شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1043707
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
مسجد

حوزه/ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نوشت: در دوران تمدن اسلامی مساجد به عنوان یک نهاد تأثیرگذار اجتماعی، تاریخی و تمدنی در فرهنگ دینی، ایرانی و تمدنی کشور و جامعیت و مرکزیت هر بلاد نقش داشته اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نوشت: در دوران تمدن اسلامی مساجد به عنوان یک نهاد تأثیرگذار اجتماعی، تاریخی و تمدنی در فرهنگ دینی، ایرانی و تمدنی کشور و جامعیت و مرکزیت هر بلاد نقش داشته اند. این بنای ماندگار به ویژه مساجد جامع بلاد در طول تمدن اسلامی با مدرسه و بازار، ترکیب بدیعی از یک شهر اسلامی ایجاد کرده است.

به جهت جلوگیری از کمرنگ شدن نقش مساجد در جامعه اسلامی، در یکی از تدابیر سند پیش نویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با هدف بازگرداندن اقتدار و نقش محوری و مردمی مساجد "اهتمام به ارتقای نقش محوری و مردمی «مسجد» در رشد معنوی و فرهنگی، تقویت تعاملات اجتماعی و انسانی و ارتقاء همدلی و همبستگی در جامعه اسلامی"، آمده است.

با اجرای این تدبیر ظرفیت عظیم و اثرگذار فضاهای گسترده مساجد در کشور مجدداً باز تعریف شده و فرصت لازم برای بهره‌گیری از اهداف تدبیر مبتنی بر تعاملات اجتماعی، مردمی بودن و انسجام اجتماعی مساجد، فراهم خواهد شد، چرا که فضای فرهنگی و معنوی مساجد در کل کشور قابلیت و ظرفیت فراوانی برای ارتقاء معنویت و فرهنگ جوامع مختلف را دارد.

این تدبیر با اشاره به مسجد محوری جامعه، خواهان توجه بیشتری به ارتقاء مساجد کشور داشته و با اهداف افزایش سرمایه و انسجام اجتماعی از طریق تقویت حضور مردم به افزایش روحیه همکاری، تعامل، همدلی و همبستگی در جامعه اسلامی توجه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha