سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
image.png

حوزه/ رابط دولت و روحانیت گفت: اقامه دین نباید در نظریه بماند بلکه امروز جامعه نیازمند عمل است. وقتش رسیده که از نظریه پردازی عبور کرده و به اقامه دین و عملیاتی کردن و اجرایی کردن برسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی در اختتامیه اولین رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان در حوزه علمیه که با حضور حلقه های مسئله محور و شورای نگهبان در سالن اجتماعات دانشگاه معارف اسلامی در قم برگزار شد، با بیان این که دین نیاز به اقامه دارد و اقامه تنها در ارتباط با نماز نیست، مهمترین رسالت اصلی حوزه و روحانیت را اقامه دین عنوان کرد.

رابط دولت و روحانیت بیان داشت: اقامه دین نباید در نظریه بماند بلکه امروز جامعه نیازمند عمل است. وقتش رسیده که از نظریه پردازی عبور کرده و به اقامه دین و عملیاتی کردن و اجرایی کردن برسیم.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: امروز حوزه ظرفیت بسیار خوبی در بحث حکمرانی دینی دارد ولی متأسفانه گرفتار نظریه پردازی هستیم.

وی افزود: وقتی سخن از دولت می شود، یعنی اجرا و عمل؛ امروز حوزه باید به دولت در اجرای حکمرانی کمک و یاری کند، نه این که فقط به نظریه پردازی در مسائل مختلف بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی گفت: دولت از حوزه در مسائل مختلف حاکمیتی پاسخ می خواهد؛ اگر من فقط به ارائه نظریه اکتفا کنم، نمی توانم دردی از نیاز جامعه را برطرف نمایم؛ بنابراین باید از نظریه پردازی عبور کرده و به مرحله اجرا و عمل در مسئله حاکمیت دینی برسیم که این امر ضروری حوزه است.

مسئول ارتباطات دولت و حوزه های علمیه بیان داشت: کسی با ارائه نظریه آرمان گرایانه مشکلی ندارد؛ اما در شرایط فعلی این کار دردی از کشور را رفع نمی کند؛ باید بدانیم چگونه مثلا می توان «بانک بدون ربا» را در کشور عملیاتی کرد.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: کسانی که نقشه راه حوزه و حوزویان را ترسیم می کنند، باید به مدل سازی و اجرای شدن آن فکر کنند و تنها به نظریه پردازی نپردازند و یا لااقل افرادی را برای مدل سازی تربیت کنیم.

وی با بیان این که شورای نگهبان برای بررسی مسائل نیازمند به عقبه فکری از حوزه با حضور افراد متخصص در حوزه فقه و حقوق است، بیان داشت: این نیاز جدی کشور است و حوزه باید این نیاز را رفع کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی با بیان این که شورای نگهبان جایگاه بسیار ویژه ای در کشور دارد و لازم است بعضی از مسائل در این شورا مورد توجه قرار گیرد، گفت: از جمله این موارد، نظارت بر بحث شورا در کشور و استان هاست.

مسئول ارتباطات دولت و حوزه های علمیه در پایان گفت: در این رابطه قبلا پیشنهادهایی داده شد که مثلا شورای نگهبان، نمایندگانی استانی داشته باشد و این نمایندگان بر قانون شورای استانی نظارت داشته باشند تا جلوی هرگونه فسادی در این شورا گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha