چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
بازدید حجت الاسلام رمضانی از مبنا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رمضانی تربیت نیروهای کارآمد و مردمیدان را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: حرکت به سمت تحول واقعی نیازمند فهم دقیق بنیان‌های تحول‌آفرین است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در بازدید از مرکز پژوهشی مبنا، ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات و فعالیت های راهبردی صورت گرفته در این مرکز؛ با تأکید بر اهمیت اخلاق در حوزه‌های مختلف زیستی، اخلاق رسانه‌ای را از مهم‌ترین پایه‌های شکل‌گیری سواد رسانه‌ای برشمرد و ابراز داشت: سلامت اجتماعی و معنوی از دیگر نکاتی است که می‌تواند در تمام نظامات اشراب گردد.

وی بر اهمیت توجه به امنیت روحی، روانی و معنوی در کنار امنیت اجتماعی و اقتصادی تأکید کرد و یادآور شد: در بحث تولید باید به بحث تولید علم و جنبش‌های دانشی توجه وافری صورت گیرد، چراکه توسعه کشور بدون پیشرفت و جهش در حوزه‌های علمی و دانشی امکان‌پذیر نخواهد بود.

رئیس مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام تحول اخلاقی و رفتاری را از گام‌های مهم رسیدن به تحولاتی اداری و سازمانی برشمرد و اذعان داشت: تبدیل اخلاق به کدهای حقوقی و قانونی فعالیت‌های اداری و سازمانی می‌تواند نقش بسزایی در شکل‌گیری تحولات اداری عمیق و پایدار باشد.

آیت‌الله رمضانی بر اهمیت بازتعریف مؤلفه‌ها و شاخص‌های زیست جمعی در نظام اداری کشور تأکید کرد و یادآور شد: تربیت زیست جمعی ناظر به اقتضائات، شرایط و نیازهای نظام اداری کشور از اهمیت وافری برخوردار بوده، باید توجه ویژه‌ای بدان صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی تربیت نیروهای کارآمد و مردمیدان را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: حرکت به سمت تحول واقعی نیازمند فهم دقیق بنیان‌های تحول‌آفرین است.

دکتر محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا در دیدار آیت‌الله رمضانی، رئیس مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام بابیان این‌که مرکز پژوهشی مؤلفه‌های بنیادین نظام اسلامی چشم‌انداز خود را کارآمد سازی دین‌مدار و عدالت پایه نظام اسلامی تعریف نموده است، اظهار داشت: مرکز پژوهشی مبنا بر آن است تا تمام پژوهش و آسیب‌شناسی‌ها و مسئله‌شناسی‌ها را به سمت کارآمد سازی نظام اسلامی معطوف سازد.

وی مسئله محوری و شناخت مسئله، بررسی گره‌ها و ارائه راهبردها و راهکارهای عملیاتی برای حل مسئله را ازجمله رویکردهای پژوهشی مرکز پژوهشی مبنا توصیف کرد و اظهار داشت: مرکز پژوهشی مبنا رسالت خود در حوزه دین، نهادهای دینی و مردم‌سالاری دینی را با راه‌اندازی چهار گروه پژوهشی فرهنگ دینی، نهادهای دینی، مردم‌سالاری دینی و وضعیت شناسی پیش می‌برد.

دشتی در ادامه به ویژگی‌های تمایزی مرکز مبنا با سایر مراکز پژوهشی کشور ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: رویکرد نظام‌وارگی در مسئله محوری‌ها ازجمله ویژگی‌های خاص مرکز پژوهشی مبناست که در آن نظام علت و معلول بودن مسائل و شبکه معنایی آن‌ها احصا شده، مسائل ریشه‌ای واصلی کشف و در فرایند پژوهش مسئله محور راهبرد گرا قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گزارشی از تدوین نظام‌واره مسائل کشور در مرکز پژوهشی مبنا ارائه و تدوین نظام‌واره‌های جامع مسائل کشور، مسائل مردم‌سالاری دینی و مسائل حوزه و روحانیت را ازجمله رویکردهای تدوینی مرکز پژوهشی مبنا دانست و خاطرنشان ساخت: حوزوی دانشگاهی بودن پژوهشگران، ارتباط با شبکه نخبگانی وسیع حوزوی دانشگاهی کشور و بهره‌مند از روش منحصربه‌فرد مسئله محور راهبرد گرا و نیز رساندن پژوهش به مرز اجرا بخشی از ویژگی‌های تمایزی مبنا نسبت به دیگر مراکز پژوهشی کشور است.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا به چالش جمعیت و فرزند آوری در کشور اشاره و بابیان این‌که پزشکان زنان و زایمان و ماماها مهم‌ترین گروه مؤثر بر مسئله فرزند آوری در کشور هستند، اظهار داشت: گره زدن امتیاز پزشکان زنان و زایمان با تولد طبیعی کودکان ازجمله رویکردهایی است که می‌تواند در انگیزه بخشی این گروه برای اقناع زنان به‌عنوان جامعه مخاطبانی مؤثر باشند.

دشتی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین نظام واره مسائل جامع کشور، شاخص‌ها، ویژگی‌ها و تمایزات آن، توضیحاتی را در رابطه با مسائل ریشه‌ای و اصلی کشور ارائه کرد.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا نظام اداری کشور، ساختارها و بافتارهای اجتماعی، وحدت و انسجام ملی، نهاد خانواده، نهاد آموزش، نهاد دین، نهاد رسانه، نهاد تولید، نهاد سلامت و نهاد امنیت ازجمله بسترها و زمینه‌های ریشه‌ای مؤثر بر تمام مسائل کشور هستند.

دکتر محمدباقر صدقی معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا، نیز در بخشی از این دیدار ضمن ارائه گزارشی از رویکردهای مرکز پژوهشی مبنا این مجموعه را سرباز نظام اسلامی در پیش برد اهداف انقلاب اسلامی دانست و ابراز داشت: شبکه اساتید نخبگانی و بهره‌گیری از روش‌های نوین مسئله محور راهبرد گرا از برجسته‌ترین ظرفیت‌های مرکز پژوهشی مبناست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha