سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نشست

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد در نشست با مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: سند ۲۰۳۰ نقطه مقابل آموزه‌های دینی است. این سند در صدد دین زدایی و زدودن هویت دینی از نظام آموزشی کشور بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام حمزه پیش قدم، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد، صبح امروز طی نشستی با مدیر کل آموزش و پرورش استان، به نقش و جایگاه موضوع آموزش و پرورش پرداخت و بیان کرد: نگاه سیستم آموزش اسلامی برگرفته از روایتی از امام صادق (ع) است که می‌فرمایند: لَسْتُ اُحِبُّ اَنْ اَرَی الشّابَّ مِنْـکُمْ اِلاّ غادیاً فی حالَیْنِ اِمّا عالِماً اَوْمُتَعَلِّما، فَاِنْ لَمْ یَفْعَلْ فَرَّطَ، فَاِنْ فَرَّطَ ضَیَّعَ، وَ اِنْ ضَیَّعَ اَثِمَ، وَ اِنْ اَثِمَ سَـکَنَ النّارَ وَ الَّذی بعَثَ مُحَمَّدا بِالْحَقِّ؛ دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببینم، دانشمند یا دانش اندوز؛ اگر جوانی چنین نکند، کوتاهی کرده و اگر کوتاهی کرد، تباه ساخته و اگر تباه ساخت، گناه کرده و اگر گناه کند، سوگند به آن کس که محمّد صلی الله علیه و آله را به حق برانگیخت، دوزخ نشین خواهد شد.

وی بیان کرد: جوان باید دائم در حال تحصیل باشد و شریعت اسلام نیز تأکید زیادی بر تحصیل علم و آگاهی دارد و این موضوع، همواره مورد تایید مفسران آیات الهی بوده و هست؛ چرا که اسلام مهد علم و آگاهی است.

حجت الاسلام پیش قدم رشد و توسعه را در نگاه قرآن و دین، تزکیه و تعلیم دانست و افزود: تزکیه و تعلیم به منزله دو بال هستند که هر دو در کنار هم می‌توانند بشر را به سرمنزل مقصود رهنمون سازند.

وی در ادامه به برنامه‌های دشمنان نظام و انقلاب در حوزه آموزش اشاره کرده و افزود: سند ۲۰۳۰ نقطه مقابل آموزه‌های دینی است. این سند در صدد دین زدایی در نظام آموزشی و با هدف زدودن هویت دینی از سیستم آموزشی کشور بود.

پیش قدم آموزش و پرورش را مولد علم و آگاهی دانست و گفت: ثمره علم و آگاهی رشد و پیشرفت جامعه است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد نقش آموزش و پرورش را به مثابه بانک مرکزی دانست که قوه‌ی تصمیم گیرنده مباحث اقتصادی و محاسن و معایب متوجه این دستگاه می‌باشد افزود: امروز در سیستم فرهنگی کشورها آموزش و پرورش نهادی اثرگذار بوده که باید زمینه ساز کارهای فرهنگی تأثیرگذار در جهت تقویت باورها و اعتقادات دینی دانش آموزان باشد.

این مسئول فرهنگی عنوان کرد: دوران طلایی زندگی یک انسان که نیروی جوانی و شکوفایی استعدادها هست در اختیار نهاد آموزش و پرورش است و به همین دلیل باید برنامه ریزی‌های دقیق‌تر و کارشناسانه تری در جهت تقویت مبانی دینی دانش آموزان به عنوان نسل آینده ساز جامعه به عمل آید.

پیش قدم به رسالت آموزش و پرورش در حوزه استعدادیابی اشاره کرد و گفت: شناسایی استعدادهای نوجوان و جوان رسالتی است که باید در آموزش و پرورش به آن اهتمام ورزید و متناسب با استعداد و علاقه دانش آموزان، هم در خانواده و هم در مدرسه، دانش آموز به سمت علایق و استعدادهای خود هدایت شده؛ تا بدین وسیله بتواند به رشد و شکوفایی در زمینه استعدادهای خود دست پیدا کند.

وی با ابراز تاسف از اینکه امروزه شاهد هستیم که دوران جوانی و نوجوانی فرزندان ما با گذران از شغل‌های مقطعی بدون نیاز در حال گذر است، بیان کرد: این موضوع، آسیب‌های جدی به دنبال دارد؛ بنابراین وظیفه مدارس و خانواده‌ها این است که دانش آموزان و فرزندان خود را هدفمند به سمت استعدادهای مورد علاقه خود هدایت نموده تا بلکه بتوان زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای آنان را در همین دوران نوجوانی رقم زد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به چالش پیش روی دنیای امروز اشاره کرد و افزود: به اعتقاد کارشناسان حوزه آموزش و پرورش، آموزش مجازی جایگزین خوبی برای آموزش حضوری نبوده؛ چرا که دانش آموزان از آموزش حقیقی در دوران کرونا محروم بودند و به نوعی دچار رکود علمی شدیم.

وی به ارائه‌ راهکار برای جبران این معضل پرداخت و گفت: سیستم آموزشی باید طوری برنامه ریزی شود که این خلأ‌ها جبران گردد.

حجت الاسلام پیش قدم بخش دیگر آسیب آموزش مجازی را آشنایی زود هنگام نوجوانان با فضای مجازی، بدون آموزش صحیح دانست و گفت: به طور ناخودآگاه فرزندان ما در این بستر قرار گرفتند که متاسفانه معایب بسیار زیادی داشت و باید این موضوع حتما مورد بررسی و آسیب‌های آن رفع گردد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد در پایان به راه تعامل این ستاد با آموزش و پرورش پرداخت و افزود: هماهنگی دستگاه‌ها در بحث فرهنگی و علمی کمک به رشد و بالندگی جامعه کرده و قطعا شاهد تحول در حوزه آموزش بر مبنای تزکیه و تعلیم خواهیم بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha