پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 1043563
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
مهمترین سند فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و هند به امضاء رسید

حوزه/ ایران و هند تاریخ مشترکی از فرهنگ ها و تمدن های تاثیرگذار داشته‌اند. اسناد موجود در آرشیو ایالت تلنگانه، آثار تاریخی مهم و هویت مشترک هر دو کشور را در بر می گیرد. 

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه،سند تفاهمنامه عکس برداری، مرمت و فهرست نگاری بیش از ۳۳ میلیون سند فارسی موجود در موسسه تحقیقاتی و آرشیو ایالت تلنگانه هند به امضاء رسید. مؤسسه تحقیقاتی و آرشیور تلنگانه و مرکز بین المللی میکروفیلم نور با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران علی چگنی و قائم مقام سر وزیر ایالت تلانگانه کی تی راما رائو ، دبیر کل وزارت صنایع جایش رنجان و رؤسای دو مؤسسه ایرانی و هندی، دکتر مهدی خواجه پیری و خانم دکتر زرینه پروین در محل ساختمان فاز دو "تی هاب" به امضاء رسید.

موسسه تحقیقاتی و آرشیو ایالت تلنگانه که یکی از مهم‌ترین و قدیمی ترین آرشیوهای هند است مجموعه‌ای از سوابق کمیاب تاریخی به زبان فارسی را در اختیار دارد. سابقه قدمت‌ بعضی از اسناد به سال ۷۰۰ سال قبل، از دوران حکومت های بهمنیان، قطب شاهیان، عادل‌شاهیان و مغول حاکم برآن منطقه بر می گردد و نشانگر روابط عمیق و تاریخی این دو ملت بزرگ است. این موسسه دارای بیش از ۴۳ میلیون سند است که حدود ۸۰ در صد آنها، به زبان فارسی کلاسیک و اردو، می باشد. این اسناد همچنین حاوی نسخه‌های اصلی فرامین، اسناد حکومتی، زندگی نامه‌ها، روزنامه‌ها می باشد.

ایران و هند تاریخ مشترکی از فرهنگ ها و تمدن های تاثیرگذار داشته‌اند. اسناد موجود در آرشیو ایالت تلنگانه، آثار تاریخی مهم و هویت مشترک هر دو کشور را در بر می گیرد.

سابقه بیش از پانصد ساله حضور ایرانیان در منطقه حیدر آباد و جنوب هند و وجود حکومت‌های شیعی همراه با حضور علما و دانشمندان مسلمان ایرانی، عامل مهمی در ایجاد تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جنوب هند بوده است؛ به طوری که امروزه هیچ مورخ و باستان‌شناسی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن نقش ایرانیان و پادشاهان مسلمان و شیعه مذهب ایرانی در این منطقه تصویر کامل و درستی از وضعیت گذشته و حال ارائه کند.

همزمان با حکومت پادشاهان صفوی در ایران، در هندوستان سلسله‌های گورکانیان در شمال و نظام شاهیان، قطب شاهیان، عادل شاهیان در جنوب حکومت می‌کردند که در این بین گورکانیان و قطب شاهیان از مشهور ترین دستگاه‌های حکومتی از نظر نشر فرهنگ و هنر ایرانی _ اسلامی در هند بودند.

با تلاش‌های مرکز بین ‌المللی میکروفیلم نور، میلیون‌ها سند تاریخی زنده شده و طعم میراث غنی روابط فرهنگی و دوستانه ایران و هند به نسل‌های آینده چشانده میشود. همچنین این آثار می تواند منبع ارزشمندی برای پژوهشگران، شرق شناسان، دانشگاهیان و فرهیختگان دیگر ملت‌ها باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha