جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خانواده

حوزه/ امام جمعه سربیشه با بیان این‌که خانواده هم عرض هیچ نهادی نیست، گفت: عفو و گذشت مهمترین نکته‌ای است که باید به آن توجه شود چرا که گاهی اوقات شاهد آن هستیم در برخی از زندگی‌های امروزی اصلا گذشت وجود ندارد.

حجت الاسلام احمد نجمی‌پور امام جمعه سربیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بیرجند، با اشاره به ۲۵ ذی‌الحجه روز خانواده، اظهار داشت: برکسی پوشیده نیست که مهمترین خاستگاه بیانیه گام دوم انقلاب از نگاه مقام معظم رهبری، موضوع خانواده است، چرا که خانواده، زیربنایی ترین و اولین نهاد مقدس در اجتماع بشری است.

وی با بیان اینکه در دین اسلام محبوب‌ترین و عزیزترین نهاد بشری نزد خداوند، خانواده است، گفت: آنچه مسلم است، آن است که خانواده سنگ بنای جامعه اسلامی و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار نظام اسلامی است.

امام‌جمعه سربیشه با اشاره به ضرورت توجه به نهاد مقدس خانواده، یادآور شد: خانواده یعنی پناه، چتر، سایه، چشمه، آرامش، عشق، اشک و لبخند، نرمش، گرما، تلاش، امید و شکوه و لذا کانون خانواده، جایی است که عواطف و احساسات باید در آنجا رشد و بالندگی پیدا کند و نباید از اهمیت آن غافل شد.

وی با اشاره به این مهم که عوامل بسیاری در استحکام خانواده موثرند، بیان کرد: اعتقادات دینی و رفتارهای منطبق بر شاخصه‌های دینی، احترام متقابل به عنوان قانون طلایی زندگی خانواده، خوشرویی و خوشرفتاری با اعضای خانواده، رعایت حقوق یکدیگر، تامین نیازهای روحی، روانی و عاطفی یکدیگر از جمله موارد مذکور است.

خطیب جمعه سربیشه خانواده را هم عرض هیچ نهادی ندانست و خاطر نشان کرد: عفو و گذشت مهمترین نکته‌ای است که باید به آن توجه شود، چرا که گاهی اوقات شاهد آن هستیم که در بسیاری از زندگی‌های امروزی اصلا گذشت وجود ندارد و این یک آفت بزرگ است.

حجت الاسلام نجمی پور بحث بینش و آگاهی بخشی را در خصوص تحکیم خانواده، یک بحث کلیدی و مهم دانست و گفت: دولت، دستگاه‌ها، روحانیون و مبلغین امور دینی و همچنین رسانه‌ها در این خصوص باید بسیار، بیشتر از گذشته فعالیت داشته باشند.

وی بحث تامین نیازهای عاطفی زوجین توسط یکدیگر را از موارد مهم دیگر در این خصوص دانست و یادآور شد: باید زوجین در محیط خانواده به آرامش و آسایش کامل برسند.

امام جمعه سربیشه کمبود نیازهای جنسی و عاطفی زوجین را از مهمترین مشکلات زوجین امروزی دانست و افزود: متاسفانه بسیاری از تنش‌هایی که در زندگی‌های امروز مشاهده می‌کنیم، به دلیل دافعه های روانی، رفتاری و جنسی همسران است که مورد غفلت واقع شده است.

حجت الاسلام نجمی‌پور آمار بالای طلاق در جامعه امروزی را ناشی از مولفه‌های درونی و بیرونی دانست و گفت: مولفه‌های درونی مربوط به تدین، ایمان و مولفه‌های بیرونی نیز شامل مسائل تهاجم فرهنگی، فضاهای مجازی می‌شود.

وی از بحث اخلاق، به عنوان حلقه مفقوده در جامعه یاد کرد و یادآور شد: زوجین باید در انتخاب‌ها و همچنین زندگی خود، دقت کافی داشته باشند، اما متاسفانه دختر و پسر با کوچکترین اختلاف و اتفاق، نسبت به گرفتن طلاق اقدام می‌کنند، موضوعی که واقعا نگران کننده است.

این استاد حوزه، شناخت زوجین از یکدیگر را موضوعی بسیار مهم و اساسی دانست و یادآور شد: زوجین بایستی با همدیگر همدلی و گفت‌وگو داشته باشند، چرا که سخن، می‌تواند بسیار اثربخش و یا بی‌اثر عمل کند.

حجت الاسلام نجمی‌پور از اعتماد، به عنوان شیرازه زندگی افراد در خانواده یاد کرد و گفت: احترام به خواسته افراد از موضوعاتی است که نباید به دست فراموشی سپرده شود.

وی تاکید کرد: لازم است تا برقراری اعتماد بین زوجین با صداقت کامل حاصل شود و از اهمیت این موضوع مهم نیز نباید چشم پوشی کرد.

امام‌جمعه سربیشه ادامه داد: زوجین باید به همه تفاوت‌های زیستی، روحی، روانی و عاطفی یکدیگر توجه کامل داشته باشند.

انتهای پیام/۱۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha