چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
خسروپناه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه به تشریح اتفاقات روزهای اخیر عراق به خصوص فتنه ای که دشمنان به دنبال ایجاد آن در حوزه علمیه نجف بودند، پرداخت.

اشاره؛ تحولات روزهای گذشته عراق نشانی از تلاش چند باره دشمنان جبهه مقاومت و حوزه های علمیه شیعی برای ایجاد نفاق و چند دستگی در میان امت اسلام و به ویژه کشور عراق بود. تحولاتی که درک آن در این روزگار با وسعت و گستردگی که داشت به سختی قابل هضم بود. اشغال پارلمان عراق و بیانیه ها و مواضع ضد و نقیض رهبران این جریان در روزهای گذشته در حال تبدیل کردن عراق به یک کوره منفجر شده تحولات عمیق سیاسی و حتی اجتماعی و کشتار وسیع بود که با درایت ارکان حوزه علمیه نجف و بزرگانی چون آیت الله حائری این مسئله ختم به خیر شد.

در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در گفت و گو با خبرگزاری حوزه به تشریح این مسئله پرداخت و گفت: اتفاقات مهم منطقه ای دارد شکل می گیرد و صهیونیست ها نقش مهمی در این حوادث دارند؛ چون روحانیت در عراق بیش از هزار سال است که با مردم این کشور عجین شده است و مردم نیز همیشه گوش به فرمان علما و مرجعیت هستند و دشمنان نیز به این درک رسیده اند که تنها راه نفوذ در این زمینه، نفوذ در این حوزه است.

وی گفت: دشمنان سالها پیش، شخص مستبدی مثل صدام را در رأس امور گذاشتند و با استبداد وی عراق و حوزه های علمیه عراق را کنترل کردند؛ ولی پس از به درک واصل شدن صدام از نیروهای سکولار غیر روحانی استفاده کردند. کسانی که در آمریکا و انگلیس تحصیل کردند را به میدان کشاندند ولی کامیاب نشدند و سپس ماجرای داعش را علم کردند که بتوانند نظام عراق را با داعش سرنگون کنندکه با ورود حاج قاسم و جریان مقاومت این طرح و تئوری جریان استکبار نیز شکست خورد.

این محقق و پژوهشگر اظهار کرد: آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که تنها راه ورود به عراق و به هم زدن جریان دین گرایی در عراق، نفوذ در جریان روحانیت بود بخصوص انگلیسی ها که تجربه چند صد ساله در این زمینه دارند در مسیر نفوذ در بیوت برخی روحانیون نقش ایفا کردند. حتی برخی از فرزندان علما را در انگلیس بردندو به اسم تحصیلات شستشوی مغزی دادند و جریان سکولار در عراق را تقویت کردند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: این جریان دستاوردهای مهمی برای جریان استکبار داشت تا این لحظه که بیت شهید سید محمدباقر و سید محمد صدر که هر دو بزرگوار در مقابل جریان استکبار به شهادت رسیدند یک حرکت هایی انجام دادند که با جریان مقاومت سازگاری نداشتند و در مسیر استفاده جریان استکبار بود.
وی گفت: این اتفاق خیلی به حوزه علمیه نجف آسیب می زد و با توجه به اینکه مراجع مهم عراق از جمله آیت الله سیستانی و آیت الله حائری که بیشترین مقلدین را در عراق داشتند و سن این بزرگواران نیز بالاست که ان شاءالله خداوند به این دو بزرگوار طول عمر بدهد، منتظر ارتحال این دو بزرگوار بودند تا مرجع سازی خاص خود را راه بیندازند و در این زمینه به دنبال حمایت کسانی بودند که از جریان استکبار حمایت کنند ولو حکومت شیعی هم باشد و ظاهرا یک حکومت دین مدارانه باشد ولی با قرائت سکولار و جریان های استکباری و روشنفکر سکولار فعالیت داشته باشد و به دنبال تحقق این مسئله بودند.

وی یادآورشد: دشمنان اسلام اصیل و جریان مقاومت به دنبال اتفاقات و دستاوریزهای جدید هستند زیرا می دانند که مرجعیت ایران که مقام معظم رهبری هستند در سراسر جهان اسلام نقشی بی بدیل و اثرگذار دارند و به همین دلیل به دنبال تضعیف جریان کلی مرجعیت شیعی هستند. جریان مقاومت نشأت گرفته و مأنوس با جریان مرجعیت دینی ایران است و همه جریان مقاومت، مقلد آیت الله العظمی خامنه ای هستند و به همین دلیل اگر این جایگاه تضعیف شود قطعا جریان مقاومت نیز تضعیف خواهد شد. آنها به دنبال تضعیف کلی این جریان بوده و هستند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه بیان کرد: دشمنان می دانند که آیت الله سیستانی با مرجعیت رهبری ما همراه هستند و رهبری هم با خط مشی ایشان همراه است و چالشی بین این دو رهبر جهان تشیع وجود ندارد؛ ولی اگر مرجع سازی شکل می گرفت قطعا هم عراق و هم جریان مقاومت آسیب جدی می دید. در اینجا بود که حرکت تاریخی حضرت آیت الله حائری که همراه با تدبیر حکمت و نتیجه یک عمل خالصانه و سالکانه و عارفانه یک مرد بزرگ بود به میدان آمد تا ثابت کند که اصالت جریان مرجعیت شیعی به چه معنی است. اگر کسی به مقام توحید خود را نرساند به این راحتی از این اعتباریات دست نمی کشد.

وی گفت: زمانی که ایشان نسبت به جایگاه رهبری در عراق و مقابله با استکبار جهانی احساس خطر کرد و همچنین نسبت به وضعیت مرجعیت در عراق و جلوگیری از مرجع سازی، به میدان آمد و اجازه نداد این حوزه شریف در عراق دچار چالش های بیشتر شود. عراق سومین کشور شیعی است و اگر چندگانگی های سیاسی در آن رخ بدهد، مشکلات اساسی این کشور را فرا خواهد گرفت.

این استاد حوزه بیان کرد: خوشبختانه بیانیه آیت الله حائری جلوی این دو فتنه را گرفت. فتنه مهم و بزرگی چون آسیب زدن به رهبری و جریان مرجعیت در عراق. ایشان در این بیانیه از عنوان آیت الله العظمی خامنه ای استفاده کرد و فرمودند که از ایشان تبعیت کنید. معمولا مراجع از عنوان آیت الله برای خطاب قرار دادن علما استفاده می کنند و این عبارت العظما تعبیر حساب شده ای بود و یک فتنه بزرگی را از بین بردند و جایگاه مقام معظم رهبری را در جریان مقاومت و مقابله با جریان استکبار محافظت کردند.
وی گفت: دستاورد دوم این بیانیه آن بود که وضعیت عراق از یک چالش عمیق و بزرگ به یک مرتبه برگشت چون مسیری که جریان صدر دنبال می کرد راهپیمایی اربعین را تعطیل می کرد که یک جریان تمدن ساز بود که اگر رخ می داد یک آسیب بزرگ بود و بعد زمینه مرجعیت خود را فراهم می کرد. وقتی بیانیه مقتدا صدر صادر شد و گفت که دنبال مرجعیت نبودند، نشان داد که تحلیل آیت الله حائری، تحلیل درست و دقیقی بود. مقتدا صدر چند بار استعفای فعالیت های سیاسی را داده و بعد هم ورود کرده است و جوری هم عنوان کرده است که گویا با حرکت طرفدارانش برائت جست ولی اهل فن می دانند که جریان به دست کیست این فتنه نیز با این جریان بهم ریخت.

موضع خاص رهبر معظم انقلاب در خصوص مسایل سیاسی عراق چه بوده است؟

وی اظهار کرد: روش مقام معظم رهبری در خصوص مسایل عراق یک روش کاملا واحد است. ایشان همیشه علاقه مند به حفظ ثبات در عراق و حفظ حرمت علما و مرجعیت بوده اند. ایشان همیشه به دنبال حل و فصل روش حل مسایل عراق با شیوه مسالمت آمیز و آرام در عراق است. ایشان به خوبی می دانند که استکبار همیشه خواهان آشفتگی و بحران در عراق است زیرا علاقه دارند که که کشورها درگیر مشکلات باشند زیرا بیشتر می توانند بهره برداری کنند. زمانی که مسئولان سرگرم مشکلات هستند جریان استکبار نیز از آب گل آلودی که خود ایجاد کرده بهتر استفاده می کند. به همین دلیل رهبری معظم انقلاب همیشه سعی داشتند که از حفظ وحدت و ثبات در این کشور حمایت کنند.

وی گفت: زمانی که حاج قاسم سلیمانی حضور داشتند همیشه سعی می کردند بین گروه های مختلف عراقی پیوند ایجاد کنند و از این جریان نیز حمایت کنند. آیت الله العظمی سیستانی نیز نقش مهمی در این جریان داشتند و گاهی با نپذیرفتن برخی از مسئولان عراقی به آنها می فهماندند که کار آنها درست نیست. در این بین گاهی نیز سید حسن نصرالله نقش ایجاد ثبات گر را ایفا می کردند و در این فتنه اخیر نیز نقش ایشان نقشی ماندگار و مهم بود. به درستی بیانیه تاریخی آیت الله حائری آب سردی بر پیکره فتنه جویانی بود که به دنبال شعله ور کردن فتنه بزرگ در عراق بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha