شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
رحمانی

حوزه/ عضو گروه مستندسازان رادیو معارف گفت: مستندعاشورایی برای تاثیرگذاری بیشتر باید ظرفیت‌های این معنا را به اشکال مختلف مدنظر قرار دهد.

جبار رحمانی، پژوهشگر فرهنگی و عضو تیم مستند سازان رادیو معارف در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: در قالب یک تیم مستندساز رادیو معارف و با سرپرستی مهدی رکنی از تهیه کنندگان رادیو معارف به کشور هندوستان و شهر لاکنو اعزام شدیم تا از آیین‌های عاشورایی شیعیان آن شهر مستند رادیویی تهیه کنیم. حضور در این کار به این دلیل بود که دانش‌آموخته رشته مردم شناسی از دانشگاه دهلی نو هستم و رساله‌ای با موضوع شیعیان شهر لاکنو هند دارم و توانسته‌ام با انتشار چند جلد کتاب شناخت کافی از فضای حاکم بر مردم و خصوصیات شیعیان آنجا به دست آورم.

وی درباره مستندهای عاشورایی تولید شده در رادیو بیان کرد: هرچند مستندهایی در ایران تهیه شده است ولی چون این آثار فاخر عاشورایی بیشتر در خصوص سنت های شیعیان ایران بوده است، فرصت‌های لازم در خصوص معرفی آداب مشابه در سایر کشورها کمتر به دست آمده است ولیکن ما (گروه مستندسازی رادیو معارف) با ایجاد شرایط جدید توانستیم از سنت‌های عزاداری های مردم هند نیز مستند تهیه کنیم. در این سفر آقایان رکنی و حجت پناه اعضای تیم مستند ساز بودند که با اتفاق آنها به شهر لاکنو رفتیم و بر روی سنت‌های خاص آنجا متمرکز شدیم.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه توانستیم با مراجعه به برخی مکان‌های خاص در هند مانند؛ امام‌زاده حسین‌آباد، حسینیه غفران‌، درگاه حضرت عباس (ع) و چند جای کلیدی دیگر سنت‌های عزاداری عاشورایی و مجالس عمومی و خانگی را ثبت کنیم، بیان کرد: در این سفر با افراد سرشناسی نیز گفت‌وگوهای متعددی انجام دادیم که از آن جمله می‌توان به شاعران برجسته مانند نواب اوده و نیز افراد دیگری اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در مستند رادیویی که در حال تهیه آن بودیم تلاش کردیم به شکل متفاوت و فراگیرتری عزاداری عاشورا  را نشان دهیم تا بتوانیم ظرفیتی که در لایه‌های پنهان شیعه وجود دارد را به نمایش درآوریم. لازم به ذکر است مراسم شیعیان این بخش از هند آنچنان پر مفهوم است که می‌توان آن را به شکل زیبایی به تصویر کشید حتی باید گفت سنت‌های عزاداری به گونه‌ای است که سایر مذاهب نیز جذب آن می‌شوند به همین خاطر در مناطق مختلف شاهد آن هستیم که در هنگام برگزاری مراسم عزاداری حسینی (ع) دیگر مذاهب نیز در میان شیعیان حضور پیدا کرده و به عزاداری می پردازند که نشان از غنای فرهنگ شیعی دارد.

رحمانی تأکید کرد: مسلماً تولید پروژه‌های کیفی مستند که با حضور عمیق و مبتنی بر پژوهش در میدان‌های زیست تشیع صورت می‌گیرد می‌تواند بسیار مهم و کلیدی باشد، به ویژه در هند که فرهنگ‌های عاشورایی تفاوت‌هایی با ایران دارد و ترکیبی از سنت‌های ایرانی و شیعی را شاهد هستیم، لذا همان جنبه‌های ملی و همچنین مذهبی بخشی از میراث ایران را می‌توان در خارج از کشور نشان داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha