یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024
نشست علمی تبیین شخصیت زیدبن علی(ع) با حضور علمای قم و یمن

حوزه/ شواهد نشان می دهد که در اواخر قرن اول امر به معروف و نهی از منکر بر سر زبان ها افتاد و در چنین شرایطی زید بن علی زندگی می کرد؛ شخصیتی که به عبادت و تهجد شهرت دارد و وقتی وارد کوفه می شود علمای کوفه کرسی درس برایش می گذارند و در مقابل هشام بن عبدالملک می ایستد و او را بی لیاقت می داند و صراحتا نهی از منکر می کند بنابراین مجموع زندگی زید بن علی قیام و مبارزه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام روح الله توحیدی نیا در همایش تکریم و تبیین شخصیت حضرت زید بن علی(ع) یکم شهریورماه در سالروز شهادت ایشان با حضور علماء و اندیشمندان ایران و یمن در سالن حضرت خدیجه سلام الله علیها واقع در کتابخانه حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد با بیان اینکه ظرفیت بسیار وسیعی از اشتراکات مذهبی پیش روی دو ملت ایران و یمن است، گفت: خداونددر قران کریم وحدت مسلمانان را یکی از تکالیف مسلمانان برشمرده و اگر این یکپارچگی وجود داشته باشد قدرت مسلمانان حفظ خواهد شد .

وی با اشاره به زمینه ها و بستری که موجب شد حضرت زید بن علی در برابر امویان قیام کنند، گفت: ما در قرن دوم جامعه اسلامی برای چندمین بار می بینیم که این احساس به وجود می آید که بین فضای حاکم در جامعه و آنچه در آموزه های دینی و قرآن بیان شده است فاصله می افتد و این موضوع یک نارضایتی عمومی را به وجود می آورد و مسلمانان در قرن دوم به این فکر می کنند که شرایط فعلی قابل تحمل نیست و قیام ها از جمله قیام زید بن علی شکل می گیرد.

کارشناس دینی با بیان اینکه با گذشت صد سال از بعثت پیامبر صلوات الله علیه و آله به ویژگی های عصر جاهلی در جامعه بازگشته بود، گفت: در اواسط قرن نخست سراشیبی تندی را در بازگشت به پس از اسلام مشاهده می کنیم که در رأس آن واقعه عاشورا را می بینیم که جامعه آن را نمی پذیرفت و بعد از آن واقعه قیام های متعدد را می بینیم ک از قیام امام حسین علیه السلام الهام گرفته بود.

وی با بیان اینکه بعد از قیام کربلا و قیام های یکه برای انتقام گیری رخ داد محدودیت های دوستداران اهل بیت بسیار بیشتر شد گفت: شواهدی وجود دارد که در فاصله نیم قرن بعد از قیام عاشورا اعمال مخالف اسلام به گونه ای عادی سازی شده بود که حکام اموی به صورت علنی از آن حمایت می کردند وآن را خلاف اسلام نمی دانستند که از آن جمله می توان به اشرافی گری، نژاد پرستی، منازعات قومی و قبیلی، منصوب کردن حاکمان ظالم برای سرکوب معترضان، فراموشی اخلاق مداری و عدم رعایت حقوق شهروندی و غارت اموال عمومی اشاره کرد.

حجت الاسلام توحیدی نیا گفت: مجموع این شرایط نا رضایتی عمومی را به سطح جامعه آورد و می بینیم که امام باقر علیه السلام در اواخر قرن اول فرمودند که دوستداران ما به بهانه های مختلف به قتل می رسند و دست و پای آنها قطع می شود، بنی امیه هر کسی که اندک اظهار محبتی به خاندان پیامبر صلوات الله علیه و آله دارد را زندانی کرده، یا مالش را به غارت می برند و یا خانه اش را ویران می کنند بنابراین امام باقر علیه السلام هم این ها را به صراحت بیان می کردند.

وی با بیان اینکه تجمعات گوناگونی در جامعه اسلامی علیه حکومت شکل می گرفت، افزود: از سال ۱۰۸ هجری قمری قیام هایی در اقصی نقاط جامعه اسلامی شکل می گیرد که این قیام ها متوجه حکومت هستند و تا سال ۱۲۰ ادامه پیدا می کند؛ همچنین علمای اسلامی تا پایان دهه اول قرن دوم، مردم را به عدم قیام سفارش می کردند ولی از دهه دوم علما هم حامی این قیام ها می شوند و مشکل را متوجه حکومت می بینند.

این پژوهشگر دینی گفت: ظلم بر مردم تا جایی پیش رفته بود که مردم دسته دسته در شهر های مختلف تجمع می کردند و دعا می کردند که خدایا پایان عمر ما را برسان که در کتب تاریخی نقل شده است که مرگ را مساوی رحمت الهی قلمداد می کردند.

وی ادامه داد: شواهد نشان می دهد که در اواخر قرن اول امر به معروف و نهی از منکر بر سر زبان ها افتاد و در چنین شرایطی زید بن علی زندگی می کرد؛ شخصیتی که به عبادت و تهجد شهرت دارد و وقتی وارد کوفه می شود علمای کوفه کرسی درس برایش می گذارند و در مقابل هشام بن عبدالملک می ایستد و او را بی لیاقت می داند و صراحتا نهی از منکر می کند بنابراین مجموع زندگی زید بن علی قیام و مبارزه است.

حجت الاسلام توحیدی نیا تصریح کرد: زید بن علی در ابتدای قیام صراحتا می گوید من شما را به کتاب خدا و سنت پیامبرش، پیکار با ستمگران و ظالمان و دفاع از مستضعفان و بخشش به محرومان دعوت می کنم.

همچنین در ادامه این نشست سخنان یوسف الحاضری از علمای یمن در تبیین شخصیت قیام زید بن علی بن الحسین علیه السلام در این همایش پخش شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha