شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با تاکید بر این که کرامت انسانی جز با دوستی و رفاقت با ذات اقدس پروردگار قابل تحقق نیست، گفت: جوانان در کوره افسانه‌ساز امیال نفسانی، خدا را از یاد نبرند و رابطه خود با پروردگار را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه نماز جمعه این هفته مشهد که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، تقویت ارتباط بنده با خدا را مهم‌ترین دستاورد مناسبت‌های معنوی همچون روز عرفه و اعیاد قربان و غدیر دانست و اظهار کرد: کلام ما در خطبه اول، دلالت بر مراتب دستیابی به تقوای عملی در زندگانی دارد. در ایام باسعادتی بسر می‌بریم که روز عرفه و عید قربان را پشت سر گذاشته، در ایام ولادت امام هادی (ع) قرار داشته و در آینده هم عید سعید غدیر را پیش رو داریم. برکت و معنویت این ایام فرخنده باعث می‌شود که انسان احساس خودمانی بودن با پروردگار عالم داشته باشد، به این معنا که قرائت با اخلاص دعای عرفه و حضور در نماز پرفضیلت عید قربان، انسان را به ذات اقدس پروردگار نزدیک می‌کند و حالتی به انسان القا می‌کند که مراقب رفتار خود باشد، اعمال خود را کنترل کند و از انجام کارهایی که مورد نفرت پروردگار است، پرهیز نماید که این شرایط همان مراتب تقوای عملی است.

وی افزود: اینکه انسان مراقبت کند که چشم او چیزی را که خدا دوست ندارد نبیند، گوش او چیزی را که خدا دوست ندارد نشنود و همه اعمال و افعال او پیش از آن‌که موردپذیرش مردم باشد، مورد قبول ذات اقدس پروردگار قرار بگیرد، این حالت متأثر از همان حالت خودمانی شدن با خداوند متعال است و در سایه آن، دیگر انسان خود را دچار یک آزادی مطلق و بی‌بندوبار نمی‌داند، بلکه آزادی خود را تحت کنترل اراده الهی می‌بیند و از اینکه در بند عشق و رضای حضرت حق قرار گرفته، لذت می‌برد.

تجلی کرامت انسانی در تقوای عملی

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه تقوای عملی همان فراز و نشیبی است که در ارتباط خداوند متعال با بنده خود به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: وجود باکرامت امیرمؤمنان (ع) در خطبه ۱۹۸ نهج‌البلاغه می‌فرماید «فَمَن اَخَذَ بِالتَّقوَی هَطَلَت عَلَیهِ الکَرَامَةُ بَعدَ قُحُوطِهَا وَ تَحَدَّبَت عَلَیهِ الرَّحمَةُ بَعدَ نُفُورِهَا وَ تَفَجَّرَت عَلَیهِ النِّعَمُ بَعدَ نُضُوبِهَا وَ وَبَلَت عَلَیهِ البَرَکَةُ بَعدَ إِرذَاذِهَا» یعنی هرکس که تقوا پیشه کند، باران کرامت پس از نایاب شدن بر او می‌بارد و رحمت دور شده به او روی می‌آورد و چشمه نعمت پس از خشک شدن بر او به جوشش می‌آید و برکات کاسته شده بر او فراوان می‌شوند.

وی ادامه داد: افرادی که تمام زندگی خود به دنبال غرایض نفسانی و شهوات خود هستند، در مرحله‌ای از خود بیزار می‌شوند و در هیچ مقطع از زندگانی خود احساس کرامت نمی‌کنند. این افراد که تمام دغدغه و هدف زندگی خود را بر این متمرکز کرده‌اند که هیچ مقصدی والاتر از کسب قدرت و ثروت نیست، به‌مرور به این باور می‌رسند که زندگی‌ آنان مالامال از خشم خدا و بندگان اوست و رحمت الهی از آنان نفرت دارد. در اینجاست که بنا به فرموده امیرالمؤمنین (ع) کرامت در زندگی دچار قحطی می‌شود و نعمت‌های پروردگار در عرصه زندگی براندازی می‌شوند، اما وقتی که تقوا در زندگی انسان جاری باشد، کرامت در سرتاسر عرصه زندگی او بارش می‌گیرد، نعمات فوران می‌کنند و برکت شامل حال او خواهد شد.

تقویت ارتباط با خدا در گرو توسل به اهل‌بیت (ع)

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: تقوا به این معناست که انسان در سایه وابسته بودن به قدرت خدا، همواره در حالتی باشد که رفتار او محبوب خدا باشد و عمل او موجبات خشم پروردگار را فراهم نکند. حقیقت هم همین است زیرا به هر ترتیب هیچ‌کس به جز خدا نمی‌تواند به زندگی انسان برکت دهد، بنده را شامل حال رأفتش کند و برکات و نعمات را در زندگی ما به فوران درآورد.

وی تأکید کرد: کرامت انسانی جز با دوستی و رفاقت با ذات اقدس پروردگار قابل تحقق نیست. از این رو احساس دوستی و صمیمیتی که پس از ایام عید و مناسبت‌های معنوی همچون روز عرفه میان انسان و پروردگار ایجاد می‌شود، باید موردمراقبت و پاسداری انسان قرار بگیرد. به همین خاطر باید همواره در زیارت ائمه اطهار (ع) از ذات مقدس اولیای الهی بخواهیم که محافظ ما در مسیر عشق و عبودیت پروردگار باشند و ثمره دلدادگی خداوند عالم را در عرصه زندگانی ما متجلی سازند تا خصوصاً جوانان در کوره افسانه‌ساز امیال نفسانی خدا را از یاد نبرند و رابطه خود با پروردگار را حفظ کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha