شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ خانم زهرا شرف الدین مؤلف کتاب «حقیقت آرامش» گفت: آرامش حقیقی در بطن مثبت اندیشی است و مثبت اندیشی اصیل و واقعی در قلب اسلام اصیل محمدی(ص) نهفته ‌است.

خانم زهرا شرف‌الدین، پژوهشگر حوزوی و نویسنده کتاب «حقیقت آرامش» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ساری اظهار کرد: نزدیک به ۳۰ سال سابقه تدریس در حوزه‌ علمیه و دانشگاه را دارم و دارای دکترای علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد و مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران و سطح ۲ تحصیلات حوزوی هستم.

وی ادامه داد: دارای چندین مقاله علمی پژوهشی از جمله مقاله IsI با عنوان نقش و جایگاه نیت در معنویت از منظر متون اسلامی و روان‌شناسی مثبت‌گرا و مقاله‌ بررسی سندی و متنی حدیث "الناجی من الرجال قلیل و من النسا اقل و اقل" و همچنین تدوین کتاب مستندات روایی احکام و شرایط عادت ماهانه بانوان و پژوهش‌های متعددی در حوزه مسائل زنان و خانواده و پاسخ‌گو به شبهات و نقد و بررسی فمینیسم هستم.

شرف الدین اظهار کرد: کتاب حقیقت آرامش یک کتاب تخصصی میان رشته‌ای است که مؤلفه‌های مثبت اندیشی در متون اسلامی یعنی قرآن و کتب روایی و روان‌شناسی مثبت‌گرا در آن مورد بررسی تطبیقی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در این کتاب برای اولین‌ بار با نگرش تحلیلی روان‌شناختی و با نگاهی جدید و نو، به آیات قرآن و روایات، رویکرد مثبت و متعالی اسلام در ابعاد مختلف تبیین شد و از منظر درخشان مثبت اندیشی متون اسلامی، مورد تجزیه ‌وتحلیل قرار گرفت.

پژوهشگر حوزوی بیان کرد: مؤلفه‌های مثبت اندیشی در روان‌شناسی مثبت‌گرا مانند خوش‌بینی، معنویت، هوش هیجانی، تاب آوری، شادکامی، خود کارآمدی، عزت ‌نفس، بخشش و قدرشناسی و خردمندی با معانی متناظر آن در متون اسلامی استخراج شد و مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.

وی ادامه داد: ارزیابی این مؤلفه‌ها با رویکرد بررسی در چهار بعد اصول و مبانی، شمول انسجام درونی، گستره و عمق و آثار و پیامدهای مؤلفه‌ها، در دو دیدگاه مورد مقایسه قرار گرفت و مشخص شد در دیدگاه اسلامی اندیشه مثبت، تنها یک نوع تفکر خاص و جزئی از زندگی نیست بلکه نوعی رویکرد و جهت‌گیری کلی در همه ابعاد وجودی انسان و آغاز و منشأ اتصال به صراط مستقیم و پایه و اساس عقل عملی است و از آنجایی ‌که شیوه‌ها و راهکارهای مثبت اندیشی در روان‌ شناسی مثبت‌گرا، متنوع، جذاب، ملموس و قابل‌اندازه ‌گیری است، می‌شود با استفاده از ظرفیت‌های بسیار خوب تبیینی روان‌شناسی مثبت‌گرا به عینی سازی شیوه‌های مثبت اندیشی در متون اسلامی پرداخت.

شرف الدین عنوان کرد: علت نام گذاری کتاب به «حقیقت آرامش» این است ‌که آرامش حقیقی در بطن مثبت اندیشی است و مثبت اندیشی اصیل و واقعی در قلب اسلام اصیل محمدی نهفته ‌است و امیدوارم در پرتو عنایات خاصه آقا امام‌زمان(عجل‌الله‌ تعالی ‌فرجه‌ الشریف) و امام رضا(علیه‌السلام) گامی مؤثر در جهت زمینه ‌سازی ظهور و معرفی ابعاد متعالی و مترقی انسان ‌ساز و آرامش ‌بخش دین مبین اسلام برداشته باشم.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha