شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه شیراز

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری، مسجد را محور سبک زندگی خواند و گفت: مسجد جامعه پرداز، مکان جامعه پردازی است. هیچ کس نمی تواند منکر شود که مسئول اصلی مسجد که باید این کار را انجام دهد، عالم دینی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام، امروز در همایش «مسجد جامعه پرداز» که در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۸ سوره توبه اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید منحصراً تعمیر مساجد به دست کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده اند.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه حرکت برای ارتقاء جایگاه مسجد در جامعه به صورت جدی آغاز شده است، اضافه کرد: در سال های اخیر که سخن از مسجد محوری و محله مسجد محور شده است به سمت اجرایی و عملیاتی شدن این موضوع نیز پیش می رویم، ان شاء الله به نتیجه مطلوب امیدوار هستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فعالیت‌های روحانیت اگر از مسجد گسسته شود نتیجه نمی دهد، عنوان کرد: افرادی که در اوج توانمندی های علمی بوده اند هنگامی که از مسجد فاصله گرفته اند دیگر موفقیتی برای آنها رخ نداده است.

وی به تعریف دین در فرهنگ ها پرداخت و خاطرنشان کرد: دین از دیدگاه ما یک سبک زندگی است که از بدو تولد یک انسان تا پایان مراحل زندگی او در این دنیا و زندگی در عالم آخرت را سامان می دهد، این غیر از آن است که بگوییم دین صرفاً یک رابطه معنوی با خدا است که شکل می گیرد، بنابراین دین سبک زندگی است و اگر سبک و روش زندگی شد طبیعتاً ما باید برای همه مراحل زندگی خود برنامه داشته باشیم.

امام جمعه شیراز، مسجد را محور سبک زندگی دانست و افزود: اگر می خواهد جامعه پردازی در مساجد شکل بگیرد باید نیروی انسانی مناسب آن را داشته باشیم؛ مسجد جامعه پرداز مکان جامعه پردازی است. هیچ کس نمی تواند منکر شود که مسئول اصلی مسجد که باید این کار را انجام دهد، عالم دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با بیان اینکه عالم دینی باید محوریت مسجد و محله را داشته باشد، گفت: اگر می خواهیم جامعه پردازی کنیم باید نیروی جامعه پرداز خود را ابتدا تربیت کنیم و این وظیفه حوزه است. پس نکته اول عالم بودن است و در ادامه متخلق بودن به اخلاق لازم است.

وی ادامه داد: اینکه برخی بیان می کنند روحانی مدیر مسجد است، واژه مدیر اشتباه است، کلمه مدیر دقیق نیست، چراکه مدیریت در مسجد به شکل اداری نیست، بلکه روحانی در مسجد جای پیامبر(ص) می نشیند؛ مسجد کانون مردمی بودن است و باید مراقب جایگاه آن باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری، هیئت امنا را بازوی امام جماعت خواند و خاطرنشان کرد: هیئت امنا باید با امام جماعت همراهی و همکاری کنند. مسئله دیگر کانون فرهنگی و پایگاه بسیج است که جوان هستند و آبادی مسجد به همین جوانان است، ولی باید مواردی را فرا بگیرند. ۲ مطلب خیلی تاکید شده یکی ولایت، دوم اخوت و برادری دینی، اگر حس برادری بین هیئت امنا، بسیج، کانون فرهنگی و ارکان مختلف مسجد ایجاد نشود مسجد تاثیرگذار نمی شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha