دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ دیدار معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: هروقت حوزه‌های ما وارد مباحث مقارن، تطبیقی و مقایسه‌ای شدند پربارتر عمل نمودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در دیدار فرزندان مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدرضا ضمیری، ضمن تقدیر از همت تمام تلاشگران مسیر رشد و تعالی علوم اسلامی، به فضایل اخلاقی و روحی و معنوی مرحوم ضمیری اشاره کرد و ابراز داشت: اساس حوزه‌های علمیه مبتنی بر روح معنوی و اخلاقی شخصیت‌های دینی شکل‌گرفته است.

وی ضمن اشاره به روح بلند و اخلاق‌مدار استاد ضمیری، جامعیت مناسب در علوم اسلامی را از جمله ویژگی‌های آن مرحوم برشمرد و اذعان داشت: مباحث استاد ضمیری در حوزه علوم عقلی و نقلی، نشان‌دهنده عمق نگاه در عین جامعیت بخشی به مباحث علوم دینی نزد ایشان است؛ جامعیت و درعین حال روشمندی مطالعه و تحقیق از نکات مهم و کمیابی است که همواره باید مورد توجه طلاب قرار گیرد.

آیت‌الله اعرافی به نوع نگاه و رویکرد مقارن استاد ضمیری در مواجهه با علوم اسلامی و انسانی اشاره کرد و بیان داشت: ارتباط وی با جریانات اسلامی و مباحث مقارَن از جمله ویژگی‌های شخصیتی استاد ضمیری است؛ هروقت حوزه‌های ما وارد مباحث مقارن، تطبیقی و مقایسه‌ای شدند پربارتر عمل نمودند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: اهتمام به مباحث «میان دینی»، «میان مذهبی» و «میان اندیشه‌های اسلامی و غربی» سه شاخه‌ای است که همواره مایه رشد و تعالی جهان اسلامی بوده است.

وی ورود به میدان گفت‌وگو، بحث و چالش با نظرات فقهی، کلامی و حدیثی میان مذاهب اسلامی را از استراتژی‌های ارزشمند استاد ضمیری توصیف کرد و یادآور شد: برای پویایی پاسخ‌گویی به نیازهای روز، نیاز است تا طلاب و حوزویان رویکرد و نگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام را در مسیر بررسی موضوعات از منظرهای مختلف تشریح نمایند.

مدیر حوزه‌های علمیه بر اهمیت توجه به مشترکات و ممیزات نگاه‌های اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: ورود وی به عرصه جامعه‌شناسی و بسط علوم‌انسانی و معارف اسلامی از جمله ویژگی‌های شخصیتی استاد ضمیری بود؛ برقراری و تبیین دقیق ارتباط علوم اسلامی با علوم سیاسی و دانش‌های اجتماعی و نیز ارائه پاسخ‌های مرتبط با نیازهای اجتماعی و سیاسی نیازمند توجه به آمیختگی نظریات و تئوری‌های علمی است.

وی تحکیم ارتباط وی با نهاد دانشگاه را از جمله ویژگی‌های شخصیتی استاد ضمیری برشمرد و ابراز داشت: این استاد حوزه به مباحث پیرامونی علم اصول، اعم از فلسفه و تاریخ علم اصول توجه وافری داشت؛ نیاز است تا مباحث پیرامونی تمام علوم از جمله فلسفه و تاریخ آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله اعرافی توجه توأمان به علم و عمل را از دیگر ممیزات و ویژگی‌های استاد ضمیری توصیف کرد و یادآور شد: نیاز است تا نگاه عمیق انقلابی و برجسته وی از منظرهای مختلف واکاوی شده، شخصیتش به‌عنوان الگویی ارزشمند به جوانان به‌ویژه دانشجویان ارائه گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    با سلام‌ خدا رحمت کند مرحوم استاد آیت الله حاج شیخ محمدرضا ضمیری را بسیاری از طلاب و دانشجویان شاگرد ایشان بودند . ممنون .