شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شهریاری

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی به اهمیت استراتژی وحدت پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور طی سخنانی گفت: اساس دیپلماسی برتر برقراری گفت‌گوهای سازنده است و بر حسب همین اهمیت و در حوزه فعالیت‌های کاری مجمع با همکاری و همیاری نهادهای همسو نشست‌های بین ادیان و به تازگی کنفرانس‌های وحدت منطقه‌ای را مدیریت کرده است که در خصوص کنفرانس به تازگی با حضور ۸۳ شخصیت کردستان عراق و افزون بر یکصد شخصیت کرد ایرانی نشست وحدت‌بخش اقلیم کردستان را برگزار نمودیم. اتفاقی که سابقه‌هایی هم داشته و طبق پیگیری با کشورهایی چون عراق و پاکستان هم در آینده برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در راستایی تبیین الگوی مفهومی از مسئله وحدت در حوزه اسلامی نیز معماری جدیدی برای اتحاد مسلمانان طراحی شد تا در یک چارچوب بنیادی و به تعبیر قرآنی ظل سایه «امت واحده» قرابت موجود در بین ملت‌های مختلف اسلامی در جهان را بیشتر و عمیق‌تر نماییم. در این خصوص کتابچه‌ای هم با استناد به آیات، روایات و رهنمودهای امامین انقلاب تدوین شده است تا چشم‌اندازی که برای تعامل با کشورهایی اسلامی داریم تبیین گردد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که افاقه بر دشمنان جمهوری اسلامی منوط به افشای نقشه‌های فرهنگی آن‌ها است، گفت: با مطالعات صد سال اخیر درمی‌یابیم هدف اصلی دشمن در بین کشورهای منطقه کشورسازی یا همان طرح تجزیه ملت‌های مسلمان است که برای این منظور شبه‌قاره تحت یک سیاست انگلیسی تبدیل به کشورهایی چون پاکستان و بنگلادش می‌شود. با استعمار نوین مستکبران غربی امروز شاهدیم از تجزیه هدفمند عثمانی یا کشور خودمان در شرق و جنوب ایران متاسفانه کشورهای متعددی در تاریخ معاصر بوجود آمده‌اند. فعالیت و هدفی که با سیاست‌های زیرپوستی همچنان پیگری می‌شود و درصدد هستند برای نمونه عراق را به اقلیم شیعه و سنی و کرد تقسیم‌بندی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری با اشاره به سیاست استعمارگران دایر بر «تفرقه بینداز و حکومت کن» ادامه داد: ایجاد تجزیه جهان اسلام و تحریک اختلافات بین مذاهب و نحله‌های مذهبی با هدف تقویت حضور و توجیه دخالت نیروهای بیگانه در منطقه و همسایگان ایران پیگیری می‌شود و در این مورد دشمن با سه اولویت ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی درصدد است کنترل اوضاع را بدست بگیرد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: پروژه اسلام‌هراسی بیشتر در اروپا دنبال می‌شود و برای توفیق در عملیات فقط در جهت پدیید آوردن دولت شبه‌اسلامی داعش حمایت معنوی ۶ سازمان بین‌المللی را هم دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به راهبری فرهنگی بدون تمییزات مذهبی در عرصه بین‌المللی گفت: این یک خطای برزگ عملیاتی است که در تبیین پایه‌ها و مفاهییم وحدت بخش از سوی ایران در خارج از کشور تنها به حمایت نیروهای شیعی یا ایرانی بسنده شود. در برنامه‌های فرهنگی خارج از ایران، برای مثال در ایام ماه محرم که نزدیک است شایسته است تبیین ظرایف حماسه حسینی را با مشارکت و حضور جمعی از مذاهب غیرشیعی مدیریت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری با اشاره به تجارب خوب اتحاد مذاهب و ملیت‌های مختلف در جهاد اسلامی علیه داعش اظهار کرد: به صرف تشکیل لشکر زینبیون، فاطمیون و نیروهای حشدالشعبی باید گفت ایران در جبهه مقاومت اسلامی پیروز شده است. در عرصه میدان جنگ با توپ ما موفق بوده‌ایم اما آیا در جنگ نرم با دشمنان انقلاب اسلامی هم توفیقات داشته‌ایم؟!

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که پیکار در عرصه بین‌المللی آداب و شرایط خود را می‌طلبد گفت: امروز بر خلاف آن چه ما در ابتدای انقلاب و جنگ تصور داشتیم و با دعوت از عموم گردان‌ها و پایگاه و اقشار تلاش داشتیم تا تبیین انقلاب و تشریح اهداف شریعت داشته باشیم امروز یک روحانی یا یک چهره فرهنگی با پیام کوتاه خود با وسعت مخاطب غیرقابل تصور و بدون صرف وقت و هزینه انجام می‌دهد. امروز پیام یک هنرمند را شاید ۲ میلیون نفر رصد کنند و اثر بگیرند حال این که ما گروه‌ها و گروهان‌های بسیاری را در روزهای دفاع مقدس در ورزشگاه آزادی جمع می‌کردیم و خرسند بودیم که پیام خود را به یکصد هزار نفر انتقال دادیم.

وی در پایان سخنان خود با تشریح مصادیق «بازی در میدان دشمن» گفت: در عرصه فضای مجازی خوب است به جای استفاده از نرم‌افزارهای ساخته دشمن تبادل اطلاعات خودمان را با یک نرم‌افزار بومی داشته باشیم. اتفاقی که زیرساخت‌های آن هم آماده شده و با همراهی شرکت مخابرات همراه اول «روبکاایکس» با قابلیت استفاده به ده زبان زنده دنیا آماده رونمایی و بهره‌برداری است.

گفتنی است، در پایان این مراسم رایزنان فرهنگی ایران از جمله نمایندگی فرهنگی ایران در داکا به ارایه دیدگاه‌های خود در عرصه همکاری‌های مشترک شهرداری تهران و شهرداران موفق در عرصه بین‌المللی پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha