دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام هاشمی همدانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین غلام‌عباس هاشمی همدانی در نوشتاری به سخنان حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدینی درباره حجاب پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین غلام‌عباس هاشمی همدانی در نوشتاری به سخنان حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدینی درباره حجاب پاسخ داده است که متن آن بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در این روزها کلیپی در فضای مجازی در خصوص حجاب، از آقای احمد عابدینی منتشر شده و گاهی شبهاتی را در ذهن برخی افراد به وجود آورده است. از آنجا که مباحث ایشان مستند به آیات قرآن شده و همه گفته های ایشان خلاف دلالات آیات مورد ادعای ایشان است لازم است مطالب ایشان مورد نقد قرار گیرد.

ایشان در آغاز، اجبار به حجاب را مانند اجبار رضاخان به برداشتن حجاب، دارای نتیجه معکوس می داند.

اینکه افراط در اجرای قانون خصوصا مرتبط با عقیده و احکام، موجب تضییع حقوق و نتیجه عکس می شود درست است. ولی قیاس الزام به حکم شرعی و قانونی حجاب با برداشتن غیر شرعی و غیر قانونی چادر، مثل مقایسه اجبار به شرک با مبارزه با مظاهر شرک در جامعه توحیدی است. اگر چه در موضوع حجاب، تعبیر الزام صحیح تر از اجبار است.

در ادامه می گویند با زور می خواهند افراد را چادری کنند و این منجر می شودکه چادری ها هم خجالت بکشند و کم کم چادر سرشان نکنند!

این سخن عجیبی است که الزام بی حجاب ها به رعایت حجاب، با حجاب ها را  بی حجاب کند. مثل این که بگوییم اگر دزدها را بگیرید انسان های سالم  نیز دزد می شوند!

در ادامه می گویند دعوا چیز دیگر است و با طرح حجاب می خواهند دعوا را جای دیگر ببرند. پول سقوط کرده و حکومت و دولت ناتوان شده و دعوا را به موضوع حجاب کشانده اند. معنای این سخن این است که مساله حجاب چند روز است مطرح شده و به عنوان یک بازی سیاسی از طرف حاکمیت در شرائط بحران مطرح است.

اولا موضوع حجاب خواست  متدینین و علما و مراجع تقلید و خانواده شهداء است و صدها هزار شهید بر سر ارزش هایی مانند حجاب خون دادند. از بزرگ ترین آرمان های امام راحل و مقام معظم رهبری در تمام دوران جمهوری اسلامی مساله حجاب است. برخورد با بی حجابی نیز مخصوص امروز نیست.

ایشان تصریح می کنند که حجاب، این قدر در دین مهم نیست! اشاره به مقالاتی می کند که در این موضوع نوشته و کار کرده و حرف کارشناسانه می زند.

این بسیار عجیب است که یک روحانی، حکم حجاب را مهم نداند. وجوب حجاب نه تنها ضرورت مذهب بلکه از ضروریات دین است و حکم آن برگرفته از آیات مختلف قرآن است، و تمام مذاهب اسلامی آن را پذیرفته اند. حکم ضروری دین آن است که حکم چنان مسلم است که عالم و عامی به آن به عنوان حکم شرعی معترف اند. و حجاب چنین است. هیچ فقیهی از فقهای مذاهب، وجوب و تاکد حکم حجاب را منکر نشده اند. آیات متعددی از قرآن از جمله ایات ٣١ و ۶٠ سوره نور وآیات ٣٣ و۵٣و ۵٩ سوره احزاب پیرامون وجوب حکم حجاب نازل شده است. در ذیل آیه ٣١ نور دستور به توبه همگان به سوی خدا از رعایت نکردن حکم حجاب می کند. در آیه ۶٠ سوره نور، تنها زنان از کار افتاده پیر که قصد خود آرایی ندارند را از حکم وجوب حجاب استثناء نموده و حتی برای این طائفه نیز توصیه به حجاب نموده است. این استثناء یکی از بهترین دلائل اهمیت حجاب است.

سیره نبوی و حساسیت ایشان را در خصوص حجاب همسران خود و دیگر مسلمانان را در مجلد ۴ اَلصَّحیح مِنْ سیرَةِ النّبیِّ الْاَعْظَم می توان دید. در وسائل الشیعه در ابواب مقدمات نکاح چند باب با عناوین گوناگون مربوط به حجاب است و روایات این ابواب فوق حد تواتر است در غیر وسائل نیز روایاتی هست.

در ادامه گفته اند: خداوند دستوراتی داده در قرآن، مثلا دستور به نماز و حج داده و گفته هرکس نخواند جهنم می رود و یا حج نیاورد کافر است ولی در خصوص حجاب فرمود ای پیامبر قل للمومنین... و شاید یک دستور حکومتی بوده که فردا جوانان اگر متعرض زنی شدند نگویند ما نمی شناختیم. شاید هم حکم حجاب مال زن های شخصیت های سیاسی است چون فرموده: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ... یعنی به زنانی که شوهرانشان مومن اند، یعنی مثلا به زن ابوذر و سلمان و اینها، اصلا کسی که شوهر ندارد در این آیه نیست و لذا حجاب برای زنان متاهل است با این قید که شوهرانشان هم مومن اند نه فقط مسلمان اند، در این زمان هم حجاب مثلا مخصوص زنان پاسداران و مراجع تقلید است پس این آیه چیزی ندارد.

این برداشت که ایات حجاب مخصوص همسران شخصیت هایی مانند ابوذر و مقداد و در زمان ما مخصوص همسران مراجع تقلید و پاسداران است بر چه پایه است؟ در حالی که اولا آیه ۶٠ سوره نور تنها زنان از کار افتاده را از وجوب حجاب استثناء نموده و فرمود:

وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِی لَا یَرْجُونَ نِکَاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَةٍ... (٦٠نور)

با این بیان روشن، اینکه حجاب تنها بر همسران مومنان درجه یک واجب است بی اساس است. ثانیا کلمه مومنین در قرآن در مقابل کفار است و همه مسلمانان حتی متظاهران به اسلام را نیز شامل می شود و گرنه باید همه احکام قرآن را مخصوص اصحاب خاص پیامبر صلی الله علیه وآله بدانیم.

اضافه کرده اند که حجاب به دلیل نساء المومنین، مخصوص زنان شوهر دار است و شامل دختران نمی شود! لابد دلیلشان این است که نساء گفته نه بنات المومنین.

کلمه نساء در قرآن، معنای عام داشته و به معنای همسر نیست و امراة و زوجه به معنای همسر است و کلمه نساء شامل دختر و زن هر دو می شود و اغلب در معنای عام که جنس زن است استعمال می شود چنان که در آیه مباهله فرمود ونساءنا و نساءکم و مراد دختر پیامبر است، نیز در جریان نسل کشی فرعون فرمود یذبحون ابناءکم و یستحیون نساءکم در حالی که فرعون پسران را می کشت و دختران را نگه می داشت، در این آیه نیز در مورد پیامبر نفرمود قل لنساءک بلکه فرمود قل لازواجک و بناتک از همین روی از کلمه نساء المومنین معنای جنس اراده شده که شامل همسران و دختران است. در خارج نیز هیچ خصوصیتی در موضوع حجاب بین زنان شوهر دار و بی شوهر وجود ندارد.

گذشته از دلالت آیات، اگر نگاهی به روایات بیندازیم، تعداد زیادی از روایات را در ذیل آیات حجاب می بینیم که اهل بیت علیهم السلام هم حدود حجاب و هم افراد استثناء شده را بیان نموده اند. از جمله شیخ طوسی در روایت صحیح از امام صادق علیه السلام نقل می کند که حضرت در شرح استثناء از حکم حجاب فرمود پیرزنان و نا امیدان از نکاح می توانند جلباب را وا نهند نه خمار را بله زن اگر کنیز باشد می تواند خمار راهم و انهد. تهذیب ج٧ ص ۴٨٠  در روایت صحیحه دیگری از حریز از امام صادق در شرح استثناء نقل شده که در تفسیر "أَنْ یَضَعْنَ مِنْ ثِیَابِهِنَّ" فرمود: اَلْجِلْبَابُ وَ اَلْخِمَارُ إِذَا کَانَتِ اَلْمَرْأَةُ مُسِنَّةً یعنی چادر و روسری را زن می تواند بردارد به شرطی که زن مسنّ باشد. نورالثقلین ج٣ ص ۶٢٣ و ده ها روایت که فقط در شرح استثناء از حکم حجاب وارد شده است و این استثناء را به زنان یائسه و ازکار افتاده اختصاص داده است. چگونه ممکن است ما در ساختار فقه شیعی سخن بگوییم و هیچ توجهی  به روایات نداشته باشیم؟ بدون شک تفسیر آیات با کنارگذاشتن روایات، مصداق تفسیر به رای حرام است.

ایشان در ادامه به استفاده از آیه ٣١ نور پرداخته اند وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَیٰ جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ...

ضمن اینکه دلالت این آیه را بر حجاب پذیرفته در توضیح نحوه دلالت می گوید

حجاب آیا شرعی است یا عرفی؟ عرفی است و در عرف حجاز هوا داغ  بوده و می پوشاندند تا آفتاب اذیتشان نکند.

این کلام چه معنای قابل فهمی دارد واز کدام ایه و روایتی چنین استفاده ای می شود؟ و چنین چیزی که هوا داغ بوده باید بپوشانند تا آفتاب اذیتشان نکند چه ارتباطی به حکم شرعی و نزول یازده آیه دارد؟ در حالی که امر بر عکس است و پوشش خواسته شده در قرآن در هوای داغ بیشتر موجب اذیت می شود و همین نشانگر این است که هیچ عرفی در حکم حجاب رعایت نشده است و از سوی دیگر در آیه ۶٠ سوره نور، زنان از کار افتاده و پیر از حکم حجاب استثناء شده اند و این استثنا چه نسبتی با هوای داغ حجاز دارد؟

در نهایت می گوید اگر حکومت می خواهد جامعه عفیف باشد اصلا در مساله حجاب وارد نشود!

این کلام لازمه اش این است که هرچه دشمن از زمین و آسمان بر علیه حجاب و مهم تر از آن عفاف جامعه اقدام نمود حکومت ورود نکند. نتیجه این می شود که در مدت کوتاهی دشمن، وضع عفاف و حجاب را در ایران به وضعی بدتر از اروپا بکشاند. حتی دشمنی هم در کار نباشد خود به خود عفاف و حجاب در جامعه بر باد می رود. حاکمیت اسلامی یکی از وظایف ذاتی اش اجرای احکام و حدود الهی و مقابله با فساد و منکر در جامعه است و اگر حکومت اسلامی در قبال تهاجم به احکام الهی بی تفاوت باشد هرگز حکومت اسلامی نخواهد بود.

جناب آقای عابدینی را که در این ایام در سنخ یک روحانی کلیپ هایی منتشر می کنند به عنوان یک طلبه دعوت به مطالعه کامل در اطراف موضوعات و نیز تامل بیشتر و پرهیز از سطحی نگری می کنیم. چرا که موجب القاء شبهه در ذهن مردم شده و ده ها نفر باید تلاش کنند تا آن شبهات را بزدایند. اگر کارشناسی دینی آن هم در مسائل مهم این گونه باشد که ایشان مدعی آن هستند و استنباط ها بر این پایه از استحکام قرار گیرد در مدت بسیار کوتاهی باید فاتحه حتی ضروریات دین و مذهب را هم خواند.

البته امیدواریم دولت محترم و عوامل اجرائی به معنای واقعی اراده اجرای حکم قانونی و شرعی حجاب را داشته باشند که در این صورت سعیشان مشکور است. و گرنه شعار و اقدامات مقطعی وگاهی همراه با افراط و تفریط، دردی را درمان نخواهد نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • السلام علی الغیور IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 8
    درود بر شیخ بزرگوار و عالم جناب حجت الإسلام و المسلمین هاشمی
  • احسنت IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 7
    توضیحات خوبی برای لزوم پوشش اسلامی داده اند. شکرا الله سعیه.
  • حامد IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 1
    سلام. اگر مبنای حجاب، شرعی و این مستندات قرآنی است، پس چرا به کفار هم تحمیل میشود!؟ در صورت پاسخ ایشان، سایر اشکالات به مدعیات شان بیان میشود.
    • اشتراک احکام IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 1
      ایمان آوردن بر کفار واجب نیست؟ ایمان به اسلام با احکامش یا بدون آن از کفار خواسته می شود؟
    • فریبا IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      2 3
      تحمیل چیه ؟ ندانسته اظهار نظر نفرما. حجاب در کشور ما قانونه و قانون ربطی به مسلمون و کافر نداره. مثل اینه بگی قانون راهنمایی رانندگی به کسی تحمیل شده.
    • حامد IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      2 1
      سلام. عرض کردم اگر مستندّ آقایان، «شرع و آیات قرآن» باشد باید سؤال من را بتوانند پاسخ دهند. بار دیگر میپرسم: قرآنْ مخاطب را مسلمانان(با ارفاق! و خروج از ظاهر آیه) قرار داده است. حال با چه مجوّزی غیرمسلمانان را هم مخاطب آیه و ملزم به رعایت میدانید!؟ اگر بگویید مستندْ قانون است(من خود ام حقوق خوانده استم و نیک میدانم که قانون چه میگوید و چه‌گونه و در چه پارادایمهاای میتوان آن را تفسیر کرد)، از دلیل اصلی خود عقب‌نشینی کرده‌اید. با این حال، اعتقاد به این موضع، دقیقاً تناقض‌گویی و پذیرش دیدگاه لزوم عرفی بودن حجاب است چون قانون را وقتی در مقابل شرع استعمال میکنیم دقیقاً همین معنا را میدهد. در این صورت، لااقلّ پذیرفته‌اید که مستندّ این اقدامات قانون است و لذا باید به لوازم آن، مثل امکان تفسیر و تغییر قانون و ... هم ملتزم باشید!
    • نجمه IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      2 0
      سلام بزرگوار عقیده به حجاب از کفار خواسته نشده... بلکه فقط رعایت فضای حکومت اسلامی خواسته شده... که این امری طبیعی است و در سایر کشورها با ادیان متفاوت هم جاری هست
    • حامد IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      2 0
      دوست گرامی. موضوع روشن است! سیاق عبارات قرآن، الزام به اعتقاد داشتن(بُعد عقیدتی) نیست و ظاهراً آقایان هم میخواهند از این آیات استفاده فقهی و احکامی کنند نه عقیدتی؛ که در غیر این صورت، اساساً موضوع استناد به این آیات برای مؤدای موضوع حجاب اجباری منتفی است! به عبارت دیگر، وقتی می‌خواهیم استفاده فقهی و احکامی کنیم باید تا آخر به لوازم آن پایبند باشیم؛ یک بام و دو هوا که نمیشود! وقتی میگویند قرآن حکم فقهی بیان کرده پس نسبت به غیر مخاطبان، چنین حکمی نخواسته و آنها از این جهت تکلیفی ندارند. به عبارت خیلی ساده‌تر، کفار مکلف به حجاب نیستند. امیدوار ام خود نویسنده جناب حجت‌الاسلام پاسخی بدهند!
  • هادی IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    سلام و درود بر جناب حجت الإسلام و المسلمین غلام عباس هاشمی عالم بزرگوار و مفسر قرآن خدا حفظتون کنه.
  • فریبا IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 0
    به فرموده امام راحل خدا اسلام رو از شر افراد جاهل حفظ بفرماد.
  • علی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    1 0
    درود بر حاج آقای هاشمی
  • محمدی IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    1 0
    در سوره محمد ایه دو آمده آنچه بر محمد وحی شد از آن پیروی کنید .ودر سوره قیامت می‌فرماید آنچه به تو وحی می‌شود از آن پیروی کن .و بع به پیامبر می‌فرماید تو مامور اجبار مردم نیستی و در ایه دیگر می‌فرماید تو وکیل مردم نیستی تو فقط ابلاغ کننده هستی بنابراین بهترین روش ارشاد مردم و ابلاغ ایه حجاب است و حکومت نباید مامور اجبار مردم به امر دینی شود چون حتی پیامبر هم منع شد از اجبار
    • قدرت شرط تکالیف IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 0
      اون آیات در شرایطی هست که پیغمبر قدرت و حکومتی ندارد، و معلوم است که یکی از شرایط همه تکالیف از جمله امر به معروف و نهی از منکر، قدرت است. الآن کشور نیروی انتظامی دارد.
    • مکی IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 0
      سوری که نفی وکالت یا سیطره شده همه مکیند، و آنجا قدرت و حکومتی نبود تا تکلیف آور باشد.
  • موسوی IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    1 2
    برای وجهه ی کشورزشت وناپسنده زنان فاسدوبی حیاوبی عفت بدحجاب وبی حجاب راحت وآزاددرکوچه وخیابون پرسه بزنن وخودرابه نمایش عموم بگذارندخیلی پوشش زشت وکثیف وزننده ای برتن لششون دارن ...محکوم ومحرومشون کنیداینهامروج فسادوبی حیایی هستن لعنت خدابروجودکثیفشان
    • متعاونان بر اثم IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      حالا بگو اونهایی که در پی توجیه اند کیاند!
  • آنتی صهیونیزم IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 0
    از اینکه بسرعت جواب شبهه افکنی را دادید بسیار سپاسگزارم
  • عبد الله IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 1
    البته این گونه ورود نیروهای نظامی به مسأله حجاب و رها گذاشتن دست دزدان از بیت المال و انواع فساد اداری و قضایی، بی برنامه نیست. چون در این مدت اخیر همه شاهدند که با این اقدامات نسنجیده، تعداد بی حجابی کامل چند برابر شده است و آن کفن پوشانی که در دوره های قبل ریاست جمهوری به خیابان می آمدند که چرا روسری ها عقب رفته گویا فعلا خوابند و هیچ احساس خطری نمی کنند؛ چون همه ارکان حکومتی از خودشان است و لخت بیرون آمدن زنان مشکلی ندارد...
    • ؟ IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      رها گذاشتن دست دزدان؟! کم پرونده رسیدگی شده است؟ شدت افسار گسیختگی پوشش، قبل از اقدامات جزئی کنونی نبود؟! خیلی بلدید صحنه رو جلوی چشم خلایق عوضی نشون بدید! وقتی قانون هست و روشهای نرم با سخت و قتل و ... پاسخ داده شد، غیر از نیروی انتظامی کدام راهکار می ماند؟
    • TJM IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      دوست عزیز ..چند برابر شدن بی حجابا یا بد حجابا بخاطر گیر دادن بیشتر نیست..بخاطر تبلیغات و کارکردن غرب تو این حوزه س...
  • aherahT IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 1
    من کاملا بانظریه استاد عابدینی موافقم من بعنوان یک خانم مسلمان حجاب راپذیرفت وپای آن هستم دخترم را هم باه اندازه علم وداانشم محجبه تربیت کرده بودم تا وارد دبیرستان ودانشگاه شد تا آن زمان محصول تربیت مابود الان خروجی تربیت حکومت شد مخالف حجاب؟!؟!؟! چرا؟!؟!من خودم از حکومت طابکارم تو این کشور چیزی که دید ازمسؤلین حکومت اسلامی اختلاس ودزدی وزمین خواری و.. دید مدیران حکومت خود وخانواده خودرا تافته جدا بافته میدانند ومحق همه جور دست درازی به بیت المال اما پدر ومادرش رادید هنوز گیر لقمه حلال حرام و... می بیند نحوه برخورد مامرین بااصطلاح آمرین به معروف راکه خودعین منکر هستند توهین شان ،کشیدن دست و..ناموس مردم ؟!؟! برخود داعشی وطالبانی شان ؟!؟! من یک محجبه چادر از امروز از این دختران عزیرم خجالت میکشم ماندم اسلام را چگونه بهشان معرفی کنم وقتی پیامب رعفت ومه بانی به زور متوسل نشد وهجرت را انتخاب کرد وامیر مومنان از زور استفاده نکرد وحکومتش فقط سه سال طول کشید ........؟!؟!؟!؟!؟!من وپاسخ این همه سوال برای دختران عزیزترازجان سرزمینم که شرمنده شانم
    • ؟! IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      ناموس مردم؟! اگر ناموس می دونستند همین طور رها می کردنش؟ اما دانشگاه وقتی شعار ضد حکومت اسلامی می دادند و برچسب دیکتاتوری می زدند، کسی چندان کاریشون نداشت، بایستی اینجاهاش رو پیش بینی می کردین. کجا غرب پرستان گذاشتند اسلام حاکم بشه تا مشکلات رو پای حکومت اسلامی ...؟
    • شرایط IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 0
      پیامبر صلی الله علیه و آله توی مکه قدرتی و حاکمیتی نداشته که ... تازه اون اواخر جان شرفشون هم در خطر بود، اما امیرالمومنین علیه السلام در موضوع حجاب نیازی به اعمال زور نمی دید، معضل آم روز حجاب نبود، اسلام هم به همین خاطر فقط احکامی تکمیلی دارد، نه تاسیسی، چرا که اصل حجاب بود، اما نواقصی داشته که با دستور العملهایی کامل کردید.
    • بجای IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      بجای شرمندگی، توضیح دهید که ما چطور در برابر کارهای بد دیگران احساس ناخوشایندی و انزجار داریم، باید بدانیم که بدپوششی باعث تحریک دائمی دیگران و انحراف آنان می شود، فراهم آوردن اسباب انحراف به هیچ بهانه ای توجیه نمی شود، بگویید که اهدای حساسیتهای جنسی به زن از سوی خدای متعال، مستلزم شکر است نه کفران و وسیله گناه قرار دادن.
  • بنده خدا IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    باسلام و ممنون بابت پاسخ به شبهه مطرح شده ، لطفا پاسخ به شبهه ای که اخیرا آقای احمد عابدینی در زمینه عفاف و حجاب قسمت ششم داشتند رو بفرمایید، اینکه در فیلم مذکور گفته اند که دولت باید اول به وعده ای خودش عمل کند تا افراد بی حجاب هم تغییر کنند و حجاب را رعایت کنند
  • مازیار IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    نظر آقای عابدینی صحیح در است . ضمن اینکه در جایی بی حجاب را دزد مقایسه کرده که بسیار زشت است و از نادانی آقای هاشمی نشانه ای دارد .
  • ایزدی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 1
    سلام به نظر بنده بحث اصلی آقای عابدینی دروغ گویی و عدم اجرای وعده های آنهاست. جناب هاشمی چرا مثل سایر وابستگان به نظام اصل قضیه را رها کردید و به عنوان جواب چسبیدید به فرعیات آقای عابدینی مخالفتی با مبارزه با حجاب ندارند میگویند اصل را رها کرده اید به فرعیات چسبیده اید همین کاری که شما در این جوابیه کرده اید.
  • سمیه IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    2 1
    اونقدر بدم می آید از جوجه هایی که تازه سر از تخم در آوردند بعد ادعای خدایی دارند وقتی عابدینی تو حوزه داشت تحصیل می کرد هاشمی تازه بدنیا آمده بود با این اختلاف سنی کمی فکر نمی کنی اونها جلوتر از شما درک کردند مسائل
  • فرهاد IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    استاد گرامی، به گمانم منظور آقای عابدینی این است که اگر نظام اینچنین بر اجرای حجاب اصرار می ورزد و با افراد بی حجاب برخورد می کند، چرا با سایر منکرات برخورد نمی شود؟ مگر دروغ و وعده دروغ گناه نیست؟ مگر دروغ مادر تمام گناهان دانسته نشده؟ چرا با آن برخورد نمی شود؟ چرا با مسئولینی که دروغ یا وعده خلاف واقع آنها بر همگان اثبات شده و برخی روحانی هم هستند برخورد نمی شود؟ این افراد که به مناسبت اسلامی بودن نظام باعث وهن دین می شوند چرا مجازات نمی شوند؟ مگر ربا از گناهان کبیره نیست؟؟؟؟ چرا در نظام بانکی کشور ربا به صورت علنی برقرار است؟؟؟ چرا با تخلفات بزرگ و کوچک مسئولین نظام، در هر مقام و پستی، برخورد درخور صورت نمی گیرد؟ صحبت اینجاست. اگر باید با پدیده بد حجابی برخورد شود، منکرات بزرگتری در جامعه به وفور وجود دارد که ای بسا برخورد با آنها لازم تر است. از این نظر این اصرار بر مبارزه با بدحجابی راهی برای ایجاد دغدغه فکری و مزاحمت برای مردم به منظور به چشم نیامدن مشکلات و ناکامی های نظام در امور مختلف تلقی می شود و نیز باعث بیشتر شدن فاصله مردم از نظام و نارضایتی بیشتر و نیز آسیب دیدن دین خواهد شد. السلام علی عبادی الذین یستمعون القول و التبعون احسنه.
  • امیر IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    0 0
    به این سید بگید اقلا تو این ایام به جدش مراجعه کنه که شب عاشورا چه کسانی رو از شرکت در جنگ منجر به شهادت منع کرد ؟ شرابخوارها رو ؟ بیحجابها رو ؟ یا اوناییکه دین گردنشون هست و حق مردم گردنشون هست ؟ مسلم حجاب مسئله اول نیست و نخواهد بود جاییکه بیت المال شده مخصوص خواص و رانت و رشوه و اختلاس عادی شده و وعده های انتخاباتی هیچکدوم به عمل نمیرسه !