یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
نشست علمی تبیین شخصیت زیدبن علی(ع) با حضور علمای قم و یمن

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به روایات متعددی که در رابطه با زیدبن علی و تأیید شخصیت و قیام زید بیان شده است، گفت: مجموع احادیث نشان می دهد که زید بن علی از علما و فقها بود، جهادش در راه خدا بود و در راه خدا به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در همایش تکریم و تبیین شخصیت حضرت زید بن علی(ع) روز گذشته یکم شهریورماه در سالروز شهادت ایشان با حضور علماء و اندیشمندان ایران و یمن در سالن حضرت خدیجه سلام الله علیها واقع در کتابخانه حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد اظهار کرد: حضرت زید بن علی بن الحسین علیه السلام شخصیت ویژه ای است که روایات صحیحه ای از ایشان در منابع زیدیه است که از نظر سند با ضوابط رجالی ما هم از روایات صحیح به شمار می آید و می تواند بسیاری از گره های فقهی ما را باز کند از جمله خطبه فدکیه در منابع ما مرسله است ولی خطبه فدکیه با سند صحیح در منابع زیدیه موجود است.

وی ادامه داد: زید بن علی فرزند امام سجاد علیه السلام است از مادری است که کنیزی بود که مختار به ایشان اهدا کرده بود و امام باقر در روایتی فرمودند ای زید مادرت فردی نجیب زاده است، شخصیت مادر او نیز این گونه تجلیل شده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام سه پسر و یک دختر از این بانو داشتند که یکی از آنها زید است گفت: زید در دورانی به دنیا آمد که اوج انحطاط و ظلم امویان و دوران خون خواهی امام حسین علیه السلام است، پیشگویی های متعددی از اهل بیت در مورد زید است و روایات زیادی درباره مقام علمی زید بیان شده که نشان می دهد در علم و فقاهت و تسلط زید بن علی نسبت به قرآن هیچ اختلافی بین شیعه و اهل سنت نیست.

وی با اشاره به علم و زهد و شجاعت و صداقت و معنویت زید بن علی گفت: فلسفه قیام زید علیه هشام بن عبدالملک انتقام خون شهدای کربلا و امر به معروف و نهی از منکر بوده و ما شیعیان معتقدیم که قیام زید مأذون از طرف امام صادق علیه السلام بوده بنابراین زید شهید در راه خدا است و در مقام و منزلت این شخص هیچ تردیدی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به تعدادی از روایات کتاب عیون اخبار الرضا در رابطه با زیدبن علی گفت: قیام و شخصیت زید آنقدر برای مرحوم صدوق مهم است که بابی از روایات امام رضا علیه السلام را در رابطه با شخصیت زید اختصاص می دهد و در آن می گوید وقتی زید بن موسی بن جعفر در بصره خروج کرد و خانه های بنی عباس را آتش زد او را دستگیر کردند و به نزد مأمون بردند و مأمون گفت به خاطر جایگاهی که علی بن موسی الرضا علیه السلام در نزد من دارد از زید گذشتم و خطاب به امام رضا علیه السلام گفت اگر برادر شما قیام کرده در گذشته هم زید بن علی قیام کرده است و کشته شد و اگر رابطه ما و شما نبود برادر شما را هم می کشتم.

وی ادامه داد: امام رضا علیه السلام در جواب مأمون فرمودند برادرم زید را با زید بن علی مقایسه نکن زیرا زید بن علی از علمای آل محمد صلوات الله علیه و آله بود که به خاطر خداوند غضب کرد و با دشمنان خدا جهادکرد تا وقتی که در راه خدا کشته شد و دعوتش از سر هوا و هوس نبود و بعد از شهادتش امام صادق علیه السلام فرمودند که وای بر کسی که فریادش را شنید و او را یاری نکرد.

استاد حوزه علمیه گفت: مأمون به امام رضا علیه السلام گفت آیا روایتی نسبت به افرادی که به ناحق ادعای امامت می کنند وارد نشده است و امام رضا علیه السلام بلا فاصله فرمودند زید ادعای ناحقی نداشت و شیخ صدوق در ادامه می گوید زید بن علی فضایل بسیاری دارد که من آن ها را در این کتاب نقل می کنم.

وی با اشاره به روایات دیگری در رابطه با زید بن علی گفت: در روایتی از پیامبر صلوات الله علیه و آله نقل شده است که به امام حسین علیه السلام فرمودند از صلب تو مردی خارج می شود به نام زید که او و اصحابش در روز قیامت با چهره های نورانی عبور می کنند و بدون حساب وارد بهشت می شوند که نشان می دهد زید در راه خدا به شهادت می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به روایات متعددی که در رابطه با زیدبن علی و تأیید شخصیت و قیام زید بیان شده است، گفت: مجموع احادیث نشان می دهد که زید بن علی از علما و فقها بوده که جهادش در راه خدا بود و در راه خدا به شهادت رسید.

وی با بیان این که یمن در تمدن سازی جهان اسلام نقش مؤثری داشته است گفت: امروز هم اگر کسی معنای واقعی جهاد را می‌خواهد ببیند می تواند آن را در یمن مشاهده کند که مجاهدانه در مقابل دشمنان ایستاده است و امیدواریم که این جهادبه پیروزی بینجامد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha