شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عکس

حوزه/ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم با بیان اینکه از بزرگترین اسماء الهی «رَبّ» است، عنوان کرد: «ربّ» یعنی کسی که می‌پروراند، رشد می‌دهد و شکوفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا نوروزی در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین در مسجد الغدیر دانشگاه قم با بیان اینکه از بزرگترین اسماء الهی «رب» است، عنوان کرد: اکثر دعاهای قرآنی با «یا رب»، «ربنا» و «رب» آغاز می‌شود؛ یعنی به ما می‌آموزد وقتی می‌خواهیم دعا کنیم خداوند را با این نام صدا بزنیم.

وی ادامه داد: اسم «رب» ناظر بر این حقیقت هست که خداوند صرفا خالق نیست و بعد از خلق، ربّ عالم است. «رب» یعنی کسی که می‌پروراند، رشد می‌دهد و شکوفا می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم با بیان اینکه خدا بعد از خلق، عالم را جلو می‌برد، افزود: خدا ربّی است عالم، قادر و رحیم و بر اساس صفات خود تمام عالم را تربیت می‌کند؛ لکن با هرکس به اقتضای تلاش و حرکت خود او رفتار می‌کند.

وی با بیان اینکه خداوند انسان را خلق کرده و برای تربیت او برنامه دارد، اظهار کرد: اگر انسان در این مسیر تلاش کند به اندازه‌ی حرکت انسان، خداوند توجه، لطف و یا حتی سختگیری‌اش نسبت به او بالاتر و بیشتر خواهد بود؛ لذا خداوند امام حسین علیه‌السلام را تا آنجایی که امکان داشت، پیش برد، چرا که ظرفیت او تا عند ملیکٍ مقتدر بود.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی تصریح کرد: اگر ما هم از خود ظرفیت نشان دهیم، تا آنجا پیش خواهیم رفت که در قیامت همنشین اهلبیت علیهم السلام باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha