شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه استان تهران

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر معرفی آثار علمی شیعه و تربیت مبلغان بین المللی و طلاب زباندان را ضروری خواند و گفت: حوزه برای پاسخگویی به مردم سراسر دنیا برنامه‌ریزی کند، بنابراین طلاب باید حداقل به یک زبان خارجی تسلط داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) روز دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ در مراسم افتتاح سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حوزه علمیه استان تهران در تالار شیخ صدوق(ره) حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با اشاره به روایت «اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِیَاءِ»، تصریح کرد: پیامبران از خودشان درهم و دینار بر جای نمی‌گذارند، آنچه ما از آنها ارث می‌بریم وظایفی است که خدا بر عهده انبیای الهی گذاشته است که در آیات مختلفی از قرآن کریم بیان شده است.

ببینید:

تصاویر آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه استان تهران

وی با اشاره به آیه دوم سوره جمعه «وَ یُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ»، تصریح کرد: رسالت علمای عصر غیبت فراهم آوردن بستر برای تغییر و تحول روحی و اخلاقی در مردم و جامعه است؛ یعنی آموختن علم و دانش دین به مردم و آگاه ساختن آنها نسبت به همه ویژگی‌هایی که در قرآن و سنت برای ما نقل شده است.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: خداوند در آیه ۱۵۷ سوره اعراف می فرماید «وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ»؛ عالمان دینی وظیفه دارند حلال و حرام خدا را برای مردم تبیین کنند. در ادامه همین آیه می‌فرماید: «وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ» رسالت انبیا این است که غل و زنجیر اسارت و بردگی را از پای مردم بردارند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر به آیه ۲۵ سوره حدید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ...» هم اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از وظایف انبیا این است که با بهره‌گیری از کتاب الهی و تبیین موارد مطرح شده در آن، بستر را به گونه‌ای فراهم کنند که مردم برای ایجاد قسط و عدل در جامعه تلاش کنند.

به گفته تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، وظایف روحانیت در عصر غیبت وظایف گسترده‌ای است و این‌طور نیست که فقط وظیفه داشته باشند حلال و حرام خدا را بگویند، بلکه باید در ترویج دین، تهذیب نفوس، توسعه عدالت اجتماعی و توسعه آزادی‌های مشروع هم مشارکت داشته باشند تا مردم به اسلام رغبت پیدا کنند.

وی با بیان اینکه انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) آمدند تا اول دنیای مردم را آباد کنند و بعد آخرت را، تصریح کرد: در بحث امنیت اجتماعی در روایات آمده است امام زمان(عج) به حدی امنیت را در کل بلاد برقرار می‌کنند که اگر خانمی از عراق با تمام زیورآلات به سمت شام حرکت کند هیچ کس مزاحم او نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تاکید بر تقویت علمی حوزه های علمیه، بیان کرد: امروز دایره علوم توسعه پیدا کرده و اگر روحانیت به علوم مختلف احاطه نداشته باشد نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مردم در سراسر دنیا باشد.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) زمان‌شناسی روحانیت را یک مسئله مهم و ضروری دانست و گفت: باید بدانیم در دنیا چه می‌گذرد. آیا خبر داریم در همین کشور خودمان چه می‌گذرد؟ اگر ندانیم خطر چیست؟، تهدید چیست؟، چگونه می‌خواهیم با آن مقابله کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت معرفی آثار علمی شیعه به دنیا، اظهار کرد: در کتابخانه‌های کشورهای مختلف قفسه مربوط به شیعه خالی است، ولی قفسه مربوط به وهابیت پر است و اگر یک پژوهشگر بخواهد تحقیق کند، کتاب‌های شیعه در اختیارش نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، تربیت مبلغان بین المللی و طلاب زباندان را نیاز ضروری دانست و گفت: مبلغان شیعه در دنیا کم هستند. حوزه باید برای پاسخگویی به دنیا برنامه‌ریزی کند، بنابراین طلاب باید حداقل به یک زبان خارجی تسلط داشته باشند.

وی به جایگاه روحانیت در بین مردم اشاره کرد و گفت: هرچند امروز توطئه علیه روحانیت بسیار گسترده شده است و دشمنان و بدخواهان با ابزار رسانه ای می خواهند طلاب و روحانیون را از چشم مردم بیندازند اما اگر مسیر را درست ادامه دهیم، مردم ما را رها نخواهند کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha