چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
موشک فراصوت

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا وارد مرحله پیری شد

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که از جمله دستاوردهای مقاومت در جنگ سی‌وسه روزه شکست پروژه آمریکا موسوم به خاورمیانه جدید بود. وی افزود: امروز نسخه‌های جدیدی از پروژه خاورمیانه جدید آمریکا وجود دارد و سفر بایدن در همین راستا انجام شده است. نصرالله اظهار داشت: آمریکا امروز آمریکای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ میلادی نیست و رئیس‌جمهور پیر این کشور تصویری از آمریکایی است که وارد مرحله پیری شده است. دبیرکل حزب‌الله گفت: بایدن برای دو چیز به منطقه آمده است که اولین مورد آن متقاعد کردن کشورهای عربی خلیج فارس به صادرات نفت و گاز است. نصرالله اضافه کرد: از مهمترین نتایج جنگ سی‌وسه‌روزه ایجاد معادله بازدارندگی بین لبنان و دشمن صهیونیستی بود. وی ابراز کرد: به‌لطف وجود معادله بازدارندگی دشمن اسرائیلی برای هرگونه اقدام نظامی علیه لبنان هزار بار فکر می‌کند. دبیرکل حزب‌الله گفت: وزیر جنگ اسرائیل می‌داند که تهدیداتش علیه لبنان سخنی توخالی است. اسرائیل جرئت ندارد وارد غزه که از بیش از ۱۵ سال پیش تحت محاصره است شود، پس چگونه می‌تواند وارد لبنان شود؟نصرالله در ادامه همچنین گفت: به گانتس توصیه می‌کنم که روزهای پایانی جنگ سی‌وسه روزه را هنگامی که اسرائیل نتوانست وارد ورزشگاه شهر «بنت‌جبیل» شود به یاد بیاورد. وی تأکید کرد: امکانات مقاومت امروز بی‌سابقه است و اراده جنگیدن امروز قوی‌تر از هر زمانی است. دبیرکل حزب‌الله گفت: مقاومت تنها نیرویی است که لبنان برای دستیابی به نفت و گاز و استخراج آن دو در اختیار دارد و استخراج این دو ماده فرصت طلایی برای نجات لبنان و دولت لبنان است. نصرالله افزود: فرصت طلایی لبنان برای استخراج گاز و نفت همین یکی دو ماه است و پس از این زمان، هزینه‌اش بیشتر خواهد شد، اجازه ندهید آمریکایی‌ها شما را فریب دهند و وقت شما را تلف کنند. نصرالله خطاب به مسئولان لبنانی گفت: تنها نقطه قوت شما در مذاکرات ترسیم مرزها، مقاومت است، پس، از آن استفاده کنید. وی خاطرنشان کرد: ما آمریکایی‌ها را میانجی نمی‌دانیم، بلکه طرفی می‌دانیم که به‌نفع رژیم صهیونیستی کار می‌کند و طرف لبنانی را تحت فشار قرار می‌دهد. دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مأموریت نخست و تعیین‌کننده آمریکایی‌ها در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین، ایجاد جایگزینی برای گاز روسیه برای اروپا است. نصرالله درباره آتش‌بس یمن گفت: آنچه باید جو بایدن درخواست کند، تمدید آتش‌بس نیست، بلکه پایان دادن به جنگ و محاصره یمن است.

منبع: تسنیم

پنتاگون موشک فراصوت آزمایش کرد

وزارت دفاع آمریکا از آزمایش یک موشک فراصوت ساخت شرکت لوکهید مارتین خبر داد. بر اساس این گزارش، سخنگوی نیروی هوایی آمریکا گفت که این آزمایش موفقیت آمیز در نزدیکی سواحل کالیفرنیا انجام شد. پنتاگون اعلام کرد که این موشک به سرعت فراصوت رسید و ماموریت های اولیه و ثانویه را به اجرا گذاشت. نیروی هوایی آمریکا پیش از این هم در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این کشور یک موشک کروز پیشرفته فراصوت (ARRW) را در ۱۴ ماه مه با موفقیت آزمایش کرده است. این در حالی است که روسیه هم طی سال های گذشته پرتاب های آزمایشی موشک فراصوت را از زیردریایی ها و کشتی های جنگی انجام داده است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه موشک‌های فراصوت زیرکان را به عنوان بخشی از نسل جدید سامانه‌های تسلیحاتی بدون رقیب ارتش این کشور تلقی می‌کند. سرعت این موشک ها ۹ برابر بیشتر از سرعت صوت است. از دیگر موشک های روسیه می توان به موشک های قاره پیمای «سرمت» اشاره کرد. چندی پیش، «دیمیتری روگوزین» رئیس سازمان هوافضای روسیه (روسکاسموس) اعلام کرد که ارتش این کشور تا پاییز سال جاری میلادی به نسل دوم موشک های «سرمت» با ارتفاعی معادل یک ساختمان ۱۴ طبقه و وزن ۲۰۸ تن مجهز خواهد شد. برد این موشک بالستیک قاره پیمای مسکو به بیش از ۱۸ هزار کیلومتر می رسد و با سرعتی بالغ بر ۲۵ هزار کیلومتر بر ساعت اهداف خود را منهدم می کند. به گفته رئیس جمهور روسیه، این موشک مشابهی در دنیا ندارد و امنیت روسیه را تامین و تهدیدکنندگان این کشور را مجبور به تجدید نظر می کند. موشک‌های فراصوت با سرعتی حداقل پنج برابر سرعت صوت پرواز می‌کنند اما توانایی آنها برای سر خوردن روی جو در حالی که با چنین سرعت بالایی تغییر جهت می‌دهند، ردیابی و انهدام آنها را با رادارهای موجود عملاً غیر ممکن می‌کند.

منبع: مهر

اسرائیل در لیست سیاه گوترش قرار گرفت

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد پس از انتشار تازه‌ترین گزارش سازمان ملل با عنوان «کودکان و درگیری نظامی»، با ابراز غافلگیری از مواجهه با شمار کودکان کشته شده توسط ارتش رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که این رژیم در صورت تداوم این شرایط باید در لیست سیاه قرار گیرد. سازمان ملل متحد در این گزارش، ۲ هزار و ۹۴۳ فقره نقض فاحش حقوق یک هزار و ۲۰۸ کودک فلسطینی را در سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری، بیت المقدس و نوار غزه تأیید کرده است. علاوه بر این، نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی ۷۸ کودک فلسطینی را کشته، ۹۸۲ کودک دیگر را نقص عضو و همچنین ۶۳۷ تن را زندانی کرده‌اند. در ادامه این گزارش به این نکته نیز اشاره شده که ۷۵ درصد از کودکان زندانی، مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته‌اند. گوترش در این‌باره نوشت: شمار کودکان کشته و نقص عضو شده توسط نظامیان اسرائیلی در جریان درگیری‌ها، حملات هوایی در مناطق پرجمعیت و استفاده از مهمات جنگی در خلال عملیات‌ها علیه آنها، مرا شوکه کرد. وی ادامه داد: در صورتی که این شرایط در سال ۲۰۲۲ بدون هیچ پیشرفت معناداری، تکرار شود، اسرائیل باید در فهرست، قرار گیرد. منظور گوترش از فهرست، «لیست سیاهی» است که در پایان هر کدام از گزارش‌های سالانه «کودکان و جنگ» قابل مشاهده است. رژیم صهیونیستی تاکنون در این فهرست که به منظور اعمال فشار بر کشورها و گروه‌های مسلح ناقض حقوق کودکان تهیه می‌شود، قرار نگرفته است. برخی از دیپلمات‌ها بر این باورند که این رژیم به همراه عربستان سعودی، به تازگی برای بیرون نگه داشتن نام خود از این فهرست، بر سازمان ملل اعمال فشار کرده‌اند. گزارش سال ۲۰۲۱ این نهاد حاکی از آن بود که در جریان جنگ‌های رخ داده در سراسر جهان در بازه‌ای یک‌ساله، در مجموع ۲ هزار و ۵۱۵ کودک کشته و ۵ هزار و ۵۵۵ کودک دیگر نقص عضو شده و علاوه بر این، ۶ هزار و ۳۱۰ کودک نیز به عنوان کودک سرباز یا به اشکال دیگر، در این جنگ‌ها مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.

منبع: مهر

رئیس پارلمان انگلیس معترضان به جانسون را اخراج کرد

«لیندسی هویل» (Lindsay Hoyle) رئیس مجلس عوام انگلیس در نشست پاسخگویی «بوریس جانسون» نخست وزیر مستعفی این کشور به سوالات نمایندگان که با تنش های زیادی همراه بود، بارها جملات «خفه شو، خفه شو» را به کار برد و چند تَن از نمایندگان معترض را نیز اخراج کرد. به گزارش رویترز، سوالات ماقبل آخر از نخست‌ وزیر مستعفی بوریس جانسون با اخراج ۲ نماینده از مجلس عوام به آشوب کشیده شد. از زمانی که «بوریس جانسون» اعلام کرد که از سمت نخست وزیری استعفا می دهد، مجلس عوام برای اولین بار جلسه پرسش و پاسخ تشکیل داد. لحظات آغازین به‌ سرعت به تنش آفرینی تبدیل شد؛ زیرا چند نماینده پارلمان، نخست وزیر را مورد تمسخر قرار دادند و ظاهراً در مورد همه‌ پرسی استقلال اسکاتلند به جانسون حمله کردند. در ادامه، «لیندسی هویل» رئیس مجلس عوام انگلیس در تلاش بود تا سر و صدای محل نشست را با فریاد زدن قطع کند؛ اما پس از شکست و قبل از اینکه دستور اخراج «نیل هانوی» و «کنی مک اسکیل» را صادر کرد، به آنها گفت: خفه شو یا بیرون برو». وی این جملات را چندین بار تکرار کرد.

منبع: مهر

رئیس‌جمهور وارد کرمانشاه شد

صبح امروز پنجشنبه حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس دولت سیزدهم در قالب بیست و هشتمین سفر استانی خود وارد فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در کرمانشاه، استاندار کرمانشاه، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی دیگر از مسئولان کرمانشاه قرار گرفت. وزرای آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری، نیرو، بهداشت و درمان، اقتصاد، جهاد کشاورزی، وزیر کشور، میراث فرهنگی و معاونین رئیس جمهور، آیت الله رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند. بر اساس این گزارش، دیدار با اقشار مختلف مردم، حضور در جلسه شورای اداری، بازدیدها و… از برنامه‌های رئیس جمهور در بیست و هشتمین سفر استانی خود در مقصد کرمانشاه است. همچنین وزرا نیز در شهرستان‌های استان کرمانشاه حضور خواهند یافت تا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این مناطق قرار بگیرند.

منبع: مهر

صهیونیست ها به مسجدالاقصی یورش بردند

اداره اوقاف اسلامی شهر قدس اشغالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ده‌ها نفر از شهرک نشینان صهیونیست به محوطه مسجد مبارک الاقصی یورش بردند و این یورش تحت حمایت و حفاظت پلیس و نظامیان صهیونیست صورت گرفت. در این بیانیه آمده است: ۹۲ شهرک نشین صهیونیست با یورش به مسجد الاقصی آئین تلمودی در محوطه این مسجد به جا آوردند، این در حالی است که نمازگزاران فلسطینی و نگهبانان مسجد اقدام به مقابله با یورش صهیونیست‌ها کردند. گفتنی است، مسجد الاقصی به صورت روزانه شاهد یورش‌ها و تعرضات شهرک نشینان صهیونیست است که این اقدام با حمایت و حفاظت نظامیان صهیونیست صورت می‌گیرد، هدف اصلی رژیم صهیونیستی از این اقدام تقسیم زمان و مکانی مسجدالاقصی است که گروه‌های مقاومت فلسطینی بارها در این مورد هشدار داده اند.

منبع: مهر

سنگاپور به رئیس جمهور مستعفی پناهندگی داد

منابع آگاه اعلام کردند که «گوتابایا راجاپاکسا» رئیس جمهور مستعفی سریلانکا از جزایر مالدیو به سنگاپور پرواز و در آنجا پناهنده می شود. به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور سابق سریلانکا در ساعت ۰۷:۰۵ به وقت محلی (۰۳:۳۵ به وقت تهران ) فردا پنجشنبه وارد سنگاپور خواهد شد. طبق اخبار رسانه ها راجاپاکسا با خطوط هوایی سنگاپور پرواز خواهد کرد. پیش از این، پرتال خبری آدادرانا (Adaderana) با استناد به بیانیه دفتر نخست وزیری سریلانکا از اعمال مقررات منع رفت و آمد در استان های غربی این کشور که شامل کلمبو نیز می شود، و برقراری وضعیت فوق العاده در سراسر سریلانکا خبر داده بود. در روزهای گذشته، شرکت کنندگان در تظاهرات گسترده چند ماهه علیه دولت گوتابای راجاپاکسا که در کلمبو برگزار شد، اقامتگاه های رئیس جمهور و نخست وزیر سریلانکا را تصرف کردند. رهبر این کشور ۱۳ ژوئیه استعفای خود را اعلام و سنگاپور را ترک کرد. رئیس جمهور جدید در پارلمان سریلانکا ۲۰ ژوئیه انتخاب می شود و پس از آن یک دولت موقت تعیین می شود که تا انتخابات عمومی بعدی کار خواهد کرد. این درحالیست که نخست وزیر سریلانکا ساعاتی پیش از پارلمان این کشور خواست تا شخص دیگری را برای سمت رئیس جمهوری موقت انتخاب کند. «رانیل ویکرمسینگه» که امروز به سمت کفیل ریاست جمهوری سریانکا انتخاب شده بود، در پی خشم گسترده معترضان این کشور نسبت به این انتخاب، خواستار معرفی شخص دیگر برای این سمت شد. تیم رسانه ای رئیس جمهور موقت سریلانکا طی بیانیه ای از درخواست ویکرمسینگه برای انتخاب نخست وزیر جدید خبر داد. در بیانیه‌ تیم رسانه ای نخست وزیر سریلانکا آمده بود: رانیل ویکرمسینگه، رئیس‌جمهور موقت و نخست‌وزیر، به «ماهیندا یاپا آبیواردنا» رئیس‌جمهور پارلمان اطلاع داده است تا نخست‌وزیری را معرفی کند که مورد قبول دولت و هم مخالفان باشد.

منبع: مهر

کره شمالی استقلال جمهوری دونتسک را به رسمیت شناخت

رئیس جمهوری خلق دونتسک از به رسمیت شناختن این جمهوری از سوی کره شمالی خبر داد. «دنیس پوشیلین» رئیس جمهوری خلق دونتسک با استفاده از تعبیر پیروزی دیپلماسی اعلام کرد که کره شمالی امروز چهارشنبه استقلال جمهوری خلق دونتسک را به رسمیت شناخت. رئیس جمهوری خلق دونتسک در کانال تلگرامی خود نوشت: جمهوری دموکراتیک خلق کره امروز جمهوری خلق دونتسک را به رسمیت شناخت. جمهوری خلق دونتسک و دولت آن همچنان رو به رشد است. این پیروزی دیگر برای دیپلماسی ما است. پوشیلین در این پیام تاکید کرد که تصمیم کره شمالی مبنایی در جهت توسعه بیشتر روابط در حوزه اقتصادی دو طرف خواهد شد و جغرافیای تجاری را برای شرکت ها توسعه می دهد. رئیس جمهوری خلق دونتسک ضمن ابراز امیدواری برای همکاری فعال و مثمر ثمر با پیونگ یانگ، از مردم کره شمالی به خاطر حمایت قابل توجهی از ساکنان دونباس قدردانی کرد. در ماه فوریه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، با امضا احکامی استقلال جمهوری های دونباس را به رسمیت شناخت و عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین به دنبال آن کلید خورد. جمهوری های دونتسک و لوهانسک در آوریل سال ۲۰۱۴ استقلال خود را از اوکراین را اعلام کردند و از آن زمان با دولت مرکزی کی یف بر سر این موضوع مناقشه دارند.

منبع: مهر

زیرسویه جدید اومیکرون جهان را درنوردید

کارشناسان می گویند با ادامه تکامل ویروس کرونا، نوع جدید بسیار مسری اومیکرون در هند و سایر کشورها از جمله ایالات متحده ظاهر شده است.طبق گزارش محققان، این جهش جدید که BA.۲.۷۵ نام دارد دانشمندان را نگران کرده است زیرا به نظر می‌رسد به سرعت گسترش می‌یابد و ایمنی ایجاد شده ناشی از واکسن‌های کووید ۱۹ و مصونیت ناشی از ابتلاء به عفونت در گذشته را دور می‌زند. اما به گفته کارشناسان، مشخص نیست که آیا این بیماری می‌تواند بیماری جدی تر و حادتری نسبت به سایر اشکال کووید ۱۹ ایجاد کند یا خیر. «متیو بینیکر»، مدیر ویروس شناسی بالینی در کلینیک مایو مینه سوتا، گفت: «هنوز خیلی زود است که بتوانیم نتیجه گیری های زیادی کنیم. اما به نظر می‌رسد، به خصوص در هند، نرخ انتقال بیماری، افزایش تصاعدی را نشان می‌دهد.» «شیشی لو»، رئیس بیماری‌های عفونی شرکت هلیکس، می‌گوید: «مشاهده این نوع جدید در سرتاسر جهان نشانه اولیه گسترش این زیرسویه است.» علاوه بر هند و سه مورد اخیر در ایالات متحده، BA.۲.۷۵ در ۱۰ کشور دیگر از جمله استرالیا، آلمان، بریتانیا و کانادا شناسایی شده است. کارشناسان نگرانند که این نوع به راحتی به سلول‌ها متصل شود و از آنتی بادی‌های محافظ بدن فرار کند. اما محققان خاطرنشان کردند که واکسن‌ها و دوزهای تقویتی هنوز بهترین دفاع در برابر کووید ۱۹ شدید هستند. بینیکر گفت: «ممکن است برخی بگویند "خب، واکسیناسیون و دوزهای تقویتی از ابتلای افراد جلوگیری نکرده است." بله، این موضوع درست است، اما آنچه ما دیدیم این است که میزان افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند به طور قابل توجهی کاهش یافته است.» محققان می‌گویند واکسن‌های اصلاح‌شده‌ای که انواع اخیر اومیکرون را هدف قرار می‌دهند باید در پاییز امسال در دسترس باشند.

منبع: مهر

آبله میمونی در انگلیس شایع تر از قبل شد

مقامات بهداشتی انگلیس اعلام کردند که در حال حاضر ۱۷۳۵ مورد تایید شده ابتلا به آبله میمونی در این کشور شناسایی شده که سه چهارم این موارد در لندن گزارش شده است.آژانس امنیت بهداشت انگلیس اعلام کرد که هیچ نشانه ای از کاهش در روند ابتلا به آبله میمونی در این کشور وجود ندارد. همچنین متخصصان هشدار می دهند هر فردی که در تماس فیزیکی نزدیک با فرد مبتلا به آبله میمونی باشد در معرض خطر ابتلا به این بیماری شد قرار دارد. متخصصان انگلیسی تخمین می زنند که میزان شیوع این بیماری هر دو هفته یکبار دو برابر می شود و بر این باورند که همه موارد ابتلا به آن نیز ثبت و گزارش نمی شوند. به گفته متخصصان، در نزدیک به ۸۰ درصد موارد هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا فرد با یک بیمار مبتلا به آبله میمونی تماس داشته یا خیر وجود ندارد و به این معناست که ویروس به طور ناشناخته در حال گسترش است. متخصصان همچنین خاطر نشان کرده‌اند افرادی مبتلا به آبله میمونی شناسایی شده اند که تنها یک علامت این بیماری را داشته اند و موارد دیگری از ابتلا به آبله میمونی بوده که مبتلایان، هیچ یک از علائم این بیماری را نداشته اند. حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به آبله میمونی در انگلیس در بیمارستان بستری شده اند اما هیچ مورد مرگ و میر ناشی از عوارض ابتلا به این بیماری در این کشور گزارش نشده است. متخصصان انگلیسی همچنین افزودند که این ویروس از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا به آن منتشر شده و تاکنون هیچ مدرکی دال بر انتقال آن از طریق هوا وجود ندارد. آژانس امنیت بهداشت انگلیس اعلام کرده که تعداد موارد ابتلا به آبله میمونی به شدت در حال افزایش است و همچنین از ابتلای سه کودک به این بیماری در این کشور خبر داده است. در ماه گذشته میلادی (ژوئن) نیز سازمان جهانی بهداشت (WHO) از اعلام وضعیت اضطراری بهداشت جهانی به دلیل شیوع آبله میمونی خودداری کرد با این حال اعلام کرد که به زودی در تصمیم خود بازنگری خواهد کرد. این سازمان اعلام کرد که در صورت گسترش بیشتر آبله میمونی یا افزایش بیماری زایی آن، ارزیابی خود را از این بیماری تغییر خواهد داد. افراد مبتلا به آبله میمونی اغلب علائمی مانند تب، بدن درد و بثورات پوستی را تجربه می کنند که اکثر آنها در عرض چند هفته و بدون نیاز به مراقبت پزشکی بهبود می یابند. در غرب و مرکز آفریقا، جایی که آبله میمونی برای چندین دهه در آن بومی بوده، این بیماری بیشتر افرادی را مبتلا می کند که با حیوانات وحشی آلوده به آن در تماس هستند. به گزارش آسوشیتدپرس، بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، تاکنون بیش از ۹۶۰۰ مورد ابتلا به آبله میمونی در سراسر جهان در نزدیک به ۶۰ کشور شناسایی شده است.

منبع: ایسنا

پرتغال به هواژل جدید درمانی دست یافت

محققان دانشگاه "کویمبرا" پرتغال در مطالعه اخیرشان از توسعه یک هواژل نوین برای مصارف پزشکی خبر داده‌اند.هَواژِل یا ایروژل(aerogel) یک ماده تولیدی است که کمترین چگالی را در میان مواد جامد دارد. این ماده از یک ژل به دست می‌آید که در آن قسمت مایع ژل با گاز جایگزین می‌شود. گروهی از محققان دانشگاه "کویمبرا" از پلیمرهای طبیعی، یک هواژل جدید تولید کرده‌اند که در مصارف دارویی و پزشکی کاربرد دارد. یکی از موارد استفاده از این هواژل در پزشکی ترمیمی است. پزشکی ترمیمی(Regenerative medicine) شاخه‌ای از علم نوین پزشکی است که هدف آن ترمیم و احیای بافت یا اندام آسیب دیده یا از دست رفته می‌باشد که باتوجه به نوع رویکرد و روش درمانی به انواع گوناگونی شاخه‌بندی می‌گردد. هواژلی که محققان پرتغالی توسعه داده‌اند "SterilAerogel" نام دارد."مارا براگا"(Mara Braga) محقق این مطالعه در این باره گفت: هدف اصلی "SterilAerogel" حل مشکلات سلامتی افراد مسن مانند شکستگی استخوان و مشکلات تخریب کننده و التهابی است که به طور فزاینده‌ای جمعیت جهان به ویژه افراد مسن درگیر آن هستند. ما این هواژل‌های پیشرفته‌ را بر اساس پلیمرهای طبیعی توسعه داده‌ایم تا پزشکان بتوانند به راحتی از آن در ترمیم بافت و همچنین در بانداژها برای درمان زخم‌ها استفاده کنند. یکی از نوآوری‌های محققان این مطالعه استفاده از تکنیکی برای پردازش پلیمر طبیعی است. محققان این مطالعه گفتند: بیوپلیمرها با زیست‌سازگاری بالا برای استفاده در موجودات زنده مناسب هستند، اما آنها نیاز به یک فرآیند استریل‌سازی دقیق دارند چرا که این فرایند تضمین می‌کند خواص شیمی فیزیک و ساختاری آن از بین نمی‌رود. براگا افزود: از آنجایی که از فناوری سیال فوق بحرانی برای آماده‌سازی و استریل‌سازی هواژل استفاده کرده‌ایم می‌توان درباره زیست سازگاری این ماده مطمئن بود. سیال فوق بحرانی(supercritical fluid) به هر ماده‌ای که بالاتر از فشار و دمای آن در نقطه بحرانی باشد اطلاق می‌شود. جایی که فازهای گاز و مایع از یکدیگر متمایز نیستند. محققان گفتند، برای تایید اثربخشی این فناوری، چندین آزمایش با همکاری مرکز علوم اعصاب و زیست‌شناسی سلولی دانشگاه کویمبرا انجام شد. برای اینکه این هواژل جدید و کاملا طبیعی و بدون بقایای شیمیایی در حوزه سلامت مورد استفاده قرار گیرد، همچنان به مطالعات بیشتری نیاز است.اگرچه این پروژه بر روی مراقبت‌های بهداشتی متمرکز بود اما باید گفت هواژل تازه توسعه یافته دارای پتانسیل برای مصارف دیگر به عنوان مثال به عنوان جاذب برای تصفیه فاضلاب نیز است.

منبع: ایسنا

پای پرونده ویکی لیکس به سازمان سیا باز شد

یک کارمند سابق سازمان جاسوسی آمریکا بابت انتقال گسترده ابزار جاسوسی سایبری به پایگاه اینترنتی افشاگر ویکی‌لیکس مجرم شناخته شد. یک کارشناس رایانه سابق سیا روز چهارشنبه در نیویورک بابت انتقال ابزار جاسوسی سایبری متعلق به این نهاد اطلاعاتی آمریکا به پایگاه اینترنتی افشاگر ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۷، مجرم شناخته شد. به نقل از خبرگزاری فرانسه، دامیان ویلیامز، دادستان فدرال نیویورک، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جاشوا شولت، سی و سه ساله، بابت یکی از بی شرمانه‌ترین و مخرب‌ترین اقدامات جاسوسی در تاریخ آمریکا محکوم شده است.» در سال ۲۰۱۶، در حالی که او برای واحد زبده متخصص در جاسوسی سایبری کار می‌کرد، جمع آوری مجموعه "Vault ۷"، ابزارهای هک، بدافزارها، ویروس‌ها و تروجان‌ها را آغاز کرد. ویکی‌لیکس مارس ۲۰۱۷ انتشار ۸۷۶۱ سند را آغاز کرد که دردسر بزرگی برای سیا درست کرد و ابزاری مشابه ابزار جاسوسان آمریکایی را در اختیار هکرهای حرفه‌ای و آماتور در سراسر جهان قرار داد. ویکی‌لیکس در آن زمان اعلام کرده بود: «منبع (افشاکننده) مایل است یک بحث عمومی در مورد امنیت، ایجاد، استفاده، اشاعه و کنترل دموکراتیک سلاح‌های سایبری به راه بیندازد.». اما به اعتقاد دادستان‌ها، جاشوا شولت می‌خواست از سیا انتقام بگیرد به این علت که در مناقشه‌ها با همکارانش، مدیریت جانب او را نگرفته بود. دامیان ویلیامز گفت: «او پس از اینکه نسبت به سازمان سیا نارضایتی پیدا کرد، شروع به کنار گذاشتن مخفیانه این ابزارها کرد و آن‌ها را در اختیار ویکی لیکس قرار داد. او می‌دانست آسیب‌های جانبی انتقام‌جویی‌اش تهدید قابل‌توجهی به امنیت کشور وارد می کند.» هیات منصفه دادگاه روز چهارشنبه در پایان دومین محاکمه و چهار روز مشورت، هشت اتهام مطرح شده علیه او را بابت جاسوسی و دروغ گفتن به اف بی آی، وارد دانست. مجازات او متعاقبا اعلام خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جزئیات بسته حمایتی مسکن اعلام شد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: بسته حمایتی مسکن شامل تغییر نرخ کمیسیون مشاوران املاک و اولویت بندی وام ودیعه مسکن، امروز به تصویب هیات دولت رسید. پروانه اصلانی گفت: بسته حمایتی و ساماندهی مسکن امروز در جلسه هیات دولت به با هدف ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها، حمایت از مستأجران و تشویق موجران قانون مدار و با توجه به ضرورت تکمیل و به روز رسانی اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان کشور، به تصویب رسید. به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی از مهم ترین نکات بسته مصوب هیات وزیران درخصوص ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها می‌توان به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، ایجاد مشوق برای موجران، نرخ‌گذاری خدمات مشاورین املاک و ارتقای توان فنی و تخصصی آنها و کمک به تکمیل و تحویل پروژه های نیمه تمام مسکن (خصوصی و حمایتی) اشاره کرد. براساس این مصوبه ، بانک مرکزی موظف است با اعلام وزارت راه و شهرسازی و مطابق با ضوابط مربوط و در حدود اعتبارات مصوب، امکان پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستاجران را در هر سال فراهم آورد. بانک مرکزی همچنین موظف است شرایطی را فراهم آورد که در صورت درخواست مستأجر، وی بتواند در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، اصل تسهیلات را در سررسید مقرر بازپرداخت کند و در بازه زمانی دریافت تسهیلات تا بازپرداخت آن صرفاً سود تسهیلات را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت کند. اقساط پرداختی بابت سود تسهیلات در صورت تغییر سقف زمانی بازپرداخت اصل آن در سال‌های آتی قابل تعدیل بوده و در صورت درخواست مستأجر سقف زمانی بازپرداخت برای یک سال تمدید می شود و با تشخیص بانک برای سال‌های آتی نیز قابل تمدید خواهد بود. متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع این ماده، با اولویت خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی، زنان سرپرست خانواده، خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر، زوج‌های جوان و خانوارهای دهک های پایین درآمدی حسب مورد متناسب با وضعیت هر یک از گروه‌های اعلام شده توسط وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه طرح های حمایتی مسکن، پس از اخذ کد رهگیری و ثبت در سامانه به بانک های عامل معرفی می شوند. همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی بسته های پیشنهادی مشتمل بر مفاد تشویقی از قبیل پرداخت تسهیلات جعاله مسکن و مشوق‌های مالیاتی را برای موجرینی که واجد یکی از شرایط ذیل باشند، تهیه و جهت طی مراحل قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارسال کنند. خدمات مشاوران املاک برای خرید و فروش ملک بر مبنای درصدی از ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم، با رعایت تبصره‌های ذیل آن و برای امور اجاره ملک بر مبنای درصدی از ارزش اجاری موضوع ماده (۵۴) قانون مالیات‌های مستقیم بر اساس قانون نظام صنفی تعیین می شود و کمیسیون نظارت هر شهرستان موظف است در اجرای ماده (۵۱) قانون نظام صنفی، نرخ‌های مورد عمل صنف مشاوران املاک را ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه اصلاح کنند. تمامی قراردادهای مسکن باید در سامانه املاک ثبت شوند و افراد ملزم به دریافت کد رهگیری هستند و در صورتی در سامانه ثبت نکنند به عنوان خانه خالی محسوب می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

وزارت اطلاعات به اقلیم کردستان هشدار داد

وزارت اطلاعات اعلام کرد که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان کلیّه‌ اعضای شبکه‌ تروریستی وابسته به اشرار تجزیه طلب در شمال‌غرب کشور دستگیر شدند. وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه اعلام کرد که با عنایات الهی، هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) و با حمایت و همکاری قرارگاه حمزه سید الشهداء (ع) و دادگستری استان آذربایجان غربی، کلیّه‌ی اعضای یک شبکه‌ی تروریستی وابسته به اشرار تجزیه طلب در شمال‌غرب کشور شناسایی و دستگیر شدند. شبکه‌ ده نفره تروریستی مورد بحث در قالب چند هسته‌ی هماهنگ و همپوشان، مأموریت‌های متنوع و چندگانه‌ی تخریب، انفجار، حمله به مراکز و تأسیسات حیاتی و اقتصادی کشور تا ایجاد راه بندان جاده‌ای و اخاذی از مردم و به‌ویژه از کارآفرینان موفق بومی را در دستور کار خود داشتند. این شبکه که به پشتوانه‌ی استقرار مرکزیت اشرار تروریست در اقلیم کردستان عراق، از طریق مناطق مرزی آذربایجان غربی در حال ورود به کشور بودند؛ در روزهای گذشته با سلسله عملیات هوشمندانه و ضربات برق‌آسا و سهمگین سربازان گمنام امام زمان(عج) مواجه شده و ضمن بازداشت هر ده نفر، کلیه‌ی اقلام پیشرفته‌ی فنی و ارتباطی هسته‌ها و محموله‌ی جنگی شامل انواع تسلیحات انفرادی، آرپی‌جی، نارنجک، تی‌ان‌تی و مهمات مربوطه‌ی همراه آن‌ها ضبط گردید. وزارت اطلاعات ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌ها و همکاری قرارگاه حمزه سید الشهداء(ع) و دادگستری استان آذربایجان غربی اعلام می دارد؛ که حفظ امنیت ملّت عظیم‌الشأن ایران سرافراز را خط قرمز خود دانسته و پیش از این، بارها به مسئولان اقلیم کردستان عراق تذکر داده و اینک مجدداً هشدار می‌دهد تا نسبت به تخلیه و طرد مزدوران تروریست، اشرار و دشمنان امنیت و آرامش مردم از آن منطقه، اقدام مقتضی را بعمل آورند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مجارستان وضعیت اضطراری اعلام کرد

در پی وقوع بحران انرژی در میان کشورهای اروپایی، دولت مجارستان وضعیت اضطراری اعلام کرد. در پی بالاگرفتن بحران انرژی در کشورهای اروپایی و سخت‌تر شدن تأمین انرژی، دولت مجارستان اعلام وضعیت فوق العاده کرد. طبق گزارش شبکه آر تی، «گرگلی گولیاش» دستیار «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان اعلام کرد پیش از فرارسیدن زمستان، تولید گاز و زغالسنگ داخلی افزیش خواهد یافت و ذخایر گاز پُر خواهند شد. بر پایه این گزارش، همزمان با اقدام اتحادیه اروپا برای عدم واردات انرژی از روسیه، دستیار نخست وزیر مجارستان به خبرنگاران اعلام کرد احتمالا اروپا گاز کافی برای پاییز و زمستان نداشته باشد. او همچنین اعلام کرد در پاسخ به این کمبود عرضه، طرحی هفت ماده‌ای از ماه اوت اجرایی خواهد شد. بر این اساس، مجارستان تولید گاز داخلی خود را از ۱.۵ میلیرد متر مکعب به ۲ میلیارد متر مکعب خواهد رساند و تأسیسات ذخیره سازی خود را با گاز خارجی پُر خواهد کرد. گرگلی گولیاش گفت در حال حاضر ذخایر مجارستان ۴۴ درصد پر هستند. در همین راستا، دولت مجارستان صادرات هیزم را نیز ممنوع خواهد کرد و استخراج زغالسنگ را افزایش خواهد داد؛ همچنانکه تلاش خواهد کرد تا نیروگاه زغالسنگ ماترا را که از ژانویه ۲۰۲۱ تا حدی تعطیل شده بود را راه اندازی مجدد کند. جنگ اوکراین سبب شده است تا بحران در بخش انرژی در بسیاری از مناطق جهان از جمله اروپا بالا بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سینما رکورد زد

سازمان سینمایی اعلام کرد: دیروز ۱۰۵ هزار نفر به سالن های سینما رفتند که بیشترین تعداد حضور مخاطب در یک روز سال جاری در سینما بود. طبق اعلام سازمان سینمایی، روز گذشته سه شنبه ۲۱ تیرماه دو فیلم «هناس» و «بدون قرار قبلی» به صورت ویژه و حمایتی اکران شدند که با استقبال مخاطبان در سینماهای سراسر کشور همراه شد به طوری که رکورد تعداد مخاطب سینما در سال جاری با حضور بیش از ۱۰۵ هزار نفر در یک روز شکسته شد. هفته قبل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور داده بود که ۲۱ تیر به مناسبت روز عفاف و حجاب دو فیلم «هناس» و «بدون قرار قبلی» رایگان اکران شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اسرائیل با بحرین قرارداد پهپادی امضا کرد

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از از یک مقام بحرینی اعلام کرد که سازمان جاسوسی موساد در حال حاضر همتایان بحرینی خود را آموزش می‌دهد . این آموزش‌ها به دنبال موافقت این رژیم با فروش پهپادهای جاسوسی و سیستم‌های ضد پهپادی به بحرین انجام می‌شود. این روزنامه در ادامه نوشت: در ماه‌های اخیر موساد و شین بت اسرائیل با دولت بحرین برای آموزش افسران اطلاعاتی این کشور عربی همکاری داشته‌اند. همچنین اسرائیل موافقت کرده تا پهپادها و سیستم‌های ضد پهپادی به بحرین بفروشد. در این گزارش مشخص نشده که چه نوع تجهیزاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.همزمان با دیدار« بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با شاه بحرین، دو طرف ۱۴ بهمن یک یادداشت‌ تفاهم همکاری امنیتی امضا کردند. این نخستین تفاهم‌نامه همکاری امنیتی میان رژیم صهیونیستی با یک امیرنشین خلیج فارس بود. اخیرا روزنامه وال استریت ژورنال از نشست نظامی سازماندهی شده توسط آمریکا در مصر گزارش داده بود که با حضور مقامات ارشد تل آویو و کشورهای عربی همسو از جمله عربستان سعودی جهت ایجاد ائتلافی منطقه‌ای برگزار شده بود. رژیم صهیونیستی و بحرین در ۲۰۲۰ و به عنوان بخشی از توافق‌نامه «ابراهیم» با حمایت آمریکا روابط خود را عادی سازی کردند.این توافق که در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» امضا شد در دولت «جو بایدن»‌ رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده نیز ادامه یافته است.

منبع: تسنیم

سی. ان. جی ثابت ماند

وزیر نفت گفت: قیمت هر متر مکعب گاز «سی. ان. جی» برای مصرف کننده همان قیمت قبلی ۴۵۳ تومان است و تغییری نکرده است.جواد اوجی افزود: بر اساس مصوبه دولت، تعیین قیمت ۵۷۰ تومان برای هر مترمکعب گاز سی. ان. جی (CNG) فقط مربوط به محاسبه کارمزد، هزینه و حق العمل کاری جایگاه دارهاست. وی اضافه کرد: دولت تفاوت ۱۱۷ تومانی قیمت ۵۷۰ تا ۴۵۳ تومان را پرداخت می‌کند و مردم همان نرخ قبلی ۴۵۳ تومان را برای هر متر مکعب گاز «سی. ان. جی» می‌پردازند.

منبع: شبکه خبر

«سردار حسن مومنی» رئیس پلیس راه کشور شد

با حکم فرمانده کل انتظامی، «سردار حسن مومنی» به عنوان رئیس پلیس راه کشور معرفی شد. بنا به پیشنهاد رئیس پلیس راهور فراجا و با حکم فرماندهی کل انتظامی، سردار حسن مومنی به سمت رئیس پلیس راه راهور فراجا منصوب شد. وی پیش از این، ریاست دانشکده راهنمایی و رانندگی دانشگاه علوم انتظامی امین را بر عهده داشت. همچنین در مراسمی از خدمات سرهنگ سیاوش محبی، سرپرست سابق پلیس راه قدردانی شد.

منبع: شبکه خبر

پروازهای بازگشت حجاج آغاز شد

رئیس ستاد مکه مکرمه از آغاز پروازهای بازگشت حجاج خبر داد و گفت: نخستین کاروان‌ها امروز ۲۳ تیر فرودگاه جده را به مقصد ایران ترک می‌کنند. پروازهای بازگشت حجاج از امروز آغاز می‌شو دبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، اکبر رضایی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۹ هزار و ۶۵۰ حاجی ایرانی و عوامل در سلامت کامل هستند و برنامه‌های انجام شده در کمال آرامش، عزت، کرامت، امنیت و سلامت صورت گرفته، افزود: از همه عوامل اجرایی و فرهنگی که در راستای رضایت‌مندی حداکثری زائران تلاش کرده اند تشکر می‌کنیم. وی درباره اقدامات صورت گرفته تصریح کرد: خدمات بسیار مناسبی در مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر الحرام و منا ) به زائران ارائه شد که نسبت به سنوات قبل به لحاظ کیفیت و کمیت بهبود نسبی داشت. رئیس ستاد مکه مکرمه افزود: در روزهای آتی نیز کاروان‌های مدینه بعد براساس زمانبندی تعیین شده وارد شهر مدینه منوره می‌شوند و اعزام‌های مدینه بعد تا دوم مرداد دامه دارد و مدینه منوره نیز تا روز هفتم مرداد تخلیه می‌شود. رضایی با بیان اینکه جداول پروازی بازگشت زائران تعیین شده است، تصریح کرد: اولین پروازهای فرودگاه جده به مقصد فرودگاه‌های تهران و تبریز است.

منبع: شبکه خبر

پنتاگون با عملیات ترکیه مخالفت کرد

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که واشنگتن با عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه بشدت مخالف است.«دانا استرول» معاون وزیر دفاع آمریکا در امور غرب آسیا بامداد پنجشنبه طی سخنرانی در «اندیشکده خاورمیانه» درباره وضعیت میدانی در سوریه گفت: «داعش همچنان یک تهدید واقعی و قوی است. داعش برای نفوذ به مراکز جمعیتی تلاش می‌کند و همزمان در دسته‌های کوچک در مناطق روستایی نیز فعالیت دارد».خبرنگار شبکه «صدای آمریکا» به نقل از وی در این جلسه گزارش داد: «ایالات متحده متعهد به حفظ حضور نیروهای خود در عراق و سوریه برای دستیابی به شکست پایدار داعش است. ۱۰ هزار جنگجوی داعش همچنان در زندان‌های موقت در سراسر شمال شرق سوریه توسط نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه‌نظامیان کُرد) نگهداری می‌شوند».این مقام پنتاگون توضیح داد: «پنهان نیست که داعش می‌خواهد حمله ژانویه به زندان الحسکه را تکرار کند. توانایی حمله به داعش در شمال غربی سوریه به خوبی بر نیروهای ویژه آمریکا و توانایی انتقال نیرو منعکس می‌شود».استرول با بیان اینکه واشنگتن بودجه‌ای برای ساخت تأسیسات جدید برای زندانیان داعشی در نظر گرفته، گفت: «بازداشتگاه‌های تامین مالی شده در پایگاه‌های حیاتی شمال شرق سوریه در الحول و الروج نیز بازسازی می‌شوند».طبق این گزارش، وی مدعی شد: «داعش یا به مناطق دورافتاده و بیابانی فرار کرده یا در شمال غربی سوریه پنهان شده است. ما شبکه رهبری داعش را تحقیر می‌کنیم. ما رهبران داعش را که توانایی الهام بخشیدن و برنامه ریزی حملات را دارند از مخفیگاه‌هایشان بیرون می‌آوریم».معاون وزیر دفاع آمریکا در ادامه با هشدار درباره هرگونه عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه، تاکید کرد: «[این عملیات]همه پیشرفت‌ها را به خطر می‌اندازد. ما به شدت با هر گونه عملیات ترکیه مخالفیم. داعش از این کارزار سوء استفاده خواهد کرد».به نوشته رسانه‌های آمریکایی، استرول در سخنرانی خود که پر بود از هشدارهای مکرر به ترکیه درباره هرگونه عملیات در شمال شرقی سوریه، اضافه کرد: «[این عملیات]نیروهای آمریکایی را به خطر می‌اندازد، فرصت‌هایی را برای داعش فراهم می‌کند و بحران‌های انسانی را ایجاد می‌سازد».وی در ادامه تصریح کرد: «ایالات متحده نگرانی‌های مشروع آنکارا و تمایل خود برای کار بر روی آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد. اما هرگونه عملیات نظامی که باعث شود نیروهای دموکراتیک سوریه تمرکز منابع خود را از ماموریت ضد داعش جابجا کنند، آسیب‌رسان است».این مقام پنتاگون برای ترغیب کردن ترکیه به صرف نظر از عملیات در سوریه، حتی مدعی شد که هر گونه عملیاتی از سوی ترکیه می‌تواند باعث نزدیک‌شدن شبه‌نظامیان کُرد نیروهای دموکراتیک به سوی دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه یا حتی ایران شود. استرول در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه آمریکا هنوز حدود ۹۰۰ نظامی در سوریه دارد، اظهار داشت: «در سوریه، ما با روسیه هماهنگ نیستیم. فقط در حال رفع مناقشه هستیم».پیش از این، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با تکرار بهانه‌ها برای انجام عملیات غیرقانونی در سوریه، مدعی شده بود: «روسیه و آمریکا حق ندارند درباره عملیات ما در سوریه چیزی بگویند». اخیراً رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که کشورش تصمیم دارد در عمق ۳۰کیلومتری شمال سوریه یک منطقه امن ایجاد کند و مناطقی همچون تل‌رفعت را از وجود تروریست‌ها پاک کند؛ اردوغان مدعی شده است که آنکارا با این گام، وارد مرحله جدیدی خواهد شد. این در حالی است که کشورهای عراق و سوریه به شدت درباره عملیات‌های هوایی ارتش ترکیه معترض‌اند و آن را نقض حقوق حاکمیتی و تمامیت ارضی خود می‌دانند؛ وزارت خارجه بغداد هم در این باره اعلام کرد که شکایت رسمی خود از حملات هوایی ترکیه را به سازمان ملل متحد ارجاع داده است.

منبع: شبکه خبر

بارش شدید ۱۶ کشته به جا گذاشت

«محمد بن ناصر الکندی» مدیرکل بخش عملیات پلیس عمان گفت: استان‌های مختلف کشور از ۷ تا ۱۲ جولای (۱۶ تا ۲۱ تیر) شاهد بارش شدید باران بوده است. وی افزود: شرایط بد آب و هوایی باعث جان باختن ۱۶ نفر شد و همچنان چهار نفر نیز مفقود هستند و ۴۰ نفر نیز نجات یافتند. سال گذشته نیز بر اثر بارش‌های سنگین طوفان حاره‌ای شاهین در عمان ده‌ها نفر از شهروندان این کشور کشته و زخمی شدند. طوفان‌های دریایی و حاره‌ای پدیده‌ای است که با افزایش درجه حرارت در عرض‌های نزدیک به استوا ایجاد می‌شود. این طوفان‌ها به صورت سیکلون‌های چرخنده‌ای در اقیانوس‌ها حرکت کرده و گاهی به خشکی‌ها نزدیک می‌شوند. در این حالت منشا ایجاد بادهایی با سرعت بسیار زیاد و یا ایجاد امواج بزرگ در سواحل می‌شوند و با ورود به خشکی‌ها می‌توانند موجب بروز سیلاب‌های شدید و وقوع خسارت‌های جبران ناپذیر شوند.

منبع: ایرنا

تونس رئیس جمهور را به نقض قانون متهم کردند

پنج حزب تونسی «جمهوری»، «جریان دمکراتیک»، «جبهه کار و آزادی»، «حزب کارگر» و «حزب قطب» بیانیه مشترکی را درباره تصمیم‌های اخیر رئیس جمهور این کشور صادر کردند. در بیانیه این احزاب آمده است: صدور فرمان ریاست جمهوری مربوط به اصلاح و تصحیح نسخه پیش نویس قانون اساسی قیس سعید بیانگر بی توجهی به قوانین و نقض حتی احکام صادره از سوی خود او است. در این بیانیه آمده است: ارائه ۴۶ مورد اصلاح در نسخه پیش نویس قانون اساسی شاهد دیگری از ماهیت اعمال نظرات شخصی است که در روند نگارش این پیش‌نویس وجود داشت که در آن (سعید) حتی پیشنهادهای کمیته‌ای که خود او برای پیش نویس قانون اساسی تعیین کرده را در نظر نگرفت. این احزاب همچنین کمیسیون انتخاباتی منصوب رئیس جمهور تونس را متهم به دست داشتن در اجرای منویات قیس سعید کرده و سکوت این کمیته را در قبال تخلفاتی که به گفته آنها صورت گرفته، محکوم کردند. در تاریخ ۹ جولای (۱۸ تیر)، پس از انتشار نسخه اولیه پیش نویس قانون اساسی جدید تونس در تاریخ ۳۰ ژوئن (۹ تیر)، نسخه اصلاح شده آن در روزنامه رسمی تونس منتشر شد. قیس سعید رئیس جمهور تونس درباره انتشار نسخه اصلاح شده قانون اساسی اظهار داشت: برخی اشتباهات در پیش نویس قانون اساسی درز کرده است که باید اصلاح و تصحیح شود. «قیس سعید» از ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد. مخالفان قیس سعید او را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد، متهم می‌کنند، اما قیس سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است. چندی پیش «منصف المرزوقی» رئیس جمهور اسبق تونس (بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴) خواستار تحریم همه‌پرسی قانون اساسی این کشور توسط مردم تونس شد و گفت که «کودتا باید متوقف شود و کسی که کودتا کرده و کسانی که با آن همراه هستند باید محاکمه شوند و مسیر دموکراسی به کشور بازگردانده شود».

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha