شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کوچک زاده

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: در شهر اصفهان حدود ۱۲۰۰ مسجد، در شهرستان اصفهان دوهزار و ۵۰۰ و در استان ۵ هزار مسجد داریم که از این تعداد در شهر اصفهان فقط در یک‌سوم و در استان یک‌چهارم نماز صبح اقامه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان ، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کوچک زاده، ظهر امروز در نشست خبری که به مناسب روز جهانی مساجد برگزار شد، با اشاره به جایگاه مساجد در شکل گیری و حفظ انقلاب، گفت: حضرت امام فرمودند «انقلاب ما از مساجد آغاز شد و در مساجد هم تداوم پیدا می‌کند.»

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان افزود: برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی به حضور نمازگزاران و افراد جامعه اسلامی در مساجد نیاز است.

وی با اشاره به تأسیس نخستین مسجد در مدینه، گفت: پیغمبر(ص) وقتی به مدینه هجرت کردند مسجد قبا را احداث کرد و آن را مسجد تقوا نام نهادند و بر اساس روایات هر کس دو رکعت نماز در این مسجد بخواند ثواب آن برابر با انجام چند حج عمره است.

حجت الاسلام والمسلمین کوچک زاده با اشاره به اینکه اولین اقدام پیامبر در حکومت، ساخت مسجد بود که مسجد النبی نام نهاد شد، ادامه داد: اسلام بدون مسجد نمی‌تواند پیشرفت کند و مهم‌ترین فریضه دینی یعنی نماز در مسجد اقامه می‌شود .

وی با تاکید بر اینکه مسجد فقط محلی برای اقامه نماز نیست، یادآور شد: سخنرانی، مشاوره، برپایی کلاس‌های آموزشی و سایر امور فرهنگی و اجتماعی و عام المنفعه در مساجد انجام شود.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان اضافه کرد: مسجد باید محل گره‌گشایی و رشد و شکوفایی مردم و برای همه اقشار جامعه باشد و در حقیقت مساجد باید به جایگاه مسجد در صدر اسلام برگردند که نیاز به همکاری همگان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین کوچک زاده، پایگاه مقاومت بسیج را یکی از ارکان مساجد دانست که می تواند جوانان را جذب کند، افزود: باید در این زمینه هیئت امنا همکاری لازم را با بسیج داشته باشد.

وی در ادامه به اجرای طرح «مسجد؛ دوستدار خانه و خانواده» پرداخت و اظهار داشت: در این طرح صبح‌ها و بعدازظهرها کلاس آموزشی با رویکرد همسرداری و تربیت فرزندان برای بانوان برپا می‌شود و در کنار این کلاس‌ها مهدکودک هم برای تربیت کودکان راه‌اندازی شده است، چراکه حضور فرزندان در مساجد می‌تواند نسلی اسلامی را تربیت کند.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان با اشاره به اینکه مساجد بهترین پایگاه رشد نسل انقلاب است، گفت: امیرمؤمنان(ع) فرمودند «نشستن در مسجد بهتر از نشستن در بهشت می دانم، چرا که در بهشت خود را خشنود می کنیم و با نشستن در مسجد، پروردگار خشنود می شود».

حجت الاسلام والمسلمین کوچک زاده با بیان اینکه برای هر ۲ تا ۳ هزار نفر در شهر به یک مسجد نیاز است، افزود: باید نقاط شهر که در آن مسجدی وجود ندارد را با کمک مردم شناسایی و با همکاری شهرداری و شورای شهر مسجد ساخته شود.

وی عنوان کرد: ما در شهر اصفهان حدود ۱۲۰۰ مسجد، در شهرستان اصفهان دوهزار و ۵۰۰ و در استان ۵ هزار مسجد داریم که از این تعداد در شهر اصفهان فقط در یک‌سوم و در استان یک‌چهارم نماز صبح اقامه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوچک زاده ادامه داد: برگزاری کلاس‌های درسی و دانشگاهی، برپایی مشاوره حقوقی و حل مشکلات مردم از جمله برنامه هایی است که باید در مساجد اجرا شود.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان به هیئت‌امنا هم توصیه کرد که اذان با صدای خوب و معتدل پخش شود و امنیت وسائل نمازگزاران را نیز تأمین کنند؛ همچنین در مجموع باید جاذبه‌های مسجد را بالا برد و دافعه‌های آن را کم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوچک زاده به برنامه هایی که برای رسیدن به این هدف در مساجد در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: هر هفته برای هیئت‌امنا و ائمه جماعات نشست‌هایی برگزار و وظایف آن‌ها تبیین می‌شود، اما این امر به فرهنگ‌سازی نیاز دارد .

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان به نهضت اذان‌گویی در مساجد اشاره کرد و یادآور شد: باید اذان در مساجد به صورت زنده پخش شود، در همین رابطه مسابقه‌ای برای معرفی و قدردانی از اذان گویان برتر مساجد اصفهان برگزار شود تا بحث اذان‌گویی در مساجد فرهنگ‌سازی شود .

وی با اشاره به بکارگیری تعدادی خادم در برخی از مساجد، گفت: قرار است با اعلام قبلی خادم هایی در مساجد جذب شوند و برای آنها دوره‌های قبل و حین خدمت برگزار شود تا آموزش‌های لازم را ببیند.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی در امور مساجد استان اضافه کرد: خادمانی که جذب می شوند باید بین ۳۰ تا ۵۰ سال سن و متأهل باشند و مکانی هم در مسجد برای اقامت آن‌ها و خانواده‌شان در نظر گرفته شود .

حجت الاسلام والمسلمین کوچک زاده به قدردانی از پیشکسوتان هیئت‌امنای مساجد در اصفهان هم پرداخت و گفت: قرار است این افراد شناسایی و از آن‌ها در قالب برنامه ای باعنوان «تجلیل از پیرغلامان مساجد» قدردانی شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha