سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
عرفانی

حوزه / استاد حوزه علمیه گفت: نماز جمعه همایش هفتگی مسلمین است و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، قرارگاه جهاد تبیین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر عرفانی، دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین، عصر امروز با حضور در برنامه معارفی «تا آسمان» سیمای مرکز قزوین با تبریک سالروز برگزاری اقامه اولین نماز جمعه کشور بعد از انقلاب، گفت: بعد از انقلاب اسلامی اولین نماز جمعه توسط مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

وی ادامه داد: نماز جمعه همایش هفتگی مسلمین است و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، قرارگاه جهاد تبیین است و اهمیت حضور در آن بر کسی پوشیده نیست؛ بحمدالله امروز در جای جای استان قزوین نماز جمعه برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی با بیان آیه ۹ سوره جمعه "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَیٰ ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ" خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید، زمانی که بانگ نماز جمعه سر داده می شود و در آستانه نماز جمعه قرار می گیرید بشتابید، در اینجا خداوند نفرمود "اذهبوا" یعنی بروید بلکه فرمود " فَاسْعَوْا" یعنی بشتابید و این تعبیر و اسلوب بیانی قرآن است و اهمیت نماز جمعه را می رساند.

استاد حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه حیات اجتماعی هر جامعه ای بعد از امنیت اقتصاد است، افزود: اینکه ذات احدیت در این آیه می فرماید در روز جمعه "ذَرُوا الْبَیْعَ"، یعنی امر حیاتی اقتصاد معامله را رها کنید، نشان از اهمیت نماز جمعه دارد.

وی ادامه داد: خداوند در ادامه آیه می فرماید "ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ" بدان معناست که شاید عده ای فکر کنند که در معامله سودی باشد ولی اگر پرده ها کنار برود خواهند دید که در حضور و به جا آوردن نماز جمعه سود بیشتری است.

دبیر شورای حوز ه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: در دین مبین اسلام در بین نماز های واجب تنها نمازی که فُرادا ندارد و به جماعت خواندن آن واجب است، نماز جمعه است.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی عنوان کرد: در مورد نام گذاری روز جمعه برخی معتقدند که چون مسلمانان برای اقامه نماز جمعه جمع می شدند این روز به نام "جمعه" نام گرفت برخی دیگر معتقدند که این نام قبل از اسلام وجود داشته و به خاطر اجتماع مردم در این روز برای انجام اموری از جمله سرودن شعر، نقل حکایت و داستان و گاهی انجام امور لغو و بیهوده، این روز را روز جمعه نام گذاری کرده اند.

وی ادامه داد: هنر اسلام این است که در برخی موارد قالب های خوب را نگه می دارد و محتوای آن را عوض می کند به عنوان مثال اسلام از اجتماعات پوچی که مردم قبل از اسلام در روز جمعه داشتند، قالب جمعه را گرفت و محتوای آن را عوض کرد و برنامه اقامه نماز جمعه را تدوین کرد و در این قالب جای داد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) فرمودند اگر شرایط حج تمتع بر شما فراهم نشد یک عِدلی و جایگزینی به نام نماز جمعه وجود دارد. عنوان کرد: نماز جمعه حج اصغر است و در واقع هر هفته با اقامه نماز جمعه می توان ثواب یک حج را برد.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین درباره رابطه نظام اسلامی با نماز جمعه عنوان کرد: در دین مبین اسلام و حاکمیت دینی یکی از مؤلفه هایی که برای ارتباط بین حاکمیت و بدنه مردم وجود دارد، فرصت نماز جمعه است، در واقع "اجتماع و نماز جمعه"، "حضور پرشور مردم در نمازجمعه" و "خطیب نمازجمعه" سه ضلع تعیین کننده در ارتباط حاکمیت اسلام با جامعه اسلام است بنابراین اهمیت نماز جمعه از این نگاه هم به وضوح دیده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی با بیان فضیلت های نماز افزود: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرماید: «مَنْ أَتَی الْجُمُعَةَ إِیماناً وَ احْتِساباً اسْتَأْنَفَ الْعَمَلَ" هرکس از روی ایمان و برای خدا در نماز جمعه شرکت کند، گناهان او بخشوده خواهد شد و این از فضائل نماز جمعه است.
انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha