جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اعتصاب در انگلیس

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

انفجار سفارت انگلیس را لرزاند

منابع خبری عراق از شنیده شدن صدای انفجار از ساختمان سفارت انگلیس در منطقه سبز بغداد خبر دادند. یک منبع امنیتی از شنیده شدن صدای انفجاری در داخل ساختمان سفارت انگلیس در مرکز بغداد، پایتخت این کشور خبر داد. این منبع به خبرگزاری شفق گفت: صدای انفجاری از داخل ساختمان سفارت انگلیس در منطقه سبز در مرکز بغداد شنیده شد. وی افزود: پس از بررسی دقیق مشخص شد که یک کپسول گاز در آشپزخانه سفارت منفجر شده، اما تلفات جانی نداشته است.

منبع: خبرنگاران جوان

اعتصاب بزرگ ترین بندر کانتینری انگلیس را بهم ریخت

پیوستن شماری از کارگران حمل و نقل همگانی انگلیس در روز یکشنبه به اعتصاب در بزرگ ترین بندر کانتینری، در فعالیت های اقتصادی سراسر این کشور اروپایی اختلال ایجاد کرد.دست از کار کشیدن نزدیک به ۲ هزار کارگر در بندر "فلیکس توه" در ۱۵۹ کیلومتری شمال شرق لندن برای درخواست افزایش دستمزد، موجب نگرانی هایی درباره به وجود آمدن مشکلات شدید در زنجیره تامین شد. این بندر در طول سال نزدیک به ۴ میلیون کانتینر از ۲۰۰۰ کشتی را جابجا می کند که تقریبا نیمی از محموله هایی را در بر می گیرد که از راه دریا به این کشور می رسند. مدیریت بندر فلسکتوه در بیانیه ای با ابراز تاسف از تاثیر منفی این اعتصاب بر زنجیره تامین انگلیس، افزود که دستمزد کارگران در سال کنونی به میزان میانگین افزون بر ۸ درصد اضافه شده است شهروندان بریتانیا به علت ناهماهنگی دستمزدها با تورم، هزینه کالاهای اساسی و افزایش مبلغ قبض های آب وبرق، با بدترین و شدیدترین بحران هزینه زندگی در چندین ۱۰ سال گذشته روبه رو شده اند. تازه ترین آمار نرخ تورم این کشور را ۱۰.۱ درصد نشان می دهد که بالاترین سطح در ۴۰ سال اخیر به شمار می رود. صادق خان شهردار لندن روز شنبه ۲۹ امرداد با انتشار پیامی توئیتری خطاب به مقامات دولت انگلیس از آنان درخواست کرد که برای جلوگیری از بروز فاجعه ملی در تامین غذا و گرمایش برای شهروندان اقدام کنند. شهردار لندن در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: اگر دولت در فصل زمستان مداخله نکند، میلیون‌ها نفر در انگلیس با مشکل تامین گرما و غذا در خانه‌های خود مواجه خواهند شد. شهردار لندن در پست توئیتری خود آمارهایی از بالا رفتن هزینه‌های مربوط به قبوض انرژی در کشور ارائه و پیش‌بینی کرد این قبوض می‌تواند در فصول سرد سال ۸۰ درصد افزایش یافته و به طور متوسط بالای ۳۶۰۰ پوند برسد. مشکلات اقتصادی در بیشتر کشورهای اروپایی ناشی از شیوع ویروس کرونا با بالا رفتن قیمت‌های سوخت و مواد غذایی به دلیل تحریم‌ روسیه موجب تشدید این وضعیت شده است.

منبع: ایرنا

عمران خان ممنوع التصویر شد

پاکستان پخش زنده سخنرانی‌های عمران خان را ممنوع کرد، پس از آنکه عمران خان در یک برنامه تلویزیونی زنده دو مقام پلیس اسلام‌آباد و یک قاضی این کشور را تهدید کرد، حق سخنرانی زنده از وی سلب شد. به نقل از وب‌سایت ایندیا تایمز، به دنبال آنکه عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان حین سخنرانی یک مقام پلیس در اسلام‌آباد و یک قاضی زن پاکستانی را تهدید کرد، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های الکترونیک پاکستان اعلام کرد که از این پس، تصویر و صدای عمران خان که رهبری حزب تحریک انصاف پاکستان را عهده‌دار است، نمی‌تواند به صورت زنده پخش شود. براساس این بیانیه، سخنان او باید ضبط شود و بعد از آنکه از مکانیسم نظارتی دقیق و موثری گذشت، قابل پخش می‌شود. در این بیانیه‌ آمده است: از این پس پخش زنده سخنرانی‌های عمران خان در تمامی شبکه‌های تلویزیون ماهواره‌ای ممنوع است. این دستور پس از آن ابلاغ شد که عمران خان در یک سخنرانی زنده تلویزیونی، وعده داد که علیه بازرس کل اسلام‌آباد، معاون وی و یک قاضی زن به اتهام «شکنجه شهباز گیل» تشکیل پرونده خواهد داد. دو هفته قبل، شهباز گیل، مشاور عمران خان پس از یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، به اتهام تحریک به شورش در ارتش و «فتنه‌انگیزی و اغتشاش» بازداشت شد. عمران خان مدعی است که او در بازداشت مورد آزار و اذیت جسمی قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

آلمان نورداستریم ۲ را متوقف کرد

«رابرت هابک»، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان، ضمن ابراز مخالفت با راه‌اندازی خط لوله گاز نورد استریم ۲، تاکید کرد که راه اندازی این خط لوله به معنای تسلیم شدن در برابر روسیه خواهد بود. این مقام آلمانی افزود که راه اندازی خط لوله نورد استریم ۲ به این معنی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه موضعی درست داشته است. وزیر اقتصاد آلمان همچنین خاطرنشان کرد: روسیه در حال کاهش عرضه از طریق نورد استریم ۱ است و این که مسکو کاهش عرضه را به دلایل فنی مرتبط گره می‌زند، در واقع یک بهانه بیشتر نیست. هابک در ادامه هشدار داد که اگر نورد استریم ۲ راه اندازی شود، روسیه همچنان تأمین کننده غیرقابل اعتماد برای گاز خواهد بود. معاون صدراعظم آلمان با اشاره به اینکه آلمان اشتباه کرد که خود را وابسته شدید به گاز روسیه کرد، همچنین افزود: اگر اکنون وابستگی ما به گاز روسیه افزایش یابد، همه درس‌هایی که تا کنون از ایرادات وابستگی به روسیه یاد گرفته ایم، فراموش خواهد شد و ما نباید اثرات منفی این وابستگی را از خاطر ببریم. حمله روسیه به اوکراین سبب شده تا خط لوله گاز روسیه به اوکراین (نورد استریم ۲) مورد تحریم‌های آمریکا واقع شده و به طور کامل ورشکسته شود. این خط لوله به طور کامل ساخته شده است، اما هنوز گازی از این لوله‌های به مقصد اروپا فرستاده نشده است. ایالات متحده با لغو معافیت‌های تحریمی نورد استریم ۲ و مسئولین شرکت‌های آن، به پروژه‌ای که دردسرهای بزرگی برای بایدن و ائتلاف ترانس آتلانتیک ایجاد کرده بود، ضربه مهلکی وارد کرد و این شرکت مجبور به فسخ قرارداد با کارکنان شد.

منبع: مهر

ترکیه اخراج اجباری مهاجرین را متوقف نکرد

در ادامه روند اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی از ترکیه، دولت این کشور ۲۲۷ پناهجوی دیگر افغان را بازداشت و به منظور استرداد به کابل، راهی استانبول کرده است. بر اساس اعلام صدای افغان، این پناهجویان پس از بازداشت از ادیرنه به استانبول منتقل شدند. خبرگزاری «آناتولی» در این باره نوشت که مقامات ترکیه قصد دارند این افراد را با پرواز چارتر به کابل برگردانند. گفتنی است که ترکیه برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی راهبرد ویژه ای را اتخاذ کرده است. اخراج مهاجران افغانستانی از ترکیه در حالی به انجام می‌رسد که این کشور مدعی پذیرش تعداد کثیری از مهاجران بوده و درخواست‌هایی را نیز برای دریافت کمک‌های مالی از نهادهای بین المللی و اتحادیه اروپا ارائه کرده است. در همین ارتباط، سازمان عفو بین ‎ الملل پیشتر با انتشار گزارشی به مناسبت روز جهانی پناهندگان، اعلام کرد که بحران پناه‌جویان افغانستان، یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بحران‌ها در جهان به شمار می‌آید. عفو بین الملل در این گزارش آورده بود که هم اکنون بیش از ۶ میلیون شهروند افغانستانی به علت درگیری‌ها، خشونت و فقر مجبور به ترک خانه و کاشانه شأن شده اند که از این میان ۳.۵ میلیون نفر آواره داخلی و ۲.۶ میلیون نفر دیگر آوارگانی هستند که در کشورهای دیگر به سر می‌برند و مجبور به مهاجرت شده اند. این نهاد عنوان کرده بود که بحران انسانی در افغانستان پس از تحولات سیاسی اخیر در این کشور و قدرت گرفتن در سال ۲۰۲۱ تشدید شده است. بنابراین گزارش، پناهندگان افغانستانی در برخی از کشورهای مقصد از حقوق شأن بر اساس قوانین بین المللی برخوردار نیستند و با تبعیض و خشونت مواجه اند.

منبع: مهر

رئیسی متخلفین فولاد را برکنار کرد

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: شرکت‌های دولتی نمی‌توانند به بهانه انجام مسئولیت‌های خود به هر شخصی بدون ضابطه پرداخت‌های هنگفت داشته باشند. رئیس جمهور در جلسه یکشنبه هیأت دولت با اشاره به انتشار گزارش نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه، تاکید کرد: دولت، ایجاد شفافیت و نظارت بر شرکتهای دولتی را افزایش می دهد و خود را موظف می داند با هر گونه مصادیق فساد برخورد کند. حجت‌الاسلام رئیسی، ضمن تشکر از وزیر صمت در ایجاد تغییرات مدیریتی در فولاد مبارکه در همان ابتدای شروع به کارش دستور داد: تمام کسانی که تخلف آنها در فولاد مبارکه محرز شده از کار برکنار شوند و به تخلفات آنها برابر ضوابط و مقررات در مراجع صالح رسیدگی شود. رئیس جمهور ساماندهی وضع شرکت‌های دولتی و اصلاح شیوه انتصابات در هیات مدیره شرکت‌ها را یک ضرورت بر شمرد و خاطر نشان کرد: وزرا وظیفه دارند در تغییر و تحول شرکتهای زیر مجموعه خود نهایت دقت را در بکارگیری نیروی انسانی صالح، خبره و کارآمد داشته باشند تا بیت المال صیانت شود. حجت‌الاسلام رئیسی متعهد بودن شرکت‌های دولتی به انجام مسئولیت‌های اجتماعی را ضروری برشمرد و گفت: البته شرکت‌های دولتی نمی‌توانند به بهانه انجام مسئولیت‌های خود به هر شخصی بدون ضابطه پرداخت‌های هنگفت داشته باشند. رئیس جمهور به وزیر رفاه ماموریت داد: ضمن تشکیل کمیته ای مرکب از وزارتخانه های مرتبط در مدت ۱۵ روز، آیین نامه ای به منظور نظام‌مند کردن و شفافیت نحوه هزینه کرد ردیف مسئولیت اجتماعی این شرکت‌ها، تدوین و برای تصویب به دولت پیشنهاد دهد. حجت‌الاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات دولت در یک‌سال گذشته برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاکید کرد: تبیین خدمات دولت برای مردم و بویژه نخبگان، موجب امیدآفرینی در جامعه و افزایش اعتماد عمومی می‌شود. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گزارش وزیر امور خارجه در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای رفع تحریم‌ها، از اقدامات این وزارتخانه و تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز قدردانی کرد و گفت: در هیچ نشست و مذاکراتی از حقوق ملت کوتاه نخواهیم آمد. حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه دولت مردمی تلاش برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات را با قوت ادامه خواهد داد، تصریح کرد: این دولت، زندگی مردم را به هیچ عامل بیرونی گره نزده و همه برنامه‌های توسعه‌ای کشور با جدیت پیگیری می‌شود.

منبع: خبرنگاران جوان

فرنگی کاران بر بام قهرمانی جهان ایستادند

تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران، به عنوان قهرمانی رقابت‌های جهانی ۲۰۲۲ رسید. در پایان مسابقات کشتی فرنگی جوانان قهرمانی سال ۲۰۲۲ جهان که در شهر صوفیه بلغارستان برگزار شد، ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم، سعید اسماعیلی در وزن ۶۰ کیلوگرم، علیرضا مهمدی در وزن ۸۲ کیلوگرم و علی عابدی درزی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال طلا رسیدند. ابوالفضل چوبانی در وزن ۸۷ کیلوگرم و فردین هدایتی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم صاحب مدال نقره شدند. سید دانیال سهرابی و امیر عبدی نیز در اوزان ۶۷ و ۷۲ کیلوگرم مدال برنز را از آن خود کردند. تیم ایران با کسب ۱۷۴ امتیاز مقتدرانه قهرمان شد و تیم‌های آذربایجان، اوکراین و ارمنستان نیز به ترتیب با ۱۱۹، ۹۳ و ۸۳ امتیاز به ترتیب دوم تا چهارم شدند.

منبع: خبرنگاران جوان

فعالیت سفیر امارات رونق گرفت

وزارت خارجه امارات اعلام کرد سفیر این کشور در ایران فعالیت‌های خود را از سر خواهد گرفت. وزارت خارجه امارات اعلام کرد «سیف محمد الزعابی» سفیر امارات متحده عربی در ایران طی روزهای آتی، فعالیت‌های خود را در سفارتخانه امارات در تهران از سر خواهد گرفت. طبق اعلام وزارت خارجه امارات، این تصمیم در راستای تلاش‌های امارات برای تقویت روابط با ایران به عنوان بخشی از تصمیم پیشین در جهت افزایش روابط دیپلماتیک تا حد سفیر اتخاذ شذه است. گفتنی است از شش سال پیش، روابط میان ایران و امارات کاهش یافته بود. پیشتر امارات در پی اتفاقاتی که در نمایندگی‌های عربستان در ایران افتاده بود، سفیر خود را از تهران فراخواند.

منبع: خبرنگاران جوان

زندانی های آل سعود غرق شدند

فعالان سعودی فاش کردند هفته گذشته در یکی از زندان‌های عربستان به دلیل سیل، سیاه‌چال‌ها پر شدند و چندین زندانی جان خود را از دست دادند. حمود ابومسمار، از فعالان سعودی در حساب تویئتری خود نوشت: اوایل ماه جاری ده‌ها زندانی در یک زندان مخفی در جده غرق شدند. این زندان مخفی متعلق به سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی سعودی است. بعد از اینکه سیل به سیاه چال‌های زیرزمین سرازیر شد، این زندانیان سعودی بدون تلاش زندانبانان برای نجاتشان به حال خود رها و سپس اجساد به مکان نامعلومی منتقل شدند. این حقیقتی است که باید دانسته و سپس منتشر شود. در راستای نقض حقوق بشر در عربستان دیگر فعال سعودی به اسم ترکی الشلهوب (نویسنده مخالف سعودی) در توئیتی نوشت: عادل الجبیر وزیر خارجه سابق عربستان فاش کرد کسی که شما به او مخالف می گویید، ما او را تروریست می دانیم. این اظهارات راز وحشیگری و افراط گرایی محمد بن سلمان (ولیعهد سعودی) و نیروهای امنیتی او را در برخورد با مخالفان آشکار می‌کند. حکم ظالمانه‌ای که علیه سلمی الشهاب (فعال زن سعودی) و دیگر زنان و مردان بازداشت شده به اجرا درآمده است و همچنین ترور جمال خاشقجی (نویسنده منتقد سعودی) و قطعه قطعه کردن و مخفی کردن جسد او بهترین شاهد مثال و نمونه است!

منبع: خبرنگاران جوان

اسارت خلیل عواوده تمدید شد

وکیل «خلیل عواوده» از امتناع دادگاه رژیم صهیونیستی از آزادی این اسیر فلسطینی که وضعیت وخیمی در زندان دارد، خبر داد. خبرگزاری فلسطینی الشهاب به نقل از منابع مطبوعاتی نوشت دادگاه عالی رژیم اشغالگر صهیونیستی از آزادی «خلیل عواوده» اعتصاب غذا خودداری کرد و تصمیم توقف بازداشت اداری او را حفظ کرد. خبرنگار الجزیره به نقل از وکیل «خلیل عواوده» اعلام کرد دادگاه عالی رژیم صهیونیستی از آزادی وی امتناع ورزید و تصمیم به ادامه بازداشت اداری وی گرفت. این در حالی است که دادگاه عالی رژیم صهیونیستی شامگاه پنجشنبه گذشته بازداشت موقت اسیر فلسطینی را پس از حدود ۶ ماه اعتصاب غذا، تعلیق کرده بود. «خلیل عواوده» اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر بیش از ۱۶۰ روز در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذا زده و شرایط جسمانی ناپایداری دارد. «دلال العواوده» همسر «خلیل العواوده» پیش از این از وخامت حال این اسیر فلسطینی خبر داد و گفت: «خلیل العواوده ضعف شدید و تقریباً کم بینایی وجود دارد. وزن اسیر فلسطینی کمتر از ۳۵ کیلوگرم است و بیم جان او وجود دارد. او حتی قادر به تکلم و حرکت نیست. حدود ۸ ماه است که از ملاقات با خلیل منع شده‌ایم.»

منبع: خبرنگاران جوان

زمان انتخابات ترکیه مشخص شد

وزیر دادگستری ترکیه زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد. بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد انتخابات ریاست جمهوری این کشور ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ (۲۸ خرداد ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و این دومین انتخاباتی خواهد بود که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آن وارد رقابت می‌شود. وزیر دادگستری ترکیه تاکید کرد احزاب مخالف در مقامی نیستند که بتوانند موعد انتخابات را تعیین کنند یا تغییر دهند، از اینرو انتخابات در تاریخ مقرر برگزار خواهد شد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کنونی ترکیه، پیشتر داوطلبی خود به نمایندگی از ائتلاف جمهور (حزب عدالت و توسعه و حزب ملی گرا به رهبری دولت باغچلی) را برای انتخابات پیش رو ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده، اما جناح مخالفان (ائتلاف ملت با شش حزب) هنوز داوطلب مشترک خود را اعلام نکرده اند.

منبع: خبرنگاران جوان

ذخایر ارزی در دسترس سه برابر شد

آمارهای منتشرشده از سوی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد با آغاز فعالیت دولت سیزدهم در ایران ذخایر ارزی در دسترس ایران افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است که این امر نشان‌دهنده دیپلماسی فعال این دولت و موفقیت سیاست‌های آن در مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکاست. این نهاد بین‌المللی از سال ۲۰۱۹ در اقدامی تأمل‌برانگیز به‌دنبال اتخاذ سیاست فشار حداکثری از سوی دولت ترامپ علیه ایران به‌یک‌باره رقم ذخایر ارزی ایران را از ۱۲۲.۴۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱۴.۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش داد و در توجیه اقدام خود اعلام کرد رقم ذخایر ارزی در دسترس دولت ایران را اعلام کرده است؛ یعنی ذخایری که آماده و تحت کنترل مقامات مالی کشور است و در خارج از دسترس تحریم‌ها قرار دارد. این نهاد، ذخایر ارزیِ در دسترس ایران در سال ۲۰۲۰ را نیز کاهش داد و کل ارز در دسترس ایران طی این سال را ۱۲.۴۳ میلیارد دلار اعلام کرد. اما به‌اذعان صندوق بین‌المللی پول از سال ۲۰۲۱ و با روی کار آمدن دولت سیزدهم در ایران روند نزولی ذخایر ارزی در دسترس ایران معکوس شده و با شیب تندی به‌سمت بالا در حرکت بوده است به‌طوری که در این سال ذخایر ارزی در دسترس ایران ۸.۸۸ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته و به ۲۱.۳۱ میلیارد دلار رسیده است. در سال ۲۰۲۲ نیز بر اساس آمار انتظاری صندوق بین‌المللی پول ذخایر ارزی در دسترس ایران با افزایش حدود ۲برابری نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۴۱.۳۹ میلیارد دلار رسیده است. بر این اساس با روی کار آمدن دولت سیزدهم ذخایر ارزی در دسترس ایران رشد ۲۳۲درصدی داشته و از ۱۲.۴۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۴۱.۳۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. رشد بیش از ۳برابری ذخایر ارزی در دسترس ایران در حالی رخ داد که با آغاز فعالیت دولت سیزدهم دیپلماسی فعالی در پیش گرفته شد و با هدف خنثی کردن تحریم‌ها توسعه تجارت با کشورهای همسایه، انجام مبادلات تجاری با پول‌های ملی و مبادلات مالی از طریق سازوکارهای محلی در اولویت قرار گرفت.

منبع: تسنیم

دلار نزدیک کانال ۲۷هزار تومان شد

نرخ دلار درحالی به کانال ۲۸هزار تومان بازگشته است که در یک سال قبل تحولات اقتصادی و سیاسی کنار هجمه‌های رسانه‌ای نوسانات بازار ارز را به بالاترین حد رسانده است، ولی با اقدامات سیاست‌گذار پولی و ارزی توطئه‌ها خنثی و ثبات در بازار حاکم شد. بازگشت نرخ دلار به کانال ۲۸ هزار تومان در حالی در بازار مشاهده می‌شود که طی یک سال گذشته تحولات اقتصادی و سیاسی تحت‌تأثیر فشارهای خارجی و تحریم‌ها کنار هجمه‌های رسانه‌ای نوسانات بازار ارز را به بالاترین حد خود رسانده بود لیکن اقدامات سیاستگذار پولی و ارزی با خنثی‌سازی توطئه‌ها و فشارها، ثبات ارز را در بازار ارز حاکم کرد. سال‌های اخیر در شرایطی سپری شده است که متأثر از عدم پایبندی آمریکا به توافق بین‌المللی برجام و اعلام خروج یکجانبه شاهد اعمال تحریم‌های ظالمانه اقتصادی از سوی آن کشور بودیم که به‌نوبه خود از ناحیه ایجاد محدودیت در «تعاملات تجاری بین‌المللی»، «مبادلات بانکی» و «صادرات نفت خام»، به‌دنبال ایجاد التهاب و فروپاشی اقتصاد کشور بود. بدون تردید مواجهه هوشمندانه و ناکام گذاشتن اقدامات دشمن در جنگ تمام‌عیار اقتصادی علیه‌ نظام جمهوری اسلامی ایران، حاصل اتحاد و همبستگی و تلاش خستگی‌ناپذیر همه مسئولان در تمامی قوا کنار وفاق و همدلی آحاد ملت ایران است. بانک مرکزی نیز به‌عنوان نهاد سیاستگذار پولی و بانکی درحال برنامه‌ریزی مناسب برای مواجهه با این خصومت‌ها و مدیریت و مهار تبعات منفی آن در اقتصاد بوده است؛ مجموع تحولات اقتصادی کشور در یک سال اخیر مؤید آن است که هرچند از ناحیه تحریم‌ها و تشدید فشارهای نظام سلطه و استکبار جهانی، برخی مصائب و مشکلات اقتصادی دامن‌گیر کشور و مردم شده است، لیکن مقایسه شرایط کنونی اقتصاد با آنچه دشمن در سر می‌پروراند، حاکی از عدم توفیق و شکست دشمنان در توطئه فروپاشی اقتصادی کشور است. با توجه به اثرپذیری مستقیم بخش خارجی از تحریم‌های اعمال‌شده،‌ از سال گذشته تاکنون بخش عمده‌ای از سیاست‌های بانک مرکزی بر کاهش آسیب‌پذیری این بخش از توطئه‌های دشمن متمرکز بوده است. آن‌طور که قبلاً هم مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده بودند: اقدامات بانک مرکزی در دو حوزه کاهش «نوسانات نرخ ارز و روان‌سازی تجارت خارجی» و «کاهش تأثیرپذیری واردات کالاهای اساسی و ملزومات تولید از نوسانات نرخ ارز» پیگیری شده است. از مهمترین اقدامات سیاست‌گذار ارزی برای مهار نوسانات ارزی در ماه‌های گذشته، اصلاح موارد ۲۴گانه ارز خدماتی، پیگیری راه‌اندازی سامانه فروش و عرضه ارز خرد برای مردم، مشارکت در بازبینی نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰، برخورد با صرافی‌های متخلف و تمرکز ویژه بر بازار باز بوده است. بنابراین در هفته‌های اخیر با افزایش حجم معاملات در بازار توافقی و تأمین نیازهای ارزی متقاضیان، بازار ارز شاهد کاهش چشم‌گیر نوسانات ارزی بود و از روز شنبه هفته گذشته نیز استارت کاهش جدی قیمت‌ها در بازار زده شد و هم‌اکنون باید منتظر باشیم که قیمت دلار باز هم کانال عوض کند و به کانال ۲۷ هزار تومان برگردد. امروز در بازار ارز قیمت دلار برای فروش ۲۸ هزار تومان درج شده است.بازگشت نرخ دلار به کانال ۲۸ هزار تومان همان‌طور که پیشتر ذکر شد در حالی حادث می‌شود که طی یک سال گذشته تحولات اقتصادی و سیاسی همچون قطعنامه شورای حکام، تصویب تحریم‌های جدید، اصلاح ساختار اقتصادی و حذف ارز ترجیحی و جنگ روانی برای دامن زدن به شوک قیمتی همه و همه، انتظار عمومی را برای جهش نرخ ارز فراهم کرده بود اما با وجود تمامی هجمه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای و اقدامات آمریکا در زمینه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و اخبار ضدونقیض از مذاکرات لغو تحریم‌ها با گذشت یک سال آرامش در بازار ارز حکمفرما است و این عملکرد یکی از دستاوردهای بانک مرکزی در دولت سیزدهم کنار دستاوردهای اقتصادی کاهش تورم و انضباط پولی است. اقداماتی همچون اعطای اختیارات ویژه به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز با مصوبه سران قوا، تصمیم شجاعانه بانک مرکزی در زمینه راه‌اندازی بازار توافقی، مسدود کردن حساب فعالان بازار فردایی ارز و طلا کنار شناسایی سرشاخه‌های فعال در این بخش با همکاری نهادهای مرتبط با محوریت بانک مرکزی قوه قضاییه و پلیس امنیت و پلیس اقتصادی، اقدام دولت در راستای مقابله با قاچاق و کنترل تقاضای ارز در بازار قاچاق، تسهیل‌گری بانک مرکزی در بازگشت ارز حاصل از صادرات، فعالیت صرافی‌ها در ایام تعطیل در دستاورد ثبات‌بخشی بازار ارز، بی‌تردید تأثیرگذار بوده‌اند. رصد نرخ ارز طی چند روز اخیر نیز مؤید به آرامش رسیدن و ثبات در بازار است و انتظار می‌رود با تصمیم‌های نهادهای مسئول اقتصادی و سیاسی روند تثبیت نرخ ارز تعمیق بیشتری به خود بگیرد.

منبع: تسنیم

آمریکا به سرقت نفت سوریه سرعت داد

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد، نیروهای آمریکایی طی چند روز اخیر ده‌ها تانکر مملو از نفت به سرقت رفته سوریه از میادین نفتی "الجزیره" را به یکی از پایگاه‌های خود در داخل خاک عراق منتقل کرده است. منابع محلی به این خبرگزاری گفتند: نیروهای آمریکایی بامداد یک شنبه هم محموله ای متشکل از ۱۳۷ دستگاه تانکر مملو از نفت به سرقت رفته از میادین نفتی سوریه را با همکاری شورشی‌های متحد خود، نیرهای سوریه دموکراتیک (قسد) به پایگاه خود در داخل خاک منتقل کردند. این منابع تاکید کردند، تانکرهای مذکور از طریق گذرگاه غیر قانونی "المحمودیه" در ریف "الیعربیه" وارد خاک عراق شدند. این سرقت در دو ستون مجزای ۱۲۲ و ۱۵ تانکر انجام گرفت در حالی که پنج روز قبل نیز ارتش متجاوز و اشغالگر آمریکا ۶۵ تانکر سوخت سوریه را از همین طریق به داخل پایگاه‌های خود در خاک عراق منتقل کرده بود.

منبع: تسنیم

تمدید گذرنامه در مرز منتفی شد

احمد وحیدی در خصوص گذرنامه‌های سفر اربعین گفت: در رابطه با برگه تردد با دولت عراق مشغول مذاکره هستیم، اما کار تمدید گذرنامه در مرزها، امکان پذیر نیست و زائران باید به تمدید آن پیش از رسیدن به مرز اقدام کنند.دکتر احمد وحیدی روز یکشنبه در پایان نشست کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین، این مطلب را مطرح کرد. وی افزود: یکی از کمیته‌های فعال ستاد مرکزی اربعین، کمیته فرهنگی است که جمع گسترده‌ای از فرهیختگان در آن حضور دارند. برنامه‌های این کمیته استفاده از ظرفیت‌های هنری، تهیه کتاب و مقاله پیش از مراسم و همچنین همایش برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم اربعین است.وحیدی در خصوص گذرنامه هم گفت: در رابطه با برگه تردد با دولت عراق مشغول مذاکره هستیم، اما کار تمدید گذرنامه در مرزها، با توجه به شلوغی آن، امکان پذیر نیست و باید به تمدید آن پیش از رسیدن به مرز اقدام کنند. وی با توجه دادن زائران اربعین حسینی (ع) برای ایجاد آمادگی در مواجهه با موج گرما، اظهار کرد: البته پیش بینی مه‌پاش شده و همه موکب‌ها باید خنک کننده داشته باشند. وزیر کشور خاطرنشان کرد: اتاق مخصوص برای گرمازدگان و آب یخ برای کمک به آنها، پیش بینی شده است. دکتر وحیدی درباره واکسن کرونا هم تصریح کرد: زائران اربعین، دز یادآور را در صورتی که ۶ ماه از دریافت آخرین واکسنشان گذشته است، تزریق کنند.

منبع: شبکه خبر

رژیم صهیونیستی به حالت آماده باش کامل درآمد

رسانه‌های صهیونیستی از آماده باش سطح بالای نظامیان اسرائیلی در مناطق مرزی شمال خبر دادند.رسانه‌های صهیونیستی از آماده باش سطح بالای نظامیان اسرائیلی در مناطق مرزی شمال خبر دادند که این وضعیت در روزهای آینده نیز تداوم خواهد داشت.آماده باش نظامیان رژیم صهیونیستی در مناطق شمالی فلسطین اشغالی

رسانه‌های رژیم صهیونیسیتی علت آماده باش سطح بالای ارتش در مرزهای شمال اسرائیل با لبنان را ترس و نگرانی از تلاش حزب الله برای مقابله با تنش های دریایی و گازی میان تل آویو و بیروت اعلام کردند.

منبع: شبکه خبر

هواشناسی وضعیت زرد اعلام کرد

سازمان هواشناسی با پیش بینی افزایش بارندگی ها در سه روز آینده برای مناطقی از کشور هشدار سطح زرد صادر کردسازمان هواشناسی با اعلام هشدار -سطح زرد برای برخی از مناطق کشور از تداوم بادهای ۱۲۰ روزه، افزایش شیو فشاری و نفوذ گردو غبار تا روز سه‌شنبه خبر داد. همچنین در خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، جنوب شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، نیمه شرقی اصفهان، نیمه شرقی سمنان و شمال سیستان و بلوچستان تا روز سه شنبه شاهد وزش باد شدید و گردوخاک خواهیم بود. سازمان هواشناسی با پیش بینی کاهش کیفیت هوا و دید افقی، اجتناب از هرگونه تردد غیر ضروری برای افراد سالمند و کودکان در سطح شهر، پرهیز از هرگونه فعالیت‌های ورزشی و تفریحی، را توصیه کرده است. همچنین برای فردا در جنوب و شرق سیستان و بلوچستان، غرب و شرق هرمزگان، ارتفاعات تهران، مازندران، شمال شرق خوزستان، دامنه و ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات ایلام و نوار غربی و جنوب فارس، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز پیش بینی شده است. سازمان هواشناسی برای در صعود به ارتفاعات توصیه باحتیاط کرده و خواستار عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده، ساختمان‌های نیمه کاره شده و پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها شده است.

منبع: شبکه خبر

سیمان صدرنشین بورس شد

تالار سیمان بورس کالای ایران امروز (یکشنبه) میزبان دادوستد ۶۵۲ هزار و ۷۴۹ تن سیمان بود.تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا امروز شاهد دادوستد ۴۵ هزار تن آهن اسفنجی، ۲ هزار و ۶۲۵ تن شمش آلومینیوم، ۲۵ تن بیلت آلومینیوم، ۱۵۰ تن شمش روی، ۴ هزار مس کاتد، ۲۰۰ تن مس کم عیار و ۳۷۵ تن هیدوکسید آلومینیوم بود. تالار حراج باز نیز شاهد دادوستد ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن وکیوم باتوم بود. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز معامله ۳ هزار و ۱۸۶ تن مواد پلیمری، ۲ هزار و ۶۷۵ تن مواد شیمیایی، یک هزار و ۱۴۵ تن قیر، ۲۹۹ تن روغن پایه، ۳۸۶ تن اسلاک واکس، ۱۳۸ تن پارافین واکس و ۵۰۰ تن گوگرد را تجربه کرد. تالار صادراتی نیز شاهد معامله ۲ هزار و ۸۰۰ تن قیر و ۲ هزار تن گوگرد بود. ۱۰ هزار و ۳۷۰ تن اکسید آلومینیوم، تراورس چوبی و کلوخه باریت هم در بازار فرعی به فروش رسید در مجموع ۷۳۹ هزار و ۱۳۵ تن انواع کالا در تالارهای مختلف بورس کالای ایران معامله شد.

منبع: شبکه خبر

کمبود سرم مرتفع شد

رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: هم اکنون هیچ کمبود سرمی در کشور نداریم. دکتر سید حمید خویی افزود: دو اتفاق مهم در عرضه و تقاضای سرم در کشور نقش داشت، یکی موج پنجم کرونا و ضرورت تجویز داروی تزریقی با سرم بود و دیگر موارد گرمازدگی به علت افزایش دمای هوا در مناطق جنوبی کشور بوده است که نیاز به سرم را افزایش داد.وی گفت: البته نگرانی درباره شیوع وبا از کشور عراق به ایران نیز در یکی دو ماه اخیر موجب شد برخی مراکز درمانی اقدام به ذخیره سرم کنند که خداراشکر شیوع وبا رخ نداد. خویی ادامه داد: اکنون کمبود سرم و کمبود تولید سرم نداریم و امیدواریم با پایان گرفتن موج کرونا مصرف سرم منطقی شود.

منبع: شبکه خبر

مدیر شرکت جاسوسی پگاسوس برکنار شد

گروه NSO اسرائیل که سازنده بدافزار جاسوسی پگاسوس است، اعلام کرد که مدیرعامل این شرکت از سمت خود کناره گیری کرد.سخنگوی شرکت جاسوسی پگاسوس در بیانیه ای اعلام کرد که گروه NSO عنوان کرد که این شرکت سازماندهی مجدد خواهد شد و شالو هالیو مدیرعامل شرکت از سمت خود کناره گیری کرد. به گفته سخنگوی شرکت، یارون شوهات مدیر عامل افسر عملیات اکنون رهبری و فرآیند سازماندهی مجدد شرکت را مدیریت خواهد کرد. بهمن سال ۱۴۰۰ پلیس رژیم صهیونیستی برای نخستین بار به استفاده غیرقانونی از بدافزار جاسوسی پگاسوس اعتراف و اعلام کرد: داده‌ها پس از تحقیقات داخلی تغییر کرده و ما استفاده از پگاسوس علیه اسرائیلی‌ها را تایید می‌کنیم. جنجال بر سر نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس حدود پنج ماه پیش از اعتراف پلیس اسرائیل و پس از انتشار گزارشی از سوی چندین رسانه جهانی در مورد نفوذ این نرم‌افزار جاسوسی به تلفن‌های همراه چندین فعال سیاسی، خبرنگار و مقام سیاسی در جهان آغاز شد. تحقیقات جامع بیش از ۱۷ سازمان خبری نشان داد که از این نرم‌افزار جاسوسی ساخت شرکت فناوری صهیونیستی «ان اس او» برای جاسوسی از گوشی‌های همراه صدها خبرنگار، فعال سیاسی و اجتماعی و همچنین سیاستمدار در سرتاسر جهان استفاده شده است.

منبع: ایرنا

سفر مخفیانه رییس شاباک به قاهره لو رفت

رسانه های رژیم صهیونیستی یکشنبه شب فاش کردند که رئیس سرویس های امنیت داخلی این رژیم موسوم به «شاباک» به قاهره سفر کرده است. شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی گزارش داد که سفر «رونین بار» به قاهره در راستای کاهش تنش با مصر و به صورت محرمانه صورت گرفته است. بر اساس این گزارش، رییس شاباک با «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر دیدار کرده است. رسانه‌ها دیدار رونین به قاهره را با هدف آرام کردن بحران بوجود آمده میان اسرائیل و مصر اعلام کردند. پیش بینی می شود که رونین فردا (یکشنبه) قاهره را به مقصد تل آویو ترک کند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی علت تنش در روابط تل آویو و قاهره را سرنگونی پهپاد مصری توسط ارتش اسرائیل اعلام کرده بود. از سوی دیگر برخی رسانه‌های دیگر از جمله روزنامه هاآرتص چاپ سرزمین‌های اشغالی نوشته بود که تحولات اخیر و حمله نظامی به نوار غزه و اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری موجب تنش سیاسی در روابط قاهره و تل آویو شده است. علاوه براین، جنایت ترور «خالد منصور» فرمانده تیپ جنوبی در گردان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی، خشم مصری‌ها را افزایش داد، چرا که این عملیات پس از آن انجام شد که مصری‌ها به «جهاد اسلامی» برای رسیدن به توافق آتش بس اصرار می‌کردند.

منبع: ایرنا

اتریش اولیانوف را احضار کرد

اولیانوف جمعه شب (۲۸ مرداد) با نقل توییت تشکرآمیز رئیس جمهوری اوکراین بابت ارسال دور جدیدی از کمک های نظامی آمریکا نوشته بود: به مردم اوکراین رحم نکنید! پس از بالا گرفتن انتقادها از این توییت، دیپلمالت روس آن را حذف کرد و در نوشته دیگری ضمن عذرخواهی توضیح داد که آمریکا با کمک های نظامی اش و ولودیمیر زلنسکی با رد گفت و گوهای صلح، به مردم اوکراین رحم نمی کنند. با این وجود خبرگزاری تاس خبر داد که وزارت امور خارجه اتریش شب گذشته (۲۹ مرداد) اولیانوف را در مورد توییت حذف شده احضار و اعلام کرد: ما از آزادی بیان حمایت می کنیم ولی این حق را داریم تا در برابر اظهارات تحریک آمیز دست به اقدام قاطع بزنیم. پیشتر وزارت امور خارجه اوکراین از مقام های اتریشی خواسته بود تا اولیانوف را از این کشور اخراج کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha