شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کشتار اسپایکر

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

عملیات اسرائیل ناکام ماند

یک منبع آگاه در گفتگو با شبکه قدس الاخباریه فاش کرد که نظامیان صهیونیستی که بامداد روز گذشته (یکشنبه) به نابلس یورش بردند، در کمین مبارزان مقاومت گرفتار شده و بیش از ۴۰ دقیقه زیر پله‌های منزلی در محله الیاسمینه تحت محاصره بوده اند وی تاکید کرد که پس از عقب نشینی نظامیان صهیونیستی آثار خونریزی و وسایل شخصی به جامانده از آنها در محل محاصره مشاهده شده است. منبع مذکور افزود نیروهایی که ارتش رژیم صهیونیستی در این منطقه با آنان درگیر شد، متشکل از مجاهدانی از جنبش حماس، جهاد اسلامی و فتح بودند. در تحولی دیگر در این ارتباط، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اذعان کرد که اهداف ارتش این رژیم در مقابله با عملیات فلسطینی‌ها در نابلس به طور کامل محقق نشده است. این وزیر صهیونیستی با اذعان به همکاری امنیتی محدود تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی، تصریح کرد که این همکاری محدود از هیچ، بهتر است.

منبع مهر

پرجمعیت ترین کشور جهان رکورد گرما را شکست

بازگشت موج گرمای شدید به چین با پیش‌بینی ماندگاری هوای گرم به مدت تقریبا ۱۰ روز در بسیاری مناطق این کشور همراه شده است و در برخی مناطق رکورد گرما شکسته شد.سازمان نظارت ملی چین روز گذشته نیز با انتشار هشدار رنگبندی زرد برای بالا بودن دمای هوای اعلام کرد موج گرمای بی سابقه به بسیاری از مناطق این کشور رسیده است. براساس اطلاعات مرکز هواشناسی ملی چین، در ساعات روز گذشته دمای هوا. در برخی مناطق استان‌های «شینجیانگ» و «فوجیان» از ۴۰ درجه سانتی‌گراد عبور کرد. ظهر روز گذشته در منطقه شینجیانگ رنگبندی هشدار از نارنجی به قرمز تغییر کرد. رنگبندی قرمز بالاترین سطح هشدار در چین است. رسانه‌های محلی نیز اعلام کردند دمای هوا در «ونژو» ایستگاه هواشناسی در شرق استان ژجیانگ به ۴۱.۸ درجه سانتی‌گراد رسیدو رکورد بالاترین دمای هوا که مربوط به ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۳میلادی با ۴۱.۷ درجه سانتی‌گراد بود را شکست. به نظر می رسد آخرین موج گرما شبیه آنچه در مدت زمان ۵ تا ۱۷ ژوئیه بوده اتفاق بیفتد اما مناطقی بیشتری با دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد و بالاتر را در برگیرد و بر روی مردم بیشتری تاثیر بگذارد. این درحالی است که برای جلوگیری از گرمای تابستان، گردشگران به مناطق جنوب غربی چین سفر کردند. دراین میان نگرانی‌هایی در کانون صنعتی و تولیدی این کشور درباره احتمال قطعی برق به دلیل تقاضای بیشتر انرژی بر اثر گرما بوجود آمده است. در مجموع به دلیل تغییرات اقلیمی در سراسر نقاط جهان روند افزایش دما روی داده است و به نظر می‌رسد مسئله گرمایش زمین و مبارزه با تغییرات اقلیمی باید به شکلی جدی‌تر در دستورکار تمام کشورهای جهان قرار گیرد.

منبع :ایرنا

اسناد جنایت هولناک اسپایکر فاش شد

سرویس امنیت ملی عراق اعترافات یکی از عوامل جنایت اسپایکر که ۱۲۰ سرباز عراقی را به قتل رسانده بود، منتشر کرد.سرویس امنیت ملی عراق ویدئویی از اعترافات یکی از اعضای گروه تروریستی داعش را که در کشتار سال ۲۰۱۴ پایگاه اسپایکر واقع در استان صلاح‌الدین در شمال عراق دست داشته، منتشر کرد. این تروریست اعتراف کرده که در آن جنایت که طبق آمارهای دولتی، ۱۷۰۰ نظامی از نظامیان و سربازان عراقی در پایگاه اسپایکر کشته شدند، ۱۲۰ سرباز عراقی را که در مسیر پایگاه هوایی اسپایکر در استان صلاح الدین بودند، به قتل رسانده است. این عضو داعش زمان ارتکاب این جنایت ۲۲ سال سن داشته است. ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ تروریست‌های داعش پس از کنترل بر شهر تکریت تنها یک روز پس از سقوط موصل، به پایگاه اسپایکر حمله کرده و سربازان لشکر ۱۸ ارتش عراق را به اسارت گرفته و آنها را با گلوله اعدام کرده و برخی را نیز زنده زنده دفن کردند. زمان این جنایت که در فاصلهٔ ۱۱-۱۵ ژوئن ۲۰۱۴ به‌وقوع پیوست، حدود ۴ هزار دانشجوی نظامی غیرمسلح در پایگاه حضور داشتند که از این میان ۲ هزار دانشجوی شیعه غیرمسلح این پایگاه هوایی به‌طور جمعی قتل‌عام شدند.

منبع ایسنا

سرطان به کمک دیابت آمد

محققان استرالیایی با استفاده از دارویی تایید شده، روشی نوین برای احیای فرایند تولید انسولین در سلول های پانکراس ابداع کرده اند.این تحقیق نشان دهنده دستاوردی مهم در توسعه درمان‌های جدید برای دیابت است. هورمون انسولین که وظیفه مدیریت سطح گلوکز را دارد، در سلول‌های بتای پانکراس تولید می‌شود. در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، سلول‌های مذکور از بین می‌روند و در نتیجه انسولین به مقدار اندکی تولید یا به طور کل متوقف می‌شود. در نتیجه بیمار در تمام مدت عمر خود نیازمند تزریق انسولین است. در تحقیقی جدید محققان دانشگاه موناش روشی نوین برای احیای انسولین در پانکراس ابداع کرده اند. محققان در آزمایشگاه روی سلول‌های بنیادی پانکراس اهدایی افراد مبتلا به دیابت نوع یک، تست‌هایی انجام دادند. آنها موفق شدند با استفاده از یک ترکیب دارویی به نام GSK۱۲۶ سلول‌های بتا را دوباره فعال کنند. جالب آنکه سلول‌های نمونه به طور معمول انسولین تولید نمی‌کنند اما داروی مذکور به آنها کمک کرد تا فعالیت سلول‌های بتا را انجام دهند که متوقف شده بود. در اصل یک دوره استفاده از این دارو به مدت چند روز می‌تواند جایگزین نیاز به تزریق مداوم انسولین در افراد دیابتی باشد. به گفته محققان درمان جدید مزایایی نسبت به روش‌های دیگر در حال توسعه دارد. همچنین این روش سریع‌تر و طی چند روز تأثیرگذاری خود را نشان می‌دهد و دیگر نیازی به جراحی و پیوند پانکراس نخواهد بود. اما مهم‌ترین مزیت این دارو آن است که از قبل توسط سازمان غذا و دارو آمریکا و در نقاط مختلف جهان به عنوان درمانی برای سرطان تأیید شده است. البته کیت الحسنی یکی از مؤلفان اصلی این پژوهش می‌گوید: قبل از آنکه این دارو به بیماران ارائه شود، باید چند مسئله حل شود. همچنین باید تحقیقات بیشتری برای تعریف ویژگی‌های این سلول‌ها و تعیین پروتکل‌هایی جهت ایزوله سازی و توسعه آنها توسعه داد. تصور می‌کنم هنوز راه زیادی تا عرضه این درمان وجود دارد. با این وجود روش مذکور گامی مهم در توسعه یک درمان ماندگار برای انواع دیابت است.

منبع مهر

مرز سومار بازگشایی شد

سردار محمد شرفی رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین در حاشیه بازدید از مرز مهران اعلام کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته زائران علاوه بر مرزهای شلمچه، چذابه، خسروی و مهران از طریق مرز سومار و حاج عمران نیز می‌توانند در ایام اربعین عازم کشور عراق شوند. وی با اشاره به اینکه مطمئناً با اضافه شدن مرزهای سومار و حاج عمران تردد و ازدحام در سایر مرزها کاسته خواهد شد، اضافه کرد: در اجرای طرح کنترل زائران توقفگاه‌هایی در طول مسیر حرکت آنها در نظر گرفته شده و به اندازه پذیرش پایانه‌های مرزی، زائران به سمت مرز حرکت خواهند کرد. این خبر باعث شد تا زائران فکر کنند می‌توانند از مرز سومار برای تردد فردی استفاده کنند، اما گویا در حقیقت این مرز برای تردد موکب‌داران در نظر گرفته شده است. در همین راستا سردار محمد شرفی رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین اظهار داشت: برابر هماهنگی های به عمل آمده با دولت عراق، مرز سومار صرفاً برای تردد موکب‌داران شرکت‌کننده در مراسم اربعین اختصاص یافته است. وی افزود: تردد زوار از سایر مرزها (شلمچه، خسروی، مهران و چذابه) امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع مهر

سکته گرمایی زنگ هشدار را برای تابستان به صدا دراورد

گرمازدگی را می‌توان شایع‌ترین عارضه روزهای گرم تابستان تلقی کرد. اما، روزهای گرم سال، عارضه‌های خطرناک‌تری هم دارد که از جمله آنها، سکته گرمایی است. اما، سوالی که مطرح می‌شود، این است که اساساً سکته گرمایی چیست و چه علائمی دارد. سکته گرمایی، خطرناک‌ترین عارضه گرمازدگی است که می‌تواند منجر به مرگ هم شود. لذا، افرادی که دچار سکته گرمایی می‌شود، نیاز به اقدامات اورژانسی دارد. زیرا، اگر روند درمان این قبیل افراد به تأخیر بیافتد، خطر مرگ او را تهدید می‌کند. علائم سکته گرمایی، عبارت از بالا رفتن دمای بدن، خشکی و داغی پوست، نبض تند و قوی، سردرد شدید و سرگیجه، سستی و اختلال در کلام، تغییرات فشارخون و تشنج و از دست دادن هشیاری، است. حالا اگر با چنین افرادی مواجه شدیم که دچار سکته گرمایی شده بودند، چه باید کرد. فردی که دچار سکته گرمایی شده است، سریعاً باید به مکان خنک منتقل و با اورژانس تماس گرفته شود. در آوردن سریع لباس‌های تنگ و غیر ضروری فرد، حتی الامکان گرفتن دوش آب سرد روی فرد که البته نباید یخ باشد و در نهایت، استفاده از کمپرس یخ روی سر و گردن، زیر بغل و کشاله ران، از جمله اقدامات فوریتی است .

منبع مهر

سرپرست فدراسیون ژیمناستیک برکنار شد

وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد، این وزارتخانه ضمن تاکید بر ارزش‌های انقلابی و اسلامی و در پی انتشار تصاویر و حاشیه‌های مطرح شده در فضای مجازی، سرپرست جدید فدراسیون ژیمناستیک پس از طی فرایند قانونی، معرفی می‌شود. امروز حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در حکمی سید طاهر علوی را به عنوان سرپرست جدید فدراسیون ژیمناستیک منصوب کرد، اما پس از حواشی به وجود آمده، علوی از سمتش برکنار شد تا عمر سرپرستی او در فدراسیون ژیمناستیک کمتر از یک روز باشد. پیش از این حمید احمدی سرپرستی فدراسیون ژیمناستیک را بر عهده داشت.

منبع مهر

تونس قانون اساسی جدید را به رای گذاشت

رأی گیری در تونس در مورد پیش نویس قانون اساسی جدید که توسط قیس سعید رئیس جمهور تونس پیشنهاد شده، آغاز شد. این در حالی است که در روزهای اخیر در آستانه برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید تونس، معترضان آن را غیرقانونی و نامشروع دانسته و بسیاری از جریان‌های سیاسی این کشور آن را تحریم کردند. قیس سعید رئیس‌جمهور تونس کمتر از یک ماه پیش، پیش‌نویس قانون اساسی جدید تونس را منتشر کرد که بر اساس آن قدرت رئیس‌جمهور افزایش، و نقش پارلمان و قوه قضائیه کاهش می‌یابد و نهادهای نظارت بر قدرت رئیس‌جمهور هم حذف شده‌اند. در همین رابطه، راشد الغنوشی رئیس حزب النهضه تونس گفته است که شرکت در همه پرسی قانون اساسی جدید فریب مردم و یک بازی حساب شده است که افراد عاقل در آن شرکت نمی‌کنند الغنوشی گفت که کشور در بدترین وضعیت خود قرار دارد و روند ۲۵ ژوئیه، هرآنچه از آزادی و دموکراسی به دست آوردیم را از ما گرفت.

منبع مهر

عملیات هوایی اوکراین ناکام ماند

سرویس امنیت ملی فدرال روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای امنیتی عملیات سرویس اطلاعاتی و نظامی اوکراین با نظارت ویژه سروس‌های اطلاعاتی کشورهای ناتو برای ربودن جنگنده نیروی هوافضای روسیه را خنثی کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: سرویس امنیت فدرال روسیه عملیات مرکز اطلاعات نظامی ارتش اوکراین برای ربودن هواپیمای جنگی نیروهای هوافضای روسیه با نظارت نیروهای ویژه ناتو را خنثی کرده است. آن‌گونه که در این بیانیه تشریح شده افسران اطلاعات ارتش اوکراین تلاش داشتند با وعده مالی و تضمین دریافت شهروندی یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، خلبانان ارتش روسیه را به استخدام خود در بیاورند. افسران اوکراینی تلاش داشتند خلبانان روسی را متقاعد کنند که جنگنده را در منطقه‌ای به زمین بنشانند که تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین است. به گفته سرویس امنیت فدرال روسیه عوامل اطلاعاتی و امنیتی ارتش اوکراینِ دخیل در این عملیات و همچنین هم‌دستان آنها شناسایی شده‌اند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان جنگ روسیه و اوکراین جنگی ترکیبی و چندبعدی است و علاوه بر بعد نظامی و درگیری‌های میدانی، در بعد سایبری و جنگ اطلاعاتی و امنیتی نیز علیه یکدیگر فعال هستند.

منبع مهر

وای‌فای رایگان هم خطرناک شد

کاربران وای‌فای رایگان در معرض خطر هکرها هستند و تعداد کمی از آنها از خطرات این امکان رایگان اطلاع دارند، اما خوشبختانه تدابیری در برابر این حملات وجود دارد.جدای از اینترنت دیتای گوشی‌ها، اینترنت وای‌فای عمومی که مثل هوا جریان داشته و خصوصا اگر رایگان باشد، بسیار وسوسه‌برانگیز و مورد استفاده کاربران است. این در حالی است که هکرها هم دقیقا در همان مکان‌های رایگان و در دسترس کمین کرده‌اند و به‌دنبال راهی برای نفوذ به اطلاعات شما هستند. اگرچه امروزه بسته‌های اینترنتی اپراتورها برای اکثر گوشی‌های هوشمند فعال است، اما همچنان نیاز به وای‌فای در برخی اماکن و در شرایطی که به هر دلیل اینترنت گوشی فعال نیست، حس می‌شود. بنابراین وای‌فای‌ شهری با قابلیت ارایه سرعت و کیفیت بالا و گاهی رایگان برای کاربرانی که در لحظه به اینترنت موبایل خود دسترسی ندارند و همچنین با توجه به نیاز ابزارهای فاقد سیم‌کارت مانند لپ‌تاپ و تبلت‌ به وای‌فای، مورد توجه بسیاری از کاربران است. پیش از این هم از سوی مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان شده بود که خدمات وای‌فای با حجم مشخص باید برای رفاه مردم قرار گیرد، همان‌طور که در دنیا مرسوم است باید این اتفاق بیفتد که در اماکن عمومی مانند پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار، ورزشگاه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و اماکن مذهبی، خدمات اینترنتی را تا حجم معینی از طریق توسعه شبکه‌های وای‌فای به‌صورت مجانی در اختیار مردم قرار دهند. کما اینکه در برخی از نقاط شهری هم برخی از اپراتورهای اینترنتی اقدام به این کار کرده‌اند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان استفاده از وای‌فای در فضاهای شهری و عمومی مانند میدان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها به امری عادی تبدیل شده است و بعضا شهرداری‌ها سعی می‌کنند با ارایه وای‌فای، رضایت خاطر شهروندان را کسب کنند. با وجود این، در کشور ما وای‌فای شهری هنوز به صورت گسترده به اجرا درنیامده است. وای‌فای عمومی هرچند بسیار سودمند بوده و فواید زیادی از جمله اتصال به اینترنت در هر لحظه و مکان در آن نامحدود است، اما چون سیستمی عمومی و همگانی است و تمامی کاربران از یک نام کاربری و رمز عبور استفاده می‌کنند، ناخودآگاه کاربران را به سمت ناامنی در آن مکان پیش می‌برد و افزایش کلاهبرداری‌های مختلف را در پی خواهد داشت و زمینه ارتکاب جرم و سوءاستفاده برخی از سودجویان فضای سایبری را فراهم آورده است. یکی از کارشناسان و متخصصان امنیت سایبری در این باره عنوان کرده است: به طور کلی، استفاده از اینترنت وای‌فای که در اماکن عمومی نظیر رستوران، خیابان‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های مختلف ارائه داده می‌شود، ضریب امنیت بسیار پایینی دارد و شهروندان و کاربران گوشی‌های هوشمند و رایانه باید از تمامی تهدیدات، خطرها و ریسک‌هایی که این سرویس‌های وای‌فای عمومی برایشان ایجاد می‌کند، مطلع و آگاه باشند. وی به منظور جلوگیری از نفوذ هکرها و سرقت اطلاعات شخصی و مالی کاربران به تمامی شهروندان توصیه کرده است که به هیچ عنوان از سرویس‌های وای‌فای عمومی استفاده نکنند که در غیر این صورت، باید منتظر اتفاقات ناخوشایندی همچون سرقت اطلاعات کارت بانکی، پول، اطلاعات مدارک شناسایی و تصاویر شخصی‌شان نیز باشند.اگر قصد استفاده از وای‌فای عمومی را دارد، برای جلوگیری از حمله هکرها به اطلاعاتتان، تا جای ممکن سعی کنید از شبکه‌هایی که دارای کلمه عبور اختصاصی هستند، استفاده کنید و قبلا در مورد آن شبکه از مسوولین مربوطه راهنمای‌هایی لازم را بگیرید. همچنین سعی کنید نام شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید را بشناسید. بهتر است قبل از اتصال به اینترنت از یک مسئول در مکانی که هستید در مورد ویژگی‌های وای‌فای مورد نظر سوال کنید. در صورت ضرورت وصل شدن شبکه‌های عمومی مطمئن باشید که از وی‌پی‌ان مطمئن استفاده می‌کنید. تنها به شبکه‌هایی که با پسورد محافظت می‌شوند وصل شوید. استفاده از کانکشن‌های WPA و WPA2 که مخفف WI-FI Protected Access هستند، هرچند امنیت کمی را ایجاد می‌کنند اما به هر حال کارساز هستند. همچنین هنگامی که به شبکه‌های عمومی وای‌فای متصل هستید، به حساب‌های بانکی، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی وارد نشوید و اطلاعات حساس و مهم‌تان را از طریق وای‌فای عمومی ارسال نکنید. همچنین نام‌های کاربری و رمز عبور و پسورد دوم خود را بلافاصله بعد از اتمام کار تغییر دهید. تمام پسوردهای خود را مشابه پسوردهای قبلی‌ انتخاب نکنید. زیرا این کار به نوعی گذاشتن لقمه در دهان افراد سودجوست. اگر هم گاهی پسورد خود را عوض کنید، امنیت بیشتری دارد. اگر از اینترنت استفاده نمی‌کنید حتما وای‌فای خود را غیرفعال کنید تا سایرین نتوانند سوء‌استفاده کنند. اگر در حال کار با یک کامپیوتر عمومی هستید مراقب اطراف خود باشید، آنها به راحتی می‌توانند اطلاعات شما را موقع وارد کردن به کی‌بورد حفظ کنند. قابلیت به اشتراک‌گذاری‌ فایل‌ها، چاپگرها و غیره و یا امکان ارتباط از راه دور به دیگر سیستم‌های کامپیوتری مستقر در آن مکان را خاموش کنید. همچنین دقت داشته باشید تمامی سایت‌های مهم در فرم‌های ورود اطلاعات خود از ارتباط امن Https استفاده می‌کنند نه Http و این پروتکل می‌تواند تا حدودی ایمن باشد.

منبع ایسنا

" الاعرجی" کناره‌گیری کرد

مشاور امنیت ملی عراق که از نامزدهای معرفی شده از سوی ائتلاف هماهنگی شیعیان عراق است، یکشنبه شب از نامزدی برای تصدی پست نخست وزیری این کشور انصراف دادقاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری عراق (واع) منتشر شد، گفت: طی 9 ماه، روند سیاسی شاهد بن بستی بوده که به منافع مردم و کشور و ارزش‌های من آسیب وارد کرده است. وطن مستحق فداکاری است، بنابراین از کمیته محترم چارچوب هماهنگی شیعیان عراق که نام من را برای پست نخست وزیری معرفی کرده، تشکر می کنم. الاعرجی افزود: در اینجا، از پذیرش نامزدی برای پست نخست وزیری کناره گیری می‌کنم و از همه مردم، نمایندگان و جناح‌های سیاسی عراق که حمایت خود را از ما اعلام کردند، نهایت تشکر و قدردانی را به عمل می‌آورم و امیدواریم که برادرانمان در چارچوب هماهنگی شیعیان، انتخاب‌های خود را به نفع مردم و کشورعراق انجام دهند. پیش از الاعرجی نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق هم انصراف خود را از نامزدی برای نخست وزیری عراق اعلام کردند.

منبع ایسنا

اسرائیل و ایتالیا رزمایش هوایی برگزار کردند

ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز رزمایش مشترک بین نیروی هوایی اسرائیل و ایتالیا خبر داد.ارتش اسرائیل در سلسله توییت‌هایی اعلام کرد که در رزمایش مشترک نیروهای هوایی اسرائیل و ایتالیا به نام "سپر صاعقه"، جنگنده‌های "اف ۳۵ آدیر" اسرائیلی و اف ۳۵ ایتالیایی شرکت خواهند کرد. پیشتر نیروهای اسرائیلی و قبرسی تمرینات نظامی فشرده‌ای را در جزیره مدیترانه به پایان رساندند. ارتش رژیم صهیونیستی در ماه مه سال جاری بزرگترین رزمایش تاریخ خود را آغاز کرد که یک ماه به طول انجامید.

منبع ایسنا

سرعت مسکن کم شد

بررسی‌ها گویای آن است که تیرماه امسال سرعت رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن شهر تهران دچار افت شده و از ۸ درصد به ۶ درصد رسیده است؛ این نزول پس از آن رخ داد که گزارش‌های میدانی از کسادی معاملات نسبت به ماه قبل حکایت داشت.تغییرات ایجاد شده به لحاظ قیمت و تقاضای بالقوه در بازار مسکن شهر تهران طی تیرماه ۱۴۰۱ بررسی شد. مطابق داده‌های غیررسمی چهارمین ماه سال جاری از سرعت رشد قیمت مسکن بازار مسکن در پایتخت کاسته شد. اگرچه هنوز قیمت‌های قطعی ارایه نشده، نرخهای پیشنهادی نشان‌دهنده افزایش ۶ درصدی است که ۴ درصد کمتر از نرخ رشد پیشنهادی ماهیانه در خردادماه بود. مطابق انتظار برخی کارشناسان، بازار مسکن تهران تحت تاثیر انتظارات تورمی و تغییر قیمت کالاهای اساسی در ماههای اردیبهشت و خرداد قرار گرفت. آمار بانک مرکزی از رشد ۶ و ۸ درصد ماهیانه به ترتیب در اردیبهشت و خرداد حکایت دارد. درخصوص تغییرات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه هنوز گزارش رسمی ارایه نشده اما اطلاعات غیررسمی نشان می‌دهد قیمت‌های پیشنهادی با وزن‌دهی به معاملات قطعی به میانگین ۴۳ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده که تغییر ۶ درصدی را نسبت به خردادماه به تصویر می‌کشد. بر اساس داده‌های سامانه کیلید سرعت رشد ماهیانه نرخ‌های پیشنهادی مسکن شهر تهران از ۱۰ درصد در خردادماه به ۶ درصد در تیرماه رسیده است. این رقم نسبت به افزایش ۸ درصدی قیمت در معاملات قطعی نیز ۲ واحد درصد افت نشان می‌دهد. در واقع با وجود افزایش قیمت، سرعت تورم بازار مسکن شهر تهران ۴۰ درصد کاهش یافته است. درصد تغییرات قیمت پیشنهادی هر متر مربع مسکن شهر تهران در آگهی‌های ملکی با وزن‌دهی به مناطق بر اساس تعداد معاملات قطعی حاکی از آن است که متوسط قیمت از متری ۴۰.۵ میلیون تومان در خردادماه به ۴۳.۱ میلیون تومان رسیده است. درخصوص بازار اجاره پایتخت نیز تغییرات قیمت رهن هر متر مربع خانه در آگهی‌های سامانه مذکور در تیرماه نسبت به خردادماه از رشد ۸ درصد حکایت دارد. هر دو شاخص مذکور در بخش فروش و اجاره ممکن است اختلافاتی با آمارهای رسمی داشته باشد. در شرایطی که گزارشهای میدانی حاکی از کاهش معاملات خانه در تیرماه نسبت به مردادماه است، داده‌های مذکور هم تا حدودی کاستن التهابات قیمتی را نشان می‌دهد. این در حالی است که بازارهای موازی مسکن شامل بورس، ارز، طلا و خودرو در ثبات نسبی به سر می‌برند و بخشی از سرمایه‌ها به بازار مسکن منتقل شده است. نوسانات بازار مسکن شهر تهران با فاصله یک ماهه بر روی کل کشور تاثیر گذاشت. بر اساس گزارش مرکز آمار تیرماه امسال شاخص قیمت مسکن در کل کشور نسبت به ماه گذشته ۳.۸ درصد افزایش پیدا کرد و این در حالی است که این بازار در خردادماه با ثبات نسبی همراه بود. ظاهرا تغییر قیمت کالاهای اساسی و نوسان بازار مسکن شهر تهران بر روی قیمت خانه در کل کشور تاثیر گذاشته است. البته تورم سالیانه مسکن جاماندگی ۱۲ درصدی را در مقایسه با تورم عمومی نشان داد. تورم نقطه به نقطه که شاخص تغییر قیمت نسبت به تیرماه سال گذشته را به تصویر می کشد از افزایش ۳۱.۸ درصد حکایت دارد. تورم سالیانه قیمت مسکن کل کشور در ۱۲ماهه منتهی به تیرماه امسال نیز ۲۷.۹ درصد بود. آمار و ارقام مذکور حاکی از آن است که اگرچه بازار مسکن شهر تهران و کل کشور با نوساناتی در ماههای اخیر مواجه شده، نسبت به تورم عمومی دچار جاماندگی شده است. تورم مسکن در هر دو شاخص نقطه به نقطه و تورم سالیانه به ترتیب ۱۲ و ۲۲ درصد نسبت به تورم عمومی عقب است که در واقع علیرغم افزایش قیمت‌های اسمی، کاهش قیمت‌های واقعی را نشان می‌دهد. عمده کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بازار مسکن تا پایان سال جاری به حرکت در مدار پایین‌تر از نرخ تورم ادامه دهد.

منبع ایسنا

جمعه آخرین روز بازگشت حجاج اعلام شد

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد که تاکنون ۱۷ هزار و ۶۰۲ حاجی به کشور بازگشتند که میانگین تأخیر پروازها تا کنون حدود ۴۱ دقیقه بوده است. غلامرضا رستمیان در این باره اظهار کرد: تا کنون ۱۷ هزار و ۶۰۲ حاجی در قالب ۷۱ پرواز از ۱۳ فرودگاه، به کشور بازگشتند که به صورت میانگین در این پروازها ۴۱ دقیقه تأخیر داشته‌ایم. وی افزود: تاکنون پروازها فرودگاه‌های اردبیل، اصفهان، اهواز، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، تبریز، شیراز، کرمان، مشهد، یزد، زنجان و همدان انجام شده و بازگشت حجاج به اردبیل، اهواز، بندرعباس، بوشهر، تبریز، شیراز، کرمان، زنجان و همدان به پایان رسیده است. همچنین حجاج ایرانی تاکنون ۶۲۸ هزار و ۵۱۰ کیلوگرم بار همراه داشته‌اند که به صورت میانگین در هر پرواز ۸۸۵۲ کیلوگرم بار وجود داشته و هر حاجی با خود حدود ۳۴ کیلوگرم بار به صورت میانگین آورده‌ است. مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه پروازهای بازگشت حجاج ایرانی از ۱۸ فرودگاه کشور انجام خواهد شد، گفت: فرودگاه‌های اردبیل، اصفهان، ارومیه، اهواز، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، تبریز، ساری، شیراز، کرمان، گرگان، مشهد، یزد، زاهدان، زنجان، همدان و امام خمینی (ره) میزبان حجاج ایرانی هستند که پرواز بازگشت آن‌ها از پنج‌شنبه هفته گذشته ۲۳ تیرماه آغاز شده و تا جمعه هفته آینده هفتم مردادماه ادامه خواهد داشت. رستمیان با بیان اینکه ۱۱۵ پرواز برای بازگشت حجاج به کشور برنامه‌ریزی شده که تا کنون ۶۱ درصد آن انجام شده است، درباره پروتکل‌های درنظر گرفته شده برای حجاج ایرانی اینگونه توضیح داد: ناظران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همه فرودگاه‌های کشور مستقر هستند و غربالگری زائران در ورودی فرودگاه‌ها انجام می‌شود. در این میان برخی از حجاج خودشان بیماری یا علائم‌شان را اظهار می‌کنند و مدیران کاروان‌ها نیز به محض مشاهده علائم در هر یک از حجاج آن را به اطلاع ناظران بهداشتی می‌رساند. البته با وجود بروز علائمی از حاجیان وضعیت حادی در این زمینه وجود ندارد. وی گفت: آخرین پرواز حج در روز جمعه هفتم مرداد ماه ساعت ۱۳:۵۰ در فرودگاه زاهدان انجام خواهد شد.

منبع ایسنا

شیب نزولی نفت تندتر شد

قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی از تاثیر منفی افزایش نرخهای بهره آمریکا بر رشد تقاضا برای سوخت، روند افزایشی که ابتدای معاملات روز دوشنبه داشت را معکوس کرد و با کاهش روبرو شد.بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در سپتامبر با ۴۸ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش به ۱۰۲ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید که چهارمین کاهش روزانه بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در سپتامبر، ۶۵ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۹۴ دلار و پنج سنت در هر بشکه رسید که این شاخص هم برای چهارمین روز نزولی بود. کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد شرکت فوجیتومی سکیوریتیز در این باره گفت: بازار احتمالا در بحبوحه نگرانی ها نسبت به کاهش تقاضای جهانی برای سوخت پس از افزایش نرخهای بهره و ازسرگیری تولید نفت لیبی، در وضعیت نزولی می ماند. بهای معاملات نفت در هفته‌های اخیر تحت تاثیر احتمال افزایش نرخهای بهره که ممکن است باعث وقوع رکود و افت تقاضا برای سوخت شود و محدود شدن عرضه در بازار جهانی به دلیل تحریم ها علیه روسیه، نوسان شدیدی پیدا داشته‌اند. مقامات بانک مرکزی آمریکا خاطرنشان کرده‌اند که فدرال رزرو احتمالا در نشست روزهای ۲۶ و ۲۷ ژوئیه، نرخهای بهره را به میزان ۷۵ واحد افزایش می دهد. در بخش عرضه، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد قصد دارد تولید نفت را ظرف دو هفته آینده به ۱.۲ میلیون بشکه در روز برساند. بر اساس گزارش رویترز، اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد به منظور محدود کردن ریسکهای امنیت انرژی جهانی، به شرکتهای دولتی روس‌نفت و گازپروم روسیه اجازه می‌دهد به کشورهای ثالث نفت صادر کنند. با این حال، الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد روسیه به کشورهایی که تصمیم بگیرند سقفی روی قیمت نفت این کشور اعمال کنند، نفت عرضه نخواهد کرد و نفت خود را به کشورهایی خواهد داد که آماده همکاری با روسیه هستند.

منبع ایسنا

هوای پایتخت برای گروه‌های حساس آلوده باقی ماند

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد هم اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۰۸ و کیفیت هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته بر روی عدد ۱۴۳ قرار داشت و برای گروه‌های حساس جامعه آلوده بود. تهران از ابتدای سال فقط دو روز هوای پاک داشته است.

منبع خبرنگاران جوان

شایعه فوت آیت‌ الله سیستانی تکذیب شد

دفتر آیت‌‍ الله سیستانی در قم از سلامتی کامل این مرجع تقلید خبر داد. دفتر آیت الله سید علی سیستانی در قم بامداد دوشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: در پی انتشار برخی اخبار جعلی درباره سلامت آیت الله سیستانی به اطلاع می رساند مرجع عالیقدر شیعیان در صحت و سلامت کامل هستند. گفتنی است ساعاتی پیش شایعاتی در مورد سلامتی آیت الله سیستانی در برخی رسانه‌ها منتشرشده بود.

منبع خبرنگاران جوان

امیر کویت نخست وزیر جدید را معرفی کرد

امیر کویت در فرمانی، شیخ احمد نواف را به سمت نخست وزیری منصوب کرد شیخ نواف احمد جابر الصباح، امیر کویت با صدور فرمانی، ارتشبد شیخ احمد نواف احمد الصباح را به سمت نخست وزیری و ریاست هیئت وزیران منصوب کرد. طبق اعلام خبرگزاری کویت، امیر کویت «شیخ احمد نواف»، وزیر کشور و نایب رئیس هیئت وزیران این کشور را به عنوان نخست وزیر منصوب و او را مسئول نامزد کردن اعضای هیئت وزیران جدید کرد. در ماه مارس ۲۰۲۲، فرمانی امیری مبنی بر تعیین ارتشبد بازنشسته، شیخ احمد نواف احمد الصباح به عنوان معاون اول نخست وزیر و وزیر کشور صادر شد. شیخ احمد نواف احمد الصباح زده ۱۹۶۵، از نظامیان کویتی است که با درجه ارتشبدی از وزارت کشور کویت بازنشست شد و از تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۲، سمت معاون اول نخست وزیر و وزیر کشور را برعهده داشت.

منبع خبرنگاران جوان

ایران به فینال تورنمنت کویت صعود کرد.

اولین دوره تورنمنت بین‌المللی بوکس به میزبانی کویت در گروه مردان با حضور 72 بوکسور از 22 کشور، از عصر روز پنجشنبه 30 تیرماه در فدراسیون بوکس این کشور آغاز و تا امروز ادامه داشت. امروز در رقابت نیمه نهایی مصطفی ریگی بوکسور مستعد سیستان و بلوچستان در وزن 51 کیلوگرم تیم ملی بوکس بزرگسالان رقیب میزبان را شکست داد و به فینال مسابقات بین المللی کویت راه یافت. مصطفی ریگی ابتدا با ارگونال صبری از بلغارستان مبارزه کرد و با برتری 3 بر 2 مقابل حریف قدرتمند خود به مرحله نیمه‌نهایی صعود و مدال برنز خود را قطعی کرد. ریگی امروز در مرحله نیمه‌نهایی منصور مبارک از کویت را از سر راه برداشته و با اقتدار به فینال صعود کرد. همچنین روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره کل ورزش و جوانان استان، اعلام کرد: احمد علی شهرام پودینه داور باتجربه و پرافتخار کبدی سیستان و بلوچستان در مسابقات کبدی قهرمانی جوانان کشور، انتخابی تیم ملی به میزبانی قم قضاوت خواهد کرد. حضور داوران شایسته کبدی استان در رویداد های مهم ورزشی از رقابت های قهرمانی ساحلی کشور گرفته تا رقابت های جوانان کشور، نشان از دانش و تخصص داوران این منطقه است.

منبع :شبکه خبر

مراکز درمانی در پایتخت آماده باش دریافت کردند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: با تصویب کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت، با توجه به کاهش کیفیت هوا، امروز دوشنبه مراکز درمانی برای ارائه خدمات به شهروندان تهرانی، آماده باش خواهند بود.به گفته عابد ملکی، به گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران قلبی، عروقی، ریوی و تنفسی و کودکان توصیه شده از تردد و فعالیت در فضای باز، خودداری کنند. معاون استاندار تهران همچنین از دیگر افراد خواست امروز در فضای باز ورزش نکنند. برای ارائه خدمات به بیماران احتمالی، پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی اعم از اورژانس و هلال احمر در مناطق شلوغ، متراکم و پرتردد شهر مستقر شدند. معاون استاندار تهران همچنین از همه مردم به ویژه شاغلین پلیس راهور و شهرداری‌ها که بیشترین مواجهه با آلودگی هوا و حضور در فضای باز را دارند، خواست حتما ماسک بزنند. هشدار قرمز هواشناسی سازمان هواشناسی برای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و نیمه جنوبی فارس هشدار قرمز صادر کرد. هشدار قرمز هواشناسیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان هواشناسی، باتوجه به تشدید رگبارهای موسمی، از امروز تا پنجشنبه در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و نیمه جنوبی فارس رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید و وقوع سیلاب پیش بینی می شود. به هموطنان توصیه می شود از نواحی حادثه خیز مانند بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها فاصله بگیرند.

منبع :شبکه خبر

صهیونیست‌های افراطی فراخوان دادند

صهیونیست‌های افراط گرا بار دیگر یورش‌های گسترده به مسجد الاقصی را خواستار شدند.گروه‌های شهرک نشین صهیونیست موسوم به «گروه‌های معبد (ادعایی سلیمان)» بار دیگر از شهرک نشینان خواستند در به اصطلاح «سالگرد تخریب معبد» در هفتم اوت به مسجد الاقصی در قدس اشغالی یورش ببرند. گروه‌های شهرک نشین در پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از شهرک نشینان افراطی خواستند به شکل گسترده به مسجد الاقصی یورش ببرند و آیین‌های یهودیت را در صحن‌های مسجد الاقصی اجرا کنند.

منبع :شبکه خبر

چشم بادامی ها موشک فراصوتی آزمایش کردند

آژانس فضایی ژاپن از آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک کوچک تحقیقاتی فراصوتی خبر داد.فضانوردی ژاپن آزمایشی در چارچوب تحقیقات برای ساخت موشک‌های فراصوت انجام داده است. آژانس تحقیقات فضایی ژاپن اعلام کرد یک موشک اس-۵ آر. دی-۲۰ را از پایگاه فضایی اویچینورو در استان کاگوشیما در جنوب غربی ژاپن به فضا پرتاب کرده است. موتور این موشک از اکسیژن اتمسفر استفاده می‌کند تا سوخت درونش را بسوزاند و نیازی به حمل اکسیژن به همراه خود ندارد. برپایه این گزارش این موشک تا ارتفاع ۱۶۸ کیلومتر پس از گذشت ۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه پس از پرتاب بالا رفت. بر سر دماغه این موشک تجهیزات آزمایشی برای موشک فراصوتی کارگذاشته شده بود که از بدنه آن جدا شد. «تانی کوئیچیرو» سرپرست گروه آژانس تحقیقات فضایی ژاپن در مصاحبه با خبرنگاران گفت تمامی اطلاعاتی که برای بدست آوردن شان برنامه ریزی شده بود جمع آوری می شود و این پرتاب آزمایشی گامی بزرگ در توسعه موتور این موشک‌ها خواهد بود. این پرتاب بخشی از پروژه تصویب شده از سوی وزارت دفاع ژاپن است. مقام‌های رسمی امیدوارند این پروژه در آینده قابلیت استفاده در زمینه دفاعی داشته باشد.

منبع :ایرنا

میانمار فعالان دموکراسی‌خواه را اعدام کرد

به گزارش رسانه‌های دولتی میانمار، مقامات نظامی این کشور روز دوشنبه چهار تن از فعالان دموکراسی‌خواه را به اتهام دست داشتن در «اقدامات تروریستی» اعدام کردند.این افراد در پشت درهای بسته در ژانویه (دی-بهمن) سال جاری میلادی به اعدام محکوم شده اند. این نخستین موارد اعدام در میانمار پس از چندین دهه در این کشور در جنوب شرق آسیا به شمار می آید. ارتش میانمار از زمان کودتای سال گذشته عملیات‌های مختلفی علیه اقلیت‌های قومی را تشدید کرده است و در جبهه‌های مختلف، از دشمنان قدیمی گرفته تا گروه‌های شبه نظامی تازه تاسیس متحد با دولت سابق برخورد نظامی کرده است. ارتش میانمار در ماه فوریه سال گذشته قدرت را با ادعای تقلبِ وسیع در انتخابات ۲۰۲۰ که منجر به پیروزی حزبِ «اتحاد ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی شده بود به دست گرفت. سوچی از ۱ فوریه (۱۳ بهمن) با اتهاماتی از جمله سرپیچی کردن از محدودیت‌های کرونا و واردات غیرقانونی بیسیم بازداشت شد. فعالان و گروه‌های امدادی استفاده حکومت نظامی از توپخانه و حملات هوایی در مناطق غیرنظامی را محکوم کرده‌اند. آژانس بشردوستانه سازمان ملل در این هفته تخمین زد که نزدیک به ۷۶۰هزار نفر به دلیل درگیری در سراسر میانمار از زمان کودتا آواره شده‌اند.

منبع :ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha