دفاع کرد.

عسگری فر در دفاع از پایان نامه خود گفت: هرچند ازدواج میثاقی استوار و محکم است، ولی واقعیت های زندگی، ضرورت‌ها و مصلحت ها گاهی ایجاب می‌کند که زوجین از هم جدا شوند. در این مجال، پژوهشگر با روشی توصیفی ـ تحلیلی به آیاتی پرداخته که اوامری در مورد طلاق بیان کرده‌اند.

وی ادامه داد: تفسیر و تحلیل آیات با توجه به اسماء و صفات الهی بیان شده در پایان آیات صورت گرفته است که دیدگاهی الهی برای مخاطب ایجاد می‌کند و بر این اساس، نقش نگرش های الهی در سلامت طلاق از منظر قرآن کریم را در قالب چهار بُعد شناختی، فقهی حقوقی، عاطفی و اقتصادی مورد بررسی قرار داده است.

طلبه مرکز تخصصی فاطمة الزهرا(س) خمینی شهر گفت: اگر این چهار نگرش بر رفتارهای زوجین حاکم شود یا نگرشی الهی برای شخص فراهم می شود که اختلافات و ناملایمات زندگی آن ها را به فکر جدایی نمی اندازد یا در صورت اضطرار، زوجین حقوق یکدیگر را تضییع ننموده و با رعایت تمامی شئونات انسانی و اخلاقی، از یکدیگر جدا می‌شوند. برای مثال در آیاتی به احاطه خداوند بر بندگان اشاره می‌شود که ایمان زوجین به آن، باعث جلوگیری از رفتارهای ناپسند در ضمن طلاق می‌شود.

وی بیان کرد: اعتقاد به ربوبیت و نظارت دائمی خداوند بر اعمال بندگان و نیز اعتقاد به قیامت و مسئولیت پذیری همسران نسبت به اعمال و رفتار خود، آشنایی با حقوق و وظایف یکدیگر و تعدیل انتظارات از همدیگر را به همراه دارد. همچنین موجب می‌شود همسران، مودت و محبت بین خود را الهی دانسته و از اختلافات کوچک و بزرگ چشم پوشی ‌کنند؛ لذا در بسیاری از موارد زمینه صلح و آشتی فراهم می‌شود اما در صورت حل نشدن اختلافات، نگرش الهی زوجین به طلاق باعث از میان برداشتن آسیب های طلاق یا تقلیل آنها می‌گردد که طلاقی سالم با حفظ حقوق یکدیگر انجام ‌گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha