جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یادداشت

حوزه/ کتاب شرح لمعه که به عنوانِ اولین کتاب جامع فقهی آموزش داده می شود، چنان محسناتی دارد که هرچقدر پیرامون آن گفته شود باز هم کم است، لکن به نظر می رسد یک اشکال اساسی تمامی این محسنات را یکجا به پرده محاق می برد.

خبرگزاری حوزه | کتاب شرح لمعه که به عنوانِ اولین کتاب جامع فقهی آموزش داده می شود، چنان محسناتی دارد که هرچقدر پیرامون آن گفته شود باز هم کم است، لکن به نظر می رسد یک اشکال اساسی تمامی این محسنات را یکجا به پرده محاق می برد و آن اینکه ادله و استدلال های فقهی در لابلای امثله، شواهد و فروعات نامتناسب که هیچ قرابتی هم با زمانه ندارند، گم می شوند.

چه اشکالی دارد که فروعات فقهی در ذیل هر دلیل و استدلال مربوط به آن دسته بندی شده و همچون کتب حقوقی همراه با شواهد و مثال های روز و کاربردی آموزش داده شود.


از سوی دیگر در کنار نوآوری، حفظ تراث علمی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. تصویر مذکور بخشی از کتاب رصین "قوانین الاصول" هست که به اسلوب غالب متون قدیم حوزوی و علمی نگارش یافته است که مسلماً نفسِ تسلط بر قرائت و فهم چنین متونی، جایگاهی رفیع در دانش نسخه شناسی و خط خوانی دارد.

بهتر است درس و رشته مستقلی در حوزه‌های علمیه برای آشنایی و آمادگی برای استفاده از این تراث ارزشمند و بی نظیر علمی ایجاد شود.

یادداشت رسیده | اجتناب توأمان از نوزدگی و کهنه پرستی

موسی زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha