پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/مراسم سوگواری دهه اول محرم هیئت رزمندگان اسلام اصفهان

حوزه / حجت الاسلام سعیدی آریا با اشاره به روایت معراج گفت: در این روایت، ویژگی‌های متعدد اهل دنیا و انسان پست توضیح داده شده است که قلیل الرضا بودن، عدم عذرخواهی از دیگران، زیاد حرف زدن و منفعت کم برای دیگران، شجاع بودن در هنگام گناه و... بخشی از آنها است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محمد سعیدی آریا، شامگاه جمعه در مراسم عزاداری که در هیئت رزمندگان اسلام و مسجد امام(ره) اصفهان برگزار شد با اشاره به روایت معراج رسول الله(ص) به تبیین ویژگی‌های انسان پَست پرداخت و اظهار کرد: در روایت می‌خوانیم که غالب زندگی اهل دنیا را خور و خواب، خشم و شهوت تشکیل می‌دهد و معتقدند، همه آدمیت آنها به همین شئون حیوانی است و تصویری از انسان و بنده خدا بودن در آنها وجود ندارد.

وی افزود: این افراد «قلیل الرضا» هستند، یعنی راضی نمی‌شوند و آدم‌های پرتوقعی بوده؛ یعنی افرادی هستند که در زمینه مال دنیا و زحمتی که دیگران برای آنها می‌کشند، به سختی احساس رضایت از خدا و بنده خدا می‌کنند.

کارشناس مذهبی با بیان این که رضایت مرحله بالاتر از تسلیم است، گفت: آخرین جملاتی که از امام حسین (ع) در گودال قتلگاه نقل است این بوده که می‌فرمایند: «إلهِی رضاً بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِک»، لذا آدم‌های پست دنیا از خدا و بنده خدا راضی نیستند و بر نعمت و حکمت خدا نیز رضایت ندارند.

وی اضافه کرد: از دیگر صفات افراد پست و اهل دنیا این است که عذرخواهی نمی‌کند و معذرت را نمی‌پذیرد، یعنی اگر خطایی کرد عذرخواهی نمی‌کند و یا اگر کسی در مورد آنها اشتباه کرد عذر او را هم قبول نمی‌کنند.

حجت الاسلام سعیدی آریا با تاکید بر اهمیت ترّحم و رحم کردن به بندگان خدا تصریح کرد: روایت است که خداوند با بنده خود همان گونه رفتار می‌کند که بندگان با یکدیگر رفتار می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: مسائل رفتاری، ظرافت‌هایی دارد که اگر بی سلیقگی در این ظرافت‌ها رخ بدهد، نتیجه معکوس در پی خواهد داشت، بنابراین می‌توان با سلیقه افراد را به دین جذب کرد و یک مطلب زیبای دینی را نهادینه و یا با بی سلیقگی دافعه ایجاد کرد.

کارشناس مذهبی کار مربیان در این عرصه را بسیار مهم دانست و گفت: گاهی یک بی سلیقگی مربی، دانش‌آموز را ۴۰ سال عقب می‌اندازد، هم چنان که امام سجاد (ع) در دعای هشتم صحیفه سجادیه می‌فرماید: «خدایا پناه می‌برم از بدسرپرست بودن نسبت به کسانی که زیردست من هستند»

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به بخش دیگری از حدیث معراج، ویژگی دیگر افراد پست دنیا را عنوان کرد و گفت: بر اساس روایت، این افراد «در هنگام اطاعت خدا کسل هستند و در گناه کردن شجاع بوده» یعنی در گناه جلودار اما در طاعت خدا کسل و تنبل هستند، و با ثقل و سنگینی کار را انجام می‌دهد و شوقی ندارد.

وی با بیان تفاوت بین عبارت امل و عمل افزود: بر اساس این روایت فرد اهل دنیا «آرزوهای طولانی دارد و اجل آن نزدیک است» یعنی زمانی که آرزوی فرد بعید و طولانی شد از خدا طلبکار می‌شود و احساس می‌کند خدا در حق او ظلم کرده است و با خشم از خدا می‌میرد.

کارشناس مذهبی اضافه کرد: امیرمومنان (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید «دل خود را با موعظه زنده کنید و بالاترین موعظه و واعظ اصلی یاد مرگ است».

وی از دیگر ویژگی‌های افراد عبید دنیا را عدم محاسبه نفس عنوان کرد و گفت: ویژگی دیگر این افراد این است که «محاسبه‌ای برای نفس خود ندارند»، همچنین امام صادق (ع) نیز در این باره می‌فرماید: «کسی که از خود مراقبت نمی‌کند و محاسبه نفس ندارد از ما نیست»

سعیدی آریا با اشاره به اینکه چه بسیار کارهای ثوابی که با اندک عمل گناهی از بین می‌روند، یافتن دزد عمل را برای انسان مهم بیان کرد و افزود: باید دزد عمل خود را پیدا کنید، لذا گاهی نگاه می‌کنیم و می‌بینیم دزد عمل ما، عصبانیت یا حسادت است، هم چنان که در روایات به شیطان سارق نیز گفته شده، بر این اساس باید دزد عمل را پیدا کنید.

کارشناس مذهبی با تاکید بر فطری بودن روایات و تأثیر عمیق و دائمی آنها بر انسان تصریح کرد: به دلیل این که روایات از قالب فطرت انسان بیان شده، لذا برای تربیت افراد بوده و هیچ گاه تاریخ مصرف خاصی ندارد و از لسانی آمده که معدن علم است، بر این اساس است که احساس می‌کنید روایت‌ها سازندگی دارند.

حجت الاسلام سعیدی آریا عنوان کرد: در بخش دیگری از حدیث معراج آمده است، «افراد اهل دنیا منفعت و سود کمی دارند و سخن گفتن آنها زیاد می باشد» یعنی آدم‌های پست دنیا طلب، به درد دیگران نمی‌خورند اما زیاد حرف می‌زنند، لذا کلام که زیاد شود، خطای فرد هم زیاد خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha