شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

حوزه/ معاون علمی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این که روحانیت نسبت به جامعه جهانی وظیفه دارد، گفت: در طول تاریخ حاکمان همیشه از علما هراس داشتند چون اینها تبیین گران خوبی بوده‌اند، لذا طلبه ما باید هم دانش داشته باشد و هم از بصیرت لازم برخوردار باشد یعنی بداند در چه زمانی کار مناسب را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام حسین کندری در مراسم افتتاحیه اردوی میثاق طلبگی در اردوگاه حضرت جوادالائمه علیه السلام در شهر گلبهار گفت: هدف طلبگی اقامه دین است و طلبه باید بیشتر زمان و توان خود را در راستای رسالت‌های طلبگی قرار دهد.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان در تعریف طلبه‌ی در تراز انقلاب اسلامی ابراز کرد: شخصی که نیازهای جامعه را نیازهای خود بداند و درصدد پاسخگویی به آن‌ها برآید، پس وظیفه سنگینی بر دوش دارد.

وی افزود: همه ما و شما به‌عنوان یک طلبه بعد از اینکه دین را شناختیم و آن را تبیین کردیم، به مرحله دفاع از دین یعنی نقطه نهایی که انبیای الهی نیز آن را دنبال می‌کردند، همان اقامه‌ی دین، می‌رسیم؛ در واقع اقامه‌ی دین در امتداد رسالت‌های الهی و هدف نهایی یک طلبه است که باید آن را دنبال کند.

حجت‌الاسلام کندری با بیان اینکه یکی از آنجاهایی که بدون دعوت راه نمی‌دهند، اردوگاه امام زمان(عج) است، گفت: قدر خود را بدانید؛ این دعوت‌نامه آمده است و شما هم وارد شدید و در مسیر سربازی در حوزه علمیه قرار گرفته‌اید، اما اینکه آیا آن اهداف را دنبال خواهیم کرد یا طلبه خواهیم ماند بستگی به خود و رفتارمان دارد.

وی با بیان اینکه به هر حال یک عده از حوزویان با وجود عبا و عمامه داشتن، سرباز اردوگاه دشمن شدند، گفت: شب عاشورا تعدادی از همراهان، امام (ع) را تنها گذاشتند و رفتند و در مقابل عده‌ای هم از سپاه دشمن به حضرت پیوستند.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان افزود: حال که دعوت شدیم سعی کنیم آنچه وظیفه یک طلبه است را به نحو احسن انجام دهیم. من می‌توانم دین فردی خودم را داشته باشم ولی وظیفه طلبه تبلیغ و جذب افراد در مسیر درست است. یک طلبه باید دین را خوب بشناسد و هم نذیر باشد و هم بشیر؛ یعنی هم خوبی‌ها و هم عِقاب‌ها را بیان کند.

وی اظهار کرد: امروز یک طلبه نسبت به جامعه جهانی بشریت وظیفه دارد، نگاه اجمالی آینده را که بخواهیم بگوییم ممکن است یک طلبه در آینده محقق، مؤلف، مبلغ و یا معلم شود.

حجت الاسلام کندری با اشاره به اینکه حوزه های علمیه می توانند تمدن نوین اسلامی را که نیازمند فکر و تربیت نیروی انسانی است، محقق کنند، ابراز کرد: وظیفه عالم نسبت به دیگر اقشار جامعه بیان شکل درست تمدن نوین اسلامی است، زیرا آن متخصص اسلامی هم برای اینکه نظر دین را بداند باید به عالم دین مراجعه کند.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به علم و دانش دارند و علم چراغ راه و باعث بصیرت می‌شود، گفت: با نگاهی به تاریخ می‌بینیم تمام حاکمان جور، بر جهل مردم سوار شده‌اند، همیشه هراس از علما داشتند چون آنان تبیین گران خوبی بوده‌اند. طلبه ما باید هم دانش داشته باشد و هم از بصیرت لازم برخوردار باشد، بصیرت یعنی اینکه بداند در چه زمانی کار مناسب را انجام دهد.

گفتنی است، اردوی میثاق طلبگی ویژه طلاب جدیدالورود خراسان بزرگ در دو مرحله از هشتم الی ۱۵ شهریورماه سال جاری توسط معاونت علمی حوزه علمیه خراسان در اردوگاه جوادالائمه علیه‌السلام گلبهاربرگزار می‌شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha