سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
نجف لک زایی

حوزه/ مدیر گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: طرح مبحث حکمرانی اسلامی؛ مولفه ها و ویژگی ها سبب می‌شود تا حوزه‌ها و قلمرو گروه حکمرانی اسلامی به لحاظ روشی و چارچوب مفهومی در ابعاد تقنینی، نظارتی، توصیه سیاستی و راهبردی روشن تر شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در جلسه شورای علمی گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: بر اساس نظر جامعه شناسان پنج نهاد اساسی در حکمرانی اسلامی اساسی است که شامل نهاد خانواده، حکمرانی اقتصادی، حکمرانی بهداشت، حکمرانی تعلیم و تربیت و حکمرانی حکومت است.که باید مبانی خود را از دین بگیرند.

وی اظهار داشت: این پنج نهاد اساسی اگر مبانی خود را از دین بگیرند، حکمرانی دینی خواهد بود؛ یعنی در مبداء و مقصد، در ابعاد اعتقادی، اخلاقی و فقهی، مبانی خود را از دین بگیرند، می شود حکمرانی دینی.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که در بحث حکمرانی با یک مفهوم سازه ای رو به رو هستیم، گفت: در ارتباط با حکمرانی، اختلاف در برداشت نسبت به آن وجود دارد چرا که مفهوم حکمرانی ماهیت متحرک دارد و باید سازه ای را انتخاب کنیم که آن حرکت را نشان دهد.

وی الگوی حرکت در مسیر حکمرانی را دارای شش رکن مبداء، مقصد، کنشگران، محرک ها، زمان و مکان دانست.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی خاطرنشان کرد: برای حکمرانی چهار لایه حکمرانی توحیدی در لایه اعتقادی، حکمرانی فضیلت محور در لایه اخلاقی، حکمرانی شرعی در لایه فقهی و حکمرانی عرفی در لایه تجربی، قابل تصور است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: محرک ها و پیشران های معرفتی و انگیزشی در حکمرانی مهم هستند. با توجه به بحث محرکها، 8 نوع حکمرانی قابل استخراج است؛ که یک نوع، اسلامی و هفت نوع غیر اسلامی هستند. مفهوم دین نیز یک مفهوم سازه ای است؛ این سازه دارای سه ضلع "تسلیم و مطیع بودن"، "مجازات و پاداش" و "عادات و رسوم" یعنی تجسم دین در عرصه های عینی و نظامات از قبیل سبک زندگی می باشد.

وی ادامه داد: باید نظام حکمرانی خود را به همراه اطاعت، حمایت، پاداش و مجازات، مبتنی بر دین کنیم تا توحید محقق شود؛ بنابراین حکمرانی اسلامی را می شود این گونه تعریف کرد: راهبری الهی و دینی قدرت از مبداء تا مقصد با رویکرد تحقق عمل صالح که همه ارکان شش گانه را در بر بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیف الله صرامی عضو شورای علمی گروه حکمرانی اسلامی بیان داشت: در تعریف حکمرانی اسلامی باید اول حکمرانی را در یک منظر عرفی بدون داخل کردن دین و مبانی دینی تعریف نماییم سپس وارد بحث حکمرانی اسلامی و شاخصه های آن شویم.

دکتر اکبری معلم جانشین گروه علمی حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز در این جلسه گفت: در مفهوم حکمرانی اسلامی بیان شاخصه های مبتنی بر آموزه های دینی ضروری است؛ به نحوی که اساس فعالیت های ما را در گروه حکمرانی اسلامی در بر بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha