دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بدحجابی

حوزه/ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی گفت: قانون، وظایف همه ی دستگاه های اجرایی را در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف مشخص کرده است و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید همه پای کار بیایند.

حجت‌الاسلام‌ محمدحسن نستوهی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی به سؤالات خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، پیرامون حجاب و عفاف پاسخ داد.

- راه های ترویج عفاف و حجاب در جامعه چیست؟

قانون وظایف همه ی دستگاه های اجرایی را در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف مشخص کرده است و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید همه پای کار بیایند.

در عرصه های سخت، همه مردم با همکاری یکدیگر توانستند موفق و پیروز شوند که در دوران کرونا همه با هم پیش رفتند و موفق شدند در بحث حجاب و عفاف هم، نیاز به همت، دغدغه و اتحاد است.

در سال ۱۳۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظایف دستگاه های ذی ربط را تحت مصوبه ۴۲۷ مشخص کرده است و ستاد با طرح عفاف و حجاب پیگیر این مصوبات است.

- نحوه برخورد صحیح و اصولی با افراد بدحجاب یا بی حجاب چیست؟

یکی از علت های بدحجابی عدم اطلاع و آگاهی نسبت به محسنات حجاب و آفات بدحجابی در جامعه و خانواده هاست.

باید محسنات حجاب و آفات بدحجابی توسط صدا وسیما، ارشاد، مبلغان، مداحان و همه ی کسانی که صاحب تریبون هستند، به صورت علمی و صحیح تبیین شود و دانشگاه ها و مجامع علمی کرسی های آزاد اندیشی برگزار کنند.

- راهکارهای صحیح ترویج حجاب در جامعه به ویژه در نسل جوان و نوجوان چیست؟

آموزش و پرورش و دانشگاه ها همان طور که بسیاری از موارد را آموزش می دهند، بحث حجاب را هم در برنامه ها قرار دهند و جوانان را نسبت به آثار حجاب و عفاف توجیه کنند.

جوانان روحیه ی منطقی دارند، اگر بتوانیم آنها را قانع کنیم صددرصد مقید خواهند شد.

- آثار حجاب در استحکام و صیانت از نهاد خانواده چیست؟

یکی از احکام دین مبین اسلام، حفظ حجاب و چشم است و در این دستور الهی بسیاری از حکمتها و مصالح نهفته است از جمله اینکه خانم و آقا به حلال و محرم خود قانع باشند و سعی کنند آن را حفظ کند.

غریزه جنسی، سیری ناپذیر است و اگر کنترل نشود تبدیل به یک مرض می شود؛ مثلا افرادی که مراقب چشم خود نباشند، کم کم تبدیل به چشم چران می شوند و آرامش از وجودشان دور خواهد شد.

حجاب در این مقوله خیلی تاثیرگذار است. تحقیقات هم نشان داده است خانمی که پوشش خود را حفظ کرده و جلب توجه نمی کند، مورد مزاحمت، چشم چرانی و ... قرار نمی گیرد.

بدحجاب باعث جلب نامحرم به خود می شود و این مسأله سبب سرد شدن زن و شوهر در خانه به یکدیگر می شود و بعد شروع بهانه گیری ها و نهایتا طلاق می شود.

- دلیل بیشتر حمله دشمن به حجاب در سالیان اخیر در رسانه ها و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی چیست؟

یکی از آثار حفظ حجاب و عفاف تقویت بنیان خانواده است. دشمن به دنبال تخریب این بنیان تربیتی است، لذا ترویج بی حجابی و بی عفتی بهترین راهکار دشمن برای رسیدن به اهداف شوم خود است.

حجاب از خطوط قرمز نظام است؛ یکی دیگر از اهداف دشمن، استفاده از فضای بدحجابی و بی حجابی برای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

- چگونه می توان از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در راستای ترویج عفاف و حجاب بهره برد؟

دشمن از طریق غول های رسانه ای خود و فضای مجازی به دنبال تغییر باورهای مردم ایران است، لذا این وظیفه ی شورای فضای مجازی را دو چندان می کند، باید از طریق تولید محتوا، کلیپ ها، عکس نوشته ها، برنامه های قوی، فیلم ها و سریال ها در این زمینه فعالیت جدی صورت گیرد.

- آیا رابطه ای بین غیرت و حجاب وجود دارد؟

بین غیرت و حجاب ارتباط مستقیمی وجود دارد، یکی از علل بی حجابی و بی عفتی، بی غیرتی مردان است، لذا شعارمان همیشه این است «غیرت علوی، حجاب فاطمی» در این زمینه هم باید آموزش داده شود و تاکید گردد.

- علل بی حجابی در جامعه اسلامی چیست؟

علل مختلفی دارد، البته برخی از آنها هم بهانه است، اما مهمترین آنها تغییر باورهاست، دشمن از طریق فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای به دنبال تغییر عقیده و باورهای ماست.

علت بدحجابی هایی که شاهد آن هستیم، عدم توجه و انجام قوانین حجاب است و به جای مردم باید از مسئولین مطالبه کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رها IR ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    0 2
    سلام در راستای این امر و تصویب طرح عفاف و حجاب از نمایندگان هر شهر درخواست کنید در مجلس طرح را تصویب کنند