یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست

حوزه/ ضرورت دارد انسان مؤمن، خانواده مؤمن و نظام اسلامی، براساس سیاست‌گذاری الهیِ قرآن و سنت معصومین، نظام اوقاتِ امر معاش و معادش را تعریف کند و به اجرا گذارد و در این مسیر اصل «الزام افراد و تشکیلات بر فضیلتها، بر اساس مراتب دیانت سه گانه مسلمین، مومنین و محسنین» را توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین نقی پور فر در نشست علمی با عنوان "مدیریت نظام اوقات" که به همت گروه مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد، گفت: تدبیر امور چهارگانه افراد یعنی ارتباط با خود، خدا، جامعه و با طبیعت، در سطوح فردی، خانوادگی، اداری، اجتماعی و حکومتی، نیازمند تقسیم‌بندی و تعیین و تدبیر کلی اوقات مناسب هرفعالیت‌ است.

وی افزود: «نظام کلی مدیریت اوقات شبانه‌روزی»، پایه و اساس هر تدبیر و عملکرد شخصی، خانوادگی، سازمانی، اجتماعی وحکومتی مفید مادی‌معنوی با حداکثر کارایی و اثربخشی ازمنظر اسلام است که الگوی کلی این نظام مدیریت اوقات، پیش‌نیاز اصلاح نظامات فردی خانوادگی‌، اجتماعی اداری و حکومتی است.

وی در ادامه به تشریح پیش فرض های سه گانه مدیریت نظام اوقات شامل "دو ساحتی بودن (مادی-ملکوتی) انسان"، "در خدمت ساحت ملکوتی بودن ساحت مادی انسان" و "ارتباط مستقیم تحولات شبانه روزی طبیعت با ساحت های انسانی" پرداخت.

حجت الاسلام و المسلیمن نقی پور فر در ادامه با جمع بندی نقش مستقیم تحولات شبانه‌روزی در اصلاح دنیا و آخرت انسان خاطرنشان کرد: ضرورت دارد انسان مؤمن، خانوادة مؤمن و نظام اسلامی، براساس سیاست‌گذاری الهیِ قرآن و سنت معصومین، نظام اوقاتِ امر معاش و معادش را تعریف کند و به اجرا گذارد و در این مسیر اصل «الزام افراد و تشکیلات بر فضیلتها، بر اساس مراتب دیانت سه گانه مسلمین، مومنین و محسنین» را توضیح داد.

وی در ادامه علاوه بر استناد قرآنی، به اصل دوم و اصل ۴۳ قانون اساسی مبنی بر "تنظیم برنامه اقتصادی کشور به‌صورتی که شکل و محتوا و ساعات کار چنان باشد که هر فرد، علاوه‌ بر تلاش شغلی، فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و شرکت فعال در رهبری کشور و افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد"، استناد کرد که بر بسترسازی نظام مدیریت اوقات تأکید کرده است.

رئیس انجمن علمی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه نشست بر اساس روایت امام رضا (ع) به تبیین نظام کلی اوقات شبانه روزی در اسلام در چهار ساحت نظام زمانی "امور معنوی (اوقات نماز و نظام تهذیب نفس)"، "اشتغال و رفع نیازهای معیشتی"، " استراحت و تمدید قوا ۴" و "ارتباطات انسانی غیر شغلی و امور شخصی در طول هفته و سال" پرداخت.

وی در این زمینه گفت: عملی‌کردن الگوی کلی مدیریت اوقات شبانه‌روزی نیازمند سیاست تدریج در اجرا، متناسب با ظرفیت و اقتضائات اقشار مختلف است؛ ازاین‌رو، مناسب است در سه مرحله کوتاه‌مدت، میان‌مدت، و درازمدت به اجرا درآید. اجرای آزمایشی این طرح، در سه یا چهار استان با اقتضائات مختلف اقلیمی‌ نیز می‌تواند محکی برای نحوه پیاده‌کردن آن در کل کشور قرار گیرد.

نشست علمی با عنوان "مدیریت نظام اوقات" ۱۸ با ارایه حجت الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پورفر رئیس گروه مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و دبیری دکتر شیخی مدیر کارگروه منابع انسانی گروه مدیریت برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha