جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 1038484
۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
عاشورا

حوزه/ همزمانی روز خبرنگار و روز عاشورا یادآور نقش مهم خبرنگاران عاشورایی دشت کربلا است که با کمترین امکانات و در سخت ترین شرایط بحرانی حقایق حوادث عاشورا را به نسل های بعد منتقل کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، وجیهه سادات حسینی، فعال رسانه ای طی یادداشتی به بررسی جایگاه خبرنگاران محور مقاومت با الهام گرفتن از پیغام رسانان دشت کربلا نموده است.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

مصادف شدن روز خبرنگار و روز عاشورا افتخاری بر این قشر زحمت کش و کوشا است تا با الهام از خبرنگار دشت کربلا حضرت زینب(سلام الله علیها) و سایر پیغام رسانان عاشورایی چون حضرت سجاد(ع) و سایر بانوان بزرگوار کربلا در راه حق و مقاومت اسلامی قدم بردارند.

خبرنگاران محور مقاومت اسلامی سال ها است که حضرت زینب(سلام الله علیها) را به عنوان الگوی خود می شناسند و در شرایط بحرانی به بیان حقایق عصر خود می پردازند.

در زمانه ای که محور استکبار جهانی به همراه مزدوران خود در شرق و غرب عالم تمام امکانات و تجهیزات رسانه ای خود را علیه محور مقاومت به صورت یکنواخت و هماهنگ به صف کردند، خبرنگارانِ محور مقاومت با عزم و تلاش شبانه روزی باید به تبیین حقایق بپردازند.

جهاد تبیین، امروز در کنار جهاد رزمی، واجب عینی برای همه خبرنگاران شده و کمترین قصور و غفلت فرصت را به خبرنگاران و راویان خط استکبار غربی،عربی و صهیونیستی می دهد تا روایت دروغ خود را از اتفاقات مختلف به مردم جهان برسانند.

غول های رسانه ای بی بی سی، فاکس نیوز در کنار شبکه های تلویزیونی معاند چون اینترنشنال در کنار رسانه های به اصطلاح شیعه در انگلستان سعی می کنند، روایتی هدایت شده از اسلام را محدود به اسلام ۱۴ قرن پیش ارائه دهند. اسلامی که در آن اعمال، عبادی و فردی و به دور از سیاست است و هر گونه تفسیر سیاسی را سیاست زدگی توصیف می کنند.

اسلام و تشیعی که امروز رسانه های غربی با آن هیچ مشکلی ندارند، اسلامی است که در گذشته مانده و کاری به سیاست های استکباری مستکبران امروز ندارد.

در سال های اخیر رسانه های غربی و صهیونیستی در لباس عربی و تشیع سعی می کنند؛ روایتی از اسلام آمریکایی و یزیدی را ارائه دهند که بنای آن بر تفرقه میان شیعه و سنی است. گویی تمام مشکلات جهان اسلام داخلی است و این غربیان متمدن و طرفدار حقوق بشر هیچ دخالتی در خون ریزی های گسترده جهان اسلام ندارند.

رسانه ها و خبرنگارانی که به راحتی از کنار تجمع میلیونی اربعین حسینی می گذرند و تنها به اجبار، گزارشی تفرقه گرایانه از این مراسم ارائه می دهند. رسانه هایی که کوچک را بزرگ و بزرگ را به راحتی کوچک و بی اهمیت جلوه می دهند. خون هزاران فلسطینی در نظر آنها بی مقدار و زخمی شدن چند شهروند صهیونیستی را تجاوز به حقوق بشر توصیف می کنند.

هر پیشامد، حادثه و بلایای طبیعی در ایران به عنوان عاملی بحران زا معرفی کرده و هر گونه جنایت و بحران اجتماعی و اقتصادی در کشورهای غربی را امری معمول تلقی می کنند.

خبرنگاران و رسانه های غربی،عربی و صهیونیستی در جنگ های نیابتی خاورمیانه در دهه های اخیر که به لطف این محور شرارت در منطقه به راه افتاد و میلیون ها انسان بی گناه را از افغانستان، لبنان و فلسطین گرفته تا عراق، سوریه و نیجریه به خاک و خون کشیدند، روایتی سراسر دروغ و منافقانه گزارش می دهند و سعی می کنند تا آنجا که ممکن است، ردپایی از بانیان این جنگ ها در رسانه ها نشان داده نشود.

اختلاف شیعه و سنی، دخالت ایران در منطقه و متهم کردن مقاومت اسلامی، خط رسانه های غربی و عربی است که به طور هماهنگ در قالب برنامه های خبری و رسانه ای مختلف پیگیری می شود. همدستی گروه های تکفیری و صهیونیستی با رسانه های محور شرارت در برنامه های تلویزیونی از القاعده و داعش گرفته تا شبه نظامیان جدایی‌طلب الاحوازیه نشان دهنده حمایت همه جانبه محور استکباری از تروریست ها است.

در شرایط سخت و بحرانی جهان معاصر، نقش خبرنگاران و رسانه های مقاومت بیش از هر زمان دیگری حساس تر و با اهمیت تر است. اگر چه در مقام قیاس، رسانه های مقاومت و رسانه های غربی و عربی از حیث امکانات قابل مقایسه نیستند، از سوی دیگر مدیریت سرورهای شبکه‌های اجتماعی در اسرائیل و کشورهای غربی تلاش های خبرنگاران محور مقاومت را با سختی ها و چالش های جدی روبرو می کنند.

همانطور که در حادثه عظیم عاشورا در آن شرایط بحرانی خبرنگاران عاشورایی با وجود نبود امکانات و تنها با سخنرانی های روشنگرانه خود و استفاده از فرصت ها به انتقال حقایق پرداختند، امروزه نیز بسیاری از خبرنگاران حوزه مقاومت با وجود خطرات بسیار پا در عرصه جهاد تبیین با قلم و دوربین خود گذاشتند و گاها در این مسیر پر مخاطره جان خویش را از دست دادند.

تخریب ساختمان شبکه خبری "المنار " در جنگ ۳۳روزه یکی از مهمترین اهداف فرماندهان ارتش اسرائیل بود و دلیل آن هم شدت تأثیرگذاری این شبکه بر اسرائیلی‌ها در طول سال‌های مقاومت علیه اشغالگری و پس از آغاز انتفاضه در فلسطین است که حتی به بالا گرفتن درخواست‌ها برای عقب‌نشینی اسرائیل از لبنان منجر شد.

خبرنگاران و راویان حوزه مقاومت اسلامی در رقابتی تنگاتنگ و نابرابر سعی می کنند، صدای حقانیت مظلومین جهان را به سراسر جهان مخابره کنند و امروزه با توسعه شبکه های اجتماعی و به توصیه ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله خامنه ای تمام مردم می توانند با بیان حقایق تاریخی و رخ دادهای سیاسی از گذشته تا کنون فرصت انحراف و دروغ گویی را از دشمنان بشریت و اسلام سلب کنند.

در این مسیر ارزشمند شاهد شهادت خبرنگاران زیادی از ایران و در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و کشورهای درگیر جنگ چون بوسنی و هرزگوین، عراق، سوریه و افغانستان و دیگر کشورهای جهان بودیم.

شجاعت و ایثارگری شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی درمزار شریف موجب شد که روز شهادت او با تصویب شورای فرهنگ عمومی روز خبرنگار نام گیرد و پیش از این شهید بزرگوار ۲۴۴ شهید خبرنگار در دوران دفاع مقدس به هنگام تهیه گزارش و مصاحبه از عملیات های مختلف به درجه رفیع شهادت رسیدند.

در سال های اخیر نیز با وجود اینکه بر اساس قوانین بین المللی خبرنگاران بایستی مصونیت در مناطق مختلف جهان اعم از شرایط صلح یا جنگ داشته باشند، بسیاری از خبرنگاران حوزه مقاومت اسلامی در سوریه، لبنان، فلسطین و افغانستان به شهادت رسیدند و کشورهای غربی مدعی حقوق بشر در این زمینه سکوت اختیار کردند.

حمزه الحاج حسن یکی از خبرنگاران شبکه خبری "المنار" لبنان در اوایل جنگ سوریه بر اثر تیراندازی گروه‌های تکفیری و شدت جراحات وارده به شهادت رسید. محسن خزایی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، شیرین ابو عاقله خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره که در حین تهیه گزارش هدف سربازان رژیم صهیونیستی قرار گرفتند از جمله خبرنگاران شجاع حوزه مقاومت بودند که برای انتقال و مخابره مظلومیت مظلومان جهان از جان خود گذشتند.

امسال مصادف شدن روز خبرنگار و روز عاشورا ضمن زنده کردن یاد و خاطره شهدای خبرنگاری که در راه اعتلای اسلام ناب و خط مقاومت اسلامی به شهادت رسیدند، فرصتی است برای بازنگری به مقام و جایگاه شغلی خبرنگاران به عنوان یک مسئولیت عمیق اجتماعی و تاریخی. فرصتی که خبرنگاران باید آماده حرکت جدی، آگاهانه و مستمر در رویارویی با باطل شوند، چرا که "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" ... و چه زیبا است که پایان این تلاش مجدانه برای خبرنگاران مقاومت اسلامی پاداش شهادت باشد، به امید رسیدن به این پاداش الهی....

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha